شناسهٔ خبر: 3944533 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نشست خبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد؛

رهبری: کسی از من برای حضور در ایران دعوت نکرده بود/ با تمام توان ارکستر را رهبری می کنم

نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران صبح امروز 13 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری برنا، نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری (رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران)، پیروز ارجمند (مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد)، بهرام جمالی (مدیر عامل بنیاد رودکی) و ندا انتظامی (مدیر روابط عمومی معاونت هنری) برگزار شد.


پیروز ارجمند در ابتدای این نشست با اشاره به شائبه‌های ماندن یا نماندنش در دفتر موسیقی گفت: وقتی در مراسم یادمان مرحوم خورشیدفر عید را پیشاپیش تبریک گفتم عده‌ای تلقی کردند که قصد رفتن از دفتر موسیقی را دارم اما عزم من از همیشه برای ماندن بیشتر است. نظر جناب مرادخانی و شخص وزیر هم همین است.



وی در ادامه در خصوص ارکستر سمفونیک تهران گفت: سال گذشته جلسات متعددی برای آسیب‌شناسی ارکستر سمفونیک گذاشتیم و قصدمان بر این بود که این ارکستر را به سمتی حرکت بدهیم که استانداردهای لازم را داشته باشد. می‌دانستیم که برای رسیدن به یک ارکستر سمفونیک استاندارد در مرحله اول نیاز به یک رهبر درجه یک داریم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: گزینه اول ما برای رهبری ارکستر سمفونیک رهبران ایرانی هستند و همین‌طور می‌‌دانستیم که بهترین رهبر ارکستر شرقی در حال حاضر استاد علی رهبری است و از همان ابتدا گزینه اصلی ما ایشان بودند. در 6 ماهه اول فعالیت ارکستر توانستیم آزمون‌ها را برگزار بکنیم اما با دیرهنگام آماده شدن اعتبارات لازم نتوانستیم از آقای رهبری دعوت بکنیم.

این آهنگساز ادامه داد: در طی دو روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای با جناب رهبری داشتیم که نهایتا قرار شد ایشان به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک فعالیت بکنند. این اتفاق برای موسیقی اتفاق ویژه و میمونی است و من دیشت وقتی که به توافق اولیه رسیدیم یکی از خوشحال‌ترین شب‌های کاری‌ام را گذراندم.

ارجمند افزود: مدیر هنری ارکستر مانند راهبر و ناخدای کشتی است که تمام مدیریت ارکستر را بر عهده دارد و پیشرفت ارکستر بسته به وجود او خواهد بود با انتخاب آقای رهبری قطعا تاریخ از این اتفاق به خوبی یاد خواهد کرد.



در ادامه این نشست جمالی رئیس بنیاد رودکی نیز گفت: 48 ساعت جلسات کاری خیلی فشرده داشتیم و با برنامه‌ریزی جامعی از سوی آقای رهبری مواجه شدیم شخصیت حقوقی بنیاد رودکی شخصیت عمومی غیر دولتی است که این امکان را دارد که شرایط پشتیبانی و مالی ارکستر سمفونیک را فراهم کند تا همه فعالیت‌ها بر دوش دولت نباشد.

وی افزود: خیلی خوشحال هستیم که یک انگیزه قوی در علی رهبری وجود دارد امیدوارم انچه که شایسته ارکستر سمفونیک تهران است عملی شود.


علی رهبری که به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک انتخاب شده نیز در این نشست گفت: آدم‌هایی مثل من برای این مملکت هستند من هر آنچه که دارم را مدیون مملکت خویش هستم و خوشبختانه همیشه شانس این را داشته‌ام که کاری را انجام دهم که دوست داشتم.

وی در خصوص فعالیتش در خارج از کشور گفت: ما چندین سال قبل از انقلاب قطعه‌ای را برای عاشورا ساختیم و در وین اجرا کردیم در همان زمان به ایران برگشتم و فعالیتم را آغاز کردم کما این که به خاطر برخورد بدی که با من در قبل از انقلاب شده بود باعث شد تا با دلخوری از ایران خارج شوم.

این رهبر ارکستر ادامه داد: هیچکس در 30 سال گذشته از من دعوت نکرد تا در ایران حضور داشته باشم من در اغلب ارکسترها دنیا بوده‌ام تا این که نهایتا 10 سال پیش به ایران آمدم و چندین اجرا را روی صحنه بردم که بسیار از آن هم لذت بردم.

رهبری تصریح کرد: آن زمان آمده بودم تا ارکستر سمفونیک به طور کامل راه‌اندازی کنم ولی متاسفانه شرایط مالی نامناسب بود و در آن زمان که آقای کامکار ارکستر مایستر ما بود به من گفت که تمام بچه‌ها تمام کارهایشان را کنار گذاشتند تا کارهای ارکستر را انجام دهند به همین دلیل شرایط مالی بسیار بدی دارند.


وی ادامه داد: در آن زمان فکر می‌کردم به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک شخصیت مهمی هستم و به همین دلیل می‌خواستم به وزارتخانه فشار بیاورم تا وضع معیشتی بچه‌ها را درست کنند اما در آن زمان این اتفاق میسر نشد و حتی وزیر حاضر نشد که از یکی از اجراهای ما دیدن کند. من هم به همین دلیل نامه سرگشاده نوشتم و بعد از آخرین کنسرت هم حرف‌هایم را زدم تا شاید بتوانم با ارکستر سمفونیک همکاریم را ادامه دهم که این اتفاق هم نیفتاد.

