شناسهٔ خبر: 38860827 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

پاسخ به یک شایعه کرونایی؛ آیا مرغ ویروس کرونا را منتقل می‌کند؟

با ورود ویروس کرونا (corona) به کشور و درگیری تعدادی از مردم با این بیماری، شایعه ای مبتنی بر منع مصرف مرغ در فضاهای مجازی بازنشر شده که هیچ پایه علمی ندارد و بر اساس نظر متخصصان تمامی مرغ های بسته بندی شده سالم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، ویروس کرونا من جمله دغدغه های اجتماعی اصفهانی ها و مردم دیگر استان های کشورمان به حساب می آید که باعث نگرانی هایی برای خانواده ها شده است. ولی آنچه که مردم را بیشتر نگران می کند شایعاتی است که برای خوردن و یا نخوردن مواد غذایی در فضای مجازی منتشر و میلیون ها بار باز نشر می شود.

یکی از شایعاتی که در این چند روز گذشته با آن روبرو بودیم هشدار به نخریدن و نخوردن مرغ و رابطه آن با ابتلا به ویروس کرونا (corona) بود که سریع در کانال ها و سایت های مجازی دست بدست می چرخید و ذهن مردم را به خود مشغول می کرد.

ویروس کرونا این روز ها آرامش را از افراد گرفته و آن ها را با نگرانی روبرو کرده است. ولی به گفته متخصصان بهداشت و افردی که در این زمینه فعالیت دارند در صورتی که بهداشت فردی مثل شستشوی مستمر دست ها با آب و صابون یا مایع رعایت شود جای هیچ نگرانی نیست. ولیکن برخی افراد حسابی خود را سرگرم این ویروس کردند و با آلرژی بیش از حد مثل ضدعفونی کردن تمامی سطح خارج از عرف خود و دیگران را در معرض آزار و اذیت قرار داده اند.

طبق این گزارش به گفته متخصصان تغذیه و بهداشت ویروس کرونا فعلا از دام به انسان منتقل نمی شود؛ امکان دارد شباهت بین کرونا و ویروس موجود در خفاش (Bat) باشد ولی هم اینک مسئله انتقال به انسان مطرح است. کرونا هیچ ارتباطی به گوشت مرغ و قرمز ندارد و به هیچ وجه باعث آلودگی گوشت، مرغ و لبنیات نمی شود اما گوشت و مرغ به صورت ثانویه میتوانند آلوده باشند.

در این بین طی روزهای گذشته از مهمترین مشکلات این صنعت در عرصه بازار، قطعه و بی استخوان کردن مرغ به وسیله مغازه های مرغ فروشی ها است که علاوه بر غیربهداشتی بودن به مانع بزرگی در انتشار آلودگی از عدم استفاده از ماسک، دستکش یکبار مصرف و نبود علائم بیماری و سلامتی کامل نیروها تبدیل شده که در همین راستا قطعه بندی و طعم دار کردن گوشت مرغ و فروش آن در مراکز عرضه مثل قصابی ها، سوپرمارکت ها، مرغ فروشی ها و دیگر مراکز فاقد مجوز از دامپزشکی ممنوع شد.

در همین راستا با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور بخشنامه ای در استان ها ابلاغ شد که تمام دست اندکاران در کشتارگاه ها، مراکز قطعه بندی، بسته بندی ، تولید، توزیع و عرضه موظف اند هم کارکنان را از نظر سلامت زیر نظر داشته باشند که چنانچه کسی مشکوک به بیماری بود به علوم پزشکی معرفی کنند و تمام آن ها دارای کارت سلامت باشند و هم حین کار دستکش، ماسک و وسایل حفاظت فردی استفاده شود و ورودی مراکز قطعه و بسته بندی گوشت تب سنجی برای کارکنان انجام شود.

مرغ نخورید؛ کرونا می گیرید !

یک شهروند اصفهانی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبتنی بر شایعه نخریدن و نخوردن مرغ و ارتباطش با ویروس کرونا، گفت :من همچنین پیامی را خواندم اما حقیقتا نمی دانستم چه ارتباطی با هم دارند و آیا می شود با خوردن مرغ به کرونا مبتلا شد یا خیر.

او با بیان این که رعایت نکات بهداشتی از طرف کارکنان مرغ فروشی ها اهمیت بسیاری دارد، بیان کرد:بهترین راه خرید مرغ، تهیه مرغ بسته بندی شده با تاریخ معتبر به صورت کامل یا قطعه شده است.

