شناسهٔ خبر: 38801565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حملات آمریکا در عراق؛ اهداف و انگیزه ها

بغداد – ایرنا – همانند سناریو پایگاه «K۱» کرکوک در ششم دی ماه گذشته، آمریکا در حمله شب گذشته به پایگاه التاجی در شمال بغداد بدون توجه به تایید صحت و سقم آن ازسوی دولت عراق، گروه های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

صاحب‌خبر -

آمریکایی ها در عملیاتی شتابزده مواضع این نیروهای مقاومت را در جوار مرزهای سوریه و عراق در نزدیکی گذرگاه «البوکمال – القائم» مورد هدف قرار دادند که گفته می شود منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای مقاومت شده است.

درباره این حمله دیدگاه های مختلفی بیان شده و برخی همسو با ادعاهای آمریکا به نیروهای مقاومت تهمت زده و در مقابل تعدادی نسبت به ادعای آمریکا بدگمان هستند.

آنانی که همسو با ادعاهای آمریکایی هستند مدعی شده اند که واکنش آمریکایی ها تنها به حمله چهارشنبه شب منحصر نمی شود و تبعات سنگین تری به دنبال دارد.

 در مقابل طیف دیگری از کارشناسان، کل سناریو حمله راکتی به پایگاه التاجی و پاسخ آمریکایی ها را در گذرگاه مهم آلبوکمال  - القائم صحنه گردانی تازه آمریکا در عراق می دانند و بر این باور هستند که آمریکا برای توجیه نصب پدافند دفاعی – موشکی موسوم به پاتریوت در پایگاه «عین الاسد» در غرب الانبار به این نمایش ساختگی روی آورده است.

«نجاح محمد علی» کارشناس برجسته عراقی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است که واشنگتن حمله ساختگی به پایگاه التاجی را صحنه سازی کرده تا بهانه ای برای نصب سامانه پاتریوت در عراق بدون کسب اجازه از بغداد داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخته است که آمریکا به طور مستمر حاکمیت عراق را نقض می کند و باید به خاطر آن از حیث بین المللی بازخواست شود.

محمدعلی ادامه داده است که با توجه به سلطه آمریکا بر آسمان عراق، ملزم است تا درباره شبهه های ایجاد شده در خصوص حمله به پایگاه هایش با ادله روشن پاسخ دهد اما واشنگتن هرگز چنین کاری نکرده است.

در همین راستا «عادل الکرعاوی» و «محمد البصری» دو تن از فرماندهان الحشدالشعبی، اتهام های آمریکا علیه بسیج مردمی در حمله به پایگاه «التاجی» را نادرست و تحریک‌آمیز خواندند.

الکرعاوی گفته است که حمله به نیروهای مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه نخستین بار نیست که صورت می‌گیرد و از زمان آغاز جنگ علیه داعش تا به امروز ادامه دارد.

«محمد البصری» نیز تاکید کرده است که اگر الحشدالشعبی به نیروهای آمریکایی حمله کرده باشد هیچ واهمه ای از اعلام و پذیرش مسوولیت آن ندارد اما این تشکیلات یک سازمان نظامی رسمی در عراق است و هیچ نقشی در حمله به نیروهای آمریکایی ندارد.

در همین چارچوب «عبدالامیر المیاحی» عضو فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی) در پارلمان عراق در اظهاراتی تاکید کرده است که حضور نیروهای آمریکایی تهدیدی برای امنیت و عاملی برای فتنه انگیزی در عراق است.

عضو گروه پارلمانی «الصادقون» وابسته به عصائب اهل الحق (قیس الخزعلی) نیز گفته است که حملات هوایی چهارشنبه شب آمریکا در نوار مرزی عراق و سوریه شبهه برانگیز است.

«ثامر ذیبان» در اظهاراتی گفته است که آمریکا به فعال سازی سناریوی داعش از طریق مرزهای سوریه و به طور مشخص مرز البوکمال – القائم روی آورده و این گذرگاه را معبر ورود تروریسم به عراق می داند.

وی اضافه کرد که وجود الحشد الشعبی در این منطقه تبدیل به عامل بازدارنده ای در برابر این نقشه شده و برای همین آمریکایی ها با این گونه حملات درصدد دور کردن الحشد از این منطقه هستند.

در همین حال برخی رسانه های عراق به اختلاف نظر میان ستاد رسانه ای فرماندهی مشترک نظامی عراق و فرماندهی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در خصوص حملات راکتی شب گذشته به پایگاه التاجی اشاره کرده اند.

در حالی که ستاد رسانه ای تعداد کل راکت ها را ۱۰ فروند عنوان کرده بود تاکید کرد که هیچ کسی در این حمله آسیب ندیده اما فرماندهی ائتلاف بین المللی مدعی ۱۸ حمله راکتی و کشته شدن سه نظامی (دو امریکایی و یک انگلیسی) و زخمی شدن چند تن دیگر شد.

کارشناسان این اختلاف گزارش طرف عراقی با آمریکایی در خصوص حمله به پایگاه التاجی را نشانه هایی از ساختگی بودن این حملات و بهانه گیری آمریکایی ها برای زدن مواضع و نیروهای مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی عراق در البوکمال – القائم می دانند.

نظر شما