شناسهٔ خبر: 39492841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طغیان "آتشفشان خشم"؛ آخرین مقر نیروهای حفتر در اطراف پایتخت لیبی در آستانه سقوط

زهرا موسوی

حمله نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی به شهر استراتژیک ترهونه در غرب ادامه دارد؛ شهری که تنها پایگاه ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر (فرمانده نیروهای نظامی شرق) در تلاشش جهت تسلط بر پایتخت این کشور محسوب می‌شود و در آن اتاق‌های اصلی عملیات وجود دارند و از آنجا جبهه‌های درگیری در جنوب طرابلس مورد امدادرسانی قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، طرح نیروهای دولت وفاق بر هفت محور اصلی و بستن ترهونه مثل یک هلال از شمال، شرق، غرب و جنوب غربی با ایجاد یک راه خروجی از جنوب برای فرار شبه‌نظامیان حفتر و شبه نظامیان ترهونه به شهر بنی ولید در ۱۸۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس متمرکز است. ترهونه در ۹۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس قرار دارد.

طرح دولت وفاق بر افزایش حملات در محورهای المشروع و صلاح الدین در جنوب طرابلس برای واداشتن شبه نظامیان حفتر به تبعیت از یکی از این دو راه یا عقب‌نشینی از طرابلس برای نجات ترهونه یا حفظ مواضع‌شان در جنوب پایتخت و ترک ترهونه و افتادنش به دست نیروهای وفاق متمرکز است.

عملیات "آتشفشان خشم" وابسته به نیروهای دولت وفاق لیبی بعد از پیشروی صبح در منطقه القربولی در ۵۰ کیلومتری شرق طرابلس به سمت ترهونه که آخرین مقر نیروهای حفتر در اطراف طرابلس است، بر منطقه الحواتم اولین محله شرقی ترهونه تسلط یافت.

عملیات آتشفشان خشم همچنین ۱۲ مسلح از شبه نظامیان حفتر را بعد از یورش به پادگان الحواتم بازداشت کرد.

محمد قنونو، سخنگوی ارتش لیبی گفـت، نیروی هوایی دو عملیات نظامی صورت داد و پنج هدف را بمباران کرد که از جمله آنها پشت خطوط حمله شبه نظامیان حفتر قبل از پیشروی زمینی به سمت شهر بود.

عبدالمالک المدنی،‌ سخنگوی دفتر اطلاع‌رسانی جنگی عملیات آتشفشان خشم پیشتر گفته بود، نیروهای ما از محورهای جنوب طرابلس پیشروی کردند و جنوب القربولی را به طور کامل آزاد کردند.

المدنی به العربی الجدید گفت، نیروهای ما در ساعات صبح امروز، یکشنبه در چند محور پیشروی داشتند.

وی درباره محله‌های جنوبی طرابلس تاکید کرد، پیشروی به طور گسترده از محور صلاح الدین، المشرع و الطویشه بود و شبه نظامیان حفتر به طور گسترده از مواضع خود در این محورها عقب‌نشینی کردند.

المدنی درباره ترهونه نیز خاطرنشان کرد: تسلط بر کل جنوب القربولی تکمیل شده و پیشروی به داخل مرزهای اداری ترهونه شروع شده است. نیروهای دولت توانستند هشت دستگاه تجهیزات نظامی را منهدم و سه دستگاه دیگر را به تصرف خود درآورند. چهار نیروی وابسته به حفتر نیز به اسارت درآمدند.

به گفته المدنی، عملیات نظامی طبق نقشه برای آزادسازی جنوب طرابلس و ترهونه پیش می‌رود و نیروهای هوایی نیز از عملیات حمایت می‌کند و حملات دقیق و مستقیمی به محل استقرار جنگجویان در اطراف ترهونه وارد می‌کند.

انتهای پیام

.

نظر شما