شناسهٔ خبر: 39336045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان از جلسه امروز شورای شهر تهران گزارش می‌دهد؛

ابراز نگرانی از همه‎گیری کرونا در پایتخت/ استقبال شورا از طرح شناور شدن ساعات کاری در پایتخت/ کفن و دفن متوفیان کرونایی‌ رایگان نیست

خبرگزاری میزان- دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران امروز به صورت حضوری برای بررسی تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با شیوع کرونا در پایتخت شروع به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران امروز به صورت حضوری برای بررسی تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با شیوع کرونا در پایتخت شروع به کار کرد.

افزایش ترددها در سطح شهر و ازدحام در سیستم حمل و نقل از جمله نگرانی‌‌هایی است که نمایندگان شورای شهر به بررسی راهکاریی برای رفع آن می‌پردازند.

رسولی: فراوانی مشاغل مدیریتی در شهرداری بیش از هر سازمان دیگری است
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۵:۱۶

سید حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران درباره «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران» درباره پیشنهاد پست قائم مقامی و جانشینی در ساختار شهرداری تهران توضیح داد: در این پیشنهاد به دستورالعمل وزیر کشور استناد می‌شود در حالی که این دستورالعمل قبل از مصوبه شورای امور اداری استخدامی کشور است. از لحاظ کارکردی نیز پیش از این نیز اعلام کردم، پست‌های بدون ماموریت وضعیت ساختار سازمانی شهرداری را فلاکت بارتر از امروز خواهد کرد.

ابراز نگرانی از همه‎گیری کرونا در پایتخت/ استقبال شورا از طرح شناور شدن ساعات کاری در پایتخت/ کفن و دفن متوفیان کرونایی‌ها رایگان نیست

او با بیان اینکه در کل شهرداری تهران ۱۷ هزار پست سازمانی وجود دارد یعنی ۱۷ هزار شغل برای اداره شهر تهران نیاز است، اما در حال حاضر شهرداری تهران ۶۴ هزار نفر شاغل دارد، اضافه کرد: فراوانی مشاغل مدیریتی در شهرداری تهران بیش از هر سازمان دیگری است. اگر شهردار منطقه با وجود هشت معاون نتواند در زمانی که خودش پشت میز نیست، تعیین مسئولیت و تقیسم کار کند ایراد مدیریت مجموعه است.

خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه در نظریه‌های علمی توصیه نمی‌شود برای این ایراد ظرفیت ساختاری ایجاد شود، گفت: ماده ۱۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، شهرداری و شورا‌های شهر را موظف کرده است بعد از پایان یافتن بحث ساختار سازمانی که مشتمل بر تعداد پست‌های معین وسطوح سازمانی است تاییدیه سازمان اداری و استخدامی کشور را دریافت کنند. حذف پست «قائم مقام» مصوب سازمان اداری استخدامی برای دستگاه‌های اجرایی است.

به گفته رسولی، شورای شهر درباره ساختار شهرداری تهران به هر تصمیمی برسد باید در بخش سازمان و شرکت‌ها به تایید وزیر کشور و در ساختار کلی به تایید سازمان اداری و استخدامی برسد در غیر اینصورت ساختار قابلیت اجرایی بر اساس قانون را ندارد.

کمبود جدی ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۵:۱۳

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شهرداری تهران ستادی تحت عنوان «ستاد مقابله با کرونا شهر تهران» به ریاست شهردار تشکیل شده که ذیل این ستاد پنج کارگروه فعالیت می‌کند، گفت: بنا بر این گذاشته شد که در جلسات بعد از نوروز شورای شهر تهران، در هر جلسه مدیرانی که در این زمینه فعال هستند به صحن شورا شهر دعوت شوند.

وی با اشاره به اختلاف دیدگاه‌های پیش آمده در بحث اجرای طرح ترافیک توضیح داد: شورای ترافیک تهران که مرجع تصویب طرح ترافیک است مصوب کرده بود که از روز گذشته طرح ترافیک مجددا آغاز شود. شورای ترافیک شهر تهران ۶ عضو دارد که به ریاست شهردار تهران تشکیل می‌شود.

اعطا ادامه داد: دیدگاه شورای شهر تهران این بود که آغاز مجدد طرح ترافیک با سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی مغایرت خواهد داشت. این امر باعث می‌شود جمعیت که می‌توانند از وسایل حمل و نقل خصوصی استفاده کنند به سمت حمل و نقل عمومی گسیل شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: براساس آمار‌های اعلام شده بیش از ٢۶ درصد از علل انتقال ویروس کرونا به حمل و نقل عمومی مربوط می‌شود و این امر ایجاب می‌کند شهرداری که متولی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری است توجه ویژه‌ای به نظافت آن‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی برای توقف طرح ترافیک انجام شد، عنوان کرد: خوشبختانه در ستاد ملی کرونا توقف اجرای طرح ترافیک مصوب شد. از شورای شهر تهران هیچ فردی در شورای ترافیک عضویت ندارد و نظر شورای شهر این بود که این طرح همچنان متوقف بماند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی به دنبال آغاز فعالیت اصناف توضیح داد: به لحاظ ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه ریلی و اتوبوس رانی با کمبود جدی روبرو هستیم، اما با سیاست‌هایی همانند عدم آغاز طرح ترافیک و فعال نبودن بخش زیادی از اصناف از تراکم جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی کاسته خواهد شد.

اعطا با بیان اینکه طبیعتاً روشن است که با شرایط مطلوب فاصله داریم، اضافه کرد: در حال حاضر یک نوع سرویس ویژه مبتنی بر تقاضا و مناسب با شرایط فاصله گذاری شهری به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است، اما با توجه به کمبود جدی در بحث حمل و نقل عمومی با تعطیلی اصناف می‌توان به بحث فاصله گذاری اجتماعی کمک کرد.

استقبال شورا از طرح شناور شدن ساعات کاری در پایتخت
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۴:۵۸

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر شورای شهر تهران با ستاد ملی مقابله با کرونا در اجرای طرح ترافیک توضیح داد: در جلسه شورای ترافیک تصمیم بر این شد که طرح ترافیک در پایتخت اجرا شود، البته در آن جلسه هیچ اختلاف نظری با ستاد مقابله با کرونا وجود نداشت، زیرا ستاد مقابله با کرونا جلسه‌ای نداشت و شورای ترافیک تصمیم گرفت طرح ترافیک را اجرا کند، اما دیروز (شنبه) ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت که طرح ترافیک لغو شود و از همین رو طرح ترافیک در پایتخت لغو شد.

