به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی شرفی رئیس مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در مورد روند شکلگیری شبکه شاد، اظهار کرد: پس از ماجرای شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، وزیر آموزش و پرورش دستور داد به دنبال راهکاری باشیم که فرآیند آموزش ادامه داشته باشد و اتصال میان معلم و دانشآموز طوری برقرار شود که دانشآموزان حس کلاس واقعی در محیط مجازی را داشته باشند.
وی افزود: آموزش و پرورش به دنبال راهکارهایی بود که بتوان ارتباط مجازی مناسبی برای دانشآموزان با معلمان برقرار شود، بنابراین در فاز اول با پیامرسانها به دلیل اینکه میتوانند در فضای مجازی گروههایی را ایجاد و ارتباط دانشآموز و مدرسه را برقرار کنند، وارد مذاکره شدیم.
شرفی ادامه داد: آموزش و پرورش درخواستهایی داشت که این پیامرسانها نیز تا حدودی انجام دادند، نمونه اولیه هم ساخته شد، اما پس از چند روز هنگام عملیاتی شدن کار، این پروژه به دو بخش تقسیم شد؛ یک بخش به اطلاعات مشخصاتی و حاکمیتی دانشآموزان مربوط میشد که برای شناسایی هویت دانشآموزان از طریق بانک اطلاعاتی آموزش و پرورش انجام شد.
وی با اشاره به انتقادهایی که به پیامرسانها برای استفاده در آموزش مجازی صورت گرفت، گفت: بعد از اینکه این پروژه تا حدودی پیش رفت، در حین کار انتقادات بسیاری به این پیامرسانها وارد شد به این دلیل که بههرحال ماهیت این سرویسها اینگونه است که محتواها و اطلاعاتی از طرق مختلف در آنها به اشتراک گذاشته میشود که ممکن است برای دانشآموزان و خانوادهها مناسب نباشد و به هر حال این محتواها جزئی از ماهیت این پیامرسانها بود و نمیتوانستیم این موضوع را نادیده بگیریم.
وی با بیان اینکه با پیامرسانها در این زمینه صحبت و قرار شد برای رفع این مشکل اپلیکیشن آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که این محیط آموزشی امن است، افزود: مسأله اینجا بود که در بحث پیامرسانها یک اختیار وجود دارد و هر کس مختار است که از این پیامرسانها استفاده کند یا نه و همچنین استفاده از محتواهای این پیامرسانها نیز به عهده شخص است.
رئیس مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت حاکمیتی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این نرمافزار قرار است از سوی آموزش و پرورش به خانوادهها توصیه شود بنابراین ضرورت داشت به دلیل مأموریت حاکمیتی آموزش و پرورش محیطی کاملاً امن، ایزوله و مستقلی ایجاد شود و این موضوع را در دو مرحله با پیامرسانها در میان گذاشتیم و از سوی دیگر هم اینکه یک درخواست تقویت کیفیت سطح سرویس را از آنها برای تسهیل دسترسی دانش آموزان داشتیم.
شرفی با بیان اینکه پیامرسانها در این مدت زحمات بسیاری کشیدند، عنوان کرد: کارشناسان فنی معتقد بودند که در مدلهای انجامشده پیامرسانها، امکان ایزوله ۱۰۰درصد دانش آموزان وجود ندارد و پس از اینکه کارشناسان فنی و امنیتی به این نتیجه رسیدند، بحث اپلیکیشن مستقل و اختصاصی آموزش و پرورش مطرح و این بحث به پیامرسانها نیز ارجاع داده شد که یک اپلیکیشن مستقل برای آموزش و پرورش و جدا از تمام زیرساختهای پیامرسانهای عادی ایجاد کنند.
وی در ادامه گفت: پیام رسانها چند نمونه برای اپلیکیشن اختصاصی آموزش و پرورش تهیه کردند، اما درخواست ما محقق نشد. بنابراین یک پیشنهاد جدی برای صیانت از فضای مجموعه شد تا به خانوادهها این اطمینان داده شود که آنها در محیطی امن آموزش داده میشوند.
شرفی خاطرنشان کرد: زمانی بحث اپلیکیشن مستقل آموزش و پرورش مطرح شد که مجموعهای قول همکاری دادند و سازمان هم در فاز اول با این مجموعه همکاری کرد و از روز اول به صورت شفاف اعلام شدکه درخواست ما ایجاد یک اپلیکیشن کاملاً مستقل است که در آن فقط آموزش باشد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش قصد دارد در فاز بعدی، از تمام ظرفیت بخش خصوصی از پیامرسان گرفته تا تولیدکنندگان ابزارهای آموزشی الکترونیکی که بتوانند خدمات آموزشی دهند، استفاده کند، اظهار کرد: هر مجموعه تولید کننده ابزارهای کمک آموزشی و آموزشی میتواند به آموزش و پرورش خدمات دهد؛ درحال حاضر بحث فراخوان هم مطرح است تا مدیران مدارس به صورت اختیاری از خدمات این تولیدکنندگان در بخش آموزشی استفاده کنند.
انتهای پیام/
نظر شما