شناسهٔ خبر: 38829013 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شدیدترین افت قیمت نفت متاثر از ویروس کرونا

تهران- ایرنا- کاهش‌های متوالی قیمت نفت پس از آخرین نشست اوپک باعث شد، نفت در آستانه ثبت رکورد شدیدترین افت هفتگی در یک دهه گذشته قرار گیرد. به طوری که این رخداد در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده و احتمال اینکه قیمت این حامل انرژی به زیر ۳۰ دلار برسد، دور از ذهن نخواهد بود.  

صاحب‌خبر -

جنگ نفتی میان عربستان و روسیه پس از اعلام افزایش ظرفیت تولید آرامکو وارد فاز تازه‌ای شد زیرا ریاض با وعده کاهش سهم روسیه از بازار نفت، می‌خواهد اشباع بازار از نفت را در دستور کار خود قرار دهد. سیاستی که افزون بر عدم برقراری نشست اوپک برای بررسی طرحی جدید، می‌تواند پایانی بر اوپک نیز باشد. با وجود اینکه تصمیم روسیه و مخالفتش با طرح کاهش تولید عصبانیت کشورهای تولیدکننده را برانگیخت و قیمت نفت را تا آستانه ورود به کانال ۳۰ دلار کاهش داد، همچنان مقامات این کشور معتقدند تصمیم اخیر بهترین تصمیم در شرایط فعلی است.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی موضوع کاهش تقاضای نفت و بحث و جدل در نشست شماره ۱۷۸ اوپک و آغاز جنگ نفتی میان روسیه و عربستان را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرارداده اند. 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه اعتماد: شکست نشست اخیر اوپک و اوپک‌پلاس که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران آن را به عنوان بدترین نشست تاریخ اوپک توصیف کرد، یک نتیجه مهم داشت: بیشترین کاهش قیمت نفت در نزدیک به سی سال گذشته و تغییر استراتژی عربستان در بازار جهانی نفت.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم حمیدرضا شکوهی نوشت: حالا جنگ بر سر قیمت نفت عملا آغاز شده است. با توجه به قدرت عربستان در اوپک و تقویت جناح حامی عربستان از جمله امارات که تولید نفت خود را افزایش داده و همچنین تضعیف جناح مقابل عربستان در اوپک از جمله ایران و ونزوئلا که هر دو اسیر تحریم‌های امریکا شده‌اند، می‌توان تغییر استراتژی عربستان را تغییر استراتژی کل اوپک دانست. اجازه بدهید موضوع را خیلی ساده مرور کنیم. با توجه به کاهش تقاضای نفت به‌ویژه پس از پدید آمدن کرونا، قیمت نفت هم کاهش یافت و اوپک مثل گذشته درصدد کاهش تولید نفت برآمد تا با کاهش عرضه، قیمت نفت را حفظ کند اما روسیه همراهی نکرد و نشست جمعه گذشته، شکست خورد و قیمت نفت به ‌شدت کاهش یافت. با توجه به عدم همراهی روسیه به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان و با توجه به‌ شدت گرفتن انتشار ویروس کرونا در جهان که اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده، دیگر امیدی به افزایش قیمت نفت در کوتاه‌مدت نیست. پس عربستان با همراهی امارات، تصمیم جدیدی اتخاذ کرد: افزایش عرضه نفت به بازار. بیش از این، استراتژی عربستان همواره تلاش برای بالا نگه داشتن قیمت نفت بود و برای رسیدن به این هدف، به ویژه پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان، حتی حاضر به چشم‌پوشی از سهم خود در بازار شده و تولید خود را کاهش داده تا قیمت نفت بالا بماند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ریزش قیمت نفت آزمون دشواری برای وضعیت مالی عراق خواهد بود که به‌شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و احتمالا باعث می‌شود این کشور پروژه‌های جدید انرژی و زیرساخت را متوقف کند.مقامات عراقی به رویترز گفتند: این تولیدکننده اوپک برای اینکه از عهده پرداخت حقوق کارکنان دولتی بربیاید، ممکن است ناچار شود به بازارهای استقراض بین‌المللی مراجعه کند زیرا قیمت نفت از سطحی که بغداد بودجه امسال خود را بر مبنای آن برنامه‌ریزی کرده بود، بیش از نیمی ریزش کرده است.عراق که برای ۹۵ درصد درآمد بودجه خود به درآمدهای نفتی وابسته است، کمترین تنوع اقتصادی را در میان کشورهای خاورمیانه دارد و احتمالا پس از بروز اختلاف میان عربستان سعودی و روسیه در خصوص سیاست تولید نفت، ناچار خواهد شد تدابیر ریاضت اقتصادی شدیدی را اجرا کند.یکی از مشاوران اقتصادی نخست‌وزیر عراق در این باره گفت: فروپاشی قیمت نفت به معنای دو برابر شدن کسری بودجه است و تنها گزینه‌ای که برای عراق باقی می‌ماند توسل به استقراض بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شکست اخیر مذاکرات میان اوپک و روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت باعث شد میان تولیدکنندگان بزرگ جنگ قیمت شکل بگیرد. شرکت دولتی آرامکوی سعودی بزرگترین کاهش قیمت ۲۰ سال اخیر را برای گریدهای نفتی اصلی خود عرضه کرده است. کویت و عراق هم اقدام آرامکو را دنبال کرده اند. تولیدکنندگان روسی اعلام کرده اند تولیدشان را افزایش خواهند داد و می توانند در برابر قیمتهای پایین تاب بیاورند. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در بیانیه ای اعلام کرد به دلیل شرایط بی سابقه بازار، قیمت ماه آتی را برای نخستین بار در روز جمعه اعلام کرد. قیمتهای نفت اوایل هفته گذشته پس از شکست مذاکرات اوپک و روسیه در خصوص استراتژی تولید نفت و ادامه تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر تقاضا، با بزرگترین کاهش روزانه در ۳۰ سال اخیر روبرو شد.