رییس شورای شهر تهران طرح شناور شدن ساعت کار ادارات در پایتخت را مناسب دانست و عنوان کرد: این طرح باید مورد استقبال قرار گیرد، اما باید به این نکته توجه شود که شکل کار به گونه‌ای باشد که ظرفیت موجود نیروی کار با میزان ارباب رجوع همخوانی داشته باشد تا مردم در کار‌های خود منتظر نمانند.

آنلاین شدن خدمات دستاورد کرونا برای شهرداری بود
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۴:۵۲

حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران پس از استماع توضیحات مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی گفت: توسعه فروش آنلاین و غیرحضوری در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های شهروند ضروروت دارد و اقداماتی در فروشگاه شهروند انجام گرفته که البته باید بیشتر شود. در مورد میادین میوه و تره بار هم لازم است فروش آنلاین توسعه پیدا کند و حتی در این مورد می‌توان از ظرفیت شرکت ساماندهی مشاغل نیز بهره برد.

ابراز نگرانی از همه‎گیری کرونا در پایتخت/ گزارش معاون حناچی از اقدامات ضدکرونایی شهرداری

در ادامه جلسه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه کرونا در کنار همه چالش ها، فرصت‌هایی در اختیار مدیریت شهری قرار داده است که مهم‌ترین آن، آنلاین شدن خدمات مدیریت شهری است که اصطلاحا حرکت به سوی شهر هوشمند در حوزه خدمات شهری گفته می‌شود، گفت: البته این بحث تا کنون خیلی جدی گرفته نشده است و بسیاری از فعالیت‌های حوزه خدمات شهری مانند فروشگاه شهروند و میادین میوه تره بار حتی بخش‌هایی مانند شهرسازی می‌توانست در این روز‌ها خدمات آنلاین را در اختیار شهروندان قرار بدهند، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی کم توان در حوزه رساندن کالا و خدمات به مردم پیشرفت‌های زیادی انجام داده اند و درآمد‌های بسیاری کسب کرده اند و رضایت مردم در این حوزه افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری تجربیات مدیریت‌های شهری دنیا در حوزه کرونا اضافه کرد: جای خالی تحقیق و توسعه و استفاده مداوم از تجربیات دنیا در مجموعه خدمات شهری خالی است. در خواست من این است که برخی نیرو‌های خلاق و استارت آپ‌ها به کار گرفته شوند و به طور دایم وضعیت مدیریت شهری در نقاط مختلف دنیا و اقدامات انجام شده رصد شود.

اجساد مبتلا به کرونا در آرامستان‌های قدیمی شهرری دفن نشوند

در ادامه این جلسه حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر به کل گزارش توجه کرده باشیم، متوجه می‌شویم انتهای تمام مصیبت‌ها به شهرری ختم می‌شود، گفت: متاسفانه معضلات پسماند و بهشت زهرا (س) به این شهر سرازیر شده و در آنجا انباشت می‌شود، با این حال هیچ امتیازی حتی از سرزمین جغرافیایی شهر تهران ندارد.

او با بیان اینکه در نقشه تهران یکی از نقاط قرمز شیوع کرونا بخش کهریزک است، عنوان کرد: اغلب کارکنان بهشت زهرا (س) و مرکز دفع پسماند‌های ری از سکنه این بخش و بخش باقرشهر هستند.

نحوه تدفین اجساد مبتلا به کرونا در آرامستان‌های قدیمی موضوع دیگری بود که خلیل آبادی به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه شنیده‌ام در آرامستان‌های قدیمی شهرری افرادی که به کرونا مبتلا بودند را دفن کردند، از رئیس سازمان بهشت زهرا (س) درخواست می‌کنم این افراد حتماً در بهشت زهرا (س) دفن شوند، در غیر اینصورت بهداشت عمومی مردم به خطر می‌افتد؛ زیر آرامستان‌هایی همچون شاه عبدالعظیم حسنی (ع) و ابن بابویه در مرکز شهر ری و کنار منازل مردم است و نارضایتی آنان را به دنبال دارد.

چالش‌های شهرداری در تامین تجهیزات مشخص شود

علی اعطا، عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: شهرداری تهران در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا پیشتاز بوده و اقدامات انجام شده در این حوزه از سوی شهرداری بعضاً از دستگاه‌های اجرایی دیگری که مسئولیت مستقیم تری داشتند کارا‌تر بوده است.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از خدمات انجام شده از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بوده است، عنوان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهند شهرداری تهران در بحث اطلاع رسانی با موضوع کرونا بسیار خوب ظاهر شده است و در همین مدت بیش از ۴٠٠ برنامه رادیویی و تلویزیونی به سمع و نظر شهروندان رسیده که مرکز ارتباطات شهرداری تهران در تهیه و تولید آن نقش داشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران به طرح سوالی از معاون شهردار تهران پرداخت و گفت: برخی اظهارات مبنی بر این است که تحریم‌ها در حوزه خدمات رسانی ما را با چالش‌هایی روبه رو کرده است، شهرداری تهران در همین زمینه فعالیت‌های دیپلماسی نیز انجام داد. اما به لحاظ تامین تجهیزات و امکانات اطلاعات دقیقی در دست نیست و چالش‌های که شهرداری با آن مواجه شده مشخص نیست.

اعطا تاکید کرد که اعضای شورای شهر بعضا در دسترسی به اطلاعات با مشکلاتی مواجه می‌شوند و بعضی از سازمان‌ها حتی اعلام کردند که اطلاعات لازم در این زمینه را نمی‌توانند از فاوای شهرداری دریافت کنند.

نیازمند تدوین پروتکل استفاده شهروندان برای پارک‌ها و بوستان‌ها هستیم

در ادامه این جلسه سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح تفکیک پسماند در این مدت متوقف شده است و از سوی دیگر، بودجه طرح کاپ (طرح کاهش پسماند) هم قبل از عید تایید شده است. گفت: سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری برای ادامه این وضعیت باید طرحی داشته باشد و پیگیری و توضیحات لازم را در این رابطه بدهند. شاید این زمان فرصت مناسبی باشد که تفکیک از مبدا اصولی را اجرایی کرد.

