شناسهٔ خبر: 39433561 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مقاوم سازی ۷۵ درصد مسکن روستایی در اردبیل/ اعطای وام ۴۰ میلیون تومانی برای بازسازی مسکن روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردبیل از مقاوم سازی ۷۵ درصد مسکن روستایی در شهرستان اردبیل خبر داد.

صاحب‌خبر -

اصغر صفرنژاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص حساب ۱۰۰ امام (ره) که فرموده‌اند این حساب از برکات مستمر و صدقات جاریه امام راحل می‌باشد گفت: بهسازی مسکن روستایی در قالب استفاده از تسهیلات تحت نظارت بنیاد مسکن ما توانسته ایم تاکنون نزدیک به ۷۵ درصد بافت روستایی را نوسازی و بازسازی کنیم یعنی ۷۵ درصد از مسکن‌های روستایی در اردبیل مقاوم سازی شده است که این طرح با استقبال اهالی روستایی درحال انجام است.

او از اعطای وام ۴۰ میلیون تومانی برای هر واحدبه عنوان بازسازی مسکن روستایی خبر داد و افزود: روستاییان با معرفی به بانک‌ها و دریافت تسهیلات اقدام به بازساری مسکن روستایی می‌کنند که اخیرا با هماهنگی استاندار و بانک‌ها این تسهیلات به صورت سفته زنجیره‌ای شده است که دیگر نیاز به معرفی ضامن کارمند نیست بلکه با ضمانت سه نفر از اهالی روستا اعطای وام صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردبیل دوره مشارکتی این طرح را ۱۵ ساله عنوان کرد و گفت: روستا‌های شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر نیز می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند.

صدور ۲۱ هزار جلد سند مالکیت روستایی در اردبیل

صفرنژاد با بیان اینکه در روستا‌های اردبیل نزدیک ۲۱ هزار جلد سند مالکیت صادر شده است افزود: صدور سند مالکیت از دیگر اقدامات ما در روستا‌ها است به گونه‌ای که در روستا‌ها سند مالکیت باهماهنگی اداره ثبت اسناد و املاک روستا‌هایی که اهالی از این طرح استقبال می‌کنند ما آن روستا‌ها را نقشه برداری و نقشه تفکیکی تهیه کرده و پس از تشکیل پرونده به اداره ثبت معرفی کرده و سند صادر می‌شود.

او بیان کرد: برای اقشار کم درآمد شهری با توجه به حوزه فعالیت ما تاکنون ۲۷ پروژه مسکونی با تعداد ۲ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در اردبیل احداث و تحویل اقشار کم درآمد شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردبیل از بازسازی ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی در شهرستان اردبیل خبر داد و بیان کرد: توانسته ایم بازسازی کنیم که روند این بازسازی طراحی و نظارت برعهده بنیاد مسکن است و همچنین جهت تکمیل ساختمان‌ها به غیر از تسهیلات مسکن روستایی توانسته ایم وام ۵ تا ۱۲ میلیون تومانی را برای کسانی که با تسهیلات اول نمی‌توانند واحد‌های خود را تکمیل نمایند می‌توانیم این وام را به صورت قرض الحسنه پرداخت نمایند.

صفرنژاد افزود: کسانی که می‌توانند در جاسازی نمایند برای آنان وام بلاعوض تعلق می‌گیرد یعنی در روستا‌ها ساختمانی را کوبیده و همان ساختمان را در جای خود بسازد وامی به مبلغ ۴۰ تا ۸۰ میلیون ریال وام بلاعوض تعلق می‌گیرد.

تعیین محدوده و حریم برای روستا‌های زیر ۲۰ خانوار در اردبیل

او تصریح کرد: روستا‌هایی که زیر ۲۰ خانوار هستند برای آن‌ها محدوده‌ای را تعریف می‌کنیم تا بتوانند وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردبیل گفت: یکی از شاخص‌ترین عملکرد بنیاد مسکن اردبیل در حوزه روستایی طی ۲ تا ۳ سال اخیر طرح استفاده از قیر یارانه‌ای است که این طرح را پس از تصویب در مجلس با هماهنگی دهیاری‌ها در روستا‌ها از قیر یارانه به نحو احسن استفاده می‌شود که در استان شهرستان اردبیل اولین شهرستان است که توانسته از حداکثر توان از این مقدار قیر استفاده کند.

صفرنژاد افزود: بنیاد مسکن اردبیل در ۴۵ روستا توانسته با استفاده از قیر یارانه‌ای معابر روستایی را به مساحت ۴۴۴ هزار و ۸۹۸ مترمربع با اعتبار هزینه ۲۰ میلیارد و ۴۷هزار و ۱۱ میلیون ریال زیرسازی و آسفالت ریزی کند.

او تصریح کرد: طرح ایمن سازی روستا‌های در معرض خطر حوادث از دیگر اقدامات ما در این حوزه است به گونه‌ای که برخی از روستا‌هایی که در معرض خطر سیل گرفتگی، رانش دارند با احداث پل و دیواری ساحلی در آن روستا‌ها فعالیت کرده اند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اردبیل همچنین از اجرای طرح هادی روستایی در اردبیل خبر داد و گفت: براساس قانون و مقررات بررسی و تصویب شده و براساس هزینه‌ای که دولت سالانه اعتبار برای هر روستا تخصیص می‌دهد با همکاری دهیاری ها، اعتبارات استانی و ملی را در روستا‌ها طرح هادی را اجرا می‌کنیم.

صفرنژاد تصریح کرد: طرح هادی روستایی ۱۰ ساله است که ما پس از اینکه مدت زمان ۱۰ ساله روستا‌ها در اجرای طرح هادی به پایان رسید دوباره آن را بازنگری می‌کنیم به این صورت که مجددا طرح را نقشه برداری و برای ۱۰ سال آینده آماده می‌کنیم.

انتهای پیام/ح

نظر شما