شناسهٔ خبر: 67469414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جمع‌بندی اظهارات پزشکیان و جلیلی در مناظره اول

جلیلی: در FATF و برجام باید طلبکار باشیم/پزشکیان: زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم

محسن فرامرزی

دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان مناظره اول، به جمع بندی اظهاراتشان پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در فرصت جمع بندی اظهاراتش اظهار کرد: اینکه آقای پزشکیان گفت که باید بنشینیم و حرف های مختلف را بشنویم، من با آن موافق هستم؛ هیچ کسی علامه دهر نیست. نکته من این است که من و شما می خواهیم رئیس جمهور شویم؛ اینکه بنشینیم و ببینیم و بفهمیم چیست، ما زمان نداریم. اداره کشور آسان نیست.

پزشکیان سوال کرد که برنامه شما برای برجام و اف ای تی ام چیست؟ که جلیلی پاسخ داد: برنامه من مشخص است. در اقتصاد، بانکداری، کشاورزی و نقدینگی و ... در این موارد ما باید به جمع بندی برسیم. شما حتی موضوع را درست تشخیص نمی دهید.

در اف ای تی اف و برجام ما باید طلبکار باشیم
 

پزشکیان در جواب گفت که شما که تشخیص دادید، چه کردید؟ جلیلی اظهار کرد: در اف ای تی اف و برجام ما باید طلبکار باشیم. ما تعهدات خود را انجام دادیم و باید از طرف مقابل بخواهیم که تعهدات خود را انجام دهد.

پزشکیان مجدد سوال کرد که برنامه تان چیست؟ جلیلی در پاسخ گفت: برنامه ما دقیقا همین است. نباید خودمان را معطل کنیم. باید در راه های دیگر به طور موازی حرکت کنیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: برنامه سیاست خارجی ما این است که نباید معطل سه کشور بود، بلکه باید اقتصاد ایران جانمایی شود. باید فرصت‌های جدید شناخته شود. برنامه من این است که باید اولویت‌ها را شناخت. هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود. واردات پاکستان ۷۰ میلیارد است که باید حداقل ۱۶ میلیارد ما حضور داشته باشیم. باید از فرصت ترانزیت استفاده کنیم. باید حواس جمع شود. شما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی بندی، بلکه منافع ملت خود را با قدرت دنبال می کنید، اما باید برنامه داشته باشید و نباید بگویید این برنامه‌ها را ولش کنید. اگر مطالعه و برنامه نداشته باشید حتما کشور عقب می ماند.

وی ادامه داد: شش قطعنامه سازمان ملل علیه کشورمان تصویب شد که سه مورد در دوره آقای لاریجانی بوده است که در آن دوره ظریف سفیر کشورمان در سازمان ملل و عراقچی معاون بین الملل بود. صورت مساله را غلط مطرح نکنید. بررسی کنید عمده آن قطعنامه ها در چه دولتی انجام شد. بررسی کنید چه رفتار غلطی موجب تصویب آن قطعنامه‌ها شد. اگر تجربه قبل را نبینیم، مجددا در آینده اشتباه می کنیم.

پزشکیان در بخش جمع بندی گفت: این حرف هایی که شما اشاره کردید جهت‌گیری است، برنامه نیست. برنامه تعریف دارد. بگویید برای جانمایی اقتصاد این برنامه را داریم. در سایت شما هم چیزی ندیدیم و فقط عکس دیدیم.

جلیلی گفت: برنامه‌های ما در نامه‌هایمان به آقای روحانی وجود دارد.

پزشکیان اظهار کرد: برنامه روش و مسیر  دارد. اینکه چهار نفر برنامه بنوسیند اصلا برنامه نمی شود.

جلیلی پاسخ داد: شما الان این را دارید؟

پزشکیان افزود: مگر شما به دولت شهید رئیسی معتقد نیستید؟ جلیلی گفت: بله معتقدم.

پزشیکان از جلیلی پرسید که کارهایش خوب بوده است؟ جلیلی ادامه داد: بله خیلی خوب بوده است.

پزشکیان تصریح کرد: قانون برنامه توسعه را او به مجلس داده است. کار کارشناسی کرده است دیگر؟ شما هرچه قدر قوی باشید، نمی توانید یک برنامه علمی درست بنویسید. بچه‌هایی که متخصص هم هستند نمی توانند برنامه بنویسند. یا نمی دانی اصلا برنامه چطور نوشته شود یا آدم‌هایی که برنامه نوشته‌اند، کپی پیست کرده‌اند.

جلیلی گفت: شما برنامه علمی خود را ارائه بدهید تا ببینیم چیست.

