شناسهٔ خبر: 3942577 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

علی رهبری: باید از من حمایت کنند

آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی گفت: خیلی خوشحالم که امروز در ایران هستم، البته من با دلخوری زیادی از کشور رفتم و در این سال‌ها، همه می‌دانستند که دلم با کشورم است. البته هیچ کسی در 30 سال گذشته، من را برای رهبری ارکستر به ایران دعوت نکرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، علی رهبری که در دنیا به مایسترو الکساندر رهبری شهرت دارد، ادامه داد: آدم‌هایی مانند من برای این مملکت هستند و تمام این سال‌ها که شانس داشتم در دنیا کار هنری انجام دهم، به‌خاطر ایران بود، پایه هنری من را حسین دهلوی بنیان‌گذاری کرد.

او اظهار کرد: تا امروز، کاری را که دوست داشتم انجام داده‌ام. برای همین است که اسم من بد در رفته است. در هر جای دنیا که فعالیت داشته‌ام، اگر اسم من را بیاورید، می‌گویند رهبری خیلی سخت‌گیر است، در حالی که من آدم بسیار جدی هستم. وقتی در ارکستر بروکسل فعالیت داشتم یک نفر از شهردار آنجا پرسید نظرت درباره‌ی علی رهبری چیست و او گفت، رهبری یک هنرمند شرقی است که وقتی فکری در سرش باشد نمی‌توان آن را تغییر داد.

این هنرمند که سال‌های پیش ازانقلاب اسلامی در کشور فعالیت داشته با اشاره به این‌که قطعه‌ای را با مضمون «عاشورا» در تهران رهبری کرده است، گفت: در آن سال‌ها که در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشتم، تغییرات کلی در ارکستر به‌وجود آوردم. آن زمان مسوولان روی نوازندگان خارجی سرمایه‌گذاری می‌کردند و من به آن‌ها فشار می‌آوردم که این کار را نکنید. اگر این‌ها از ایران بروند دیگر هیچ‌چیز برای ارکستر نمی‌ماند.

وی افزود: آن زمان، با افراد درگیر شدم. گفتم روی جوان‌ها کار کنید همین جوان‌ها سه سال بعد، خودشان یک ارکستر سمفونیک می‌شوند، آن زمان شهرداد روحانی و مجید انتظامی نیز جوان بودند.

او با بیان این‌که پس از استعفایش از ارکستر سمفونیک، کارهای نیمه‌تمامی در این راستا داشت، گفت: من در همه جای دنیا کار رهبری انجام می‌دادم؛ اما وقتی 10 سال پیش به ایران آمدم و این نوازنده‌ها را دیدم، کیف کردم. من پس از 30 سال برای اجرای کنسرت وارد تالار وحدت شده بودم و پیش از آن‌که قطعه‌ای را اجرا کنم، مردم از جای‌شان بلند شدند و برایم دست زدند. آن موقع به همسرم «پائولو» گفتم در هیچ جای دنیا سابقه ندارد وقتی رهبر ارکستر قطعه‌ای را نزده، برایش از جا بلند شوند.

این هنرمند در ادامه سخنانش گفت: آن زمان، آقای ناصری به من گفت، چرا در ایران نمی‌مانی و من هم گفتم که آمدم ایران، ارکستر سمفونیک را بسازم و بعد به وین برگردم. در واقع، می‌خواستم آن کار ناتمام را تمام کنم؛ اما از ارسلان کامکار شنیدم درآمد نوازندگان خیلی کم است و من هم که فکر می‌کردم رهبر ارکستر خیلی آدم مهمی است، خواستم دولت را تحت فشار قرار دهم تا این بچه‌ها از نظر مالی حمایت شوند؛ اما وقتی دیدم در مدت هفت شب اجرا در تهران، حتی یک وزیر هم نیامد کار را ببیند، متوجه شدم قضیه چیز دیگری است. خواستم نامه‌ی سرگشاده‌ای بنویسم و بگویم، با این شرایط نمی‌توانم در ایران باشم، اما فکر کردم هر وقت من را با احترام به ایران دعوت کردند، باز هم برمی‌گردم. با این حال می‌گویم اگر ارکستر سمفونیک این‌بار و در این تاریخ درست نشود دیگر هیچ‌وقت درست نمی‌شود.