او به وضعیت بوستان‌ها و فضا‌های سبز شهر تهران اشاره کرد و گفت: گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد مردم در دوره مبارزه با کرونا نیاز به تماس با طبیعت و استفاده از فضای سبز دارند. در این رابطه لازم است برای بهره‌برداری از بوستان‌ها پروتکل‌های دقیقی برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی همانند آنچه در سازمان میادین اجرا شده، تهیه و به شکل دقیقی اجرایی شود.
لزوم پایش جمعیت استفاده‌کنندگان از پارک‌ها و بوستان‌ها برای مبارزه با کرونا به ویژه برای برنامه‌ریزی‌های ستاد کرونا موضوع دیگری بود که میلانی به آن اشاره کرد.

در ادامه این جلسه افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری گفت: پرسنلی که مستقیما با شهرداری در ارتباط هستند غربالگری شده و در حد بضاعت شهرداری وسایل بهداشتی و حفاظتی در اختیار آن‌ها قرارداده شده است.

او با تاکید بر اینکه کارگران پیمانکاری طرف قرارداد با شهرداری در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، اضافه کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته و اخبار کسب شده، هم غربالگری کارگران پیمانکاری صورت نگرفته و هم وسایل بهداشتی و حفاظت فردی در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. متاسفانه بخشی از کارگران پیمانکاری‌ها هنوزعیدی و پاداش سال قبل و بعضا حقوق اسفندخود را نیز دریافت نکرده اند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مقررات قانون کار درباره کارگران پیمانکاری طرف قرارداد با شهرداری انجام نشده و کارگران هر روز در وضعیت بدتری قرار می‌گیرند.

در ادامه این جلسه مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: کارکنان خدمات شهری شهرداری تهران غربالگری شده اند و کمترین مبتلا به بیماری کرونا در این حوزه بوده است. مبتلایان به کرونا در میادین میوه و تره بار ٢ نفر، در بهشت زهرا ۶ نفر بوده اند که پس از قرنطینه سلامت خود را به دست آورده اند.

او همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه بوستان‌ها باید تصمیم گیری‌های جدید اتخاذ شود که این موضوع در دست بررسی است، اضافه کرد: خوشبختانه فروش مجازی در میادین میوه و تره به خوبی در حال انجام است و ادامه دار خواهد بود.

درخواست اعطا برای توجه مضاعف به سیاست‌های شورا
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۴:۴۹

علی اعطا، عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران در جریان دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث آغاز به کار طرح ترافیک از بیست و سوم فروردین ماه متاسفانه شورای ترافیک تهران که نیمی از اعضای آن از مدیران شهرداری هستند و به ریاست شهردار تهران برگزار می‌شود، مصوبه‌ای را بر خلاف سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی تصویب کردند، گفت: این شورا خواستار آغاز اجرای طرح ترافیک شده بود.

او اضافه کرد: تذکر من این است که چرا مدیران شهرداری در مجامع و شورا‌هایی که حضور پیدا می‌کنند به سیاست‌هایی که از طرف شورای شهر دنبال می‌شود توجه نمی‌کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اکثر اعضای شورا درباره اجرای طرح ترافیک موضع گیری کردند و خواستار توقف آن شدند، عنوان کرد:، اما شورای ترافیک تهران این کار را نکرد و حتی واکنشی نشان نداد تا ستاد ملی کرونا راسا وارد عمل شد و اجرای طرح ترافیک را لغو کرد که جای قدردانی از این ستاد دارد.

یزدانی: کفن و دفن متوفیان کرونایی‌ها رایگان نیست
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۴:۴۲

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این روزها وظیفه بهشت زهرا بسیار سنگین است، گفت: البته اقدامات انجام شده در همه بخش ها و سازمان های خدمات شهری شهرداری تهران مورد قبول است، به عنوان مثال در حوزه خدمت رسانی به شهروندان در بخش تامین اقلام اساسی قیمت ها در میادین و فروشگاه های زنجیره ای ۴۰ درصد کمتر از سایر بخش های دیگر است.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران‌ مساعدت های لازم را برای خانواده متوفیان کرونایی در نظر گرفته است، اضافه کرد: تا به امروز هیچ ابلاغیه ای برای رایگان بودن کفن و دفن متوفیان کرونایی به شهرداری اعلام نشده است.

در ادامه سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در همین باره توضیح داد: سازمان بهشت زهرا با بالاترین استاندارد ها و براساس شیوه نامه وزارت بهداشت کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی را انجام‌ می دهد.

به گفته این مقام مسئول، از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز تعداد متوفیان نزدیک به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

گزارش معاون حناچی از عملکرد شهرداری در مقابله با کرونا
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۱:۴۱

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران یکشنبه -۲۴ فروردین- با حضور در دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در مدیریت شهری برای مقابله با شیوع کرونا پرداخت و گفت: از اواخر بهمن ۱۳۹۸ به طور رسمی وضعیت اپیدمی ویروس کرونا در کشور توسط وزارت بهداشت اعلام شد و در ادامه جلسه‌ای در دفتر شهردار تهران و با حضور شهردار، معاونین، مشاور و مسئولین وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران شهرداری تهران تشکیل شد.

وی ادامه داد: در همین راستا ستاد کرونای شهرداری تهران طراحی و در ۵ کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، بهداشت محیط و دفع پسماند، مشارکت مردمی، تأمین و توزیع اقلام و ارزاق عمومی، بودجه و پشتیبانی منابع انسانی فعال و حوزه معاونت خدمات شهری به عنوان متولی کارگروه بهد اشت محیط و دفع پسماند جهت آمادگی و مقابله با شیوع بیماری کرونا تعیین شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به طراحی و ساخت هفت دستگاه خودرو سنگین (چهار تنی) ویژه انجام عملیات ضدعفونی معابر شهری اضافه کرد: تهیه و تجهیزات ویژه ضدعفونی و رفع آلودگی شامل ۲۵ دستگاه فوکر و ١٠٠ دستگاه گندزدایی محیط از جمله دیگر اقدامات انجام شده در حوزه ضدعفونی است.