پزشکیان ادامه داد: شما که برنامه دارید بگویید خرید راهبردی در بهداشت و درمان یعنی چه؟ علم چارچوب روشن دارد. برای نوشتن یک چشم‌انداز باید با کوچک‌ترین آدم آن سازمان هماهنگ شوید. چرا مسلمان به قرآن عمل نمی کند؟ همه هم ادعای مسلمانی داریم. کاغذ نوشتن که کاری ندارد. هرچه قدر می خواهید بنویسید. هنر این است که بر اساس توان افراد، مهارت و پول برنامه نوشته شود. در برنامه هفتم توسعه رشد هشت درصدی نوشته شده است اما در دولت شهید رئیسی یا هر دولت دیگر با این روند امکان هشت درصد از نظر علمی وجود ندارد. داریم سر یکدیگر و مردم کلاه می گذاریم.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: مگر شما نگفتید سیاست‌های نظام را اجرا می کنید؟

پزشکیان تصریح کرد: بله، بنده می گویم از نظر علمی این ممکن نیست. چرا فقط بیست تا سی درصد برنامه های قبلی توسعه اجرا شد؟

جلیلی پاسخ داد: چون دولت روحانی به برنامه پنجم اعتقادی نداشت.

زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم

پزشکیان گفت: دولت روحانی را رها کن. با آقای رئیسی که اینقد دوست دارید چرا اینکار را کردید؟ مردم قیمت گوشت، برنج، ماشین و خانه چقدر است؟ چند بود و چند شده است؟ کاری نکنید که آدم چیزی را که نباید، بگوید. ما زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم و مردم ناراضی هستند و شما می گویید می ایستیم. شما می توانید بایستید ولی زندگی مردم نمی چرخد.

جلیلی افزود: ما می گوییم که هر کاری باید بکنیم که زندگی مردم بهتر شود. کسی که می گوید رشد هشت درصدی ممکن نیست یعنی نمی خواهد مشکلات را حل کند.

پزشکیان افزود: شما تمام افرادی که استخدام کرده‌اید، افراد دور بر خودتان هست و همه کسانی که در سیستم هستند استخدام می‌شوند و بقیه معطل هستند.

جلیلی: در آن هشت سال آن دولت چه کسانی استخدام شدند؟

پزشکیان گفت: اصلا آن دولت را ول کن. در دولت آقای شهید رئیسی در سایه بودید به آفتاب می‌آمدید عمل می کردید، چرا عمل نکردید؟ شما کجای کار را اداره کردید که موفق بودید؟ شما بنگاهی را اداره کرده اید که کشور را اداره کنید؟

جلیلی پاسخ داد: زمانی در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت را بر عهده گرفتم، در شرق و غرب کشور آمریکا حضور داشت و داعش درست شد اما چه چیزی تهدیدات را کم کرد؟ آن تدابیر درست و به صحیح و موقع. چه چیزی فشار تحریم‌ها را کم کرد؟ آن کمیته مقابله با تهدیدات.

پزشکیان افزود: یک نفر نمی تواند تصمیم بگیرد.

جلیلی تصریح کرد: یک نفر نیست. پزشکیان گفت: تصمیم نهایی را رهبری می گیرد و تدابیر مدبرانه می‌گیرد. نگو من رئیس بودم. اگر رهبری صلاح نمی دیدند اجازه نمی دادند.

جلیلی سوال کرد که اجرایش چه؟

پزشکیان گفت: آدمی که یک اداره را مدیریت نکرده است چگونه می تواند یک سازمان را مدیریت کند؟

بر اساس این گزارش،  پزشکیان ادامه داد: فردی که یک اداره‌ای را مدیریت نکرده است، چگونه می‌تواند یک سازمان را اداره کنند؟ از نظر علمی این موضوع غیرممکن است؛ از نظر علمی نمی‌توان فردی را در ابتدا رئیس سازمانی کرد که تاکنون آن سازمان را اداره نکرده است و الفبای مدیریت اداری را بلد نیست.

جلیلی در پاسخ اظهار کرد: اتفاقاً ویژگی من این بوده است که در ابتدا کارمند بودم، سپس معاون و رئیس اداره و مدیر کل اداره و سپس معاون وزیر و دبیر شورای امنیت بودم و یک دفعه نیامدم در یک جا قرار بگیرم.

پزشکیان در واکنش گفت: مردم قضاوت کنند.

جلیلی تاکید کرد: من از پائین‌ترین سطح آمده‌ام؛ از کارشناسی، معاون، رئیس اداره، مدیرکل و این‌ها نیز ۶ ماهه نبوده است بلکه ۱۸ سال طول کشید تا من از کارشناسی به آنجا رسیدم.

پزشکیان خطاب به جلیلی مطرح کرد: شما کدام اداره را اداره کرده‌اید؟ که در پاسخ جلیلی گفت من اداره آمریکا بودم، سپس مدیر کل و سپس معاونت آمریکا و اروپا بودم و در همان زمان میلیاردها دلار قرارداد با همین آمریکای لاتین بسته می‌شد در حالی که دوستان شما می‌گفتند که ما می‌رویم با سه تا قدرت مسائل را حل می‌کنیم.

