شناسهٔ خبر: 38727319 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

سفر نوروزی به کدام استان‌ها ممنوع است؟

صاحب‌خبر -

ویروس کرونا تا امروز همه استان‌های کشور را آلوده کرده است. براساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت تاکنون ۶۵۶۶ نفر در سراسر کشور به این ویروس مبتلا شده و ۱۹۴ نفر در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

حالا بیم آن می‌رود این ویروس مسافر به روستاها برسد، منطقه‌هایی که از امکان‌های پزشکی و بهداشتی محروم هستند. وزیر بهداشت سفر در این وضعیت را خطرناک دانسته است اما تاکنون فقط تعداد کمی از استان‌ها با مسافران به عنوان ناقلان احتمالی ویروس کرونا برخورد سختگیرانه و تحدیدکننده داشته‌اند.
به گزارش ایسنا، معاون وزیر بهداشت می‌گوید بعد از تعطیلی مدرسه‌ها، ورود به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده است. وزیر بهداشت هم گله می‌کند که مدرسه‌ها را تعطیل نکرده‌اند که مردم به سفر بروند!
در روزهای اخیر رئیس‌جمهوری هم از بی‌مراعاتی و ناهمراهی برخی افراد با توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار تاسف کرده و از مردم خواسته است از رفت و آمد و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

ورودی مازندران بسته شد
با این هشدارها سرانجام مازندران روز جمعه راه‌های ورودی از سمت غرب را به این استان بست و فقط به پلاک‌های بومی اجازه ورود داد. هرچند فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد برخی مسافران که ممکن است ناقل ویروس کرونا هم باشند، سد راهداری را شکسته و به استان مازندران وارد شده‌اند!
احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران، پیش‌تر به مسافران هشدار داده بود ایجاد هرگونه کمپ عمومی گردشگری و برپایی چادر در محیط پارک‌ها و فضای روباز ممنوع است و مدرسه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی باید از پذیرش مسافر خودداری کنند. آنچه نگرانی را در این استان تشدید می‌کند، وجود ویلاهای شخصی است که انگیزه اصلی سفر به این منطقه شده است. گزارش جامعه هتلداران استان مازندران نشان می‌دهد بیش از ۱۳۰ هزار ویلا و خانه شخصی در این استان وجود دارد که بدون مجوز به مسافران اجاره داده می‌شوند. به همین دلیل دادستان مازندران دستور داده است خانه‌های شخصی و حتی هتل‌هایی که مسافر می‌پذیرند، پلمب شوند.

گیلان کسی را راه نمی‌دهد
گیلان که بعد از تهران و قم بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در این استان نشان می‌دهد وضعیت خدمات بیمارستانی آن چندان مطلوب نیست، از روز جمعه تدابیر سختگیرانه‌ای، مشابه مازندران در برخورد با مسافران به اجرا گذاشت. فرمانده انتظامی گیلان اعلام کرده که ماموران پلیس راه با حضور در ورودی محورهای گیلان، از ورود انواع خودروها به این استان جلوگیری می‌کنند.
ارسلان زارع، استاندار گیلان گفته است حتی در تعطیلات نوروزی هیچ مسافری اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی را نمی‌پذیرند.
فرمانداری رودبار هم از جمعه ۱۶ اسفند، آزادراه و جاده رشت- قزوین در ورودی گیلان- لوشان را به روی مسافران بست. فرماندار سیاهکل هم اعلام کرد اجازه تردد به خودروهای با پلاک غیربومی را در این شهرستان نمی‌دهد.
علی اکبر آشوری، مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی نمی‌توانند به استان‌های گیلان و مازندران وارد شوند و از مردم خواست تا اطلاع ثانوی، برای حفظ سلامتی خود از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
او اعلام کرد: اگر مردم به این استان‌ها سفر کنند، در ورودی شهر جلو آنها گرفته می‌شود و آنها را برمی‌گردانند.

راه چهارمحال و بختیاری بسته شد
استاندار چهارمحال و بختیاری که استانی تزانزیتی به شمار می‌رود، شنبه ۱۷ اسفند، از کنترل مبادی ورودی این استان و مقابله با ورود خودروهای مسافران خبر داد و تاکید کرد: خودرو رانندگانی که از این دستور سرپیچی کنند، به پارکینگ منتقل می‌شود.

