شناسهٔ خبر: 39263601 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس؛

خاوازی با رای اعتماد مجلس، وزیر جهاد کشاورزی شد

جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد تا برنامه و صلاحیت کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را بر اساس آیین‌نامه جدید بررسی کند. در پایان خاوازی با کسب 190 رای موافق به عنوان وزیر جدید جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت.

صاحب‌خبر -
مجلس شورای اسلامی امروز جلسه علنی خود را با بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آغاز کرد.

به گزارش اعتدال، جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد تا برنامه و صلاحیت کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را بر اساس آیین‌نامه جدید بررسی کند.

جلال میرزایی نماینده ایلام و علی‌محمد مرادی نماینده قروه و دهلران در موافقت با کاظم خاوازی و محمود صادقی نماینده تهران و حسین مقصودی نماینده سبزوار در مخالفت با وی  صحبت خواهند کرد.

پیش از سخنان موافقان و مخالفان احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که ۹۰ درصد برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویکردهای وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی منطبق و همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور است.

کیخا: ۹۰ درصد برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی منطبق با سیاست‌های بالادستی است

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که ۹۰ درصد برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویکردهای وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی منطبق و همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور است.

احمدعلی کیخا در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس برای بررسی صلاحیت کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: بر اساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با حضور وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی ششم اسفندماه در کمیسیون کشاورزی جلسه ای تشکیل شد، صحت مدارک دریافتی از ایشان از سوی وزارت علوم تأیید شد و معاونت نظارت مجلس نیز برنامه ایشان را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد برنامه‌ها،‌ نقطه‌نظرات، سیاست‌ها و رویکردهای ایشان منطبق با برنامه‌های کلان و سیاست‌های بالادستی بوده و ما مورد مغایرتی در برنامه ارائه شده ندیدیم.

وی با اشاره به بررسی صلاحیت و ویژگی‌های فردی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی گفت: ایشان فردی باهوش، عالم به امور کشاورزی، مطلع به منابع آب و خاک کشور و اهل تعامل با دیگر دستگاه‌های مرتبط هستند. ما همچنین از آقای مهندس حجتی به خاطر چهار دهه تلاش و زحمت در بخش کشاورزی و آقای کشاورز در طول مدت سرپرستی این وزارتخانه قدردانی می‌کنیم.

کیخا در پایان گفت: کمیسیون کشاورزی همچنین یکسری دغدغه‌ در این زمینه دارد از جمله استقلال وزیر در تصمیمات اجرایی و مدیریتی، اولویت در بکارگیری مدیران جوان، پاکدست و تحول‌گرا و عدم به کارگیری نیروهای بازنشسته تحت هر عنوان که مورد مطالبه ما است.

صادقی، مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: جامعه دانشگاهی خاوازی را برای سمت وزیر شایسته نمی‌داند

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ایشان گرفتار همان گلوگاه‌های فسادی خواهد شد که در دوره آقای محمود حجتی اتفاق می‌افتد، برنامه ایشان شعاری و اغراق گونه است.

محمود صادقی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در مخالفت با رای اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، با بیان این که «آقای کاظم خاوازی انسان وارسته‌ای است» در انتقاد از ایشان گفت: رزومه ایشان در برخی موارد اغراق شده است. به عنوان مثال گفته‌اند که ایشان مجری یا طراح 100 طرح کشاورزی بوده و 150 مقاله علمی دارند ما معمولا از این شعارها زیاد می‌دهیم. آقای خاوازی فرد جوانی است چطور ممکن است از زمان فارق التحصیلی ایشان 150 مقاله علمی نوشته باشد. یا چطور ممکن است در طول مدت کوتاه تصدی ایشان در وزارت خانه جهاد 100 طرح  اجرا شده باشد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کلیات برنامه ایشان اقتصاد دانش بنیان اشاره شده است. جالب است که ایشان طرحی را در وزارت خانه جهاد اجرا کردند که گواه کارشناسان این طرح گویای عدم استفاده از اقتصاد دانش بنیان بوده است. شما به عنوان یک کارشناس خاک شناسی، از تمام گرایش‌های تخصصی استفاده نکردید زیرا تسلطی بر موضوع نداشتید. در مورد سهم بری عادلانه عوامل نیز باید بگویم که برنامه‌ای برای تولید تا مصرف ارائه نشده است. این بخش از کار شما نیز شعاری است. نمی‌توان با صرف به راه انداختن یک سامانه ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی چنین چیزی را محقق کرد.