سعید ساویز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره جنگ نفتی روسیه و عربستان اظهار داشت: جنگ تولید و عرضه نقشه‌ای است که روس‌ها راه انداخته‌اند و برنده هم در نهایت پوتین خواهد بود، در واقع به تعبیری رولت روسی یا همان دوئل دونفره است، اقتصاد روس‌ها وابسته به نفت است، اما یک آیتم ضربه‌گیر هم برای اقتصاد نفتی خود دارند و آن‌هم تولید گاز و میعانات گازی است که باعث می‌شود تا حدی کمتر به نفت وابسته باشند و درآمدهایشان را از گاز فراهم کنند. عربستان بعد از جنگ ایران و عراق قدرت بلامنازع و پادشاه اوپک بود، این کشور روس‌ها را دعوت کرد و اوپک‌پلاس را تشکیل داد، در عین حال همه می‌دانند بن‌سلمان شریک ترامپ است و این اوپک است که آب به آسیاب شیل‌اویل هم می‌ریزد، اگر شیل‌اویل توانسته پیشرفت کند عربستان نقش بسزایی داشته است. کاری که روس‌ها کردند پیشنهاد دادند فرمول محاسبه سهمیه نفت‌شان از میعانات گازی مستثنی شود چون در حال حاضر ۸ تا ۹ درصد تولید نفت‌شان میعانات گازی است، روس‌ها در سیبری و قطب شمال میعانات گازی کشف کرده‌اند که در نظر دارند با خط لوله به چین منتقل کنند، نتیجتا میعانات تولیدی سهم بیشتری از تولید نفت اوپک را می‌گیرد. بنابراین به اوپک پیشنهاد کردند تولید میعانات گازی‌شان مستثنی شود، اما اوپک روی خوش نشان نداد و روس‌ها با این حرکت اقتدار عربستان را در اوپک و بازار نفت زیر سوال بردند و با دهن‌کجی به سعودی‌ها اعلام کردند تعیین کننده ما هستیم نه شما.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، نرسی قربان کارشناس انرژی گفت: بیماری کرونا تقاضای نفت در جهان را کاهش داد. تا این بحران در جهان حل نشود نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نفت به تعادل برسد؛ بنابر این، نوسان در این بازار ادامه خواهد داشت. عدم توافق کاهش تولید از سوی روسیه نیز باعث شد تا عربستان برای کسب بازار بیشتر، تخفیفات بیشتری به مشتریان نفت خود بدهد و به نوعی جنگ قیمتی بین دو کشور بوجود آمد. از همین رو در آینده ممکن است توافق جدیدی شکل بگیرد. با این حال کاهش قیمت ها تاثیر چندانی بر ایران نمی گذارد زیرا صادرات نفت ایران پایین است. گروهی از تولیدکنندگان شیل در آمریکا نفت تولیدی خود را با قیمت های ۶۰ تا ۷۰ دلار پیش فروش کرده اند و از این رو با کاهش قیمت ها مشکلی نخواهند داشت و کاهش قیمت را از بازار پیش فروش میگیرند. گروهی دیگر اما تولید خود را پیش فروش نکرده اند و به مشکل خواهند خورد. اغلب تولیدکنندگان از بانک ها وام می گیرند و با این کاهش قیمت، وام صرفه اقتصادی نخواهد داشت و احتمال کاهش تولید شیل وجود دارد. نفت های گران دیگر نیز ممکن است از بازار خارج شوند و اگر این روند ادامه داشته باشد ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازار خارج می شود که حتی بیشتر از مازاد عرضه است. کاهش تقاضا در نتیجه شیوع ویروس کرونا، قیمت جهانی نفت حدود ۳۱ درصد کاهش یافت.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گزارشی آورده است: بر این اساس، قیمت نفت خام برنت با سقوط ۳۱ درصدی به بشکه‌ای ۳۲.۵ دلار کاهش یافت که از فوریه ۲۰۱۶ به این سو پایین‌ترین رقم محسوب می‌شود. عربستان سعودی در روز شنبه قیمت نفت خام خود را برای فروش در ماه آوریل برای همه مشتری های خود کاهش داد. علت اصلی سقوط آزاد قیمت نفت عدم توافق کشورهای صادرکننده نفت در وین و شکست توافق سه ساله روسیه و عربستان سعودی در میزان تولید نفت است. پس از نشست اوپک پلاس با روسیه در روز پنج شنبه و جمعه گذشته و عدم موافقت مسکو برای کاهش بیشتر تولید، قیمت نفت دوباره کاهش پیدا کرد. روسیه اعلام کرد که با کاهش بیشتر موافق نیست، اما با تمدید این توافق مشکلی ندارد. به این ترتیب، توافق سه ساله اوپک با تولیدکنندگان دیگر نفت از هم پاشید و هر کدام از این کشورها اجازه دارند از ابتدای ماه آوریل هراندازه که می‌خواهند تولید داشته باشند. این در حالیست که شیوع گسترده ویروس کرونا در چین و گسترش آن به کشورهای دیگر باعث تعطیلی و کند شدن روند تولید کالاها در سرتاسر جهان شده است و میزان تقاضای نفت خام را قبل از نشست اوپک شدیدا تحت تاثیر قرار داده بود. براساس گزارش اسپوتنیک، قیمت نفت پایه برنت با حدود ۳۰ درصد کاهش به ۳۲.۵ دلار رسید و قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» با ۲۷ درصد کاهش به ۳۰.۰۷ دلار در هر بشکه کاهش یافت. 