به گفته یزدانی، بازار‌های میوه و تره بار ۱۵۱ مرحله، بازار بزرگ ۲۵ مرحله، پایانه‌های مسافربری برون شهری ۲۵ مرحله، محوطه داخلی و خارجی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ۵۶۳ مرحله، ۴۳۴ ایستگاه اتوبوس و بی آر تی، اماکن عمومی و شهری ۲۳۲۸ مرحله، پایانه‌های تاکسی رانی ۸۷۵ مرحله، ۹۲۹ پایانه اتوبوس رانی، ۵۴۹ پل عابر پیاده و ۱۸۸ پمپ گاز و بنزین تحت ضدعفونی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل لازم به میادین میوه و تره بار برای کارکنان، بهره برداران، تامین کنندگان و شهروندان اضافه کرد: ضد عفونی کردن ۲۵۰ میادین و بازار‌ها بصورت روزانه، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی (فروشنده و مشتری) و راه‌اندازی سامانه فروش غیر حضوری از دوم فروردین ماه در ۱۳ میدان اصلی تره بار از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان

یزدانی با اشاره به مکاتبه ودستور توقف کامل پیمان‌های عملیات تفکیک از مبدأ و جمع آوری پسماند‌های خشک تا اطلاع ثانوی توسط مناطق ۲۲ گانه اضافه کرد: اخذ حکم دادستانی تهران و هماهنگی با ضابطین قضایی جهت اجرایی شدن این برنامه یکی از اقداماتی بود که در این حوزه انجام شد.

وی با اشاره به جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان و مراکز درمانی براساس پروتکل‌های بهداشتی اضافه کرد: کیسه‌های پسماند بیمارستانی پس از گندزدایی برچسب گذاری می‌شوند.

یزدانی از افزایش آهک پاشی با هدف بالا بردن راندمان گندزدایی پسماند‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: همچنین پیمانکاران به تأمین و به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی شامل ماسک، لباس کار و دستکش ملزم شدند.

طراحی و ساخت مرکز تطهیر جدید

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهشت زهرا تهران اضافه کرد: اطلاع رسانی مناسبی جهت عدم حضور شهروندان در روز‌های پایانی سال (پنج شنبه و جمعه پایان سال و تحویل سال نو و روز طبیعت) صورت گرفت. همین طور مجتمع عروجیان به سردخانه ۴۰ فوتی و ۲ سردخانه کندویی مجهز شد.

تجهیز و آماده سازی سوله‌های بحران مستقر در بهشت زهرا (س) و اختصاص ۲ دستگاه کانتینر ۱۲ متری یخچال دار، ایجاد قطعه جدید و قبر چینی به تعداد ۱۰ هزار قبر، طراحی و ساخت مرکز تطهیر مجهز و ایزوله با هدف افزایش ظرفیت پذیرش اموات (عروجیان ۲) در مواقع بحرانی در محل سوله‌های بحران، نظارت دائم بر سیستم تصفیه خانه سالن‌های تطهیر بهشت زهرا (س) توسط شرکت آب و فاضلاب استان و تهران و نصب دستگاه پایش ازراه دور و کلر زنی در تصفیه خانه از جمله دیگر اقداماتی بود که معاون خدمات شهری شهرداری تهران به آن اشاره کرد.

رشد ۱۳۵ درصدی فروش شهروند

معاون شهردار تهران با اشاره به ابلاغ تعطیلی تمامی بوستان‌های سطح شهر از هفت فروردین تاکنون از فعالیت ۸ فروشگاه شرکت شهروند بصورت ۲۴ ساعته و رشد ۱۳۵ درصدی فروش اقلام شرکت شهروند خبر داد.

یزدانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بارش‌های باران‌های سیل آسا در پایتخت گفت: در سال آبی ۹۸-۹۹ (از مهر ماه تا کنون) در سه دوره زمانی، بارش‌های سیلابی شهر تهران را تهدید کرد که دو موج بارش سیلابی در اوج شیوع کرونا در شهر تهران رخ داد.
میزان بارش سال آبی ۹۸-۹۹ در ایستگاه تهران، تا ٢٢ فروردین ماه امسال در حدود ۳۷۳.۷ میلی متر گزارش ش، درصورتی که در بلند مدت (در زمان مشابه) ۲۳۶/۱ میلی متر بارش ثبت شده است که این امر افزایش ۵۸ درصدی بارش‌های رخ داده نسبت به بلند مدت را نشان می‌دهد، همچنین در بارش سال آبی جدید در شهر تهران نسبت به سال گذشته نیز افزایش ۷/۴ درصدی را شاهد بودیم.

فعالیت اصناف ازدحام در ناوگان حمل و نقل را گسترش می‌دهد.
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ - ۱۰:۵۱

ابراز نگرانی محسن هاشمی از همه‎گیری کرونا در پایتختمحسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای دویست و هشتمین جلسه شورا به آغاز فعالیت ادارات در پایتخت با دو سوم پرسنل اشاره کرد و گفت: از هفته آینده فعالیت اصناف نیز آغاز می‌شود که این فعالیت‌ها موجب افزایش تردد در سطح شهر و ازدحام در سیستم حمل ونقل عمومی خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، حمل ونقل عمومی را مهمترین عامل شیوع کرونا و موثرتر از فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین فعالیت اصناف اعلام کرده است افزود: نگرانی جدی در مورد ایجاد موج شیوع پاندمی (همه‌گیری) کرونا وجود دارد که همزمانی آن با ماه مبارک رمضان و تضعیف سیستم ایمنی شهروندان روزه دار، پیامد‌های نگران کننده‌ای را بدنبال دارد.

به گفته رییس شورای شهر تهران، انتظار مدیریت شهری این است که در تصمیمات ستاد ملی و شهری کرونا، همه جوانب سنجیده و از تجربیات وتخصص مدیریت شهری و شورای شهر استفاده شود.

او از معاونت فرهنگی – اجتماعی و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری خواست تا برنامه‌های ویژه خود در ماه رمضان را در سه محور ترمیم آلام خانواده‌های مصیبت زده در ماه‌های اخیر که بدلیل عدم امکان برگزاری مجالس ترحیم و تسلی توسط نزدیکان دچار آسیب روحی و سوگ خاموش شده اند و همچنین تقویت وحمایت از فعالیت‌های خیریه جهت تامین کالا‌های بهداشتی و خوراکی نیازمندان، ارائه کنند.

