شناسهٔ خبر: 39490982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صحنه گردانی ترکیه از سوریه به لیبی

تهران – ایرنا - با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ صحنه گردانی ترکیه در منطقه نیز آغاز شد و با ظهور و بروز گروه های تروریستی همچون النصره (تحریر الشام فعلی)، داعش، ارتش آزاد، فیلق الشام، تحریر الشام و دهها گروه دیگر در سوریه که با طراحی آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه، عربستان، قطر و شماری دیگر از کشورهای غربی – عربی صورت گرفت، این نقش آنکارا به شمال آفریقا یعنی لیبی نیز گسترش یافت.

صاحب‌خبر -

در حال حاضر که گروه های تروریستی در سوریه به آخرین ایستگاه خود یعنی استان ادلب رسیده اند، طراحان و برنامهریزان گروه های تروریستی، شماری از مزدوران تحت امر خود را به کشورهای منطقه اعزام کرده اند. در این بین آمریکا با توجه به شکست گروه تروریستی داعش در سوریه در آذرماه ۱۳۹۶، شماری از مزدوران داعشی خود را به عراق و افغانستان منتقل کرد و ترکیه نیز شماری از تروریست های تحریر الشام (النصره) و دیگر گروه های تروریستی را به لیبی اعزام نمود.

تاکنون هزاران تروریست از سوریه توسط ترکیه برای جنگ عازم لیبی شده اند. «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای ژنرال "خلیفه حفتر" موسوم به «ارتش ملی لیبی» بهمن ماه سال گذشته بود که اعلام کرد که ترکیه بیش از ۳ هزار مزدور در حال جنگ با ارتش سوریه را به لیبی اعزام کرده‌ که این آمار در زمان فعلی به شش هزار نفر افزایش یافته است.

المسماری در همان زمان گفته بود که ترکیه تروریست های خطرناک را از سوریه و از طریق فرودگاه های مصراته و معیتیقه و بندر طرابلس وارد خاک لیبی کرده و دو کشتی جنگی، موشکهای ضدهوایی و سامانه دفاع موشکی ترکها نیز به بندر طرابلس رسیده اند.

کشور لیبی از زمان سرنگونی "معمر قذافی" دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست "فایز السراج" در طرابلس (غرب لیبی) است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که "خلیفه حفتر" ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت فایر السراج که در غرب این کشور مستقر میباشد و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده، حمایت میکنند.

در جدیدیترین خبری که از انتقال تروریست ها از سوریه به لیبی منتشر شده از سوی مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام گردیده که نظامیان ترکیه، شماری دیگر از عناصر تروریست های خارجی و خانواده‌هایشان را از ادلب به داخل خاک ترکیه (برای انتقال به لیبی) فراری داده اند.

بنابر این گزارش، عملیات فراری دادن خانواده‌های عناصر تروریستی «ترکستانی» و خارجی از سوریه به ترکیه همچنان ادامه دارد و این در حالی است که نظامیان ترکیه، تدابیر امنیتی مرزی را افزایش داده‌اند.

تا چندی پیش بیش از ۱۴۶ هزار تروریست به همراه خانواده هایشان در استان ادلب به عنوان آخرین ایستگاه تروریست ها در سوریه مستقر بودند که در ماه های اخیر و با توجه به عملیات سنگین ارتش سوریه شمار آنها کاهش یافته است. مهمترین تروریست های خارجی حاضر در استان ادلب عناصری از چچن‌، ترکمن‌، چینی (ایغورها)، ازبک و اتباع کشورهای غربی – عربی هستند.

هم اکنون شرایط تروریست ها نه تنها در سوریه خوب نیست، بلکه در لیبی نیز اوضاع تروریست های منتقل شده از سوریه وخیم گزارش شده است، به حدی که مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» که نزدیک به تروریست‌ها می باشد از کشته شدن ۱۴۳ «مزدور سوری» که توسط ترکیه به لیبی انتقال داده شده‌اند، در ابتدای فروردین ماه خبر داده بود؛ البته این آمار به غیر از شمار نظامیان کشته شده ترکیه در لیبی می باشد که ۱۶ نفر اعلام شده است.

شرایط منطقه به ویژه در کشورهای لیبی، سوریه، عراق و یمن نشان می دهد که کشته شدگان از هر طرف را مسلمانان تشکیل می دهند و این درحالی است که حتی یک صهیونیست نیز در بحران های منطقه کشته نشده و این موضوع خود دلیلی واضح می باشد که دشمنان اسلام مال و جان مسلمانان را هدف گرفته اند، موضوعی که کشورهای اسلامی منطقه باید به آن توجه نموده و خود را از دام گسترده شده از سوی غربی ها و صهیونیست ها نجات دهند.

  

نظر شما