صادقی در ادامه سخنان خود به مدت زمان کوتاه تا پایان دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: برنامه‌های آقای خاوازی متکی به قانون ششم توسعه است در حالی که این برنامه از سال 96 تا 1400 بوده و عملا یک سال و نیم تا پایان عمل به این قانون ششم توسعه فرصت باقی است. باید بگویم ایشان فرصت دستیابی به اهداف کلی را ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: شما در رویکردهای اصلی برنامه خود به استفاده از فناوری‌های نوین اشاره کردید در  حالی که به طور مشخص برنامه‌ای برای این مهم ارائه نشده است. به نظر می‌رسد ضعف درون‌زایی و مولد بودن بخش کشاورزی ارتباطی با تخصص شما ندارد. شما در روس برنامه‌های اجرایی خود به امنیت غذایی اشاره کردید، اما راهکار شفافی برای عملیاتی کردن آن ارائه نشده است. بخش‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نیز همین مشکل را دارد و شعاری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد افزایش عملکرد دانه‌های روغنی مطابق نظر کارشناسان باید از سال 97 تا 1400 جهشی 50 درصدی داشته باشیم با توجه به مکانیزم‌های ارائه شده در برنامه شما جهش ما اتفاق نمی‌افتد گاها به برنامه‌های اشاره کردید که برای نیل به آن اهداف به زمانی بیشتر از یک سال و نیم نیاز دارد. مثلا برای توسعه و اصلاح نژاد گاومیش، شتر مرغ و توسعه اکولوژیک و اصلاح نژاد شتر به سال‌ها وقت و انرژی نیاز دارید. برنامه‌های شما باید معطوف به یک و سال نیم آینده باشد که نیست.

صادقی با اشاره به «تصدی گری و دخالت‌های دولتی در بخش کشاورزی» تاکید کرد: می‌دانیم متصدی صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در حالی که سیاست گذاری تولید در وزارت خانه جهاد کشاورزی انجام می‌شود. این تعارض معضلی است که هیچ راه حلی برای برون رفت از آن ارائه نشده است. راهکارهای شما برای تعامل با مراکز دانشگاهی به اندازه کافی نیست. من از همکاران دانشگاهی برای نقد برنامه شما درخواست کردم به نظر می‌رسد که جامعه علمی شما را شایسته تصدی گری وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی‌دانند؛ چرا که شما تجربه کمی دارید مدت کوتاهی معاون وزیر بودید و مدت کوتاه دیگری رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک. صرف این که مدیر گروه علمی بودید برای تصدی  وزارت خانه جهاد کشاورزی کافی نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصدی محمود حجتی به وزارت خانه جهاد کشاورزی گفت: بنده انتقادهایی به آقای حجتی داشتم که آنها در مورد شما هم صدق می‌کند. شما هم گرفتار همان گلوگاه‌های فسادی خواهید شد که در تشکیلات قبل وجود داشت. کار دانشگاهی نیز خوب است اما کافی نیست باید تجارب دیگری داشته باشید. شما در برنامه خود به احیای توسعه و ذخایر گیاهی و دامی اشاره کردید در همین مجلس قانون حفاظت بهره برداری از ذخایر توارثی ژنتیک تصویب شده است که اتفاقا منطبق با دوره مسئولیت شما بود اما شما هیچ اقدامی برای اجرای این قانون و گرفتن ردیف بودجه برای آن نکردید.

محمود صادقی در پایان سخنان خود با بیان این که « 40 سال است در بعضی از زمینه‌ها فقط شعار دادیم» اظهار کرد: علیرغم احترامی که برای آقای خاوازی قائلم به نظرم ایشان از صلاحیت لازم برای تصدی وزارت کشاورزی برخوردار نیست و از همکاران می‌خواهم به ایشان رای عدم اعتماد بدهند.

وکیلی، موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: خاوازی می‌تواند کشاورزی سنتی را به کشاورزی علمی تبدیل کند

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اکنون حوزه کشاورزی نیاز به فردی دانشمند و عالم دارد، تاکید کرد که خاوازی وزیر پیشنهادی کشاورزی می‌تواند آرزوی تحول بزرگ در حوزه کشاورزی یعنی عبور این حوزه از سنتی بودن به علمی بودن را محقق سازد.