رهبری با اعتقاد به این‌که وزیر ارشاد، آدمی جدی است، بیان کرد: من پس‌فردا به وین برمی‌گردم تا کنسرت‌هایم را کنسل کنم. می‌خواهم ارکستری بسازم که شباهتی به ارکستر سنجری، فخرالدینی یا معروفی نداشته باشد، حتی ارکستر علی رهبری هم نباشد، زیرا در این صورت وقتی من بروم، ارکستر باقی نمی‌ماند. ارکستر باید طوری رهبری شود که پابرجا بماند.

او معتقد است: ارکستر سمفونیک تهران هیچ‌وقت دوران طلایی نداشته و این ارکستر هیچ‌وقت در حدی نبوده است که ضبط بین‌المللی داشته باشد.

رهبری که امروز (چهارشنبه، 13 اسفندماه) در یک نشست در تالار وحدت سخن می‌گفت، اظهار کرد: باید از من حمایت کنند، 30 سال کسی از من حرف نزده بود، اما خوشبختانه در 10 سال گذشته برخی رسانه‌های ایران به‌شدت از من حمایت کردند.

وی با بیان این‌که امسال چهلمین سالی است که در عرصه بین‌المللی فعالیت دارد، گفت: فردا قرار است تمام نوازندگانی که آزمون داده‌اند،‌ از ارکستر بیرون شده‌اند‌، ارکستر را ترک کرده‌اند یا کسانی که اصلا آزمون نداده‌اند، نزد من بیایند تا من با آن‌ها آشنا شوم. می‌خواهم با آن‌ها یک کنسرت آزمایشی در سطح بالا بدهم. ارکستر باید بتواند حداقل سمفونی 9 بتهوون را بنوازد. تعدادی از پیشکسوتان از ارکستر رفته‌اند که من راضی نیستم و آن‌ها باید حضور داشته باشند.

این هنرمند پیشکسوت با بیان این‌که صحبت‌هایش درباره‌ی ارکستر جدی است‌، ادامه داد: آقای مجلسی، ارکستر آماده می‌کند من با شو بازی،‌ هالیوود بازی و عوام‌فریبی به‌شدت مخالفم. اولین کنسرت ما پیش از سال نو خواهد بود و در مهرماه که آغاز فصل هنری است، برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

او در ادامه‌ی سخنانش، انگیزه حضور خود در ایران را نوازندگان دانست و افزود: این نوازندگان کارشان را در سطح بالایی شروع می‌کنند. در روز اول که قرار است با نوازندگان دیدار داشته باشم، باید همه بیایند و البته سطح همه باید بالا باشد. من اصلا آدم صبوری نیستم، زیرا آدم با صبر، خیلی چیزها را از دست می‌دهد. هر کسی هم نیاید سر خودش کلاه رفته است. اگر تعداد نوازنده‌های سطح بالا زیاد نباشد، با 15 نفر هم ارکستر تشکیل می‌دهم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که تکلیف منوچهر صهبایی که قرار بود پیش از این، رهبر ارکستر سمفونیک تهران باشد چیست؟ گفت: من صهبایی را کنار نخواهم گذاشت، من او را می‌شناسم و حتی در یکی از ارکسترهای خودم، نوازنده آبوا بود. حتما از او و شهرداد روحانی استفاده خواهم کرد.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش، از نمایندگان مجلس دعوت کرد تا کنسرت‌های ارکستر سمفونیک را ببینند و همچنین بیان کرد: شما در کشورتان رییس‌جمهوری دارید که دومین رییس‌جمهور در دنیاست که نام ارکستر سمفونیک را بر زبان آورده است. باید قدر این رییس‌جمهور را دانست.

