شناسهٔ خبر: 39241296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛

افزایش روند ترخیص بیماران مبتلا به کرونا

جان بابایی گفت: در کنار کاهش مراجعات سرپایی، روند ترخیص بیماران مبتلا به کرونا نیز افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

روند ترخیص بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه با تعداد تخت‌های بیمارستانی که در نظر گرفتیم، مراجعات سرپایی بیمارستانی کاهش پیدا کرده است، گفت: اورژانس بیمارستانی خلوت شده است و ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی ما خالی است و این نشان از همکاری مردم دارد.
 
او افزود: میزان ماندگاری بیماران بدحال بیشتر شده و ظرفیت تخت‌های آی سی یو تکمیل است. نزدیک به ۴ هزار تخت آی‌سی‌یو در نظر گرفته بودیم که همه اِشغال هستند.

جان بابایی ادامه داد: در کنار کاهش روند مراجعات سرپایی روند ترخیص نیز افزایش پیدا کرده است و ما به سمت مهار در حال حرکت هستیم که علامت خوبی است البته تا مهار کامل بیماری زمان زیادی داریم و باید مراقب باشیم. نگرانی‌هایی که بعضی از کشور‌های اروپایی در بستری دارند، در کشور ما دیده نمی‌شود و هر گونه تغییر در رفتار می‌تواند موجب بروز پیک شود.

۳۰۰ تخت آی سی یو به تجهیزات بیمارستانی اضافه شده است

معاون درمان وزارت بهداشت افزود:  در ۴۰ روز گذشته ۳۰۰ تخت به تخت‌های آی سی یو اضافه شده است و با همراهی خیرین و تولیدکنندگان، نگرانی برای حفاظت کادر درمان نداریم چراکه خیرین پای کار آمدند و از تهیه غذا تا لباس محافظتی و تجهیزات سرمایه‌ای کمک کردند؛ همچنین گروه‌های جهادی به جای مساجد در بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند و به کمک کادر درمان شتافتند.
 
جان بابایی گفت: با کمک بودجه‌ای که از صندوق ذخیره ارزی برداشت خواهد شد؛ توسعه بخش‌های ایزوله‌بندی برای بیماری‌های واگیردار و سایر زیرساخت‌ها را در دست داریم، بالغ به ۶ هزار تخت بیمارستانی به بهره برداری خواهد رسید تا نگرانی‌های ما به حداقل برسد.

او درباره نحوه اقامت بیماران در نقاهتگاه‌ها توضیح داد: تصمیم گرفتیم با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و هتل داران، مکان‌هایی را مشخص کنیم تا از بیماران بدحال بعد از چند روز که نیاز به آی سی یو ندارند، با خدمات رفاهی و پرستار در نقاهتگاه مراقب کنیم.

جان بابایی ادمه داد: موضوع دیگر در نقاهتگاه‌ها این بود که در غربالگری سرپایی بیماران مشکوک و مثبت که شرایط قرنطینه خانگی را ندارند و نیاز به بستری در بیمارستان ندارند، به این مراکز منتقل شوند. در استان گلستان با هتل یا مراکز رفاهی آموزش و پرورش با تمام تسهیلات قرارداد بستند، در تهران هم نمایشگاه بین المللی را تبدیل به نقاهتگاه کردیم اما بستری در این مراکز اجباری نیست.براین اساس صحنه‌هایی مثل جسد در کنار خیابان را که در برخی کشور‌های پیشرفته دنیا و اروپا می‌بینیم در ایران نمی‌بینیم.

حضور سفیران سلامت در خانه‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی بهداشت اظهار کرد: روز جهانی بهداشت امسال با عنوان «حمایت از پرستار و ماما» نامگذاری شده است و امیدواریم جذب این گروه‌ها افزایش پیدا کند. با توجه به بازدید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که کشور‌های منطقه می‌توانند از ارائه خدمت در ایران الگوبرداری کنند و این که در کرونا مثل سایر کشور‌ها دچار بحران نشدیم، نتیجه شبکه مویرگی بهداشت بود چراکه سفیران سلامت در خانه‌ها حضور داشتند و بهورز‌ها و نیرو‌های بهداشت جمعیتی را تحت پوشش دارند.