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: اهمیت غذا در کشوری که ادعای استقلال دارد بر کسی پوشیده نیست. در بحران کنونی قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر که مدعی پیشرفت هستند پر است و این نشان از آن دارد که دیگران در گذشته در حوزه کشاورزی در کشور زحمت‌های زیادی کشیدند که در این موضوع در بخشی مدیون آقای حجتی و همکاران ایشان در این وزارتخانه هستیم.

وی ادامه داد: در کلان اقتصاد کشور امن‌ترین بخشی که تا به امروز کمترین آسیب را از کرونا ویروس دیده بخش کشاورزی است. همه بخش‌ها که به شکلی با ارز مرتبط هستند یا آسیب‌ دیده‌اند یا در شرف آسیب جدی هستند، اما بخشی که کمترین آسیب را دیده کشاورزی است و این نشان می‌دهد این حوزه نقطه اتکاء در استقلال و امنیت کشور در بحران است ولی همچنان این بخش به دلیل رویکرد سنتی با ظرفیت واقعی فاصله دارد. در طول این سال‌ها شعارهای زیادی در این حوزه داده شده و در برنامه‌های بالادستی اهداف متعالی ذکر کردیم، ولی همچنان این حوزه سنتی بوده چون در راس آن وزارتخانه یک شخصیت عالم و دانشمند نداشتیم البته دوستان با روحیه جهادی تلاش کردند ولی به دلیل فاصله با رویکرد علمی ظرفیت‌های مغفول بیشتر از ظرفیت‌های بالفعل بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین جهت حضور یک دانشمند در راس این وزارتخانه خود فرصت مهمی است که با انتخاب آقای خاوازی می‌توانیم به آن تحقق بخشیم. آقای صادقی اگر رییس دانشگاه تهران امروز برای این وزارتخانه معرفی می‌شد باید می‌گفتیم ایشان فاقد سابقه اجرایی است؟ سابقه اجرایی یعنی بیل و کلنگ به دست گرفتن؟ رهاورد کشاورزی متکی به بیل و کلنگ دستاوردهای حداقلی با هزینه‌های بسیار بالای تولید است. اکنون مشکل کشاورزی موضوع سنتی بودن است و مشکل نبود یک دانشمند در راس این وزارتخانه را شاهد هستیم.

این موافق وزیر معرفی شده وزارتخانه جهاد کشاورزی اظهار کرد: البته در دغدغه دست‌پاکی و مبارزه با فساد و ساختار وزارتخانه که ساختار انقلابی بوده فرض بر این بوده که روحیه جهادی در این وزارتخانه و الگوی انقلابی از اینجا منتقل شود. در پروسه دیوان‌سالاری مافیاهایی در این وزارتخانه ایجاد شد و به دلیل این مافیا، رانت‌ها و امضاهای طلایی شکل گرفت و اکنون به شخصیتی رسیدیم که پر از داده‌های علمی بوده و می‌تواند آرزوی تحول بزرگ یعنی تبدیل حوزه کشاورزی از شکل سنتی به شکل علمی را محقق سازد. اگرچه اسناد بالادستی هم مسیر را در امر کشاورزی ترسیم کرده است.

وکیلی اظهار کرد: دغدغه مبارزه با مافیا و اصلاح ساختار رانت‌زا، حذف پست‌های زائد و رانتی و حذف قوانین مزاحم و حذف امضاهای فسادزا وجود دارد که از طریق هوشمندسازی خدمات این موضوع مورد انتظار است. ایشان می‌تواند به این دغدغه‌ها پاسخ دهد. یکی از دغدغه‌های دیگر بحث معیشت خود کشاورزان است که در برنامه ایشان به اقتصاد این عزیزان توجه شده است. ارتقاء توانمندی کشاورزان در حوزه مهارتی و معیشتی نشاط را به این بخش بر می‌گرداند. اگر کشاورزی پایدار و سودده شود مهاجرت معکوس شده و دغدغه‌های ثانویه اداره کشور کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارت دارد این است که برنامه‌های وزرایی که معرفی می‌شوند برنامه‌های ویترینی بوده و فاصله بین عملکرد و برنامه وجود دارد و مجلس به دلیل عمر کوتاه امکان نظارتی کمی دارد، اما برنامه‌های آقای خاوازی قابل تحقق است. برنامه نشان می‌دهد که به آنچه در آن مطرح شده متعهد هستند.

