شناسهٔ خبر: 38803037 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکنسین فوریت‌های پزشکی اسدآباد: کرونا را مهار کنیم، عروسی می‌گیریم

یوسف بسطامی؛ تکنسین فوریت‌های پزشکی شهرستان اسدآباد قرار بود چند روز پیش مراسم عروسی‌اش را برگزار کند اما به خاطر بیماری کرونا آن را به تعویق انداخت و سر کارش حاضرشد تا کمک‌حال جامعه باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس همدان؛ قرار بود ۱۷ اسفندماه در یکی از تالارهای اسدآباد مراسم جشن ازدواج یوسف بسطامی؛ تکنسین فوریت‌های پزشکی این شهرستان برگزار شود اما به خاطر سلامتی مردم و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و نیز وظیفه امدادرسانی به بیماران در این شرایط بحرانی لغو شد تا در زمان دیگری برگزار شود.

 همه چیز مهیای برگزاری یک مراسم عروسی بود، از اجاره منزل گرفته تا رزرو تالار و آرایشگاه و ... اما به یکباره تصمیم عوض شد تا مهمان ناخوانده به نام «ویروس کرونا» راهی شود و مهمانان اصلی در فرصتی مناسب شاهد مراسم جشن عروسی دو زوج اسدآبادی باشند.

کارت‌های دعوت مهمانان نوشته شده بود تا نزدیک به مراسم جشن ازدواج پخش شود و فردای روز عروسی هم عروس و داماد قرار بود ماه عسل به زیارت علی ابن موسی‌الرضا(ع) بروند اما همه اینها لغو شد تا مبادا سلامتی کسی به خطر بیافتد.

وقتی این روزها می‌گوییم عزم ملی، یعنی هر فردی از خودش شروع کند و در مهار ویروس کرونا سهیم باشد مگر نه این است که عاشقانه‌ترین و ماندنی‌ترین روز زندگی هر فردی عروسی اوست و سخت است آن را به تعویق بیاندازد، اما آقای بسطامی به همراه همسرش این کار را انجام داده تا سلامتی کسی به خطر نیافتد و مردم بتوانند سال‌هایی را شاد و سلامت در کنار هم زندگی کنند.

این روزها این کارشناس فوریت‌های پزشکی اسدآباد به مانند دیگر عوامل بهداشت و درمان کشور شرایط خاصی را سپری می‌کند و در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا جان خود را در دست گرفته‌‌ تا از جان بیماران حفاظت کند، برایش هم مهم نیست که جشن عروسی‌اش مدتی به تعویق بیافتد چون او با خدای خود معامله کرده و آن حفظ سلامتی مردم است که چند کلامی به او به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: از خودتان برایمان بگویید، چرا شغل فوریت‌های پزشکی را انتخاب کرده‌اید؟

کارشناس فوریت‌های پزشکی اسدآباد هستم و متولد سال ۱۳۷۰ که ۶ سال سابقه کار در این حرفه را دارم. به خاطر علاقه‌ام در کمک به بیماران و به نوعی کمک به هم نوعان این شغل را انتخاب کرده‌ام.

شغل فوریت‌های پزشکی سختی خاص خود را دارد، اینکه به موقع و در هر شرایطی یعنی شب و روز، در سرما و سوز و یخبندان زمستان و گرمای تابستان و در جاده‌ها و راه‌های صعب‌العبور بر بالین بیمار و مصدوم حاضر شوی علاقه خاصی می‌خواهد و من عاشق این نوع کارها هستم.

فارس: کار اورژانس را چطور تعریف می‌کنید؟

ما با افراد در شرایطی برخورد می‌کنیم که حال خود یا اطرافیانشان مساعد نیست و اورژانس نیز وظیفه کمک و امدادرسانی به آنها را دارد که ممکن است اقدامات درمانی یا روانشناسی و ... باشد. عوامل اورژانس سعی می‌کنند در کمترین زمان بر بالین بیمار حاضر شوند و با اقدامات پیش‌بیمارستانی فرد را حتی از مرگ نیز نجات دهند، وظیفه‌ای خطیری است و کار ما هم دشوار.

فارس: این روزها با بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا مواجه هستید از شرایط آنها برایمان بگویید...

