شناسهٔ خبر: 3863474 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

منافع صهیونیستها؛ مخالفت با هر توافقی

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی‌اش درباره سخنرانی آینده نتانیاهو در کنگره امریکا و تأثیر آن در توافق هسته‌ای گفت:‌ بسیار جای تأسف است که گروهی منافعشان را در تنش و بحران می‌بینند و از هیچ راه حلی استقبال نمی‌کنند.

وی افزود: آنچه واقعیت دارد این است که نتانیاهو مخالف هرگونه راه حل است و این نشاندهنده تلاش برای استفاده از موضوعی غیرواقعی و بحرانی ساختگی به منظور سرپوش نهادن بر واقعیات منطقه بویژه اشغال، سرکوب ملت فلسطین و  نقض حقوق مسلم آنان است.

ظریف هدف دیگر رژیم صهیونیستی را از مخالفت با هرگونه توافق هسته‌ای، ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه این رژیم در غزه، کرانه باختری، ‌بیت المقدس و دیگر مناطق اشغالی برشمرد.

وی گفت: البته این سیاستی قدیمی است که با هراس‌افکنی، ‌دروغ‌پردازی، جوسازی و ایجاد فضا حتی در داخل دیگر کشورها تلاش می شود که از برقراری آرامش در این منطقه جلوگیری شود که البته معتقدیم این تلاشی بیهوده است و نباید این تلاش مانع رسیدن به توافق شود.

تحریم‌ها، مانع تفاهم هسته‌ای

محمدجواد ظریف افزود: هفته گذشته گفتگوهای بسیار خوب و دقیقی انجام دادیم که به علت حضور مسئولان فنی هسته‌ای دو کشور، یعنی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی امریکا، بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلات در این حوزه میان دو هیئت صورت گرفت.

وی اضافه کرد: به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست یافتیم اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اعم از موضوعات هسته‌ای و موضوعات مربوط به تحریم، اختلاف نظرها باقی است.

پیشرفت جدی در مذاکرات هفته گذشته

ظریف تصریح کرد: بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده است و امریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه نیستند بلکه مانع رسیدن به تفاهم هستند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه تحریم‌ها مانع رسیدن به تفاهم هسته‌ای است افزود: هر زمانی که این واقعیت پذیرفته شود در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم.

ظریف گفت: بارها گفته ایم که تا درباره همه موضوعات به توافق نرسیم توافقی وجود ندارد و این موضوع در برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو به‌صراحت بیان شده است که هیچ توافقی وجود ندارد تا وقتی که درباره همه زمینه‌ها توافق صورت گیرد.

وی افزود: البته ممکن است پیشرفت‌هایی داشته باشیم و این پیشرفت‌ها هفته گذشته به طور جدی صورت گرفت.

ظریف گفت: امیدوارم در این هفته نیز بتوانیم در دیگر موضوعات به ویژه در موضوع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به پیشرفت بیشتری نایل شویم و بعد این پیشرفت‌ها را به شکل یک توافق جامع و دقیق تدوین کنیم که امکان اجرا شدن داشته باشد و این برنامه عملیاتی ما برای رسیدن به تفاهم است.

گسترش مناسبات تهران - رم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌ها میان ایران و ایتالیا بسیار فراهم است.

دکتر ظریف افزود‌: بسیار خوشحالم که دومین بار در طول مسئولیتم میزبان وزیر خارجه ایتالیا هستم گرچه نخستین بار است که وزیر خارجه کنونی به ایران آمده است.

وی گفت: این نشانه عمق روابط ایران و ایتالیاست که روابط تاریخی مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و دو کشور دارند و امیدوارم این روابط در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

ظریف افزود: در طول یک و نیم سال گذشته رفت و آمدهای خوبی در سطح سیاسی میان دو طرف انجام شده و همکاری‌های خوب فرهنگی گسترش یافته است.

وی همچنین با اشاره به گفتگوهای خوب درباره بنگاه‌های تجاری ابراز امیدواری کرد با رفع موانعی که براثر تحریم های غیرقانونی علیه ایران ایجاد شده است این روابط هرچه بیشتر گسترش یابد.

وزیر امور خارجه گفت: امروز درباره گسترش این همکاری‌ها، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوع هسته‌ای گفتگو کردیم و خواهیم کرد.

ظریف زمینه را برای گسترش همکاری های دو کشور بسیار مناسب دانست و افزود: این آمادگی میان مسئولان دو کشور وجود دارد که از این فرصت بیشترین استفاده را کنند و با بهره برداری از زمینه های خوب کنونی، همکاری ها را هر چه بیشتر گسترش دهند.

دستیابی به توافق تقویت کننده نقش ایران

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی با اشاره به درگیری ها در خاورمیانه به‌ویژه میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها گفت:‌ همین چند روز پیش پارلمان ایتالیا رسما از دولت خواست که فلسطین را به رسمیت بشناسد و  مذاکرات برای یافتن راه حل میان دو طرف را تشویق کرد.

