شناسهٔ خبر: 38816180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آرامکو وضعیت مالی خود را در شرایط بحران کرونا اعلام می کند

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه امروز (جمعه) گزارش داد که شرکت نفتی «آرامکو» عربستان دوشنبه آتی برای نخستین بار وضعیت مالی و سود سالانه خود را در شرایط بحران اقتصادی جهان به دنبال شیوع گسترده «ویروس کرونا» اعلام خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

طبق این گزارش، آرامکو در حالی قرار است وضعیت مالی را اعلام کند که این شرکت به دنبال فروش ۱.۷۵ درصد از سهام اولیه خود در عرضه عمومی در نوامبر گذشته، بیش از ۲۵ میلیارد دلار کسب کرد.

 این گزارش افزود: وضعیت مالی سال ۲۰۱۹ بزرگترین شرکت نفتی جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا یا از هم گسیختگی «اوپک پلاس» که باعث کاهش بهای جهانی نفت شد، قرار نگرفت، زیرا این تحولات همگی در سال جاری میلادی رخ داد.

آرامکو روز دوشنبه وضعیت مالی سال ۲۰۱۹ را برای نخستین بار به طور مستقیم برای سرمایه گذاران و عموم مردم فاش خواهد کرد که شواهد حاکی از آن است که سود حاصله این شرکت با کاهش روبه رو بوده است .

سود خالص این شرکت در ۹ ماهه سال گذشته با کاهش ۱۸ درصدی از ۸۳.۳ میلیارد دلار به ۶۸.۲ میلیارد دلار رسید. درآمد آرامکو هم به دلیل افت قیمت نفت کاهش یافته است.

شیوع گسترده ویروس کرونا ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی و بهای نفت وارد کرده است به نحوی که ثروتمندترین شرکت جهان آماده می شود در چارچوب جنگ قیمت نفت میان عربستان و روسیه، عرضه نفت خام خود را از ابتدای آوریل افزایش دهد.

آرامکو همچنین قصد دارد ظرفیت تولید خود را با افزایش یک میلیون بشکه در روز به ۱۳ میلیون بشکه برساند که البته اجرای این طرح به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. 

ارزش سهام آرامکو پس از عرضه عمومی آن در بورس داخلی عربستان با عنوان «تداول» در ۱۱ دسامبر افزایش یافت؛ به نحوی که با افزایش ۱۹ درصدی هر سهم به ۳۸ ریال (۱۰.۱ دلار) رسید. به دنبال آن، ارزش بازار این شرکت به بالای ۲ تریلیون دلار که خواسته «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بود، رسید.

تاثیر کرونا و اختلافات اوپک پلاس بر آرامکو

اما در سایه ضرر و زیان های وارده به دنبال شیوع کرونا و کاهش بیش از ۵۰ درصدی بهای جهانی نفت به سبب اختلافات موجود میان اعضای «اوپک پلاس»، ارزش سهام آرامکو نیز ۲۹ درصد کاهش یافت.

همچنین ارزش بازار این شرکت با کاهش  ۶۰۰ میلیارد دلار به ۱.۴۴ تریلیون دلار رسید.

دیروز (پنجشنبه) ارزش بازار آرامکو به حدود ۱.۵۵ تریلیون دلار رسید، اما با وجود این کاهش این شرکت هنوز بزرگترین شرکت نفتی در جهان است.

آرامکو قبل از عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت وعده داده بود که تا سال  ۲۰۲۴ و برای جذب سرمایه گذاران سودی معادل حداقل ۷۵ میلیارد دلار توزیع خواهد کرد.

اما تاثیر کرونا بر اقتصاد دنیا و ناکامی اعضای اوپک پلاس برای دست یابی به توافق کاهش تولید نفت، تحقق این مسئله را برای شرکت آرامکو دشوار می کند. زیرا همین دو عامل باعث شده بهای نفت به شدت کاهش بیاید و از حدود ۶۵ دلار در طول عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکو در حال حاضر به بشکه ای ۳۴ دلار برسد.

نظر شما