شناسهٔ خبر: 38594837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

سایه کرونا بر سربازار حمل‌ونقل عمومی

بلیت هواپیما ارزان شد، جاده‌ها خلوت

صاحب‌خبر -

اکرم امینی: بلیت هواپیما در برخی مسیرها آنقدر ارزان شده که گویی به عقب بازگشته‌ایم. جاده‌ها هم خلوت‌تر شده و مسافربرها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

 براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تا ظهر یکشنبه کرونا در ایران ۹۸۷ نفر را مبتلا کرده و جان ۵۴ نفر را گرفته است. بنابراین بی‌دلیل نیست که مردم سفرهای غیرضروری را لغو کرده‌اند تا بنا به تاکید این وزارتخانه و پزشکان متخصص، در خانه بمانند و از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.

مسیرهای شلوغ ریلی خلوت شد
با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و تاکید وزارت بهداشت بر کاهش رفت و آمد و تجمع مردم در خیابان‌ها و پرهیز از سفر، کاهش سفرها در بخش‌های مختلف از جمله در شبکه ریلی قابل پیش‌بینی بود. به عنوان مثال به گفته مدیرکل راه‌آهن خراسان، تعداد مسافران ورودی و خروجی در مسیر ریلی مشهد از روزانه ۳۸ هزار نفر، به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.
مصطفی نصیری‌ورگ به ایرنا گفت: به عنوان مثال پیش از این روزانه ۳ قطار مسافربری با مجموع ۱۲۰۰ مسافر از قم وارد مشهد می‌شد اما در کل هفته گذشته ۴ از قم به مشهد آمده است.
با وجود اهمیت غربالگری مسافران ورودی از شهرهای قم و گیلان که تعداد مبتلایان زیادی به کرونا دارند، مدیرکل راه‌آهن خراسان می‌گوید در این زمینه تاکنون شیوه‌نامه خاصی ابلاغ نشده است.
به گفته وی، پس از هر سفر، سالن قطار، داخل کوپه‌ها و به‌ویژه دستگیره‌ها و مکان‌هایی که در معرض تماس دست مسافران قرار دارند، با مواد ضد عفونی‌کننده گندزدایی می‌شود.

مقابله با کرونا در راه‌آهن
شرکت راه‌آهن اقدامات احتیاطی برای مقابله با تکثیر و انتشار این ویروس خطرناک را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله می‌توان به ضدعفونی کردن ایستگاه‌ها اشاره کرد.
به گزارش صمت به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تهیه و پخش بنر، بروشور، استند، فیلم و کلیپ‌های آموزشی در برخی ایستگاه‌های پرتردد راه‌آهن و داخل قطارهای مسافری در ابتدای سیر و در طول مسیر، از دیگر اقدام‌های انجام شده در شبکه ریلی کشور است. همچنین ضدعفونی کردن دائمی ایستگاه‌ها و قطارهای مسافری و توزیع ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در قطارها از دیگر اقدام‌های این شرکت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

لغو بلیت قطار بدون کسر جریمه
در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرها، شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، بخشنامه‌ای برای استرداد بلیت قطارهای مسافری برای محدوده زمانی ۳ اسفند ۹۸ تا ۱۶ فروردین ۹۹ بدون کسر هزینه کنسلی را ابلاغ کرد.
به گزارش صمت به نقل از روابط عمومی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، مسافرانی که متقاضی تغییر تاریخ سفر خود هستند، می‌توانند حداقل ۷۲ ساعت پیش از تاریخ حرکت خود با سامانه «صدای مسافر راه‌آهن» به شماره ۵۱۴۹-۰۲۱ تماس گرفته و نسبت به هماهنگی و تهیه بلیت جایگزین برای تاریخ مورد نظر خود اقدام کنند. مسافرانی که پیش از ۳ اسفند ۹۸ نسبت به خرید بلیت قطار اقدام کرده‌اند و متقاضی لغو آن هستند، می‌توانند از ۷ اسفند تا ۲۹ اسفند و حداکثر تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از تاریخ حرکت قطار خود به مراکز مجاز فروش بلیت مراجعه کرده و نسبت به استرداد بهای بلیت «بدون کسر هزینه کنسلی» اقدام کنند.
مسافرانی که پیش از ۳ اسفند اقدام به خرید بلیت قطار کرده و تا ۶ اسفند نسبت به استرداد بلیت خود اقدام کرده‌اند، می‌توانند از ۱۶ فروردین به مدت یک ماه با مراجعه به مرکز استرداد بلیت هزینه کنسلی کسر شده را دریافت کنند.
 ارائه اصل بلیت یا متن پیامک الکترونیک شده آن به همراه کارت ملی در زمان استرداد الزامی است. بلیت قطارهای مسافری که از ۳ اسفند به بعد خریداری شده‌اند، مشمول این طرح نبوده و استرداد آنها بر اساس قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

