شناسهٔ خبر: 39413237 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

احیای سلول‌های قلبی ممکن می‌شود

دانشمندان موفق به شناسایی ژنی شدند که به احیای سلول‌های قلبی کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، متاسفانه سلول‌های قلبی بعد از وقوع حمله قلبی دوباره به حالت عادی خود برنمی‌گردند و آسیب وارده به این اندام حیاتی به صورت دائمی باقی می‌ماند. دانشمندان دانشگاه کمبریج موفق به شناسایی ژنی شدند که به سلول‌های قلبی را احیا می‌کند.

قلب انسان بعد از وقوع یک حمله قلبی به حالت عادی نمی‌تپد. این پدیده با گذر زمان به نارسایی قلبی و معمولا مرگ ختم می‌شود. گروه تحقیقاتی دانشگاه کمریج در حال تحقیق روی سرطان بودند که به صورت اتفاقی راهی برای احیای سلول‌های قلبی پیدا کردند. دانشمندان موفق به شناسایی دو ژن شدند که احیای سلول‌های قلبی را فعال می‌کند. این دو ژن «Ccnt1» و «Myc» نام دارند.

در حال حاضر هیچ کدام از روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی عروقی قادر به معکوس کردن انحطاط بافت قلبی نیستند و تنها روند تحلیل سلول‌های قلبی را کاهش می‌دهند. بنابراین یافته‌های جدید بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. ژن Myc فاکتور بازنویسی تولید می‌کند که بیان ژن را فعال می‌کند اما قادر به تکثیر سلولی در قلب نیست. ژن Ccnt1 پروتئینی به نام «Cyclin T1» تولید می‌کند که باعث فعال‌سازی تکثیر سلولی در قلب می‌شود.

انتهای پیام/4021/

نظر شما