این شهروند اصفهانی با اشاره به تأثير طبخ کامل فراورده های خام دامی در نابود کردن میکروب های احتمالی موجود در گوشت، خاطر نشان کرد:شهروندان به خاطر حفظ سلامت خود باید از مصرف محصولات نیم پز و خام چشم پوشی کنند.

آقای میانسالی پیرامون خرید مرغ های بسته بندی در فروشگاه با بیان این که آنفلوآنزای پرندگان با ویروس کرونا که اخیراً مردم را درگیر کرده متفاوت است و اصلاً ربطی به همدیگر ندارند، بیان کرد:به نظرم خرید مرغ و خوردن آن هیچگونه ضرری ندارد و زیر نظر اداره بهداشت و دامپزشکی است.

یکی از مرغ فروشی های شهر اصفهان در مورد اینکه متأسفانه بین مردم رایج شده که اگر مرغ بخورید ویروس کرونا میگیرید ، گفت :این موضوع هرگز صحت ندارد چون تمام مرغ هایی که روزانه برای ما واصل می شود مهر دامپزشکی دارد و هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

او ادامه داد :در این چند روز به جرأت می توانم بگویم روزانه به ۱۰ یا ۱۵ مشتری که این سئوال را از من کردند، گفتم که مرغ ها سالم هستند و منعی برای خوردن ندارند.

این مرغ فروش اصفهانی با اشاره به این که گفته متخصصان بیشتر در مورد رعایت بهداشت، استفاده مستمر از ماسک و دستکش یکبار مصرف است و اینکه نیروها علائم بیماری نداشته باشند، ادامه داد:در این وضعیت با انتشار ویروس کرونا مردم باید مرغ های بسته بندی بخرند و اصرار به قطعه کردن مرغ در مغازه نداشته نباشند چون با رعایت تمام نکات بهداشتی شاید یک درصد آلودگی در محیط وجود داشته باشد و این کار را در خانه انجام دهند.

وی خاطر نشان نمود :شهروندان زمانی که مرغ را در منزل تکه تکه کردند باید تخته برش، چاقو و تمامی سطوحی که مرغ یا گوشت با آن در تماس بوده را با آب داغ و صابون بشویید. این ویروس به دمای بالا و صابون حساس است و سریع از بین می رود. همینطور پخت کامل گوشت قرمز (Red Meat) و مرغ نیز به علت استفاده از دماهای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد ویروس را از بین می برد. بعد از اتمام کار با مواد خام حتماً دستان خود را با دقت بشویید و از تماس دست آلوده با سطوح یا غذاهای پخته یا آماده به مصرف جدا پرهیز کنید.

براساس این گزارش طبق اعلام صحت و سلامت گوشت مرغ و فراورده های طیور به وسیله اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، منع استفاده گوشت مرغ یک شایعه بی اصل و اساس بوده و مردم میتوانند بدون هیچ نگرانی آنرا خریداری و مصرف کنند.

لزوم قطعه کردن مرغ و ماهی در منزل

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد:با توجه به شرایط فعلی انتشار و گسترش کرونا ویروس به خانواده ها توصیه می شود از خرد کردن مرغ و ماهی در فروشگاه ها پرهیز کنند، چون با قطعه مرغ در فروشگاه امکان انتشار ویروس بصورت فیزیکی وجود دارد.

شهرام موحدی با اشاره به نظارت های مستمر اداره کل دامپزشکی استان، اظهار داشت :تمام مراکز بسته بندی گوشت، مرغ، ماهی، میگو (Shrimp) و غیره در کشتارگاه ها، فروشگاه های کوثر، عمده فروشی ها، هایپر مارکت ها، سیتی سنتر و خرده فروش ها زیر نظارت شدید اداره کل دامپزشکی استان هستند.

وی خاطر نشان کرد:به پرسنل این حوزه اعلام شده تا در صورت داشتن کوچک ترین علائم سرماخوردگی در مراکز بسته بندی حضور پیدا نکنند و همچنین توصیه استفاده از ماسک و دستکش هم مثل قبل به قوت خود باقی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ضدعفونی مراکز در دستور کار قرار دارد، گفت:هیچ مشکلی در حوزه فرآورده های خام دامی نیست ولی مثل همیشه در خصوص تمام ویروس ها و باکتری ها به خانواده ها توصیه می شود تا مرغ، گوشت، ماهی و غیره را به صورت کامل بپزند و از استفاده غذای کاملاً پخته نشده دوری کنند.