هاشمی ضمن انتقاد از شیوه انعکاس خدمات پرسنل زحمت کش مدیریت شهری عنوان کرد: آن‌ها در این ایام با توجه به حجم زیاد بارندگی‌ها، در شرایط سخت کرونا مشغول پاکسازی معابر و کانال‌های پساب در سطح شهر هستند و در طول دوماه گذشته نیز پاکبانان و نظافت گران شهر، جمع آوری و دفع پسماند بخصوص پسماند عفونی، سازمان بهشت زهرا، شرکت شهر سالم، سازمان آتش نشانی و فروشگاه شهروند عملا بدون تعطیلات و فراتر از زمان عادی مشغول خدمت‌رسانی بوده اند که جا دارد رسانه ملی و رسانه‌های مجازی همگام با پرسنل بخش سلامت، زحمات آن‌ها را پوشش دهند.

انتهای پیام/

سید حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران درباره «ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران» درباره پیشنهاد پست قائم مقامی و جانشینی در ساختار شهرداری تهران توضیح داد: در این پیشنهاد به دستورالعمل وزیر کشور استناد می‌شود در حالی که این دستورالعمل قبل از مصوبه شورای امور اداری استخدامی کشور است. از لحاظ کارکردی نیز پیش از این نیز اعلام کردم، پست‌های بدون ماموریت وضعیت ساختار سازمانی شهرداری را فلاکت بارتر از امروز خواهد کرد.

ابراز نگرانی از همه‎گیری کرونا در پایتخت/ استقبال شورا از طرح شناور شدن ساعات کاری در پایتخت/ کفن و دفن متوفیان کرونایی‌ها رایگان نیست

او با بیان اینکه در کل شهرداری تهران ۱۷ هزار پست سازمانی وجود دارد یعنی ۱۷ هزار شغل برای اداره شهر تهران نیاز است، اما در حال حاضر شهرداری تهران ۶۴ هزار نفر شاغل دارد، اضافه کرد: فراوانی مشاغل مدیریتی در شهرداری تهران بیش از هر سازمان دیگری است. اگر شهردار منطقه با وجود هشت معاون نتواند در زمانی که خودش پشت میز نیست، تعیین مسئولیت و تقیسم کار کند ایراد مدیریت مجموعه است.

خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه در نظریه‌های علمی توصیه نمی‌شود برای این ایراد ظرفیت ساختاری ایجاد شود، گفت: ماده ۱۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، شهرداری و شورا‌های شهر را موظف کرده است بعد از پایان یافتن بحث ساختار سازمانی که مشتمل بر تعداد پست‌های معین وسطوح سازمانی است تاییدیه سازمان اداری و استخدامی کشور را دریافت کنند. حذف پست «قائم مقام» مصوب سازمان اداری استخدامی برای دستگاه‌های اجرایی است.

به گفته رسولی، شورای شهر درباره ساختار شهرداری تهران به هر تصمیمی برسد باید در بخش سازمان و شرکت‌ها به تایید وزیر کشور و در ساختار کلی به تایید سازمان اداری و استخدامی برسد در غیر اینصورت ساختار قابلیت اجرایی بر اساس قانون را ندارد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شهرداری تهران ستادی تحت عنوان «ستاد مقابله با کرونا شهر تهران» به ریاست شهردار تشکیل شده که ذیل این ستاد پنج کارگروه فعالیت می‌کند، گفت: بنا بر این گذاشته شد که در جلسات بعد از نوروز شورای شهر تهران، در هر جلسه مدیرانی که در این زمینه فعال هستند به صحن شورا شهر دعوت شوند.

وی با اشاره به اختلاف دیدگاه‌های پیش آمده در بحث اجرای طرح ترافیک توضیح داد: شورای ترافیک تهران که مرجع تصویب طرح ترافیک است مصوب کرده بود که از روز گذشته طرح ترافیک مجددا آغاز شود. شورای ترافیک شهر تهران ۶ عضو دارد که به ریاست شهردار تهران تشکیل می‌شود.

اعطا ادامه داد: دیدگاه شورای شهر تهران این بود که آغاز مجدد طرح ترافیک با سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی مغایرت خواهد داشت. این امر باعث می‌شود جمعیت که می‌توانند از وسایل حمل و نقل خصوصی استفاده کنند به سمت حمل و نقل عمومی گسیل شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: براساس آمار‌های اعلام شده بیش از ٢۶ درصد از علل انتقال ویروس کرونا به حمل و نقل عمومی مربوط می‌شود و این امر ایجاب می‌کند شهرداری که متولی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری است توجه ویژه‌ای به نظافت آن‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی برای توقف طرح ترافیک انجام شد، عنوان کرد: خوشبختانه در ستاد ملی کرونا توقف اجرای طرح ترافیک مصوب شد. از شورای شهر تهران هیچ فردی در شورای ترافیک عضویت ندارد و نظر شورای شهر این بود که این طرح همچنان متوقف بماند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی به دنبال آغاز فعالیت اصناف توضیح داد: به لحاظ ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه ریلی و اتوبوس رانی با کمبود جدی روبرو هستیم، اما با سیاست‌هایی همانند عدم آغاز طرح ترافیک و فعال نبودن بخش زیادی از اصناف از تراکم جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی کاسته خواهد شد.

اعطا با بیان اینکه طبیعتاً روشن است که با شرایط مطلوب فاصله داریم، اضافه کرد: در حال حاضر یک نوع سرویس ویژه مبتنی بر تقاضا و مناسب با شرایط فاصله گذاری شهری به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است، اما با توجه به کمبود جدی در بحث حمل و نقل عمومی با تعطیلی اصناف می‌توان به بحث فاصله گذاری اجتماعی کمک کرد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر شورای شهر تهران با ستاد ملی مقابله با کرونا در اجرای طرح ترافیک توضیح داد: در جلسه شورای ترافیک تصمیم بر این شد که طرح ترافیک در پایتخت اجرا شود، البته در آن جلسه هیچ اختلاف نظری با ستاد مقابله با کرونا وجود نداشت، زیرا ستاد مقابله با کرونا جلسه‌ای نداشت و شورای ترافیک تصمیم گرفت طرح ترافیک را اجرا کند، اما دیروز (شنبه) ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفت که طرح ترافیک لغو شود و از همین رو طرح ترافیک در پایتخت لغو شد.

