شناسهٔ خبر: 38795758 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از حمله به پایگاه «التاجی»؛

کشته و زخمی شدن 15 آمریکایی/ واکنش نظامی آمریکا؛ حمله هوایی به مواضع حشد الشعبی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مقامات آمریکایی کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن دوازده نفر دیگر در حمله راکتی به پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد پایتخت عراق تائید کردند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی تائید کردند سه نظامی از جمله دو آمریکایی در حملات راکتی به یک پایگاه نظامی در عراق کشته و 12 تن نیز زخمی شدند.
یکی از این مقامات اعلام کرد، پنج نظامی به شدت زخمی شدند و از پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد پایتخت عراق به بیرون انتقال یافتند، ولی شرایط هفت مجروح دیگر همچنان در دست بررسی است. ساختمان‌ها در این پایگاه در این حمله آتش گرفته است. این مقامات به شرطی که نامشان فاش نشود، جزئیات این حمله را اعلام کردند.
سرهنگ مایلز کاگینز سخنگوی ارتش آمریکا در عراق نیز تائید کرد: سه نیروی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در این حمله کشته و حدود 12 تن نیز زخمی شدند. وی جزئیاتی درباره ملیت این افراد ارائه نکرد.
کاگینز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود 18 راکت کاتیوشا 107 میلیمتری به این پایگاه اصابت کرده است و این که نیرو‌های امنیتی عراق یک کامیون حاوی راکت را در چند مایلی پایگاه تاجی پیدا کرده اند.
یک مقام آمریکایی دیگر اعلام کرد: حدود 30 راکت از این کامیون شلیک شده ولی 18 راکت به پایگاه اصابت کرده است.

حمله هوایی به مواضع حشد الشعبی در البوكمال
منابع امنیتی عراق از حمله هوایی به مواضع حشد شعبی در داخل خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق خبر دادند.
همزمان با انتشار خبر کشته شدن سه نظامی آمریکایی و انگلیسی در حمله موشکی به پایگاه التاجی در شمال بغداد، مواضع حشد شعبی در داخل خاک سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت.
یک منبع امنیتی عراق در این باره گزارش داد که چهارشنبه شب مواضع حشد شعبی در داخل اراضی سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق هدف حملات هوایی قرار گرفت.
در همین حال، تلویزیون دولتی سوریه چهارشنبه شب گزارش داد که هواپیماهای ناشناس چند نقطه را در مرزهای عراق و سوریه و در جنوب شرق البوکمال در حومه دیرالزور هدف قرار دادند.
هنوز گزارشی درباره تلفات احتمالی ناشی از وقوع این حملات هوایی در مرز عراق و سوریه منتشر نشده است.

 واکنش وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: حمله مرگبار امروز به پایگاه نظامی التاجی عراق قابل تحمل نخواهد بود.
 
ائتلاف آمریکایی اصابت 15 راکت به اردوگاه التاجی را تایید کرد
سخنگوی ائتلاف آمریکایی تایید کرد که اردوگاه نظامی تاجی در شمال بغداد، با 15 راکت مورد هدف قرار گرفته است.
سخنگوی ائتلاف بین المللی به اصلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا همچنین اعلام کرد که همچنان در مرحله تحقیق و ارزیابی خسارت های حمله راکتی به تاجی هستند.
این در حالی است که پبش از این، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اصابت 15 راکت به اردوگاه نظامی تاجی را تایید کرده بود.

وزارت دفاع انگلیس، مرگ نظامی این کشور در حمله به پایگاه التاجی عراق را تأیید کرد
وزارت دفاع انگلیس تأیید کرد که یکی از نظامیان انگلیسی در حمله راکتی شب گذشته (چهارشنبه) به پایگاه «التاجی» عراق کشته شده است.
بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، بعد از آنکه اوایل صبح امروز (پنجشنبه)، وزارت دفاع انگلیس، مرگ نظامی انگلیسی در حمله به پایگاه «التاجی» عراق را تأیید کرد، «بن والس» وزیر دفاع انگلیس در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «حمله شب گذشته به پادشاهی متحده (بریتانیا) و پرسنل ائتلاف (دو نظامی آمریکایی)، یک اقدام ناجوانمردانه و واپس‌گرایانه بود. آنهایی که چنین کاری را مرتکب شدند، دوستان عراق نیستند».
پیش از آن وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با ابراز تأسف عمیق، می‌توانیم تأیید کنیم که شب گذشته حادثه‌ای در اردوگاه التاجی عراق به وقوع پیوست که در آن یکی از نظامیان یگان پزشکی ارتش سلطنتی جان خود را از دست داد».
وزارت دفاع انگلیس در ادامه بیانیه خود بدون آنکه جزئیاتی از هویت این نظامی انگلیسی را فاش کند، تصریح کرد: «تحقیقاتی در خصوص این حادثه در جریان است به همین دلیل اظهارنظرات بیشتر در این خصوص جایز نیست».

واکنش بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به حمله راکتی به پایگاه التاجی
پایگاه اینترنتی دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: بوریس جانسون در بیانیه‌ای ضمن تاسف آور خواندن حمله به پایگاه التاجی در عراق گفت: سربازان ما هر روز خستگی ناپذیر تلاش می‌کنند تا از امنیت و ثبات در منطقه پشتیبانی کنند. حضور آن‌ها همه ما را ایمن‌تر می‌کند.
جانسون در این بیانیه از تماس وزیر خارجه انگلیس با همتای آمریکایی اش در خصوص این حمله خبر داد.
 