رسانه های اصولگرا

خبرگزاری مهر: عربستان در دوره زکی یمانی در دهه ۱۹۸۰ خودش بر هم زننده بازی شطرنج اوپک بود، اما حالا در سال اول دهه سوم قرن حاضر توسط روسیه مات شد. در واقع در بازار جهانی نفت، تولید کنندگان جملگی درآمد بیشتر می‌خواهند و درآمد محور هستند، درآمد از طریق قیمت بالاتر یا عرضه بیشتر.

فریدون برکشلیرییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دوشنبه ۹ مارس ٢٠٢٠ میلادی در ۶ دهه حیات اوپک بی سابقه بود، گفت: در کشاکش اختلاف و یا مذاکرات مابین ملک عبدالعزیز و نواک، روسیه گفته بود که با بشکه‌ای ۴۰ دلار هم مشکلی ندارد. عربستان اما بودجه خود را روی ارقام بالا تنظیم کرده است.از سویی دیگر روسیه بخش اعظم نفت خود را بر پایه قرار دادهای بلند مدت می‌فروشد. مثلاً روسیه با چین قرار داد ۳۰ ساله فروش نفت دارد. بنابراین میزان عرضه روسیه ارتباط چندانی با کاهش تقاضا ندارد. تخفیف نفتی عربستان به خودش به گفته این کارشناس بین المللی نفت، عربستان برخلاف روسیه اما باید بازاریابی کند و برای سهم بازار بجنگد. البته عربستان هم در تعدادی از کشورها ظرفیت پالایشی ایجاد کرده و در واقع به پالایشگاه‌های خودش تخفیف می‌دهد، اما نهایتاً تقاضای کافی برای فراورده‌های پالایش شده باید وجود داشته باشد.