پزشکیان در واکنش اظهار کرد: دوست من کیست؟ من عضو هیچ حزب و دسته و گروهی نیستم؛ بنده مسعود پزشکیان بر اساس اعتقادی که دارم در چهارچوب دستور حضرت علی (ع) معتقدم اگر حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهد درست شود باید دستور حضرت علی (ع) را جلوی‌شان بگذاریم و طبق آن عمل کنند. شعار هم ندهند و هرچه امام (ع) گفته است را عمل کنند.

جلیلی در واکنش گفت: احسنت؛ اما باید عمل کنند و پای کار بیایند و برنامه داشته باشند و به برنامه‌ای که دولت و مجلس نوشته است، پایبند باشند و پیشاپیش نگویند که این رشد ۸ درصدی که نوشته شده، غلط است؛ چرا شما می‌گویید این ۸ درصد غلط است؟ اتفاقاً آن ۸ درصد درست است و جهش بیشتر با همین ۸ درصد است.

پزشکیان در پاسخ گفت: جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم که همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به این شرط که آقای جلیلی ۸ درصد رشد را محقق کند؛ اگر این کار را نکرد او را اعدام کنند؛ یعنی روی حرفی که می‌زند بایستد. در این مملکت از این حرفا مکرراً می‌زنیم و وعده می‌دهیم و خلاف عمل می‌کنیم.

جلیلی در واکنش گفت: در اینجا مردم باید تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که چه کسی وعده الکی می‌دهد؛ دولتی که بگوید تحقق ۸ درصد ممکن نیست و من برنامه‌ای ندارم و مطالعه نکردم، حتماً جواب نمی‌دهد اما اگر دولتی معتقد باشد که این ۸ درصد روی حساب نوشته شده است و ظرفیت‌های کشور یک جهان فرصت است و می‌تواند یک ایران جهش باشد و برنامه آن همین باشد که مردم پای کار بیاید، نتیجه خواهد داد.

پزشکیان تاکید کرد: ۴۵ سال است که از این حرف‌ها به مردم می‌زنیم، پس چرا جوابگو نیستیم؟ چرا ۶۰ درصد مردم پای صندوق‌ها نمی‌آیند؟

جلیلی در پاسخ گفت: اتفاقاً در این ۴۵ سال ما موفقیت‌های بزرگی داشتیم؛ اتفاقاً در اینجا دولت قوی باید اشراف داشته باشد و نقاط قوت را بشناسد چراکه ضعف را با قوت می‌توان برطرف کرد.

پزشکیان در پاسخ گفت: شما سیاست خارجی و مذاکرات خارجی‌تان قفل است؛ سیاست خارجی ما را قفل کرده‌اند و شما می‌گویید که ما در عزت هستیم و هزاران فرصت داریم!

جلیلی گفت: آن کسانی که بیان می‌کردند به ما اجازه نمی‌دادند یک سانتریفیوژ داشته باشیم همان‌هایی که می‌گفتند که سیاست خارجی قفل شد، زمانی کار را تحویل‌شان دادیم که آن‌هایی که می‌گفتند یک سانتریفیوژ وجود ندارد، ۱۹ هزار سانتریفیوژ وجود داشت.

پزشکیان در پاسخ عنوان کرد: شماها سفارت انگلستان را تسخیر و سفارت را عربستان آتش زدید که در پاسخ جلیلی گفت: همان شب پیش از آن قضیه دوستان شما در صحبت‌های رسانه‌ای‌شان بیان کردند که جلیلی در جلسه گفته که مراقب باشید که این موضوع یک تهدید و خطر است ولی ضعف آنها و عدم اجرای آنها این کار را دنبال نکرد. من شب قبل آن اتفاق در جلسه شورای امنیت ملی بیان کردم و هشدار دادم.

پزشکیان گفت: من با گفتن کاری ندارم؛ آیا کسی را بابت این موضوع محاکمه کردند؟

جلیلی پاسخ داد: این موضوع رو باید پیگیری می‌کردند؛ من که در قوه قضاییه نیستم. من در همان جلسه بیان کردم که باید به این موضوع توجه داشته باشیم و هشدار لازم را دادم اما توجهی به آن نکردند و منجر شد به آن قضیه.

وی ادامه داد: زمانی ۸۵۰ هزار بیمار ما احتیاج به دارویی داشتند که لازمه آن سوخت ۲۰ بود، آن را به ما نمی‌دادند، باید چه کار می‌کردیم؟ آیا باید به مریض می‌گفتیم که کنار بایست؟ قدرت ما این بود که این سوخت ۲۰ درصد را تامین کرد و دارو را تولید کرد و نه تنها برای خود بلکه آن را صادر کرد؛ این نقطه قوت ماست.