رییس شورای شهر تهران طرح شناور شدن ساعت کار ادارات در پایتخت را مناسب دانست و عنوان کرد: این طرح باید مورد استقبال قرار گیرد، اما باید به این نکته توجه شود که شکل کار به گونه‌ای باشد که ظرفیت موجود نیروی کار با میزان ارباب رجوع همخوانی داشته باشد تا مردم در کار‌های خود منتظر نمانند.

حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران پس از استماع توضیحات مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی گفت: توسعه فروش آنلاین و غیرحضوری در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های شهروند ضروروت دارد و اقداماتی در فروشگاه شهروند انجام گرفته که البته باید بیشتر شود. در مورد میادین میوه و تره بار هم لازم است فروش آنلاین توسعه پیدا کند و حتی در این مورد می‌توان از ظرفیت شرکت ساماندهی مشاغل نیز بهره برد.

ابراز نگرانی از همه‎گیری کرونا در پایتخت/ گزارش معاون حناچی از اقدامات ضدکرونایی شهرداری

در ادامه جلسه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه کرونا در کنار همه چالش ها، فرصت‌هایی در اختیار مدیریت شهری قرار داده است که مهم‌ترین آن، آنلاین شدن خدمات مدیریت شهری است که اصطلاحا حرکت به سوی شهر هوشمند در حوزه خدمات شهری گفته می‌شود، گفت: البته این بحث تا کنون خیلی جدی گرفته نشده است و بسیاری از فعالیت‌های حوزه خدمات شهری مانند فروشگاه شهروند و میادین میوه تره بار حتی بخش‌هایی مانند شهرسازی می‌توانست در این روز‌ها خدمات آنلاین را در اختیار شهروندان قرار بدهند، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی کم توان در حوزه رساندن کالا و خدمات به مردم پیشرفت‌های زیادی انجام داده اند و درآمد‌های بسیاری کسب کرده اند و رضایت مردم در این حوزه افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری تجربیات مدیریت‌های شهری دنیا در حوزه کرونا اضافه کرد: جای خالی تحقیق و توسعه و استفاده مداوم از تجربیات دنیا در مجموعه خدمات شهری خالی است. در خواست من این است که برخی نیرو‌های خلاق و استارت آپ‌ها به کار گرفته شوند و به طور دایم وضعیت مدیریت شهری در نقاط مختلف دنیا و اقدامات انجام شده رصد شود.

اجساد مبتلا به کرونا در آرامستان‌های قدیمی شهرری دفن نشوند

در ادامه این جلسه حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر به کل گزارش توجه کرده باشیم، متوجه می‌شویم انتهای تمام مصیبت‌ها به شهرری ختم می‌شود، گفت: متاسفانه معضلات پسماند و بهشت زهرا (س) به این شهر سرازیر شده و در آنجا انباشت می‌شود، با این حال هیچ امتیازی حتی از سرزمین جغرافیایی شهر تهران ندارد.

او با بیان اینکه در نقشه تهران یکی از نقاط قرمز شیوع کرونا بخش کهریزک است، عنوان کرد: اغلب کارکنان بهشت زهرا (س) و مرکز دفع پسماند‌های ری از سکنه این بخش و بخش باقرشهر هستند.

نحوه تدفین اجساد مبتلا به کرونا در آرامستان‌های قدیمی موضوع دیگری بود که خلیل آبادی به آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه شنیده‌ام در آرامستان‌های قدیمی شهرری افرادی که به کرونا مبتلا بودند را دفن کردند، از رئیس سازمان بهشت زهرا (س) درخواست می‌کنم این افراد حتماً در بهشت زهرا (س) دفن شوند، در غیر اینصورت بهداشت عمومی مردم به خطر می‌افتد؛ زیر آرامستان‌هایی همچون شاه عبدالعظیم حسنی (ع) و ابن بابویه در مرکز شهر ری و کنار منازل مردم است و نارضایتی آنان را به دنبال دارد.

چالش‌های شهرداری در تامین تجهیزات مشخص شود

علی اعطا، عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: شهرداری تهران در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا پیشتاز بوده و اقدامات انجام شده در این حوزه از سوی شهرداری بعضاً از دستگاه‌های اجرایی دیگری که مسئولیت مستقیم تری داشتند کارا‌تر بوده است.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از خدمات انجام شده از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بوده است، عنوان کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهند شهرداری تهران در بحث اطلاع رسانی با موضوع کرونا بسیار خوب ظاهر شده است و در همین مدت بیش از ۴٠٠ برنامه رادیویی و تلویزیونی به سمع و نظر شهروندان رسیده که مرکز ارتباطات شهرداری تهران در تهیه و تولید آن نقش داشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران به طرح سوالی از معاون شهردار تهران پرداخت و گفت: برخی اظهارات مبنی بر این است که تحریم‌ها در حوزه خدمات رسانی ما را با چالش‌هایی روبه رو کرده است، شهرداری تهران در همین زمینه فعالیت‌های دیپلماسی نیز انجام داد. اما به لحاظ تامین تجهیزات و امکانات اطلاعات دقیقی در دست نیست و چالش‌های که شهرداری با آن مواجه شده مشخص نیست.

اعطا تاکید کرد که اعضای شورای شهر بعضا در دسترسی به اطلاعات با مشکلاتی مواجه می‌شوند و بعضی از سازمان‌ها حتی اعلام کردند که اطلاعات لازم در این زمینه را نمی‌توانند از فاوای شهرداری دریافت کنند.

نیازمند تدوین پروتکل استفاده شهروندان برای پارک‌ها و بوستان‌ها هستیم

در ادامه این جلسه سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح تفکیک پسماند در این مدت متوقف شده است و از سوی دیگر، بودجه طرح کاپ (طرح کاهش پسماند) هم قبل از عید تایید شده است. گفت: سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری برای ادامه این وضعیت باید طرحی داشته باشد و پیگیری و توضیحات لازم را در این رابطه بدهند. شاید این زمان فرصت مناسبی باشد که تفکیک از مبدا اصولی را اجرایی کرد.