میزان مراجعات سرپایی کاهش یافته است

جان بابایی گفت: میزان مراجعات سرپایی ما در بعضی بیمارستان‌ها یک پنجم شده است. روز‌های اول میزان مراجعات ما خیلی زیاد بود. الان کسانی که مراجعه می‌کنند، اغلب نیاز به بستری دارند؛ بنابراین نگرانی کمتر شده است. غربالگری که از طریق بهداشت انجام می‌شود، توانسته بار مراجعات سرپایی را کمتر کند و مردم در منزل از خود مراقبت می‌کنند.
 
او تاکید کرد: تاکنون هیچ دارویی برای درمان اختصاصی کرونا تایید نشده است که بتواند میزان مرگ ومیر بیماری را کمتر کند. آنچه ثابت شده، فقط مراقبت درست در منزل یا بیمارستان بوده و تمام دارو‌های مطرح شده برای میزان کاهش بار ویروس است.

احتمال پیک مجدد کرونا وجود دارد

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه احتمال پیک مجدد کرونا وجود دارد، گفت: اکنون شرایط آرام است، اما احتمال پیک هست و مقرر شد در صورتی که پیک مجدد داشته باشیم با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۵۰۰ تخت آی سی یو راه اندازی کنیم تا در بحران به ما کمک کند. اگر پیک رخ دهد، ظرفیت بالقوه را پای کار می‌آوریم؛ مصوبه‌ای داریم که اگر در شرایط بحرانی، تخت‌های بخش دولتی کفاف ندهد از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم.

جان بابایی درباره ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی تصریح کرد: همانطور که روزمزد‌ها و کاسبان در بحران کرونا دچار آسیب اقتصادی شدند، بیمارستان‌ها هم دچار بحران اقتصادی شدند. این آسیب‌های اقتصادی مختص ایران نیست و وضع بورس و فروش نفت در دنیا دچار مشکل شده است؛ غول‌های بزرگ اقتصادی دنیا دچار بحران شده اند چه برسد به ما که اقتصاد نیم بندی داریم.

او در پاسخ به سوالی درباره زمان مهار بیماری کرونا در کشور گفت: ما زیرساخت‌های بهداشت و درمان را در سخت‌ترین شرایط توسعه داده‌ایم تا میزان بستری‌هایمان در دوران کرونا به گونه‌ای باشد که کسی برای بستری معطل نشود و یا اگر بیماری نیازی به آی‌سی‌یو دارد، بتواند در بخش‌های ویژه بستری شود. بر همین اساس در پیک کرونا بزرگ‌ترین بیمارستان‌های ما زیر بار بیماری رفتند و خوشبختانه با این اقدامات خدمات مورد نیاز مردم به روی زمین نماند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: برای اینکه بخواهیم تا پایان اردیبهشت به نقطه مهار بیماری برسیم، باید بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق بیفتد. این کار نیازی به زیرساخت‌های بهداشتی درمانی ندارد، بلکه نیازمند مراعات نکات بهداشتی و موارد فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ به طوری که افراد در خانه بمانند و بنا به ضرورت خارج شوند.

برخی افراد بیمه همگانی نشدند

جان‌بابایی در پاسخ   باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره رایگان شدن هزینه درمان کرونا گفت: ما با تعداد افراد معدودی در بیمارستان‌ها مواجهیم که تاکنون تحت پوشش بیمه همگانی قرار نگرفته‌اند. طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، کسانی که تابعیت ایرانی دارند، اما بیمه نشدند، بیمه سلامت در بالین بیمار این افراد را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد تا برایشان از دفترچه بیمه استفاده شود.