وی در پایان اضافه کرد: از هفتم خرداد ماه شاهد اداره کشور از سوی مجلس یازدهم خواهیم بود. خطاب به مجلس یازدهم می‌گویم که هرچه عملکرد مجلس کنونی بوده امروز ثانیه‌های پایانی خود را می‌گذراند. هرچه خواستند بر سر این مجلس آوردند که آن را از چشم ملت بیندازند. برای حرمت دموکراسی اجازه دهید این مجلس در حوزه نظارت در چارچوب رایی که مردم دادند پایبند باشند. اجازه دهید در این یک سال که از عمر دولت باقی‌مانده در فضایی آرام به مقابله با بحران‌ها بپردازد. به امید خدا مردم در سال 1400 تصمیم درست را اتخاذ می‌کنند.


مرادی، موافق با وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی: خاوازی دارای شایستگی لازم برای تصدی وزارت کشاورزی است

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس

نماینده مردم قروه و دهلران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مهارت‌های فنی، توانایی رهبری، عملگرایی، تواضع و مردم‌داری آقای خاوازی سبب شده همواره به عنوان مدیری نمونه از ایشان یاد کنند.

علی محمد مرادی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، بیان کرد: در نزد خداوند قسط از عدالت بالاتر است و رای دادن نیز نوعی شهادت محسوب می شود. خداوند می فرماید حتی اگر گفتن حق و شهادت علیه شما و یا به ضرر پدر و مادر شماست، با صداقت و حقانیت شهادت دهید. بنده نیز از شما می خواهم امروز به حق شهادت داده و نظر جناحی و گروهی را کنار بگذارید. اگر آقای خاوازی شایستگی لازم را نداشت بنده در اینجا از ایشان حمایت نمی کردم.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای خاوازی فردی مناسب برای این پست بوده و توانایی این کار را دارد. از شما می خواهم با رای اکثریت از ایشان حمایت کنید.ایشان شایستگی تصدی این وزارت خانه را دارا هستند.

نماینده مردم قروه و دهلران در مجلس تصریح کرد: ایشان فردی ولایتمدار، مومن، فرهیخته و مدیری شایسته است. بدون هرگونه سو گیری شخصی و جناحی برای بخش کشاورزی تلاش می کنند. مهارت های فنی و توانایی رهبری و عملگرایی و تواضع و مردم داری ایشان سبب شده همواره به عنوان مدیری نمونه از ایشان یاد کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: سوابق ایشان نشانگر بهره گیری از خرد جمعی و نظر کارشناسان است و هیچگاه به دنبال کسب منافع شخصی نبوده. ایشان سلسله مراتب مدیریتی تا معاون وزیر راه را مرحله به مرحله طی کرده و رشد سرطانی نداشته‌اند. هدایت ، ترویج و آموزش کشاورزی نوین را سه سال بر عهده داشته است.

وی در پایان افزود: ایشان را در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بنیان‌گذار نظام نوین می شناسند. ایشان فردی با تخصص مرتبط و جوان و کارآمد است. سوابق ایشان نشان می دهد انتخاب ایشان مبتنی بر شایسته سالاری است. ان شاءالله به زودی شاهد ارتقای این وزات خانه با تصدی‌گری ایشان باشیم.

مقصودی، مخالف با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: خاوازی چه برنامه‌ای برای حذف سودجویان و دلالان دارد؟

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس

نماینده سبزوار با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی درباره قیمت بالای محصولات کشاورزی چیست، گفت: آقای خاوازی برنامه شما برای حذف سودجویان و دلالان چیست؟ می‌خواهید چکار کنید تا به جای ثروتمند شدن سودجویان و دلالان، کشاورزان ثروتمند شوند؟

حسین مقصودی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: کشاورزی مشکلات عدیده‌ای دارد، منابع طبیعی با روستاییان و دامداران درگیر است، قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی به خوبی اجرا نمی‌شود و همه این وضعیت باعث خالی شدن روستاها از سکنه شده است.