روزنامه وطن امروز در گزارشی آورده است: پس از نقش‌آفرینی روسیه و عربستان در شعله‌ور شدن آتش جنگ قیمتی در بازار نفت جهان، اکنون نوبت به امارات رسیده است. شرکت ملی نفت ابوظبی اخیرا اعلام کرده است در ماه آتی میلادی(آوریل) عرضه نفت خود را به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و با این کار عملا به جنگ قیمتی که توسط عربستان سعودی و روسیه راه افتاده است، می‌پیوندد. این شرکت همچنین اعلام کرده است طرح تولید افزایش تولید به ۵ میلیون بشکه در روز را که برای سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده بود، شتاب خواهد بخشید. به گزارش «وطن امروز»، آتش جنگ نفتی روز به روز شعله‌ورتر می‌شود به طوری که قیمت آن در بازارهای جهانی به حدود ۳۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده است. شیب نزولی قیمت نفت که به دلیل شیوع کرونا در جهان و افت تقاضای نفت ایجاد شده بود، پس از جلسه هفته گذشته اوپک پلاس وارد مرحله جدیدی شد. عربستان باید پنجشنبه گذشته قیمت‌های خود را برای تحویل نفت در آوریل اعلام می‌کرد ولی اعلام قیمت‌ها را به تاخیر انداخت تا نتیجه نشست اوپک پلاس مشخص شود. پس از آنکه روسیه با پیشنهاد عربستان مبنی بر همکاری برای کاهش تولید نفت به منظور ایجاد تعادل قیمتی در بازار مخالفت کرد، عربستان سعودی اقدامات تلافی‌جویانه خود را آغاز کرد. با شکست مذاکرات و دست رد روسیه به عربستان جهت کاهش تولید، آرامکو قیمت‌های خود را روز شنبه هفته گذشته اعلام کرد که در نوع خود عجیب بود؛ سعودی نفت سبک خود را برای بازار شرق آسیا ۳ دلار و ۱۰ سنت کاهش داد و برای مشتریان خود در شمال غرب اروپا، کاهش ۱۰ دلار و ۲۵ سنتی را در نظر گرفت. عربستان همچنین اعلام کرد از اول آوریل ۳.۱۲میلیون بشکه در روز نفت عرضه خواهد کرد که بیشتر از ظرفیت فعلی تولید این شرکت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز پنج‌شنبه قیمت‌های نفت تحت تأثیر کاهش تقاضا و افزایش عرضه بیش از ۸ درصد دیگر سقوط کردند. نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا (دابلیوتی‌آی) این هفته بیش از ۲۵ درصد سقوط کرده است تا در حالی که هنوز یک روز معاملاتی دیگر از هفته باقی مانده است، بدترین عملکرد هفتگی این شاخص از ۲۰۰۸ تا کنون به ثبت برسد. این عملکرد سومین عملکرد بد تاریخ معاملات نفت خام است. در معاملات روز پنج‌شنبه شاخص دابلیوتی‌آی ۲.۱۷ دلار یا ۶.۶ درصد سقوط کرد و به بشکه‌ای ۳۰.۸۱ دلار رسید. قیمت نفت آمریکا کمی پیش در جلسه معاملاتی امروز تا ۳۰.۰۲ دلار هم پایین آمد. تا ساعت ۲۰:۱۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۳.۲۶ دلار یا ۹.۱ درصد سقوط کرد و به ۳۲.۵۳ دلار رسید. قیمت‌های نفت پس از آن سقوط کرد که دیشب رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد پروازهای اروپا به آمریکا به مدت ۳۰ روز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع می‌باشد. این خبر چشم‌انداز تقاضای نفت را تیره‌تر کرد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی آورده است: در حالی که عربستان در حال سرازیر کردن نفت ارزان خود به بازارهای جهانی است، منابع آگاه گفتند صادرات نفت خام آمریکا در ماه های آوریل و می قرار است حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. در حالی که رقابت عربستان و آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار بالا گرفته است، ریاض قیمت نفت خود را تا حد ۲۵ دلار پایین آورده و چند سوپرتانکر برای ارسال ۱۲ میلیون بشکه نفت خام خود به بازار آمریکا اجاره کرده است. در حالی که عالم گیر شدن ویروس کرونا موجب افت شدید رشد اقتصاد جهانی شده، قیمت نفت بزرگترین افت هفتگی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را پشت سر گذاشته است. پس از شکست تلاش ها برای توافق با روسیه و دیگر تولیدکنندگان جهت محدود کردن تولید، عربستان تلاش های خود به منظور افزایش صادرات نفت به مشتریانش در سراسر جهان را شدت بخشیده است. تجار نفتی گفتند به دلیل تخفیف های پیشنهادی عربستان صادرات نفت آمریکا شاهد افت قابل توجهی خواهد بود. آمریکا در طی سال های اخیر شاهد رشد قابل توجه صادرات نفت خود بوده و پس از پایان دادن به سیاست ممنوعیت صادرات نفت در اواخر سال ۲۰۱۵، اخیرا روزانه بیش از ۴ میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