نرخ بلیت هواپیما تاریخی شد
کاهش نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر و با توجه به کاهش تقاضا در بازار سفرهایی هوایی، هرچند از نظر برخی بازگشت به گذشته و عجیب است، اما این مسئله با توجه به شناور شدن نرخ بلیت در چند سال گذشته قابل توجیه است. این روزها شیوع و فراگیر شدن ویروس کرونا، موجب شده مردم ترجیح دهند سفرهای غیرضروری خود را لغو کنند و همین مسئله، موجب شده بازار با کاهش تقاضا روبه‌رو شود و قیمت‌ها به کف نرخ‌های تصویب شده برسد. البته با توجه به اینکه در بازار حمل‌ونقل هوایی ایران، همواره عرضه کمتر از تقاضاست، به کف رسیدن نرخ بلیت همه شرکت‌ها در همه مسیرها، رخدادی غریب و کم سابقه در این بازار است.

لغو بلیت سفرهای هوایی بدون کسر جریمه
با توجه به شیوع کرونا در کشور، سازمان هواپیمایی کشوری با دستور وزیر راه و شهرسازی بخشنامه‌ای به ایرلاین‌ها فرستاده و تاکید کرده است ابطال بلیت پروازهای روزهای بعد از ۵ اسفند که به تقاضای مسافران لغو می‌شود، باید بدون جریمه مسافران انجام شود. براساس آنچه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه به گفت، این بخشنامه مربوط به پروازهایی است که پیش از ۵ اسفند خریداری شده است. وی همچنین تاکید کرد که این بخشنامه، هم پروازهای چارتری و هم برنامه‌ای را شامل می‌شود.

غربالگری مسافران در فرودگاه‌ها
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین به غربالگری مسافران در فرودگاه‌ها براساس شیوه‌نامه وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: نماینده وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها مستقر است و غربالگری مسافران ازسوی نماینده وزارت بهداشت و همکاری و هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود.

ادغام برخی پروازها
با توجه به کاهش تقاضا در بازار حمل‌ونقل هوایی کشور، برخی شرکت‌ها پروازهای خود را ادغام کرده‌اند. براین اساس ممکن است فرد، بلیت هواپیمایی زاگرس را خریداری کرده باشد، اما سوار هواپیمای معراج شود.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران این اتفاق را مصداق توافق (Code Share) در صنعت هوانوردی دانست و به ایسنا گفت: در این شرایط که بیشتر شرکت‌های هواپیمایی مسافر ندارند و سفر هوایی کم شده، طبیعی است ایرلاین‌ها با یکدیگر توافق کنند تا در مسیری مشترک، از یک هواپیما استفاده کنند. او با بیان اینکه این کار، توافقی بین شرکت‌های هواپیمایی است، ادامه داد: اطلاعات پرواز روی بلیت پرواز نوشته می‌شود و مسافر در جریان است، فقط در صورتی که ساعت پرواز تغییر کند، باید زودتر به مسافر اطلاع داده شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین شایعه کمبود مواد ضدعفونی‌کننده هواپیماها را تکذیب کرده و گفت: قرار است وزارت بهداشت برای کمک به مقابله با ویروس کرونا، امکاناتی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهد.

پرواز به کدام کشورها متوقف شد؟
در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از کشورهای همسایه یا نزدیک به ایران مانند عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، کویت، اردن، روسیه و چین مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با ایران را بستند. پروازهای ایران به این کشورها یا از این کشورها متوقف شده است. همچنین مسافران ایران ایر برای پرواز به آلمان، آذربایجان، هلند و انگلستان باید اظهارنامه سلامت داشته باشند. از سوی دیگر به جز اتباع لبنانی و ایرانی‌هایی که کارت اقامت این کشور را دارند، مسافر ایرانی دیگری در بیروت پذیرش نمی‌شود.
 با توجه به لغو پروازها، برخی ایرانی‌ها برای بازگشت از کشورهای مختلف از جمله امارات و ترکیه با مشکل روبه‌رو شدند که به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تاکنون ماهان و ایران ایر توانستند مجوزهای لازم را برای بازگرداندن مسافران ایرانی از این ۲ کشور دریافت کنند تا پرواز بدون مسافر به این کشورها داشته و ایرانی‌ها را بازگردانند.