وی افزود: انحصار صادرات و واردات محصولات کشاورزی در دست عده‌ای خاص بوده که به نام کشاورز و دامدار کار می‌کنند اما از کشاورز و دامدار حمایت نمی‌شود. از طرف دیگر تراکتورداران با مشکلاتی همچون افزایش قیمت گازوئیل و نبود سوخت روبرو هستند. قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت به عنوان سبد اصلی کالای مردم افزایش یافته و حتی از سفره مردم حذف شده است. کیفیت محصولات پایین آمده و در این شرایط این افزایش قیمت تأثیری در زندگی کشاورزان و دامداران نداشته چون آن‌ها درآمدی از افزایش قیمت ندارند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای حل این مشکلات دارد.

مقصودی خاطرنشان کرد: دلال و سودجویان خود را به عنوان کشاورز تعریف می‌کنند. واردات مرغ از سایر کشورها و بهره‌های بانکی بلای تولیدکنندگان شده است. فرقی نمی‌کند تولیدکننده بنیاد مستضعفان یا تولیدگری از منطقه حاشیه‌ای در کشور باشد. برنامه وزارت کشاورزی برای کشاورزان واقعی و بهره‌مندی آن‌ها از خدمات و یارانه بانک کشاورزی چیست؟ امروز بانک کشاورزی به نام کشاورز کار می‌کند اما نفع آن را دلال و سودجو و بساز و بفروش می‌برد. آقای خاوازی شما چه برنامه‌ای برای حذف سودجویان و دلالان دارید؟

وی رقیب کشاورزان را دولت و واردات دانست و گفت: باید یارانه‌ای برای قیمت آب و برق به کشاورز داده شود که در عمل این کار صورت نمی‌گیرد. این اتفاقات باعث مهاجرت کشاورزان، روستاییان و عشایر به شهرها و حضور 20 میلیون حاشیه‌نشین شده است. مشکلات زیاد است اما برنامه وزیر پیشنهادی برای حل آن چیست؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای خرید تضمینی محصولات کشاورزان دارد، گفت: قبول کنید برنامه‌های قبلی منسوخ شده است. باید برنامه‌ها و نگرش مبتنی بر بازار جهانی باشد نه اینکه مدام شاهد نوسانات قیمت در بازارهایی همچون زعفران، شیر و میوه و صیفی‌جات باشیم که این‌ها همه حکایت از تأثیر دلالان و سودجویان دارد. این وضعیت باعث شده که کشاورز و دامدار ندارد چه زمانی محصولش را کشت کند.

مقصودی با تاکید بر لزوم حمایت مجلس و دولت از کشاورزان گفت: باید از کشاورزان حمایت کنیم تا مردم بدانند می‌توان از محل کشاورزی ثروتمند شد. آن زمان است که کشاورزی رونق می‌گیرد. امروز به جای کشاورز، سودجویان و دلالان ثروتمند هستند.

وی با بیان اینکه حال وزارت کشاورزی وخیم است، گفت: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات وزارت کشاورزی دارد؟ آقای حجتی نتوانست لابی‌گر خوبی در هیأت دولت باشد و یارانه‌ها به دست کشاورز و دامدار نرسید. برنامه شما برای به دست آوردن این حقوق تضییع شده چیست؟

مقصودی در پایان اظهار کرد: از شرایط فعلی مجلس مشخص است که آقای خاوازی رأی بالایی می‌آورد اما انتظار ما پاسخ به چنین سوال‌هایی است تا همه بدانند نمایندگان به یک نیروی علمی و توانمند و ارزشمند رأی داده‌اند.

قوامی، موافق وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی: سلامت مالی از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی سلامت مالی را از ویژگی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد.

هادی قوامی در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان موافق، ادب، نزاکت، گشاده رویی، سعه صدر ، روابط عمومی، مهارت‌های فنی، جامعه نگری، عمل گرایی ، نوآوری و مسئولیت پذیری را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دانست.

قوامی با بیان این که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید بتواند ویژگی‌های خود را در جهت دستیابی به اهدافش بسیج  کند گفت: ما باید این را فرصت مغتنمی برای بخش کشاورزی بدانیم.  حضور ایشان در مرکز تحقیقات به معنی بردن دانش به بخش کشاورزی است پس چرا به این مسئله توجه نکنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هزینه کرد ارز محدود کشور در شرایط سخت تحریم را حائز اهمیت دانست و افزود: ایشان می‌تواند در جهت صادرات در شرایط فعلی نقش خوبی ایفا کند. من از دولت هم می‌خواهم وزیر جهاد کشاورزی را در بخش صادرات کمک کند. بحث ماشین آلات کشاورزی نیز نکته مهم دیگری است از سال 92 یک خط اعتباری برای تامین محصولات کشاورزی اختصاص یافت اما نوسانات قیمت‌ها به این امر آسیب زد و حتما همکاری وزارت صنعت و همکاری کارخانجات در این زمینه مورد نیاز است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای خاوازی در موضوع تامین روغن ، لابی‌ها و رانتی که وجود دارد می‌تواند کمک کند که فشاری به مردم و فعالان بخش کشاورزی وارد نشود. خوشبختانه سلامت مالی از ویژگی‌های ایشان است و امیدوارم به این موضوع توجه شود.