چندین مورد بیمار مشکوک و مبتلا به شیفتم خورده و برای امدادرسانی هم هر موقع لازم بوده سر صحنه حاضر شده‌ام. در مواجهه با برخی‌ از این بیماران با تنگی نفس مواجه بودند که سریع دستگاه اکسیژن وصل کرده‌ایم و برخی هم تب شدید و سرفه داشتند که بلافاصله با استفاده از ماسک سعی کرده‌ایم از شیوع بیماری جلوگیری کنیم و آنها را سریع به بیمارستان منتقل کنیم.

سرعت انتشار ویروس کرونا بالاست و ما هم از لباس‌های حفاظتی استفاده می‌کنیم که شامل تن پوش مخصوص، عینک حفاظتی، ماسک، دستکش و ... می‌شود که شرایط سخت خود را دارد، اما در مجموع در برخورد به این بیماران موارد بهداشتی نسبت به دیگر بیماران بهتر رعایت می‌شود.

برای مقابله با ویروس کرونا داخل خودروها مواد ضدعفونی‌کننده وجود دارد و هر روز و بعد از انتقال بیمار به مراکز درمانی این خودروها ضدعفونی می‌شوند.

فارس : هیچ وقت این طور نبوده که از بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا فاصله بگیرید که دچار این بیماری نشوید؟

خیر به هیچ وجه، چون شغلم حکم می‌کند در هر شرایطی بر بالین بیمار حاضر شوم، تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم و لباس مخصوص می‌پوشم شکر خدا هیچ وقت این طور نشده به بیمار مبتلا به کرونا توجهی نکنم.

فارس: شنیدیم که این روزها قرار بود مراسم ازدواجتان را برگزار کنید، چطور شد که به تعویق انداختید؟

من و همسرم؛ نفیسه قرار بود روز ۱۷ اسفندماه امسال جشن مراسم ازدواجمان را برگزار کنیم که حتی تالار، آرایشگاه و... رزرو شده بود اما به خاطر بیماری کرونا مدتی آن را به عقب انداختیم تا شرایط کمی بهتر شود. بلیت قطار هم رزرو کرده بودیم تا به مدت یک هفته بعد عروسی ماه عسل در مشهد باشیم و خلاصه همه چیز آماده بود.

هشت ماهی است که مراسم عقد را برگزار کرده‌ایم و توی این مدت با خرید جهیزیه قصد داشتیم قبل از عید نوروز به خانه خود برویم اما فعلا نشد؛ مدتی خانه‌ای اجاره کرده‌ام که آنجا زندگی کنیم اما فعلا عروسی عقب افتاد و خانه هم همانطوری مانده است.

به نظرم ابتدا باید این بیماری کنترل شود، من و همکارانم و دیگر نیروهای بهداشت و درمان نهایت تلاش خود را می‌کنیم اما امیدوارم مردم هم به این مسئله توجه کنند و نکات بهداشتی و اجتماعی را رعایت کنند.

فارس: خانواده همسرتان مخالفتی با عقب افتادن این عروسی نداشتند؟

خیر، چون منطقی با این قضیه برخورد کردند، همه فعلا باید دست به دست هم دهیم تا این ویروس را از کشور و حتی جهان دور کنیم تا انسانها بتوانند با آرامش به کار خود برسند، ضمن اینکه شرایط کاری من هم ایجاب می‌کند سر صحنه باشم.

از طرف دیگر اگر مراسمی برگزار می‌کردیم و مهمانان هم حاضر می‌شدند باعث می‌شد ابتلای یک فرد به این بیماری افرادی دیگری را هم درگیر کند و صلاح این بود که فعلا دست نگه داریم.

فارس: گفتید که بعضی از برنامه‌ها مثل سفر به مشهد، تالار، آرایشگاه کنسل شد آیا بابت کنسلی مبلغی از شما دریافت شده است؟

خوشبختانه تمام مبالغ به صورت کامل برگردانده شد و گویا به عوامل از قبل اطلاع داده شده بود که باعث شد مبلغی بابت کنسلی نگیرند و همه هم در جریان بودند.

فارس: فکر می‌کنید کی بتوانید مراسم جشن عروسی را برگزار کنید؟

(با خنده) قطعا این غول کرونا را شکست دهیم می‌توانیم آن وقت مراسم عروسی بگیریم فعلا که چیزی مشخص نیست و امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیافتد.

فارس: همسرتان مخالفتی نسبت به کار کردن شما خصوصا در این شرایطی که با بیماری کرونا مواجه هستیم، نداشتند؟

خیر، اصلا چون اعتقاد دارد کار خیر انجام می‌دهم و آن هم کمک به بیماران است؛ هرچند نگرانی‌هایی هم دارد اما همیشه توصیه می‌کند موارد ایمنی و حفاظتی را حتما رعایت کنم.