پائولو جنتیلونی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذکرات هسته‌ای افزود: ‌موضع ایتالیا در این زمینه دست یافتن به راه حل در چارچوب صلح، منافع جامعه بین‌المللی، تبادل تجاری بازرگانی میان کشورهای درگیر در این پرونده و منافع کشورهایی است که نقش مستقیم‌تری دراین باره ایفا می کنند.

وی اضافه کرد: مطمئنیم دستیابی به توافق موجب تقویت نقش سازنده ایران،‌ موفقیت در چارچوب منافع اروپا و واقعیتی مهم برای امریکا خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایتالیا در پایان گفت: کماکان راه حلی طولانی پیش روی ماست اما امیدواریم در هفته های آینده در این باره به موفقیت های بیشتری دست یابیم.

بافت اقتصادی فعالی میان دو کشور برقرار است

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل داریم.

پائولو جنتیلونی افزود‌: ایران و ایتالیا در سال‌های اخیر تماس‌های گوناگونی در سطوح مختلف از طریق تبادل هیئت‌ها به‌ویژه هیئت وزارت امور خارجه داشته‌اند و به زودی وزیر محیط زیست ایتالیا به تهران سفر می کند.

وی با اشاره به زمینه های تاریخی و کهن روابط ایران و  ایتالیا گفت: برای گسترش همکاری‌های فرهنگی دو کشور خوشبینم که به‌زودی مسئولان ایرانی به مناسبت اکسپو میلان به ایتالیا سفر می‌کنند و بسیار خوشحالم که در زمینه مناسبات دوجانبه به‌ویژه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته همکاری می کنیم.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: اطمینان دارم بافت اقتصادی فعالی میان دو کشور برقرار است و به‌ویژه در زمینه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی می توانیم همکاری کنیم.

راه حل مناسب برای پرونده هسته‌ای ایران عامل توازن منطقه و جهان

پائولو جنتیلونی ابراز امیدواری کرد شاهد یافتن راه حلی برای این پرونده باشیم تا امکان توسعه همکاری‌های دو کشور فراهم شود.

وی گفت: در این چارچوب آماده ایم گشایشی در این زمینه فراهم و مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف شود.

وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان اینکه از مشکلات در این زمینه آگاهم افزود:‌ یادآور می‌شوم که همکاری گسترده و سازنده با ایران در زمینه یافتن راه حل برای بسیاری مشکلات منطقه‌ای بسیار مفیدخواهد بود.

پائولو جنتیلونی گفت: منافع مشترکی در زمینه مبارزه با ا فراط‌گرایی داعش و همکاری های مشترک برای یافتن راه حل بحران ها در دیگر مناطق خاورمیانه داریم و این در چارچوب منافع ایتالیا در مدیترانه نیز صدق می کند.

متعهد به مبارزه با داعش هستیم

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: کشورم متعهدانه درزمینه مبارزه با تروریسم در چارچوب همکاری با هم‌‌پیمانان خود در مبارزه با داعش عمل می کند.

پائولو جنتیلونی درباره برنامه این کشور برای همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم افزود: ما یکی از سه کشوری هستیم که در این زمینه به‌ویژه برای آموزش نیروهایی که علیه داعش مبارزه می کنند کاملا متعهدانه فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایتالیا از دولت عبادی حمایت می کند بر سیاست مشارکت کردن همه اقوام عراقی درمبارزه با تروریسم تأکید کرد.

پائولو جنتیلونی ابراز امیدواری کرد موفقیت‌های کنونی عراق در مبارزه با داعش زمینه‌ای برای رسیدن به موفقیت نهایی باشد.

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین با اشاره به وقایع سوریه از میانجی‌گری نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور این کشور اعلام حمایت کرد.

وی با اشاره به آغاز به کار استفان دمیستورا  همزمان با رویداد حلب اضافه کرد:‌ استفان دمیستورا سعی کرده است وضع را تثبیت کند تا کمک‌های انسانی به این منطقه برسد و به وضع گذر برسند.

پائولو جنتیلونی همچنین گفت: ایتالیا متعهدانه از اقدامات سازمان ملل متحد به عنوان میانجی‌گر در لیبی و جلوگیری از نزدیک شدن وقایع این کشور به مرزهای ایتالیا حمایت می کند.

وی با اشاره به نقش مؤثر گروه‌های دیپلماتیک برای ایجاد دولت ائتلاف ملی در لیبی افزود‌: البته این خطر وجود دارد که آنان نتوانند موفقیت‌های لازم را برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع کسب کنند.

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: ما مخالف فعالیت های خارج از مرز های لیبی در این زمینه هستیم و با ایفای نقش سازمان ملل در این خصوص موافقیم.



نظر شما