قوامی رای اعتماد مجلس به وزیر را عیدی مجلس در آستانه نیمه شعبان  عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما 850 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنیم که نیاز ما 900 هزار تن است و با حمایت از عشایر می‌توانیم این خوداتکایی را به خودکفایی تبدیل کنیم.

خاوازی: حق کشاورزان در زمینه قیمت‌های تضمینی را پس می‌گیرم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: قول می‌دهم با هر نوع پیگیری که شده حق کشاورزان را در زمینه قیمت‌های تضمینی پس بگیرم.

کاظم خاوازی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مجاهدت‌های تیم بهداشت و درمان و تسلیت به علت فوت بیماران مبتلا به کرونا از همه موافقان و مخالفان خود تشکر کرد و گفت: از مولفه‌های اثر گذار در تولید، ابزارهای حمایتی است. تولید بخش کشاورزی در همه کشورها با حمایت دولت سرپا نگه داشته می‌شود. آزاد ترین اقتصادها هم موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازار نمی‌سپارند با عنایت به سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور، حمایت از این بخش ضروری است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: با هر نوع پیگیری که شده قول می‌دهم حق کشاورزان را در زمینه قیمت‌های تضمینی پس بگیرم.

وی گفت: صادقانه و واقع‌بینانه برنامه‌های خودم را در سه مورد خلاصه می‌کنم؛ اول جدیت در اجرای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیتی، دوم رفع تنگناها و گلوگاه‌های تولیدی محصولات اساسی به ویژه در مدتی کوتاه و سوم ریل‌گذاری با ایجاد بسته‌های اجرایی برای اقدامات آتی و شکوفایی بخش کشاورزی. بخش کشاورزی چند وجهی است که در حال حاضر تأمین حدود 80 درصد انرژی غذایی، 19 درصد اشتغال و 20 درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به وجود تحریم‌های ظالمانه گفت: با وجود این تحریم‌ها رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 7.8 درصد بوده و این آمارها نویدبخش ظرفیت بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد بدون نفت است. با این اعتقاد به میدان آمده‌ام چرا که بخش کشاورزی ظرفیت‌های پنهان و آشکاری دارد که می‌تواند موتور محرکه رشد اقتصاد کشور باشد.

خاوازی افزود: تأمین غذای کافی و جهش تولید باید در قالب زنجیره عرضی صورت گیرد. اگر بخواهیم ناپایداری و نوسانات قیمت و مقدار تولید محصولات کشاورزی، میزان ضایعات و تفاوت قیمت در بازار مصرف با مبادی تولیدی را به حداقل برسانیم و همچنین از کیفیت محصولات تولیدی برای عرضه به بازارهای جهانی مطمئن باشیم چاره‌ای جز مدیریت کلان بخش کشاورزی نداریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه «ما باید به جای توجه صرف به یک حلقه از زنجیره رویکرد خود را عرضه‌محور کنیم» تأکید کرد: در این رویکرد تمام حلقه‌های زنجیره با هدف خلق ارزش، مورد توجه قرار می‌گیرند و نقش دولت‌ها هماهنگی بهتر اجزا و تسهیل جریان مواد، اطلاعات و منابع مالی مناسب با اولویت‌های کشور خواهد بود. منظور من از دولت کل بدنه اجرایی کشور است که نیازمند تعامل وزارت جهاد با سایر وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌های مرتبط با بهره‌برداران است.