خراسان رضوی راه‌ها را بست
در خراسان رضوی نیز که در وضعیت قرمز همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته، رئیس پلیس راه استان اعلام کرده است از شنبه ۱۷ اسفند، رفت و آمد خودروها را در مبادی ورودی به این استان کنترل و محدود می‌کند و از ورود اتباع خارجی غیرمجاز و رانندگان و سرنشینان خودروهایی که بدون علت موجه راهی جاده شده‌اند، جلوگیری خواهد کرد.
ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان رضوی هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مسافران را در تعطیلات نوروزی نمی‌پذیرد.

مسدود شدن ورودی‌های کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از مسدود شدن برخی محورها در این استان خبر داده و گفته است ورودی‌های اصلی استان از جمله محورهای اصفهان- یاسوج و شیراز- یاسوج روی خودروهایی با پلاک‌های مربوط به استان‌های درگیر با کرونا که وضعیت مناسبی ندارند، مسدود می‌شود و سرنشینان خودروهای بومی که مشکوک به این ویروس هستند، قرنطینه می‌شوند.

ورودی‌های زنجان بسته شد
فرمانده انتظامی زنجان هم گفته که اجازه ورود به خودروهای غیربومی به این استان داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند به مسیرهای خود بدون ورود به شهرهای استان زنجان ادامه دهند، در غیر این‌صورت عوامل نیروی انتظامی مانع ورود آنها به استان خواهند شد.

استان‌های دیگر ورود مسافر را چگونه مهار می‌کنند؟
ورود مسافر به شهرهای اورامان در استان کردستان، قمصر، نیاسر و ابیانیه در استان اصفهان، منطقه آزاد ارس در استان آذربایجان شرقی و ماکو در آذربایجان غربی هم ممنوع شده است. با اینکه بیشتر استان‌ها در وضعیت قرمز اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، ممنوعیت سفر هنوز در سراسر کشور شکلی فراگیر پیدا نکرده است. بیشتر استانداران اعلام کرده‌اند در تعطیلات نوروز به مسافران، هیچ نوع خدماتی نمی‌دهند و پذیرش مسافر را در اقامتگاه‌های عمومی ممنوع کرده‌اند. برخی دیگر هم نظام غربالگری را در ورودی شهرها به اجرا گذاشته‌اند. در کانون انتشار این ویروس، قم هم فقط طرح غربالگری مسافران انجام می‌شود و علاوه بر تعطیلی مراکز اقامتی و رفاهی، برنامه دیگری برای محدودیت سفرها اجرا نشده است. تردد مسافران در همه این استان‌ها همچنان از راه‌آهن، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری اتوبوس و تاکسی‌های بین‌شهری و اسکله‌های دریایی مسافری، ادامه دارد. ضمن اینکه گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در بهار امسال حدود ۶۰ درصد سفرها با هدف دیدار دوستان و بستگان انجام شده که ۷۴ درصد اقامت‌ها هم در خانه بستگان و آشنایان بوده است. با این شرایط تعطیل کردن اقامتگاه‌های عمومی و کنترل صرف جاده‌ها و خودروهای سواری، شاید راهکار دقیقی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا نباشد.

اصفهان مسافر نمی‌پذیرد
در اصفهان که چهارمین استان با بیشترین آلودگی به ویروس کرونا اعلام شده، راه‌های دسترسی به استان مسدود و حتی محدود نشده است، فقط استاندار از مردم خواسته در نوروز، دور سفر به این استان را قلم بگیرند.
استاندار اصفهان گفته که هیچ مسافری را در مراکز اقامتی نمی‌پذیرند و کمپ زدن هم ممنوع شده است. فرمانده سپاه کاشان هم اعلام کرده است بازرسی‌های بهداشتی را در ورودی و خروجی‌های کاشان مستقر کرده است.

البرز هنوز برنامه‌ای ندارد
البرز در نقشه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، به وضعیت قرمز رسیده است و با آن‌که استانی ترانزیتی به شمار می‌رود و نقش مهمی در کنترل شیوع ویروس کرونا از راه سفر می‌تواند داشته باشد، هنوز برنامه‌ای برای جلوگیری یا محدود کردن سفرها ندارد، فقط فرماندار طالقان گفته است به موارد مشکوک اجازه ورود به این منطقه را نمی‌دهند.