رهبری با اشاره به خاطره‌ای از کار با نوازندگان ایرانی گفت: سه سال پیش حدود 30 نفر از نوازندگان ایرانی که بین 18 تا 30 سال سن داشتند با هزینه خودشان بلیط خریدند و به ترکیه سفر کردند. آنها آمده بودند تا من دو هفته با آنها کار کنم در هیچ جای دنیا چنین نوازندگانی با این روحیه عالی را نمی‌بینیم همین نوازندگان در عرض دو هفته چنان پیشرفتی کردند که من گفتم به خاطر شما حاضرم به ایران برگردم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه با اشاره به حمایت‌هایی که قرار است از ارکستر صورت بگیرد گفت: آقای وزیر و معاون وزیر به نظر جدی می‌آیند و امیدوارم شاهد اتفاق‌های خوب در این زمینه باشیم من مسئولیت کل ارکستر را بر عهده گرفتم و سعی خواهم کرد ظرف 10 روز آینده ارکستر برپا شود.



رهبری خاطر نشان کرد: ارکستر سمفونیک نباید ارکستر آقای سنجری، فخرالدینی، معروفی و دهلوی باشد که وقتی این افراد می‌روند ارکستر دیگر نتواند فعالیتش را ادامه دهد این ارکستر هم نباید ارکستر آقای رهبری باشد برخی از دوران طلایی ارکستر صحبت می‌کنند اما من نمی‌دانم دقیقا این دوران طلایی در چه زمانی اتفاق افتاده است متاسفانه ارکستر سمفونیک تهران هیچ وقت در سطحی نبوده که بتواند یک ضبط استاندارد داشته باشد.

وی در ادامه ضمن تشکر از حمایت رسانه‌ها گفت: 30 سال از ایران کسی از من یادی نکرد جز رسانه‌های ایران که در این مدت همیشه جویای احوال من بودند همیشه در کنارم بودند.

وی افزود: ارکستر همیشه مشکل خواهد داشت اما خوشبختانه تمام افرادی که مسئولیتی بر عهده دارند می‌خواهند دست به دست هم بدهند تا این کار انجام شود. برنامه‌ریزی از نظر هنری این است که تمام نوازندگانی که آزمون داده‌اند یا آنهایی که به هر دلیلی از ارکستر جدا شده‌اند باید بیایند و با من کار بکنند تا من با آنها بیشتر آشنا شوم چرا که قصد این را دارم که یک کنسرت آزمایشی ترتیب بدهم که در آن سمفونی نوع بتهوون اجرا شود.


رهبری ادامه داد: در طول سالیان گذشته که ارکستر فعال بوده چندین موزیسین پیشکسوت خارج شدند که به اعتقاد من این کار اشتباه است ما قبل از عید سمفونی نهم بتهوون را اجرا می‌کنیم و سعی می‌کنیم تا تابستان هر ماه یک کنسرت برگزار کنیم.

رهبری با اشاره به وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمایت از ارکسترها گفت: من با کارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی مخالفم وزارت فرهنگ و ارشاد بنگاه شادمانی نیست و وظیفه‌اش این است که فرهنگ مردم را بالا ببرد. من امیدوارم که گروه نوازندگان بتوانند در سطحی جهانی بزنند و در شهرهای بزرگ دنیا اجرا کنند.

رهبری ادامه داد: بحث ما در این دو روز که به ایران آمدم، پول نبود. انگیزه من فقط یک چیز است که بتوانم با ارکستر سمفونیک، فرهنگ این مملکت را بالا ببریم و اصلا به موضوع تاسیس این ارکستر به عنوان یک تفریح نگاه نکنیم. من از همه هنرمندان شایسته موسیقی ایران دعوت می‌کنم که طی روزهای آینده به آزمون‌های ما بیایند که اگر این کار را نکنند، سرشان کلاه می‌رود. من با این عزیزان آرزوهایی دارم که دور نیستند و مطمئن باشید اگر نتوانم نوازنده خوبی را برای ارکستر انتخاب کنم، به جای ۶۰ نفر با ۲۰ نفر کارم را آغاز خواهم کرد. این در حالی است که تحت هیچ شرایطی هنرمندان بزرگی چون منوچهر صهبایی را که در اجراهای قبلی من به عنوان نوازنده حضور داشت، کنار نخواهم گذاشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر کاری کنیم که نمایندگان مجلس من را دوست داشته باشند، اگر کاری کنیم که همه مردم موسیقی را دوست داشته باشند و از آن حمایت کنند، اتفاقات خوبی در عرصه موسیقی می‌افتد. وقتی که رئیس‌جمهور یک کشور می‌‌آید و در یک سخنرانی رسمی بعد از پیروزی انتخابات و حضور در دولت یازدهم از راه‌اندازی مجدد ارکسترها حرف می‌زند باید به این رئیس‌جمهور افتخار کرد؛ حتی اگر صحبت‌های او به سرانجام نرسد. بنابراین ما هم باید آثاری را روی صحنه ببریم که شایسته هنر این سرزمین است که به نظر من سمفونی ۹ بتهوون عالی‌ترین قطعه‌ای است که می‌توانیم برای تحقق این صحبت‌ها اجرا کنیم. درواقع این کنسرت یعنی برآورده شدن آرزوی رئیس‌جمهور که شاید خیلی‌ها مخالف او هستند. اما به نظر من می‌تواند دستاوردی بسیار مهم برای انعکاس جهانی فعالیت‌ هنرمندان موسیقی کشورمان باشد.

نظر شما