شناسهٔ خبر: 39164502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اوضاع پیچیده لیبی در سایه مداخلات گسترده امارات و ترکیه

حمله رزم ناو ترکیه‌ای به مواضع نیروها‌ی موسوم به «ارتش ملی لیبی» و سرنگونی پهپاد اماراتی توسط «دولت وفاق ملی»، پیچیده‌تر شدن وضعیت داخلی لیبی در سایه دخالت‌های خارجی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

صاحب‌خبر -


  سرویس خارجی-

دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری «فائز السراج» مستقر در طرابلس و نیروهای ژنرال بازنشسته «خلیفه حفتر» مستقر در طُبرق موسوم به «ارتش ملی» بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای در این باره شده است. دولت وفاق لیبی مورد حمایت برخی کشورهای اروپایی، ترکیه و سازمان ملل است، ولی مصر، آل‌سعود، امارات و یونان، از نیروهای ارتش ملی مستقر در بنغازی حمایت (سیاسی و نظامی) می‌کنند.
در همین رابطه «روسیا الیوم» نوشته، سرلشکر «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد یک رزم‌ ناو ترکیه‌ای مواضع نیروهای ارتش ملی لیبی را در شهر «العجیلات» (غرب طرابلس) هدف قرار‌داده است. همچنین پدافند هوایی نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر پیشتر خبر داده بودند که یک پهپاد ترکیه‌ای را سرنگون کرده‌اند.
در جبهه مقابل آن، «محمد قنونو» سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی نیز روز چهارشنبه، از سرنگونی یک پهپاد اماراتی در جنوب منطقه «العجیلات» (غرب لیبی) خبر داد.
شبکه تلویزیونی فوریه نزدیک به دولت وفاق ملی لیبی اما از کشته شدن 31 نفر از نیروهای حفتر در حمله هوایی به حومه شهر سرت خبر داده که برخی از آنها «مزدورانی خارجی» نامیده شده‌اند. دولت وفاق ملی با تأیید این خبر گفته، در حمله هوایی این نیروها به محل استقرار شبه نظامیان تحت امر حفتر در حومه شمال شرقی شهر سرت بیش از ۲۰ نفر از این شبه نظامیان کشته شده‌اند.
وجه مشترک تمام این خبرها «نیروهای خارجی» هستند که در دفاع از یک طرف درگیری وارد این جنگ شده‌اند و از مجرای این صف‌بندی منافع خود را (نه مردم لیبی را) جست‌وجو می‌کنند. این دخالت‌های خارجی، چنان‌که کارشناسان بارها گوشزد کرده‌اند، رسیدن به یک صلح پایدار بین طرفین داخلی را ناممکن و هرگونه صلحی را منوط به توافق مجموعه‌ای از کشورها کرده است که تضاد منافع با یکدیگر دارند. این در حالی است که چندی پیش هیئت سازمان ملل و سفارتخانه‌های چند کشور اروپایی و عربی در بیانیه‌هایی از طرف‌های درگیر در لیبی خواسته بودند که به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا هم که شده، آتش‌بس کنند.

نظر شما