شناسهٔ خبر: 3951151 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

کاری کنیم مجلس دوستم داشته باشد

صاحب‌خبر -

علی رهبری که به طور رسمی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده گرفته است درباره این مسئولیت و برنامه‌هایش توضیح داد. نشست خبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری ارکستر علی رهبری ديروز با حضور مدیران دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد.پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد درابتدای این نشست خبری گفت: سال گذشته که خبر بازگشایی رسمی ارکستر‌ها منتشر شد جلسه‌های آسیب‌شناسی را پیرامون این مجموعه‌های موسیقایی برگزار کردیم که بفهمیم دلیل تلاطم ارکسترها به ویژه ارکستر سمفونیک تهران در این سال‌ها چه بوده است و اینکه چگونه می توانیم بر اساس معیارهایی این ارکستر را به‌سمت و سویی هدایت کنیم که بتواند نقش ارزشمندی در عرصه موسیقی کشورمان ایفا کند.
  گزینه اول ما علی رهبری بود 
وی ادامه داد: یکی از معیارهای ارکسترهای بین‌المللی، داشتن رهبر درجه یک و متخصص است که برای تشکیل و راه‌اندازی هر ارکستری دارای اهمیت است و گزینه اولی که ما از همان ابتدا برای تشکیل ارکستر ملی مد نظر قرار دادیم علی رهبری بود که نه تنها در ایران بلکه در منطقه شرق شاخص‌ترین و معتبرترین رهبر ارکستر ایرانی است که از درجه و مقام بسیار ارزشمندی در حوزه رهبری ارکستر برخوردار است. به همین جهت و مبنا ما از همان اول جلساتی را چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری با این استاد مسلم موسیقی برگزار کردیم و در این جلسات مستمر بود که درباره اساسنامه ارکستر، تامین منابع مالی، ادامه حیات ارکستر و ساختار سازمان صحبت‌های زیادی داشتیم. البته طی این جلسات بسیار فشرده و مستمر بود که سرانجام عصر روز گذشته کارها نهایی شد و استاد علی رهبری از امروز به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران کارشان را آغاز می کند.
ارجمند بیان کرد: حضور استاد رهبری و شروع به کار رسمی ارکستر سمفونیک تهران خوشحال‌کننده‌ترین خبری بود که در عرصه موسیقی داشتم و خوشحالم که بالاخره تلاش‌های معاون هنری و همکاران من در دفتر موسیقی و بنیاد رودکی نتیجه داد و ما از این پس شاهد اجراهای خوبی از سوی ارکستر سمفونیک تهران خواهیم بود. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که آقای رهبری علاوه بر رهبری ارکستر سمفونیک تهران به عنوان مدیر هنری این مجموعه موسیقایی نیز فعالیت خود را ادامه خواهند داد که به نوعی می توان گفت راهبر و ناخدای کشتی ارکستر سمفونیک تهران همین مدیر هنری است که استاد رهبری وظیفه انجام آن را به عهده دارند.
  تاریخ درباره ما قضاوت خوبی خواهد داشت
پیروز ارجمند در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به اینکه چرا در یک سال گذشته از نام منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران یاد می‌شد، توضیح داد: برنامه‌ریزی ما بعد از اینکه نتوانستیم در ابتدا  با آقای رهبری به توافق برسیم،‌ استاد منوچهر صهبایی بود اما وقتی استاد رهبری پذیرفتند که در این سمت کنار ما باشند،‌ ما از حضور استاد رهبری به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران استفاده کردیم. البته آقای صهبایی در این مدت همکاری بسیار شایسته‌ای با ما داشتند و همان‌طور که آقای رهبری اشاره کردند، این هنرمند شایسته موسیقی کشورمان کنار ارکستر سمفونیک تهران حضور خواهند داشت.
  تلاش برای پایداری مالی ارکسترها 
بهرام جمالی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم در این نشست خبری توضیح داد: در ۴۸ ساعت گذشته هر آن چیزی که در ماه‌های اخیر پیرامون حوزه پشتیبانی ارکسترها فکر می‌کردیم اتفاق افتاد و برنامه ریزی‌ها به سمتی رفت که بنیاد رودکی از این پس به عنوان پشتیبان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد علی رهبری حضور جدی خواهد داشت. البته شخصیت حقوقی بنیاد رودکی یک نهاد غیر دولتی است که این امکان را پیدا می کند تا در مسائل اقتصادی رویکرد غیر دولتی را فراهم کند و موجب شود که پایداری ارکسترها بر دوش بودجه عمومی نباشد.
جمالی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: جریان اقتصادی ارکسترها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در نظام مدیریت فرهنگی کشور تکلیفش مشخص شود، بنابراین به طور حتم در نشست‌های بعدی پیرامون نحوه پرداخت دستمزد، بیمه و مسائل صنفی هنرمندان نوازنده ارکستر سمفونیک تهران به زودی مشخص خواهد شد.
  می‌گویند آدم سختگیری هستم