محدودیت‌های قزوین در پذیرش مسافران
استاندار قزوین هم اعلام کرد: از ورود خودروهایی با پلاک استان‌های آلوده به این ویروس جلوگیری می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم گفته است از پذیرش مسافر تا اطلاع بعدی معذورند.

سفر به سمنان ممنوع!
استاندار سمنان نیز راه‌های دسترسی به این استان را نبسته و ورود و خروج را محدود نکرده اما با عذرخواهی از مردم گفته است نوروز امسال شرایط پذیرایی از مسافران ندارند و از مردم خواسته به سمنان نیایند.

محدودیت‌های مسافران در گلستان
در گلستان که روند شیوع ویروس کرونا هم سریع گزارش شده است، حضور مردم در تفرجگاه‌هایی مانند النگدره و ناهارخوران ممنوع شده و مانند سایر استان‌ها براساس دستور ستاد مدیریت کرونا، پذیرش مسافر در مدارس و مهمانپذیرهای دولتی ممنوع شده است.

محدودیت‌های گردشگری در فارس
در استان فارس هم معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری انجام هرگونه فعالیت گردشگری را تا زمان رفع مخاطرات مربوط به شیوع کروناویروس ممنوع کرده است. ستاد خدمات نوروزی استان فارس هم از مردم خواسته تا تابستان به این استان سفر نکنند.
شهردار شیراز هم اسکان مسافران را در کمپ‌ها، پارک‌ها، سالن‌های ورزشی، فرهنگسراها و مهمانسراها ممنوع کرده است.

بلاتکلیفی اهواز
اما در خوزستان که ویرس کرونا درحال شیوع بیشتری است، اوضاع کمی عجیب است، شهردار اهواز در نامه‌ای از استاندر خواسته که ورود مسافران نوروزی به این شهر ممنوع شود اما معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در جواب به آن نوشته که «شهردار اهواز در این زمینه نباید دخالت و اظهار نظر کند و باید به کارهای شهرداری بپردازد.» این درحالی است که تشکل‌های مردمی هم از مدیریت استان خواسته‌اند ورود گردشگر را به خوزستان ممنوع کند. ضمن اینکه بازارهای سرپوشیده آبادان و خرمشهر برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند.

یزد مسافرت را ممنوع نکرد؟
یزد که به دلیل نزدیکی به قم یعنی کانون انتشار ویروس کرونا، پیش از صدور بخشنامه‌های ستاد کرونا، به طور خودجوش هتل‌ها و مراکز اقامتی را تعطیل کرد، حالا از مسافران خواسته در نوروز به این استان نیایند اما برنامه دیگری برای محدود یا ممنوع کردن ورود مسافر ندارد. مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد هم گفته همه مراکز اقامتی، رفاهی فرهنگیان، سالن‌ها و رستوران‌های وابسته را تعطیل کرده‌اند.

اردبیل در را رو به گیلانی‌ها بست
در اردبیل مکان‌های عمومی و گردشگری تعطیل شده است. از جمعه ۱۶ اسفند هم ورودی‌های اردبیل از سمت گیلان با دستور قضایی مسدود شد. استاندار اردبیل هم گفته است به منظور عزم ملی در شکست ویروس کرونا و حفظ جان مهمانان و شهروندان در ایام نوروز امسال، همه مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، خانه مسافرها، مراکز گردشگری و آب‌درمانی‌ها تعطیل است.

کرمانشاه مسافر نمی‌پذیرد
کرمانشاه هم اعلام کرده در نوروز آماده پذیرش مسافر نیست. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان بیان کرد: همه محوطه‌های تاریخی و موزه‌های استان به علت شیوع ویروس کرونا در نوروز تعطیل هستند.

گردشگری در کرمان تعطیل!
در کرمان هم همه موزه‌ها، باغ‌ها، مکان‌های تاریخی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، جشنواره‌ها و مراسم نوروزی تعطیل شده‌اند. مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی از کنترل ورودی‌های استان خبر داده و گفته است افراد مشکوک تحت نظر علوم پزشکی قرنطینه می‌شوند.