او عنوان کرد :با توجه به شرایط فعلی انتشار و گسترش کرونا ویروس از خرد کردن مرغ و ماهی در فروشگاه ها خودداری کنید، چون با قطعه مرغ در فروشگاه امکان انتشار ویروس به صورت فیزیکی وجود دارد.

موحدی ادامه داد :در صورتی که مردم خواهان مرغ قطعه بندی شده هستند از مرغ های بسته بندی استفاده کنند، به دلیل آن که مرغ بصورت کاملاً بهداشتی قطعه بندی می شود، به این ترتیب چنانچه تمایل به خرید مرغ خرد شده دارند از بسته بندی های لیبل دار در فروشگاه ها استفاده کنند.

وی با اشاره به ضرورت خرد کردن مرغ در خانه، گفت :به دلیل حفظ بهداشت و سلامت مردم سفارش می شود در وضعیت انتشار ویروس کرونا، مرغ را با رعایت نکات بهداشتی در منزل خرد کنند و از قطعه قطعه کردن مرغ و ماهی در فروشگاه خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ذکر کرد :مرغ و ماهی موجود در فروشگاه ها سالم هستند ولی در شرایط فعلی که امکان گسترش کرونا ویروس وجود دارد به مردم توصیه می شود مرغ و ماهی را در خانه خرد کنند.

ممنوعیت قطعه کردن مرغ در مرغ فروشی های اصفهان تا اطلاع ثانوی

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان گفت:در پی شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی خرد کردن مرغ در تمام واحدهای عرضه و فروش مرغ ممنوع است.

محمدعلی فروغی پیرامون این که طی روزهای آخر سال کمبودی در تامین مرغ نداریم، اظهار داشت :در این ایام با وجود افزایش استدعا برای خرید هیچگونه کمبودی در توزیع مرغ نداریم و این کالا به میزان لازم و مازاد در دسترس است.

وی با بیان این که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مرغ با بسته بندی و لیبل دار در مغازه ها عرضه می شود، گفت:بنابر دستور دامپزشکی کل و دامپزشکی شبکه شهرستان تا اطلاع ثانوی هرگونه قطعه کردن مرغ در مرغ فروشی ها ممنوع است و در صورت گزارش و مشاهده عدم رعایت مقررات از طرف واحدهای فروش مرغ برخورد شدید با آن ها خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در مورد اینکه نظارت های روزانه از طرف ماموران دامپزشکی شبکه شهرستان بر مرغ فروشی های شهر انجام می شود، بیان کرد :در پی شیوع ویروس کرونا از شهروندان خواستاریم که اصراری بر قطعه کردن مرغ در مغازه ها نداشته باشند و این اقدامات را با رعایت نکات بهداشتی در منزل انجام دهند.

وی گفت:بخش نامه ای در استان ابلاغ شده که تمام دست اندکاران در کشتارگاه ها، مراکز قطعه بندی، بسته بندی ، تولید، توزیع و عرضه مکلف اند هم کارکنان را از نظر سلامت زیر نظر داشته باشند که چنانچه کسی مشکوک به بیماری بود به علوم پزشکی معرفی کنند و تمام آن ها دارای کارت سلامت باشند و هم حین کار دستکش، ماسک و وسایل حفاظت فردی استفاده شود.

به گزارش تسنیم، زمانیکه این ویروس متولد شد احتمالا به ندرت کسی فکر میکرد بتواند به سرعت مرزها را بشکند و لیک با مرور زمان، پی بردند که واکسنی نیست که جلودار این ویروس بیش فعال باشد. این ویروس پرخطر که غریب و آشنا، پیر و جوان، فقیر و غنی نمی شناسد، در صورتیکه توصیه های بهداشتی را رعایت نکنیم، قربانی کرونا می شویم. خیلی از خانواده ها برای سلامتی خود و خانواده به هشدارهای پزشکان توجه کردند منتها متأسفانه برخی از خانواده ها از این فرصت استفاده کردند و دست کودکان شان را گرفتند راهی سفر به استان های شمالی و جنوبی کشور شدند و در این سفرها احتمالا مغازه های مرغ فروشی بین راهی یکی از بزرگترین و پرخطر ترین مراکز توزیع کرونا باشند.

نظر شما