او ادامه داد: در عین حال افرادی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند، از ظرفیت بیمه تکمیلی برایشان استفاده می‌شود و در افرادی که تمکن مالی ندارند از طریق مددکاری بیمارستان و سامانه مربوط به طرح تحول سلامت، کمک به آن‌ها انجام می‌شود. هزینه درمان کمتر از ۱۰ درصد سهم بیمار است که در آن هم اگر بیمار تمکن مالی نداشته باشد، از طریق مددکاری بیمارستان کمک می‌کنیم.
 
جان بابایی درباره تعدیل پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی، اظهار کرد: درباره تعدیل نیرو در خصوصی هنوز گزارش مکتوبی به دست ما نرسیده است و ما هم این مباحث را از بیرون شنیده ایم البته باید توجه داشت که ممکن است برخی افراد نتواند با این شرایط کار کنند و اکنون نمی‌توانیم درباره این مسئله اظهار نظر کنیم و درباره تغییر وضعیت شغلی و استخدامی اولویت با کادر درمانی است که در بخش‌های کرونا فعالیت کردند، ظرفیت استخدامی امسال ۵۰ درصدی بوده که سال قبل احصاء نشده است که امیدواریم از این تعداد بتوانیم بیشتر برای تکمیل کادر آی‌سی‌یو استفاده کنیم، زیرا یکی از کمبود‌های ما کادر نیرو‌های بخش آی‌سی‌یو است که در بحران‌ها به کمک ما می‌آیند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت درباره شیوع و درمان کرونا در استان‌های شمالی اظهار کرد: استان‌های شمالی نسبت به استان‌های دیگر مثل خراسان رضوی، شیراز و اصفهان پیک زودتری داشتند و تعداد زیادی از بیماران در روز‌های نخست در استان گیلان و در استان مازندران شناسایی شدند. اکنون این استان‌ها نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت آرام تری دارند و دوران پر مراجعه به مراکز درمانی در این استان‌ها کمتر شده و آمار فوتی‌ها کاهش داشته است.

۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی ظرفیت خالی دارند

او ادامه داد: در این استان‌ها بیش از ۵۰ درصد تخت‌هایی که در روز‌های پیک بیمار کرونا بستری بودند خالی هستند البته این بدان معنا نیست که ما شرایط مطمئنی داریم چرا که درصد بسیاری از افراد از زمان شروع بیماری در این استان‌ها در خانه مانده اند و اگر فاصله گذاری اجتماعی تا مهار کرونا را رعایت نکنند، احتمال شروع پیک در استان‌های شمالی هم وجود دارد.
 
جان‌بابایی درباره راه‌اندازی خدمات پزشکی در بخش مطب‌ها و بخش سرپایی اظهار کرد: ما طرحی امروز تدوین می‌کنیم که مراکز خصوصی با چه شرایطی آغاز به کار کنند. اولویت ما تله مدیسین است و اگر این طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود بسیاری از خدمات از طریق تله مدیسین به مردم ارائه خواهد شد.
 
او افزود: در عین حال آیین‌نامه کلینیک‌های مجازی را مدت‌هاست تدوین کردیم و یکسری مسائل قانونی دارد. طبق قول‌هایی که به ما داده‌اند، اگر در ستاد ملی کرونا مصوب شود، به سرعت می‌توانیم بسیاری از خدمات سرپایی را در استان‌ها از طریق تله مدیسین انجام دهیم تا بار مراجعات مردم کاهش یابد. این موضوع یک فرصت‌سازی است که بتوانیم این رویه را انجام دهیم. زیرساخت این اقدام هم در حوزه نسخه‌نویسی الکترونیک، نوبت‌دهی الکترونیک و نسخه‌پیچی الکترونیک فراهم است و ما منتظریم که اگر در شوراتی ملی مقابله با کرونا مصوب شود، این کلنیک مجازی که نوع پیشرفته تله مدیسین است، محقق شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: چین کشوری بود که اپیدمی کرونا در آن شیوع پیدا کرد البته ممکن است برخی از کشور‌ها هم پیش از ما کرونادر آن‌ها شیوع پیدا کرده باشد، اما بسیاری از آن‌ها اعلام نکردند. زیرساخت بهداشتی ما به گونه‌ای بود که توانست این بیماران را شناسایی کنیم و بعد از کشور چین و دومین کشور دنیا بودیم که اپیدمی را اعلام کردیم.