علی رهبری هم در این نشست خبری گفت: آدم‌هایی مثل من که متعلق به این سرزمین هستند، از سطح پایین به عرصه موسیقی وارد شده‌اند و بهترین شانسی که می‌توانستند داشته باشند این بود که پایه و کاری که در عرصه موسیقی شروع کرده‌اند با بزرگانی چون حسین دهلوی و مصطفی کمال پورتراب باشد. من این شانس را هم داشتم که از بچگی به عرصه موسیقی وارد شدم و آن را تمام و کمال ادامه دادم.این رهبر ارکستر بین‌المللی ادامه داد: متاسفانه اسم من بد در رفته است چراکه خیلی‌ها به من می‌گویند آدم سختگیری هستم در حالی که باید بگویم که فقط آدم جدی‌اي هستم و امیدوارم بتوانم در این مدتی که به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران به فعالیت مشغول هستم، کار مفیدی را انجام دهم. 
رهبری بیان کرد: بر حسب اتفاق با پیروزی انقلاب اسلامی بود که همین خارجی‌ها از کشور رفتند و همان وزیری که پیش از انقلاب استعفای من را قبول کرده بود، وقتی فهمید من در ژنو مسابقه‌ مهمی را برنده شدم، از من معذرت خواست، ولی این برای من پایان کار نبود چرا که داستان رفتن من از ایران، کارهای ناتمامی را باقی گذاشت که واقعا من را دلخور کرد. من خیلی دلم می‌خواست که به ایران برگردم چرا که با دلخوری این کشور را ترک کردم و همیشه کسانی که کنسرت‌های من را می‌دیدند، می‌دانستند که من دلم با ایران است.
این رهبر ارکستر بین‌المللی که چندی پیش توسط یکی از نهادهای بین‌المللی موسیقی به عنوان ۱۰ رهبر ارکستر برگزیده جهان شناخته شده است، در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه چرا طی ۳۰ سال گذشته در ایران حضور نداشته است، توضیح داد: من همواره علاقه‌مند بوده‌ام که قبل از سال ۸۳ که یک بار به ایران آمدم، حضور جدی برای کار داشته باشم، چرا که کار من در کشور پیش از انقلاب ناتمام مانده بود اما باید بگویم هیچکس از ایران در ۳۰ سال گذشته از من با این همه سابقه دعوت نکرده است. اما با این حال ۱۰ سال پیش که دوباره بعد از مدت‌ها به ایران آمدند، با دیدن و شنیدن هنرنمایی جوانان کشورم لذت بردم و اتفاقا وقتی دیدم که در برنامه‌ای به شیوه غیرمتعارف از من به عنوان رهبر ارکستر تشکر می‌کنند، بسیار ذوق زده و از این همه احترامی که به من گذاشتند، شگفت‌زده شدم؛ به طوری که تصمیم گرفتم در ایران بمانم و همان کار ناتمامم را انجام دهم.
رهبری گفت: من در مورد کمبود بودجه و مسائل مالی ارکستر صحبت‌های زیادی با دوستان انجام داده‌ام. اما متاسفانه حتی وزیر آن دوران هم به دیدن برنامه ما نیامد و واقعا به من برخورد که ناچار شدم نامه سرگشاده‌ای را بنویسم و در مقابل جمعیت بگویم که اگر وضعیت موزیسین‌های ارکستر سمفونیک تهران را درست نکنید، من می‌روم و دیگر برنخواهم گشت.
  کنسرت ما تکخوان زن ندارد
وی افزود: تازه بعد از برگزاری این کنسرت موسیقایی، قبل از شروع سال جدید است که ما کار خود را آغاز خواهیم کرد که چه کاری باید انجام دهیم و چه کاری را نباید انجام دهیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که ما در کنسرت‌های قبل از شروع سال‌مان‌ به هیچ عنوان تکخوانی زن نداریم  چرا که سمفونی ۹ بتهوون اصولا تکخوان زن ندارد.
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: من با‌هالیوودبازی، شو و عوام‌فریبی مخالف هستم چرا که معتقدم وزارت ارشاد، بنگاه شادمانی نیست که بخواهد با ارکستر سمفونیک تهران مردم را سرگرم کند. وزارت ارشاد با مالیاتی که توسط دولت از مردم گرفته می‌شود، وظیفه دارد که فرهنگ مردم را بالا ببرد. بنابراین تنها آرزویی که دارم این است که بچه‌های ارکستر در سطح جهانی بزنند و در آینده‌ای نزدیک بتوانیم با آنها در شهرهای اروپایی و بهترین تالارها کنسرت برگزار کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر کاری کنیم که نمایندگان مجلس من را دوست داشته باشند، اگر کاری کنیم که همه مردم موسیقی را دوست داشته باشند و از آن حمایت کنند، اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی می‌افتد. وقتی که رئیس‌جمهور یک کشور می‌‌آید و در یک سخنرانی رسمی بعد از پیروزی انتخابات و حضور در دولت یازدهم از راه‌اندازی مجدد ارکسترها حرف می‌زند باید به این رئیس‌جمهور افتخار کرد؛ حتی اگر صحبت‌های او به سرانجام نرسد. بنابراین ما هم باید آثاری را روی صحنه ببریم که شایسته هنر این سرزمین است که به نظر من سمفونی ۹ بتهوون عالی‌ترین قطعه‌ای است که می‌توانیم برای تحقق این صحبت‌ها اجرا کنیم. درواقع این کنسرت یعنی برآورده شدن آرزوی رئیس‌جمهور که شاید خیلی‌ها مخالف او هستند. اما به نظر من می‌تواند دستاوردی بسیار مهم برای انعکاس جهانی فعالیت‌ هنرمندان موسیقی کشورمان باشد.

نظر شما