به گزارش فرهیختگان، طی سال‌های گذشته، ارتباط و پیوستگی اقتصاد چین با سایر اقتصادهای جهان افزایش یافته است، به‌نحوی که در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۰۲، چین نه‌تنها نقش بزرگ‌تری در تولید به‌ویژه تولید صنعتی جهان دارا شده، بلکه در کل تجارت، گردشگری و حتی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) هم نقش فزاینده و تعیین‌کننده‌ای داشته است. این موضوع برای سهم چین در بازار کالاهای اساسی هم صادق است. در سال ۲۰۰۰ حداکثر سهم چین در کل میزان تقاضای جهان به کالاهای مهم اساسی کمتر از ۲۰درصد بود، ولی در سال ۲۰۱۸ این سهم در برخی از کالاها، دو برابر تا حتی نزدیک به ۱۰‌برابر شده و در برخی از کالاها به بیش از ۵۵‌درصد رسیده است. این آمارها نه‌تنها حاکی از بزرگ‌ترشدن اقتصاد چین است، بلکه نشان از تشدید اثرات سرریز اقتصادی چین به سایر کشورهای جهان دارد و این موضوع می‌تواند هم در شرایط رونق اقتصاد چین و هم در دورانی مانند شرایط فعلی که شیوع یک ویروس موجب افت اقتصادی در این کشور شده است، صادق باشد. اما طبیعتا بیشترین سرریز اقتصادی این کشور در شرایط مختلف، بر کشور آمریکا خواهد بود، چراکه براساس آمارها، بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور در سال ۲۰۱۸، چین با ۶۶۰‌میلیارد دلار تجارت دوجانبه است. البته در پی وقوع جنگ تجاری بین این دو کشور، میزان واردات از چین و صادرات به آن از آمریکا در سال ۲۰۱۹ به حدود ۴۷۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، اما درنهایت به‌دلیل زیان هر دو کشور از این کشمکش، با امضای توافقنامه‌ای در سال ۲۰۲۰ هردو کشور درصدد افزایش مراودات مالی خود با یکدیگر برآمدند.

محمد علی صادقی کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو می گوید: ویروس کرونا پکیج عوامل تاثیر گذار در کاهش قیمت نفت را تکمیل کرد، گسترش ویروس کرونا دربسیاری از کشورهای جهان سبب کاهش مسافرت‌های هوایی و زمینی و به تبع آن کاهش نیاز به مصرف سوخت و از رونق افتادن صنعت هوایی و گردشگری شد. کاهش تقاضای نفت و از بین رفتن توازن بین عرضه و تقاضا، کاهش قیمت نفت را در پی داشت. رسانه‌ای شدن تبعات ابتلا به شیوع کرونا و مسری بودن آن نفت را با کاهش بیست درصدی تقاضای جهانی رو به رو کرد، روند نزولی کاهش تقاضا قیمت نفت را تا نزدیک به بشکه‌ای ۳۰ دلار در هفته گذشته کاهش داد. بی تردید کاهش تقاضای چین در دو ماه گذشته به عنوان یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت به دلیل تعطیلی بخش بزرگی از تولید این کشور نقش عمده‌ای در کاهش قیمت نفت داشته است. کاهش تقاضای جهانی برای خرید نفت افت بی سابقه‌ای را در بازارهای نفت رقم زد، بنحوی که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی رشد تقاضای نفت در سه ماه گذشته ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش داشته که در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، فشار ولیعهد عربستان برای کنترل بازار جهانی نفت به قدری زیاد است که او از تمام ابزارهای در اختیارش به عنوان اهرم سیاستی استفاده خواهد کرد. روسیه رقیب تاریخی اوپک بود و در سال ۲۰۱۶ و با رسیدن قیمت نفت به ۳۶ دلار، عربستان تصمیم گرفت از این رقیب تاریخی‌، به عنوان دوست و هم‌پیمان جدید استفاده کند تا سلطه بیشتری بر بازار داشته باشد. نکته دیگری که در وارد کردن روسیه به اوپک بی‌تاثیر نبود، همپوشانی میان خریداران نفت روسیه و عربستان بود. براساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی، کشورهای چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه‌، آلمان و ایتالیا از مهم‌ترین مشتریان نفت هر دو تولیدکننده هستند، بنابراین هر تغییری در میزان عرضه و البته قیمت می‌تواند بر تقاضای کوتاه‌مدت و میان‌مدت نفت از سوی این خریداران تاثیر بگذارد. به نظر می‌رسد در این میان عربستان دست بالا را دارد، چراکه علاوه بر افزایش ظرفیت تولید خود قرار است به مشتریانش نیز تا ۸ دلار تخفیف دهد. این تصمیم با استقبال هند و چین روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که قرار است برای ماه آینده میلادی حجم بیشتری نفت دریافت کنند. بر این اساس ریلاینس که بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان را اداره می‌کند و شرکت بهارات پترولیوم هر کدام دو میلیون بشکه نفت بیشتری برای بارگیری در آوریل از عربستان‌سعودی خریداری خواهند کرد. نکته دیگر در این خصوص افزایش شمار پالایشگاه‌های آسیایی برای خرید نفت ارزان از عربستان است. اما خبرها حاکی از آن است که آرامکو به درخواست خرید برخی از این پالایشگاه‌ها که در تایوان قرار دارد، رد کرده است.