توئیت جنیفر گریفین، خبرنگار امور امنیت ملی شبکه فاکس نیوز
در جریان شلیک 15 موشک کاتیوشا به پایگاه التاجی در عراق، 2 نظامی آمریکایی و یک انگلیسی کشته شدند.
منابع نظامی گفتند که "داعش این توانایی را ندارد. "
ارتش آمریکا همچنان در حال درمان زخمی‌ها است که تعداد آن‌ها بیش از 11 نفر است.
 
واکنش مقامات عراق به حمله به پایگاه «التاجی» بغداد
نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، رئیس پارلمان و رئیس جمهور عراق ضمن محکوم کردن حمله شب گذشته به پایگاه «التاجی» بغداد، تایید کردند که چنین حملاتی، صرفا اوضاع در عراق را پیچیده‌تر می‌کند.
در پی حمله راکتی شامگاه چهارشنبه به پایگاه نظامی «التاجی» بغداد که محل استقرار نیروهای آمریکایی، انگلیسی و سایر نیروهای ائتلاف بین‌الملل موسوم به ضد داعش است، مقامات ارشد عراقی واکنش نشان دادند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله که در آن دو نظامی آمریکایی و یک نظامی انگلیسی کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند، برعهده نگرفته است.

دستور عادل عبدالمهدی به فرماندهی عملیات مشترک عراق
به نوشته پایگاه خبری «الاخباریه»، فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، ضمن هشدار درباره پیامدهای حمله به نیروهای ائتلاف، خواستار تحقیق درباره این مسئله و شناسایی هویت مهاجمان شد.
در این بیانیه تایید شده که چهارشنبه شب، در حمله راکتی به پایگاه التاجی واقع در 30 کیلومتری شمال شهر بغداد که از جمله پایگاه‌های حضور نیروهای ائتلاف است، سه نفر از این نیروها کشته و چندین نفر زخمی شدند.
در این بیانیه آمده است: این حمله یک چالش امنیتی بسیار خطرناک و یک اقدام خصمانه به شمار می آید، لذا عادل عبدالمهدی، دستور داده تحقیقات فوری برای شناسایی عاملان این حمله راکتی به عنوان یک اقدام خصمانه و خطرناک انجام شود و سپس آنها وابسته به هر طرفی که باشند، تحت تعقیب قرار گیرند و تحویل نهاد قضایی کشور شوند.
فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه از شهروندان عراقی خواست تا هرگونه اطلاعاتی که درباره عاملان این حمله دارند، ارائه کنند.
این فرماندهی در ادامه تاکید کرد که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هرگونه حمله به اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی مقابله خواهد کرد.
در این بیانیه با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف با موافقت دولت عراق در این کشور حضور دارند و وظیفه آنها نیز آموزش نیروهای این کشور و مبارزه با گروه تروریستی داعش است، آمده است: تصمیم دولت و پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای خارجی، به صورت رسمی به ائتلاف ابلاغ شده و مذاکراتی جدی در این زمینه در جریان است و چنین اقداماتی تنها مانع از تلاش‌های جاری می‌شود و اوضاع را در کشور پیچیده می‌کند.
فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه نیز از شهروندان این کشور برای ارائه هر گونه اطلاعاتی در رابطه با عاملان حمله راکتی به اماکن استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در اردوگاه تاجی درخواست کرد و خاطر نشان ساخت که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هر گونه حمله به اردوگاه ها و پایگاه های نظامی به شدت مقابله خواهد کرد.
این فرماندهی ضمن تاکید بر این که نیروهای ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا با موافقت دولت عراق حضور دارند و وظیفه آنها نیز آموزش نیروهای این کشور و مبارزه با گروه تروریستی داعش است نه هیچ طرف دیگری اعلام کرد، تصمیم دولت فدرال و مجلس نمایندگان عراق مبنی بر خروج نیروهای خارجی، به صورت رسمی به ائتلاف ابلاغ شده و گفت وگوهای جدی در این زمینه در جریان است در حالی که کارهایی از قبیل حمله راکتی به نیروهای آن در اردوگاه تاجی تنها مانع از تلاش‌های در جریان می‌شود و اوضاع عراق را پیچیده می‌کند.

رئیس پارلمان عراق
به نوشته پایگاه خبری «السومریه»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز به این حمله واکنش نشان داد و از نخست‌وزیر پیشبرد امور خواست تا تصمیماتی قاطع برای حمایت از پایگا‌های نظامی که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند، اتخاذ کند.

رئیس جمهور عراق
«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز امروز (پنج‌شنبه)، حمله به پایگاه التاجی را محکوم کرد و خواستار تحقیق درباره عوامل این حمله شد.
ریاست‌جمهوری عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، ضمن محکوم کردن این حمله، تاکید کرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در چارچوب مبارزه با تروریسم و به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند. لذا چنین حمله‌ای عراق و امنیت آن را هدف قرار داده است و ما خواستار تحقیقات کامل درباره عوامل پشت پرده آن و پیگرد عناصر مسئول این حمله هستیم.
وی در ادامه از تمامی طرف‌ها خواست با خویشتن‌دار و حفظ آرامش موجب شوند تا دولت عراق به وظیفه خود در قبال امنیت و حفظ حاکمیت کشور، عمل کند.


نظر شما