در بخش دیگری از این نشست، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، گفت: سال گذشته برای آسیب‌شناسی مسائل ارکستر سمفونیک تهران جلساتی برگزار کردیم و متوجه شدیم که ارکسترها تلاطم زیادی دارند. سعی کردیم ارکستر را به سمتی سوق دهیم که با یک افق جدید در سطح بین‌المللی قرار گیرد.

پیروز ارجمند اظهار کرد: برای داشتن یک ارکستر درجه‌ی یک، شاخص‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها داشتن رهبر درجه‌ی یک، معتبر و متخصص است که طبیعتا گزینه‌ی اول ما، یکی از رهبران ایرانی بود. با خود فکر کردیم مهم‌ترین رهبر ارکستر در شرق که در حوزه‌ی موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کند، استاد علی رهبری است.

او ادامه داد: مقدماتی را برای تأمین ارکستر و منابع مالی آن آماده کردیم و یک ساختار و چارت سازمانی همراه برنامه‌ای سالانه برای ارکستر تعریف شد. در مدت شش‌ماه آزمون برگزار کردیم و با این‌که اعتبارات دیر به دست ما رسید، پس از مطلوب شدن شرایط، از علی رهبری دعوت کردیم. همچنین در چند روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای با آقای مرادخانی و آقای رهبری داشتیم و باید بگویم پس از به نتیجه رسیدن، شب گذشته یکی از بهترین شب‌های زندگی من بود. آقای رهبری با ما توافق کرد و به‌عنوان مدیر هنری ارکستر از این پس همراه ما خواهد بود.

ارجمند با بیان این‌که وظیفه‌ی مدیر هنری ارکستر، برنامه‌ریزی تمام و کمال است، توضیح داد: مدیر هنری یک ارکستر مغز متفکر‌، راهبر و ناخدای آن است که سمت و سوی جریان آن ارکستر را تعیین می‌کند. از این پس، تمام اتفاق‌های ارکستر به‌طور مستقیم در گرو تصمیم‌های استاد علی رهبری خواهد بود.

او تصریح کرد: مطمئنم تاریخ درباره‌ی ما قضاوت خوبی خواهد داشت و امروز آغاز فعالیت ارکستر سمفونیک را با حضور آقای رهبری اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا حکم منوچهر صهبایی پس از یک سال وعده دادن توسط دفتر موسیقی، به او اهدا نشد، گفت: ما اول درباره‌ی آقای صهبایی اخباری را اعلام کردیم؛ اما با او به توافق نرسیدیم. با این حال، ما از نظرات ایشان استفاده خواهیم کرد و آقای رهبری در کنار ما خواهد بود.

وی افزود: ما با صهبایی قرارداد مشخصی نداشتیم و شرط نهایی ما با ایشان، پس از تدوین اساسنامه ارکستر بود که توافقی انجام نشد.

او پس از پافشاری خبرنگاران برای گرفتن پاسخی کامل به این سوال، گفت: از من نخواهید که مباحث بین من و آقای صهبایی، در این جلسه علم شود.

مدیرعامل بنیاد رودکی نیز که ارکسترها به این بنیاد واگذار شده است، اظهار کرد: هر چیزی که در حوزه پشتیبانی ارکسترها باید اتفاق بیفتد، انجام شده است و ما هم سعی کردیم با حمایت کردن، پشتوانه‌ای را فراهم کنیم تا پایداری و ماندگاری ارکستر فراهم شود.

بهرام جمالی گفت: من آقای مرادخانی و آقای ارجمند تمام‌قد در اختیار برنامه‌ای قرار خواهیم گرفت که آقای رهبری آن را بدهد.

او اضافه کرد: آقای رهبری می‌خواهد پرواز کند و ما هم باید سوخت مورد نیاز را در اختیار او قرار دهیم.

نظر شما