پدر و مادرم سن بالایی دارند و من فرزند ششم و ته‌تغاری هستم به خاطر همین خیلی نگرانند و همیشه تاکید می‌کنند مراقب خودم باشم حتی وقتی از سر کار به منزل می‌آیم اجازه ورود را نمی‌دهند تا اینکه لباس‌هایم را بیرون درآورم و با شستن دست‌هایم داخل شوم البته خود هم رعایت می کنم اما آنها حساسیت و نگرانی زیادی دارند.

فارس: سختی‌های کار اورژانس چیست؟

مواقعی با بیماران و همراهان آنها مواجه هستیم که حالشان خوب نیست و گاهی برخورد تندی با ما دارند که مثلا چرا دیر در محل حادثه حاضر شده‌ایم که البته شرایط آنها را درک می‌کنیم و می‌دانیم زیر فشار هستند اما نهایت تلاش ماهم این است که هر چه سریع‌تر ماموریت انجام شود و بتوانیم جان افرادی را نجات دهیم. البته برخی وقتی حال خود یا بیمارشان بهبود می‌یابد متوجه می‌شوند که نباید عصبانی می‌شدند و از این بابت هم معذرت‌خواهی می‌کنند.

 فارس : سالها فعالیت در اورژانس قطعا با خاطراتی همراه بوده برایمان از این دوران بگویید

بارها اتفاق افتاده به منزل خانواده‌هایی رفته‌ایم که عزیزانشان حال خوبی نداشته‌اند اما با اقدامات ما بهبود یافته‌اند و این باعث شده انگار دنیا را به اعضای خانواده او بدهند که با حال خوش آنها ما نیز انرژی گرفته و حالمان خوب شده است.

گاهی افراد با افت قند شدید مواجه می‌شوند که کاری از دستشان برنمی‌آید، مثلا ماه رمضان سال گذشته در مسجد جامع شهر اسدآباد خانم مسنی دچار افت قند شده بود و هوشیاری نداشت که سریع اقداماتی را انجام دادیم و بعد از چند دقیقه هوشیار شد و حالش مساعد که از ما هم بسیار قدردانی کرد.

گاهی مادران باردار را سریع به بیمارستان منتقل می‌کنیم تا فرزند خود را به دنیا بیاورند و با آمدن فردی به این دنیا و کاری که ما انجام داده‌ایم ساعت‌ها حالمان خوب است.

چند روز پیش به عنوان اپراتور ماموریتی گرفتم که مادری در مطب یکی از دکترای شهر حالش بد شده بود و قرار بود فرزندش به دنیا بیاید، همکاران به محل اعزام شدند که در همانجا نوزاد به دنیا آمده بود و عوامل اورژانس هم سریع او را به بیمارستان منتقل کرده بودند.

فارس: در پایان صحبتی و یا پیامی برای مردم دارید؟

توصیه می‌کنم که مردم در این شرایط که با ویروس کرونا مواجه هستیم از منزل خارج نشوند و رفت وآمدها را هم کمتر کنند به خصوص در حال حاضر که با پیک بیماری مواجه‌ایم. امیدواریم با کم کردن ارتباطات مردم شیوع بیماری کمتر شود چراکه اینطور کادر درمانی هم بهتر می توانند به وظیفه خود عمل کنند و هم کمتر دچار خستگی می‌شوند.

امیدوارم مردم تصادفات رانندگی را هم جدی بگیرند چون با مصدومان زیادی در اثر بی احتیاطی  در رانندگی مواجه هستیم که گاهی منجر به مرگ افراد می‌شود و صحنه‌های دلخراشی را رقم می‌زند.

این روزها اپراتورای ما روزی با ۵۰۰ تماس و سوال در مورد کرونا و علایم آن از سوی مردم مواجه هستند که درخواست می کنم با شماره‌های مربوطه تماس بگیرند و شماره ۱۱۵ را اشغال نکنند تا بتوانیم به کسانی که نیازمند کمک هستند و کارشان اورژانسی امدادرسانی کنیم.

فارس : امیدوارم هرچه سریع‌تر بیماری کرونا کنترل شود و شما و دیگر عروس‌ و دامادها که فعلا مراسم جشن خود را به تعویق انداخته‌اید سریع تر آن را برگزار و به خانه و زندگی خود بروید.

انشاءالله و ممنون از شما...

انتهای پیام/89026//ر

نظر شما