خاوازی در ادامه سخنان خود افزایش درآمد کشاورزان را وعده داد و گفت: با برنامه فعلی سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره از تأمین نهاده، بسته‌بندی محصولات، حمل و نقل، توزیع و فروش اختصاص خواهد یافت. به نحوی که سهم تولیدکننده از متوسط 30 درصد کنونی به حداقل 50 درصد افزایش خواهد یافت که برای آن حمایت جهاد کشاورزی را به توسعه کشاورزی قراردادی معطوف خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات کشاورزان در نقاط مختلف ایران خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما هر ساله شاهد گلایه‌های به حق کشاورزان حوزه‌های انتخابیه خود برای فروش محصولات و از دست رفتن زحمت‌شان بوده‌اید. یک سال با مازاد برخی محصولات و سال دیگر با کمیابی یا گرانی آن‌ها مواجه بودیم. هر چند بخشی از این نوسانات ناشی از حوادث طبیعی است اما نبود اطلاعات برخط واقعی سطح زیر کشت، کمبود اطلاعات دقیق بازار، بی‌اطلاعی نقش‌آفرینان ایجاد کننده حلقه زنجیره‌ها و در یک کلام نبود داده‌های صحیح و بهنگام باعث اتفاقات فوق شده است. یکی از مهمترین‌ راهکارهای رفع این معضل دستیابی به سیستم یکپارچه اطلاعات است.

خاوازی سه مأموریت امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی بخش کشاورزی و حفاظت از صیانت و منابع پایه را از وظایف اصلی وزارت جهاد دانست و تأکید کرد: در امنیت غذایی به هر سه رکن تولید غذای کافی، سلامت غذا و دسترسی غذا برای آحاد جامعه برنامه داریم. ارتقای محصولات راهبردی در اسناد بالادستی هم در سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی و هم در برنامه ششم توسعه و هم در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شده است. در اجرای تکالیف به ویژه ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه، برنامه خودکفایی گندم، شکر و ارتقای خودکفایی در برنج و دانه‌های روغنی را به جد پیگیر هستیم. در حوزه شیلات برای توسعه همه فعالیت‌های شیلاتی مثل پرورش ماهی در دریا با تمرکز بر ایجاد زیرساخت‌های پشتیبان ساحلی برنامه داریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مهمترین عامل تولید را وجود هسته‌های اولیه عنوان کرد و گفت: در فرصت پیش رو، برای تولید بذرهای وارداتی، بذرهای سبزی و صیفی، نهال، پیوندک سالم، میگو عاری از بیماری و مرغ لاین و بذر واکسن ریل‌گذاری‌های انجام خواهیم داد. در این مدت کوتاه با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان، تأمین بذر سبزی و صیفی را از دو درصد به 20 درصد افزایش خواهیم داد. دومین عامل محدودکننده تولید نهاده است که در این مورد نیز برنامه‌هایی خواهیم داشت. در خصوص نهاده‌های کود می‌دانیم که مدیون وجود کود در مزارع هستیم. نظام تأمین و توزیع کود نیازمند تحولاتی است که با استعانت از بخش غیردولتی قابل تحقق است. در این راستا با برنامه‌های ارائه شده خودکفایی در کودهای فسفات و پتاسه را از 30 به 70 درصد خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه «قول می‌دهم حق کشاورزان در قیمت‌های تضمینی را پس بگیرم» خطاب به نمایندگان گفت: از مولفه‌های اثرگذار در تولید ابزارهای حمایتی است. در آزادترین اقتصادها هم موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازار نمی‌سپارند. با عنایت به سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشور حمایت از این بخش ضرورت دارد.


آغاز رای‌گیری برای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

لحظاتی قبل رای‌گیری برای دادن رای‌ اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای تصدی این وزارتخانه آغاز شد.

با خروج اعضای هیات دولت از جلسه، رای گیری آغاز شد. نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را بر عهده دارد رای‌گیری برای دادن رای اعتماد به کاظم خاوازی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی را آغاز کرد.

خاوازی وزیر کشاورزی شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی صلاحیت کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی کشاورزی با 196 رای موافق،15  رای مخالف و4  رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضربه کاظم خاوازی به عنوان وزیر  کشاورزی رای اعتماد دادند.

در جریان بررسی صلاحیت محمود صادقی و حسین مقصودی نمایندگان تهران و سبزوار به عنوان مخالف و هادی قوامی، علی محمد مرادی و محمد علی وکیلی نمایندگان اسفراین، قروه و تهران به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی صحبت کردند.

پیش از این خاوازی معاون وزیر و رییس موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بود.

نظر شما