اعزام کشتی برای برگرداندن مسافران ایرانی
با توجه به اینکه با شیوع ویروس کرونا در ایران، مرزهای همسایه‌ها با ایران بسته شده است، برخی ایرانی‌ها که به کشورهای همسایه رفته بودند، برای بازگشت با مشکل روبه‌رو شده‌اند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید کشتی مسافری با ظرفیت ۵۵۰ صندلی، شنبه این هفته برای برگرداندن مسافران ایرانی، به بندر شارجه اعزام شد و یکشنبه، تعدادی از ایرانی‌ها را به ایران بازگرداند.
به گزارش صمت به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد با اشاره به اینکه امارات متحده عربی پرواز و انتقال مسافران ایرانی به این کشور را ممنوع کرده است، اظهار کرد: در خط دریایی بندرهای جنوب ایران- شارجه ۲ کشتی مسافری سانی و والفجر تردد می‌کنند. کشتی سانی حدود ۱.۵ سال در خط مسافری شهید باهنر- بندر شارجه فعال بود و حدود ۵۰۰ صندلی ظرفیت دارد.
 این کشتی هفته‌ای ۲ بار بین بندرهای شارجه و بندر شهید باهنر تردد می‌کند، ولی پس از شیوع بیماری کرونا پذیرش کشتی‌های مسافری از بندرهای ایران انجام نمی‌شود.
راستاد افزود: از سوی دیگر مسافران ایرانی در بندر شارجه، فرودگاه‌های امارات و بندرهای دیگر به دلیل لغو پروازها مانده بودند و امکان انتقال آنها نبود. همچنین تردد شناور والفجر و شناور مسافری از بندر لنگه به دوبی هم متوقف شده است.
وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی رایزنی‌هایی داشت و مالک کشتی سانی هم در امارات پیگیری‌هایی کرد و مجوز صادر شد تا کشتی سانی بدون مسافر از بندرهای جنوبی ایران به بندر شارجه برود و مسافران را منتقل کند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، کشتی مسافری والفجر هم حدود ۳۵۰ صندلی دارد که در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به بندر شارجه و انتقال مسافران است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آینده این شناورها از ایران بدون مسافر به این بندرها رفته و عملیات بازگشت مسافران را انجام دهند.
راستاد افزود: کشتیرانی والفجر و مالک سانی هر دو اعلام کرده‌اند که برای بازگرداندن مسافران ایرانی از دیگر مناطق از جمله قطر و عمان آمادگی دارند.
وی ادامه داد: اگر لازم بود در مسیرهای دریایی دیگر هم کشتی مسافری برقرار می‌کنیم تا جابه‌جایی مسافران ایرانی با مشکل روبه‌رو نشود. از سوی دیگر در مسیرهای بندر لنگه- بندر دوبی و خرمشهر- کویت هم خط مسافری دریایی فعال است.

ممنوعیت خدمات تردد موقت به کارکنان شناورهای خارجی
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بخش حمل‌ونقل دریایی کشور، تا اطلاع ثانوی، ارائه خدمات تردد موقت به خدمه شناورهای خارجی ممنوع است.
به گزارش صمت به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس‌نژاد اظهار کرد: کنترل وضعیت سلامت خدمه کشتی‌ها به وسیله مرکز کنترل ترافیک دریایی در مبادی ورودی و لنگرگاه‌ها و پیش از ورود به بندر و صدور مجوز پهلوگیری کشتی‌ها در اسکله‌های بندری پس از صدور تاییدیه سلامت خدمه کشتی‌ها ازسوی مأموران قرنطینه انسانی اعزامی از شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود.
معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تهیه ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده و تجهیزات بهداشتی برای راهنمایان کشتی‌ها و سایر کارکنان مرتبط با کشتی، آمادگی شناورهای ناجی برای انتقال موارد احتمالی مبتلایان به ویروس کرونا و نصب بنرهای هشدار پیشگیرانه در مکان‌های عمومی و پرتردد بندری از دیگر اقدامات انجام شده در بندرها برای مهار ویروس کرونا است. به گفته عباس‌نژاد تیم‌های بهداشت و کنترل در مبادی ورودی مسافر به بندرهای مسافری و جزایر مستقر شده‌اند.
همچنین به گفته او، ضدعفونی‌کردن شناورهای مسافری پیش از مسافرگیری و پس از تخلیه، ضدعفونی کردن شناورهای لندینگ کرافت حمل خودرو و مسافر، ضدعفونی کردن پایانه‌های مسافری و خودروهای برقی حمل مسافر در محوطه‌های بندری، از اقدام‌های انجام شده در این روزهاست که ادامه دارد.