همدان برنامه‌ای ندارد؟
استان همدان اعلام کرده است در ورودی‌های استان ایستگاه‌های تست غربالگری مستقر کرده و از تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در نوروز خبر داده است، اما هنوز از برخوردهای سختگیرانه با مسافران در این استان خبری نیست.

وضعیت عجیب سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان نیز با اینکه اعلام کرده مسافر نمی‌پذیرد، مشکلی مشابه استان‌های شمالی دارد، یعنی مسافرانی که با وجود تعطیلی مراکز اقامتی، راهی چابهار شده‌اند و در بومگردی‌هایی که قرار بوده تعطیل باشند، اقامت کرده‌اند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان گفته خیل عظیمی از مسافران به استان آمده‌اند و بسیاری از سیستانی‌ها و بلوچستانی‌های مقیم گلستان و مازندران برای گذراندن تعطیلات به این استان سفر کرده‌اند.
فرماندار ویژه شهرستان چابهار هم گلایه مشابهی داشته و گفته است با همه هشدارهایی که داده‌ایم از همین حالا با حجم زیادی از مسافران نوروزی روبه‌رو شده‌ایم. در چابهار تصمیم گرفته شده مراکز تجاری تعطیل شوند تا شاید از تعداد مسافران کاسته شود. فرماندار چابهار بیان کرد: اگر با مسافر مشکوک به ویروس کرونا روبه‌رو شویم، او را ۱۴ روز در قرنطینه نگه می‌داریم.

به هرمزگان نیایید!
نمایندگان استان هرمزگان از استاندار خواسته‌اند جلو ورود مسافر را به این استان بگیرد. هرچند معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری از مردم خواسته به این استان سفر نکنند و استاندار هم خواسته است تا اطلاع ثانوی به گردشگران خدماتی داده نشود. در قشم و کیش هم اعلام شده به مسافران خدمات داده نشود اما احمد مرادی، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس از تردد غیرمجاز شناورهای غیراستاندارد به این جزایر خبر داده و گفته جلو سفرهای دریایی هنوز گرفته نشده است.

آسان‌گیری به مسافران در خراسان شمالی!
کنترل سفرها در خراسان شمالی هم به این صورت است که مسافران استان‌هایی با آلودگی بالا به ویروس کرونا، در اقامتگاه‌ها اسکان داده نمی‌شوند.

ایلام مسافر نمی‌پذیرد
استاندار ایلام که این روزها شاهد بسته و باز شدن‌های پی در پی مرز مهران به علت شیوع ویروس کرونا است، از مردم خواسته سفرهای نوروزی خود را به وقت دیگری موکول کنند. اسکان مسافران در کمپ، مدرسه‌ها، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها و مسافرخانه‌ها هم ممنوع شده است. در شهر مرزی مهران نیز همه واحدهای اقامتی از مسافر تخلیه شده است. اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران تاکید کرده است با کسانی که از این امر تمکین نکنند، برخورد قانونی می‌شود.

به بوشهر نیایید!
استاندار بوشهر نیز از مردم خواهش کرد به استان‌های جنوبی و بوشهر سفر نکنند، زیرا هیچ امکان‌پذیرایی و اقامتی وجود ندارد. او اجاره خانه‌های مبله در استان را هم تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است. استاندار لرستان هم گفته هیچ خدماتی به مسافران نمی‌دهند و مردم از سفر به لرستان پرهیز کنند. در سایر استان‌ها و شهرها نیز تدابیر کنترلی به همین ترتیب است. براساس شیوه‌نامه ستاد مدیریت کرونا، پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های عمومی همچون مدرسه‌ها، مهمانسراهای دولتی و خانه معلم‌ها ممنوع شده و قرار است از برپایی کمپ‌ها و چادرهای مسافرتی جلوگیری شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر در کشور که مسئولیت ستاد هماهنگی خدمات سفر و ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مکان‌های ورزشی و گردشگری را به عهده دارد، به جز این اقدام، شیوه‌نامه دیگری برای محدودیت و ممنوعیت سفرها نداشته و حتی در ستاد مدیریت کرونا با تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز که با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده روبه‌رو هستند، مخالفت کرده است و برنامه‌ای برای تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی ندارد، هرچند استان‌ها به طور مستقل دراین زمینه تصمیم‌هایی گرفته‌اند و برخی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و هتل‌ها را تعطیل کرده‌اند.

نظر شما