به گزارش روزنامه قدس، در حالی که عربستان در حال سرازیر کردن نفت ارزان خود به بازارهای جهانی است، منابع آگاه گفتند صادرات نفت خام آمریکا در ماه های آوریل و می قرار است حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. در حالی که رقابت عربستان و آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار بالا گرفته است، ریاض قیمت نفت خود را تا حد ۲۵ دلار پایین آورده و چند سوپرتانکر برای ارسال ۱۲ میلیون بشکه نفت خام خود به بازار آمریکا اجاره کرده است. در حالی که عالم گیر شدن ویروس کرونا موجب افت شدید رشد اقتصاد جهانی شده، قیمت نفت بزرگترین افت هفتگی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را پشت سر گذاشته است. پس از شکست تلاش ها برای توافق با روسیه و دیگر تولیدکنندگان جهت محدود کردن تولید، عربستان تلاش های خود به منظور افزایش صادرات نفت به مشتریانش در سراسر جهان را شدت بخشیده است.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا درباره علت مثبت شدن شاخص کل در آخرین روز هفته اظهار کرد: در ابتدا باید گفت علت کاهش محسوس شاخص‌های بورس ایران در روزهای اخیر بیشتر به دلیل کاهش شدید قیمت نفت تحت تأثیر شیوع کرونا و بی نتیجه ماندن جلسه اوپک با شرکت‌های غیر اوپکی برای کاهش تولید نفت به منظور حفظ قیمت بود. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، شیوع کرونا نرخ تولید ناخالص جهانی را بین ۰.۵ تا ۰.۷ درصد کاهش می‌دهد که همین امر نیز موجب نزولی شدن بازارهای جهانی شد. پس از شدت یافتن کرونا در کشورهای جهان، پیش‌بینی می‌شد در صورتی که قیمت دلار در ایران افزایش پیدا نکند، بازار سرمایه همانند بازارهای جهانی کاهشی را تجربه کند بنابراین با ثابت ماندن نرخ این ارز، بازار به سمت یک روند نزولی پیش رفت. این کاهش با تأثیر بر قیمت سهام شرکت‌های کامودیتی محور تحت تأثیر سقوط قیمت نفت و کالاهای جهانی نظیر محصولات پتروشیمی و فلزات جهانی، باعث شد شاخص بورس تهران در مجموع حدود ۳۰ هزار واحد کاهش پیدا کند. در ادامه روند اصلاحی بورس تهران، بازار سرمایه به سمت شرکت‌هایی حرکت کرد که تأثیر کمتری از این مسئله بپذیرند. از طرف دیگر قیمت نفت که در اولین روز کاهشی خود به صورت هیجانی سقوط کرده بود، در روزهای بعد کمی افزایش یافت و همین مسئله زمینه را برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه کشور پس از اصلاح رخ داده، فراهم کرد. در کنار این رخدادها در روزهای اخیر، انتشار دو خبر مثبت همچون موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری بانک‌ها و نتیجه جلسه شورای عالی بورس در عصر ۲۰ اسفندماه مبنی بر تثبیت روند گذشته (دامنه نوسان پنج درصد) بود که در نهایت باعث شد بازار روند متعادلی را در پایان هفته گذشته تجربه کند.

نظر شما