او ادامه داد: این که انتظار داشته باشیم همه مطالعات چین قابل استفاده باشد درست نیست چرا که پروتکل‌های درمانی مورد استفاده در چین در کشور ما موثر نبود من فکر می‌کنم اینکه کشوری بخواهد از کشور دیگری الگوگیری کند شاید ممکن نباشد چرا که ژنتیک و شرایط جغرافیایی کشور‌ها و زمان بروز ویروس و اپیدمی متفاوت است و ما تنها می‌توانیم از مطالعات یکدیگر استفاده کنیم، اما قابلیت الگو برداری وجود ندارد و ما بر اساس نیاز خودمان از اقدامات درمانی و گزارش‌های استفاده کردیم.

جان بابایی درباره خدمات غیرکرونایی به بیماران در بیمارستان‌ها اظهار کرد: ما دو بیمارستان مرکز قلب شهید رجایی و مرکز قلب تهران در طول بحران کرونا که بیمار قلبی بستری می‌کردند را زیر بار کرونا نبردیم. حتی در قم از دو بیمارستان خیریه و خصوصی خرید خدمت کردیم تا این بیمارستان‌ها به بیماران ترومایی زنان باردار و موارد اورژانسی غیر کرونایی خدمت‌رسانی کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: ما شرایط و ضوابط بهداشتی خدمت‌رسانی به بیماران در مطب‌ها را ابلاغ کرده‌ایم؛ بر این اساس پزشکان می‌توانند در مطب‌ها به بیماران خدمت‌رسانی کنند.
 
جان بابایی درباره اختلاف نظر بین وزارت بهداشت و دولت درباره وضعیت سفید برخی استان‌ها گفت:‌ اختلاف وزارت بهداشت و دولت یک نگرش است و وزارت بهداشت به عنوان نهاد علمی و تخصصی نظر خود را اعلام می‌کند. ممکن است در یک استان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند که میزان بستری و مراجعه سرپایی ما کم و میزان ترخیصی‌های ما زیاد شده است، اما این به معنای مهار بیماری نیست و این دو موضوع کاملا متفاوت است.

۸۰ درصد مبتلایان بی علامت هستند

او ادامه داد: تا زمانی که عده‌ای در منازل هستند و عده‌ای کسبه به عنوان افراد ناقل در تردد باشند؛ احتمال پُر شدن بیمارستان‌ها وجود دارد. اینکه می‌گوییم ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های ما خالی است، به معنی آن است که میزان بستری کم شده و ترخیصی ما زیاد شده است، اما باید توجه داشت که ۸۰ درصد مبتلایان بی علامت هستند و نباید بر اساس میزان ترخیص یا بستری اظهار نظر کرد.

جان بابایی درباره روش‌های پژوهشی درمان کرونا گفت: روش‌های پژوهشی را نمی‌توان به عنوان درمان استاندارد ابلاغ کنیم و تمام روش‌ها مثل تعویض خون، تزریق خون و دارو‌هایی مثل فاویپراویر همه روش‌هایی پژوهشی در حال مطالعه هستند.

ممنوعیت پیوند عضو در دوران کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ممنوعیت پیوند عضو در دوران کرونا گفت: به دلیل خطراتی که پیوند عضو در این شرایط برای گیرنده داردف فعلا آن را متوقف کردیم. زیرا گیرنده دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی قوی دریافت می‌کنند و ممکن است با وجود کرونا دچار مشکل شود.
 