او به وضعیت بوستان‌ها و فضا‌های سبز شهر تهران اشاره کرد و گفت: گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد مردم در دوره مبارزه با کرونا نیاز به تماس با طبیعت و استفاده از فضای سبز دارند. در این رابطه لازم است برای بهره‌برداری از بوستان‌ها پروتکل‌های دقیقی برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی همانند آنچه در سازمان میادین اجرا شده، تهیه و به شکل دقیقی اجرایی شود.
لزوم پایش جمعیت استفاده‌کنندگان از پارک‌ها و بوستان‌ها برای مبارزه با کرونا به ویژه برای برنامه‌ریزی‌های ستاد کرونا موضوع دیگری بود که میلانی به آن اشاره کرد.

در ادامه این جلسه افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری گفت: پرسنلی که مستقیما با شهرداری در ارتباط هستند غربالگری شده و در حد بضاعت شهرداری وسایل بهداشتی و حفاظتی در اختیار آن‌ها قرارداده شده است.

او با تاکید بر اینکه کارگران پیمانکاری طرف قرارداد با شهرداری در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، اضافه کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته و اخبار کسب شده، هم غربالگری کارگران پیمانکاری صورت نگرفته و هم وسایل بهداشتی و حفاظت فردی در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. متاسفانه بخشی از کارگران پیمانکاری‌ها هنوزعیدی و پاداش سال قبل و بعضا حقوق اسفندخود را نیز دریافت نکرده اند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مقررات قانون کار درباره کارگران پیمانکاری طرف قرارداد با شهرداری انجام نشده و کارگران هر روز در وضعیت بدتری قرار می‌گیرند.

در ادامه این جلسه مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: کارکنان خدمات شهری شهرداری تهران غربالگری شده اند و کمترین مبتلا به بیماری کرونا در این حوزه بوده است. مبتلایان به کرونا در میادین میوه و تره بار ٢ نفر، در بهشت زهرا ۶ نفر بوده اند که پس از قرنطینه سلامت خود را به دست آورده اند.

او همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه بوستان‌ها باید تصمیم گیری‌های جدید اتخاذ شود که این موضوع در دست بررسی است، اضافه کرد: خوشبختانه فروش مجازی در میادین میوه و تره به خوبی در حال انجام است و ادامه دار خواهد بود.

علی اعطا، عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران در جریان دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث آغاز به کار طرح ترافیک از بیست و سوم فروردین ماه متاسفانه شورای ترافیک تهران که نیمی از اعضای آن از مدیران شهرداری هستند و به ریاست شهردار تهران برگزار می‌شود، مصوبه‌ای را بر خلاف سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی تصویب کردند، گفت: این شورا خواستار آغاز اجرای طرح ترافیک شده بود.

او اضافه کرد: تذکر من این است که چرا مدیران شهرداری در مجامع و شورا‌هایی که حضور پیدا می‌کنند به سیاست‌هایی که از طرف شورای شهر دنبال می‌شود توجه نمی‌کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اکثر اعضای شورا درباره اجرای طرح ترافیک موضع گیری کردند و خواستار توقف آن شدند، عنوان کرد:، اما شورای ترافیک تهران این کار را نکرد و حتی واکنشی نشان نداد تا ستاد ملی کرونا راسا وارد عمل شد و اجرای طرح ترافیک را لغو کرد که جای قدردانی از این ستاد دارد.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این روزها وظیفه بهشت زهرا بسیار سنگین است، گفت: البته اقدامات انجام شده در همه بخش ها و سازمان های خدمات شهری شهرداری تهران مورد قبول است، به عنوان مثال در حوزه خدمت رسانی به شهروندان در بخش تامین اقلام اساسی قیمت ها در میادین و فروشگاه های زنجیره ای ۴۰ درصد کمتر از سایر بخش های دیگر است.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران‌ مساعدت های لازم را برای خانواده متوفیان کرونایی در نظر گرفته است، اضافه کرد: تا به امروز هیچ ابلاغیه ای برای رایگان بودن کفن و دفن متوفیان کرونایی به شهرداری اعلام نشده است.

در ادامه سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در همین باره توضیح داد: سازمان بهشت زهرا با بالاترین استاندارد ها و براساس شیوه نامه وزارت بهداشت کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی را انجام‌ می دهد.

به گفته این مقام مسئول، از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز تعداد متوفیان نزدیک به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران یکشنبه -۲۴ فروردین- با حضور در دویست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در مدیریت شهری برای مقابله با شیوع کرونا پرداخت و گفت: از اواخر بهمن ۱۳۹۸ به طور رسمی وضعیت اپیدمی ویروس کرونا در کشور توسط وزارت بهداشت اعلام شد و در ادامه جلسه‌ای در دفتر شهردار تهران و با حضور شهردار، معاونین، مشاور و مسئولین وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران شهرداری تهران تشکیل شد.

وی ادامه داد: در همین راستا ستاد کرونای شهرداری تهران طراحی و در ۵ کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، بهداشت محیط و دفع پسماند، مشارکت مردمی، تأمین و توزیع اقلام و ارزاق عمومی، بودجه و پشتیبانی منابع انسانی فعال و حوزه معاونت خدمات شهری به عنوان متولی کارگروه بهد اشت محیط و دفع پسماند جهت آمادگی و مقابله با شیوع بیماری کرونا تعیین شد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به طراحی و ساخت هفت دستگاه خودرو سنگین (چهار تنی) ویژه انجام عملیات ضدعفونی معابر شهری اضافه کرد: تهیه و تجهیزات ویژه ضدعفونی و رفع آلودگی شامل ۲۵ دستگاه فوکر و ١٠٠ دستگاه گندزدایی محیط از جمله دیگر اقدامات انجام شده در حوزه ضدعفونی است.

به گفته یزدانی، بازار‌های میوه و تره بار ۱۵۱ مرحله، بازار بزرگ ۲۵ مرحله، پایانه‌های مسافربری برون شهری ۲۵ مرحله، محوطه داخلی و خارجی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ۵۶۳ مرحله، ۴۳۴ ایستگاه اتوبوس و بی آر تی، اماکن عمومی و شهری ۲۳۲۸ مرحله، پایانه‌های تاکسی رانی ۸۷۵ مرحله، ۹۲۹ پایانه اتوبوس رانی، ۵۴۹ پل عابر پیاده و ۱۸۸ پمپ گاز و بنزین تحت ضدعفونی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل لازم به میادین میوه و تره بار برای کارکنان، بهره برداران، تامین کنندگان و شهروندان اضافه کرد: ضد عفونی کردن ۲۵۰ میادین و بازار‌ها بصورت روزانه، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی (فروشنده و مشتری) و راه‌اندازی سامانه فروش غیر حضوری از دوم فروردین ماه در ۱۳ میدان اصلی تره بار از جمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان

یزدانی با اشاره به مکاتبه ودستور توقف کامل پیمان‌های عملیات تفکیک از مبدأ و جمع آوری پسماند‌های خشک تا اطلاع ثانوی توسط مناطق ۲۲ گانه اضافه کرد: اخذ حکم دادستانی تهران و هماهنگی با ضابطین قضایی جهت اجرایی شدن این برنامه یکی از اقداماتی بود که در این حوزه انجام شد.