مسافران جاده‌ها آب رفتند
جاده‌ها نیز از گزند کرونا در امان نبوده‌اند و با شیوع کرونا، افراد کمتری حمل‌ونقل عمومی را برای سفر انتخاب می‌کنند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سواری بین‌شهری می‌گوید کرونا جاده‌ها را خلوت کرده است.
رحمت حاج محمدعلی به گسترش‌نیوز اعلام کرد: هنوز تدابیری برای مقابله با شیوع کرونا در ناوگان کرایه‌ای درنظر گرفته نشده است. او با بیان اینکه تا پیش از شیوع این ویروس، حدود ۲ هزار سواری بین‌شهری در جاده‌ها تردد داشتند، یادآور شد: ترس از کرونا موجب کاهش سفرهای برون‌شهری شد. درحال‌حاضر تعداد سفرهای بین شهری با تاکسی به نصف رسیده است و درصورتی‌که این وضعیت ادامه دار باشد، ممکن است به تعطیلی پایانه‌ها منجر شود.
او توضیح داد: اگرچه ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها ادامه دارد اما برای سواری‌های بین‌شهری برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است.
رئیس اتحادیه سواری‌های بین شهری اضافه کرد: درحال‌حاضر برنامه‌ای در این زمینه اتخاذ نشده و مشخص نیست در آینده چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

پیشگیری از شیوع به سبک اتوبوس
با فراگیر شدن شیوع کرونا در کشور، اقدامات پیشگیرانه در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری آغاز شد.
به گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا، مدیرعامل این سازمان بیان کرد: شرکت‌ها مکلف به رعایت الزامات بهداشتی مبنی بر ضدعفونی کردن سطوح تماس دست مسافران در ناوگان با مواد ضدعفونی‌کننده استاندارد مورد تایید مراکز بهداشت و ضدعفونی کردن در پایانه‌های مسافربری به وسیله سازمان پایانه‌های شهرداری هستند.
وی افزود: به شرکت‌های مسافربری تاکید شده است از بطری‌های آب یکبار مصرف به جای لیوان برای مصرف آب شرب مسافران استفاده کنند و به مسافران دارای علائم سرماخوردگی ماسک تحویل دهند. همچنین بر رعایت کامل مفاد ماده ۱۵ ضوابط حمل‌ونقل مسافر در زمینه چگونگی تهیه، نگهداری و توزیع بهداشتی خوراکی‌ها بین مسافران تاکید شده است.
به گفته وی، شرکت‌های مسافربری ملزم هستند اگر در هنگام سفرها مسافرانی با علائم سرماخوردگی شدید مشاهده شوند نسبت به توجیه رعایت رفتارهای بهداشتی و ایمنی از جمله استفاده از ماسک و در صورت لزوم، استقرار مسافر در محلی از وسیله نقلیه که کمترین رویارویی با سایر مسافران را داشته باشد، اقدام کنند.
حسن نیا یادآور شد: در ناوگان حمل بار ثبت اثر انگشت در همه مراحل دریافت بار، از جمله هنگام تبدیل نوبت مجازی به حقیقی و دریافت نوبت در پایانه‌های بار تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

قفل کرونا بر در بازار مسکن
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار مسکن این هفته را با کسادی بیشتر آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، فعالان بازار ملک می‌گویند شنبه ۱۰ اسفند با افزایش نگرانی‌ها از اپیدمی کرونا، تعداد مراجعه‌ها و تعداد قراردادهای خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران نسبت به هفته گذشته کاهش پیدا کرده و به نصف معامله‌های هفته‌های اخیر رسیده است.
بازار مسکن شب عید که در دو سه ماه گذشته از رونق مناسبی برخوردار بود، تحت تاثیر شیوع کرونا با افت معامله‌ها روبه‌رو شد، زیرا طرف‌های معامله سعی می‌کنند تا حد امکان از رویارویی با یکدیگر خودداری کنند و حتی برخی مشتریان و فروشندگان که تصمیم قطعی خود را برای معامله یک واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند، از امضا خودداری می‌کنند.
بهمن امسال که هنوز سایه بیماری کرونا بر بازارهای مالی کشور سنگینی نمی‌کرد، معامله‌های مسکن در تهران به ۱۳ هزار و ۲۶۴ معامله رسید که نسبت به دی امسال ۲۴ درصد و نسبت به بهمن پارسال ۴۲ درصد افزایش نشان داد.
 براساس اعلام بانک مرکزی، میانگین نرخ مسکن در شهر تهران نیز با افزایش ۴.۳ درصد نسبت به ماه گذشته و رشد ۴۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته با رقم بی‌سابقه ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید. پیش‌بینی می‌شد براساس رفتار معمول بازار مسکن، این روند تا اردیبهشت ادامه پیدا کند اما مشخص نیست در وضعیت فعلی که نگرانی‌ها از گسترش کرونا بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، تا چه زمان کسادی بر بازار مسکن حاکم باشد.

نظر شما