او با بیان اینکه به تدریج مجددا کار پیوند را آغاز می‌کنیم، ادامه داد: از پیوند مغز استخوان شروع خواهیم کرد و به تدریج سایر پیوند‌ها را هم انجام خواهیم داد. اکنون یک برنامه عملیاتی تدوین کردیم تا بر اساس آن برخی از بیمارستان‌هایی که زیر بار کرونا رفته‌اند، به تدریج تخلیه شوند و در هر استان فقط یک یا دو بیمارستان خدمات مربوط به کرونا را ارائه دهند تا به تدریج بتوانیم خدمات غیرکرونایی از جمله پیوند را از سر بگیریم.
 
جان بابایی درباره ترس مردم برای مراجعه به بیمارستان‌ها، گفت: در شرایط بحران و زمانیکه در کشور‌های اروپایی و حتی آمریکا افراد فقط اجازه دارند که برای خدمات ضروری بیرون بیایند، اینکه بخواهیم خدمات سرپایی را در بیمارستان‌ها از سر بگیریم، به صلاح نیست. البته برنامه‌ای تدوین شده تا خود روسای دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت بیماران کرونایی به تدریج به سمتی روند که یک تا دو بیمارستان کرونایی در هر استان ارائه خدمت کرده و بقیه بیمارستان‌ها هرچه زودتر برای خدمات غیرکرونایی ضروری ضدعفونی شوند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت درباره زمان کنترل این بیماری توضیح داد: ما کشوری نبودیم که همه چیز را تعطیل کنیم. بعضی از کشور‌ها تمام سیستم را تعطیل کردند. ما دانشگاه، مدارس و کسب و کار‌ها را تعطیل کردیم، اما در همین شرایط تا پیش از آغاز سال خیلی از بازار‌های ما شلوغ بوده است. برخی استان‌ها همچنان مسافران زیادی داشتند. از استان خراسان رضوی با وجود تعطیلی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها به ما گزارش دادند که بالای یک میلیون نفر مسافر داشته اند.
 
او یادآوری کرد: وقتی درصدی از مردم رعایت نمی‌کنند، نمی‌توان حرف از ریشه‌کنی زد. افرادی که رعایت نکردند در حق آن‌هایی که در خانه ماندند ظلم کردند چرا که میزان ماندگاری آن‌ها زیاد می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به موج دوم سفر‌های نوروزی، گفت: با آغاز موج دوم این سفرها نمی‌دانیم که چقدر ترافیک بعد از ۱۳ فروردین روی ابتلا تاثیر می‌گذارد؛ این تردد‌ها نگرانی‌های ما را زیاد می‌کند. برخی کشور‌ها یک ماه تا ۴۵ روز ممنوعیت تردد داشتند و پیش بینی در این کشور‌ها برای زمان اتمام بیماری راحت‌تر است، اما در کشور ما که این طور نبود ممکن است زمان کمی طولانی‌تر شود . چون این در حوزه علمی من نیست اظهار نظر نمی‌کنم و این تردد‌ها تخمین زمان اتمام بیماری را دشوارتر می‌کند.
 
جان بابایی درباره آمار واقعی و میزان دقیق شیوع کرونا در ایران اظهار کرد: ما کسانی که تست انجام دادند یا در سامانه محتمل بودند تست می‌گیریم، باید توجه داشت که ممکن است شدت علائم در افراد متفاوت باشد. آنچه که ابتلای فرد را ثابت می‌کند آزمایش PCR یا آنتی بادی است و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که تعداد تست‌ها را افزایش دهیم و تا زمانی که تست‌ها فراگیر نشود نمی‌توان میزان دقیق شیوع را اعلام کرد و نمی‌توان گفت که پایان غربالگری پایان شیوع است. ما باید تعداد تست‌ها را افزایش دهیم تا آمار واقعی استخراج شود.

انتهای پیام/

نظر شما