وی با اشاره به جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان و مراکز درمانی براساس پروتکل‌های بهداشتی اضافه کرد: کیسه‌های پسماند بیمارستانی پس از گندزدایی برچسب گذاری می‌شوند.

یزدانی از افزایش آهک پاشی با هدف بالا بردن راندمان گندزدایی پسماند‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: همچنین پیمانکاران به تأمین و به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی شامل ماسک، لباس کار و دستکش ملزم شدند.

طراحی و ساخت مرکز تطهیر جدید

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهشت زهرا تهران اضافه کرد: اطلاع رسانی مناسبی جهت عدم حضور شهروندان در روز‌های پایانی سال (پنج شنبه و جمعه پایان سال و تحویل سال نو و روز طبیعت) صورت گرفت. همین طور مجتمع عروجیان به سردخانه ۴۰ فوتی و ۲ سردخانه کندویی مجهز شد.

تجهیز و آماده سازی سوله‌های بحران مستقر در بهشت زهرا (س) و اختصاص ۲ دستگاه کانتینر ۱۲ متری یخچال دار، ایجاد قطعه جدید و قبر چینی به تعداد ۱۰ هزار قبر، طراحی و ساخت مرکز تطهیر مجهز و ایزوله با هدف افزایش ظرفیت پذیرش اموات (عروجیان ۲) در مواقع بحرانی در محل سوله‌های بحران، نظارت دائم بر سیستم تصفیه خانه سالن‌های تطهیر بهشت زهرا (س) توسط شرکت آب و فاضلاب استان و تهران و نصب دستگاه پایش ازراه دور و کلر زنی در تصفیه خانه از جمله دیگر اقداماتی بود که معاون خدمات شهری شهرداری تهران به آن اشاره کرد.

رشد ۱۳۵ درصدی فروش شهروند

معاون شهردار تهران با اشاره به ابلاغ تعطیلی تمامی بوستان‌های سطح شهر از هفت فروردین تاکنون از فعالیت ۸ فروشگاه شرکت شهروند بصورت ۲۴ ساعته و رشد ۱۳۵ درصدی فروش اقلام شرکت شهروند خبر داد.

یزدانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بارش‌های باران‌های سیل آسا در پایتخت گفت: در سال آبی ۹۸-۹۹ (از مهر ماه تا کنون) در سه دوره زمانی، بارش‌های سیلابی شهر تهران را تهدید کرد که دو موج بارش سیلابی در اوج شیوع کرونا در شهر تهران رخ داد.
میزان بارش سال آبی ۹۸-۹۹ در ایستگاه تهران، تا ٢٢ فروردین ماه امسال در حدود ۳۷۳.۷ میلی متر گزارش ش، درصورتی که در بلند مدت (در زمان مشابه) ۲۳۶/۱ میلی متر بارش ثبت شده است که این امر افزایش ۵۸ درصدی بارش‌های رخ داده نسبت به بلند مدت را نشان می‌دهد، همچنین در بارش سال آبی جدید در شهر تهران نسبت به سال گذشته نیز افزایش ۷/۴ درصدی را شاهد بودیم.

ابراز نگرانی محسن هاشمی از همه‎گیری کرونا در پایتختمحسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای دویست و هشتمین جلسه شورا به آغاز فعالیت ادارات در پایتخت با دو سوم پرسنل اشاره کرد و گفت: از هفته آینده فعالیت اصناف نیز آغاز می‌شود که این فعالیت‌ها موجب افزایش تردد در سطح شهر و ازدحام در سیستم حمل ونقل عمومی خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، حمل ونقل عمومی را مهمترین عامل شیوع کرونا و موثرتر از فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین فعالیت اصناف اعلام کرده است افزود: نگرانی جدی در مورد ایجاد موج شیوع پاندمی (همه‌گیری) کرونا وجود دارد که همزمانی آن با ماه مبارک رمضان و تضعیف سیستم ایمنی شهروندان روزه دار، پیامد‌های نگران کننده‌ای را بدنبال دارد.

به گفته رییس شورای شهر تهران، انتظار مدیریت شهری این است که در تصمیمات ستاد ملی و شهری کرونا، همه جوانب سنجیده و از تجربیات وتخصص مدیریت شهری و شورای شهر استفاده شود.

او از معاونت فرهنگی – اجتماعی و سازمان فرهنگی - هنری شهرداری خواست تا برنامه‌های ویژه خود در ماه رمضان را در سه محور ترمیم آلام خانواده‌های مصیبت زده در ماه‌های اخیر که بدلیل عدم امکان برگزاری مجالس ترحیم و تسلی توسط نزدیکان دچار آسیب روحی و سوگ خاموش شده اند و همچنین تقویت وحمایت از فعالیت‌های خیریه جهت تامین کالا‌های بهداشتی و خوراکی نیازمندان، ارائه کنند.

هاشمی ضمن انتقاد از شیوه انعکاس خدمات پرسنل زحمت کش مدیریت شهری عنوان کرد: آن‌ها در این ایام با توجه به حجم زیاد بارندگی‌ها، در شرایط سخت کرونا مشغول پاکسازی معابر و کانال‌های پساب در سطح شهر هستند و در طول دوماه گذشته نیز پاکبانان و نظافت گران شهر، جمع آوری و دفع پسماند بخصوص پسماند عفونی، سازمان بهشت زهرا، شرکت شهر سالم، سازمان آتش نشانی و فروشگاه شهروند عملا بدون تعطیلات و فراتر از زمان عادی مشغول خدمت‌رسانی بوده اند که جا دارد رسانه ملی و رسانه‌های مجازی همگام با پرسنل بخش سلامت، زحمات آن‌ها را پوشش دهند.

نظر شما