پزشکیان گفت: اینکه ما باید هسته‌ای داشته باشیم و با قدرت از آن دفاع کنیم یک بحث است، اینکه در کشور ما برجام و FATF را قفل کنیم و بعد بگوییم که برنامه داریم یک بحث دیگر است!

جلیلی در پاسخ گفت: موضوع این است که شما به جای اینکه دشمن را متهم کنید، ملت را متهم می‌کنید؛ شما ۱۵ مرتبه مذاکره کردید و اینکه بگویید حالا در ازای تعهداتی که من انجام داده‌ام وظیفه طرف مقابل است که تعهدات خود را انجام دهد، آیا این موضوع قفل کردن است؟

بر اساس این گزارش، جلیلی در ادامه جمع‌بندی اظهاراتش گفت: یک نگاه این است که برنامه‌های رشد ۸ درصد و امثال آن را بگوییم نداریم و نمی‌شود و ممکن نیست که کشور را عقب می‌اندازد. با احترامی که برای آقای پزشکیان قائل هستم این را می‌گویم.

وی افزود: یک ادعایی هم وجود دارد که می‌گوید قانون امروز از شما رشد ۸ درصد می‌خواهد. ما امروز باید این را محقق کنیم. با جلسات متعدد از طیف و گروه‌های مختلف و کارشناسان به این جمع‌بندی رسیدیم که یک جهان فرصت داریم و می‌توانیم در پنج سال آینده نه تنها کشور را اداره کنیم که جهش دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: راهکار هم این است که مردم را مشارکت دهیم نه اینکه به اندک بهانه‌ای کار را تعطیل کنیم و بگوییم که ۷۰۰ نفر در روز مردند هم مردند چون FATF اجرا نشده است. ما این رویکرد را قبول نداریم بلکه می‌گوییم نه تنها می‌توان مشکلات را حل کرد بلکه می‌توان پیشرفت هم ایجاد کرد.

پزشکیان نیز در ادامه جمع‌بندی اظهاراتش گفت: نگاهم به سیاست خارجی با رقیب عزیزم فرق دارد. من نگاهم به رفع تحریم‌ها با مذاکره است و برادرمان آقای جلیلی می‌گوید این کار فایده ندارد و می‌گوید این را قبول ندارم. من تحریم را یک چالش و مانع در راه ملت ایران می‌دانیم اما برادرمان آقای جلیلی می‌گوید این یک سبک زندگی است و باید به آن خو کنیم.

وی افزود: من تحریم را آسیب جدی به اقتصاد می‌دانم اما برادرمان آقای جلیلی می‌گوید آمریکا و غرب از تحریم‌ها آسیب دیدند و اقتصادشان در معرض فروپاشی است و اطرافیانشان به صراحت این سخنان را بر زبان آورده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سیاست خارجی من بر مبنای واقع‌بینی است. من قائل به پیوستن به FATF و عادی‌سازی روابط بانکی ایران با جهان هستم. من به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم و برای من معنی خنثی‌سازی تحریم این است که جوان ایرانی بتواند با کمترین امکانات به یک مشتری در یک کشور محصولات و خدمات خود را بفروشد و پول خود را مستقیم در حساب بانکی خود در ایران دریافت کند.

پزشکیان یادآور شد: برای من سیاست خارجی یعنی ایجاد پیوندهای متعدد و منافع مشترک با همه کشورهای جهان در راستای رشد اقتصادی و توسعه ایران اما در روند دیگری، توسعه در قفس دنبال می‌شود و ما باید در قفس زندگی کنیم.

وی گفت: برای من سیاست خارجی یعنی تشخیص تهدیدات و بحران‌های پیش‌رو با صداقت و واقع‌نگری که در اینجا آن‌ها را انکار می‌کنند. برای من سیاست خارجی یعنی آرامش روحی و روانی مردم. سیاست خارجی من وسیله‌ای برای متوقف کردن روند مهاجرت جوانان و ایجاد زمینه بازگشت آنان به کشور است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برای من سیاست خارجی یعنی کاری کنیم ایرانیان بتوانند برای آینده خود در بلندمدت برنامه‌ریزی کنند. برای من سیاست خارجی یعنی تعامل و همکاری و تامین منافع ملی. برای من سیاست خارجی الهام از تمدن و عظمت شکوهمند ایرانی می‌گیرد. سیاست خارجی من برای رفاه مردم و ایجاد انگیزه برای ماندن و ساختن، برای رشد اقتصادی و توسعه، برای آسایش روانی و ثبات در زندگی و برای مردم است نه به هزینه مردم و در یک کلام برای ایران.

انتهای پیام

نظر شما