شناسهٔ خبر: 38582280 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مروری کوتاه بر افتخارات و زندگی نامه زنده یاد سیامند رحمان، قهرمان پارالمپیک

جواد محمدپور

قوی ترین مرد معلول جهان درگذشت.

صاحب‌خبر -

طرفداری- سیامند رحمان قهرمان پاراوزرنه برداری جهان و المپیک دار فانی را وداع گفت. سیامند عصر امروز به طور ناگهانی دچار ایست قلبی شد و به بیمارستان اعزام گردید اما تلاشهای پزشکان برای احیای این قهرمان نتیجه نداد و قهرمان پرآوازه ورزش جانبازان و معلولین فوت کرد تا جامعه ورزش ایران و جهان را در شوکی عظیم فرو ببرد. مروری خواهیم داشت بر دستاوردهای این قهرمان بزرگ ورزش ایران.

سیامند رحمان متولد ۱۳۶۷ در اشنویه آذربایجان غربی است. سیامند رحمان در رشته حقوق در دانشگاه آزاد ارومیه تحصیل می‌کرد. او سه خواهر و یک برادر داشت. معلولیت وی از قسمت پا بوده و مادرزادی بود. از دوران دبیرستان به باشگاه بدنسازی می‌رفت و علاقه‌ به ورزش در وجودش بوده، همچنین استعدادی که در رشته‌ ورزشی وزنه برداری در خود دیده باعث گرایش او به این ورزش شده است. شنا دیگر ورزش مورد علاقه او بود.

در ۱۷ سالگی در اشنویه وزنه برداری را شروع کرده و سال ۸۵ که وارد تیم ملی جونان شد. وی در سال ۱۳۸۷ برای نخستین بار به اردوی وزنه برداری معلولین ایران دعوت شد. در ابتدا ۱۵۰ کیلو وزنه می ‎زد و دوستان او همچون آقای رضوی آن زمان ۲۶۰ کیلو می ‎زدند. کمتر از یک سال خودش را به وزنه ۲۸۷ رساند و پس از آن آقای رضوی که دوست و استاد او نیز بود از تیم ملی خداحافظی کرد. رحمان در مسابقات گوانجو با مهار وزنه‌ ی ۲۹۱ کیلوگرمی رکورد دار جهان شد. در سال ۲۰۱۲ در مسابقات پارالمپیک لندن ۲۰۱۲، سیامند رحمان با غلبه بر وزنه ۲۸۰ کیلوگرم توانست رکورد وزنه برداری پارالمپیک در وزن ۱۰۰+ به میزان ۱۵ کیلوگرم و به ۲۸۰ کیلو گرم ارتقا دهد و به عنوان رکورددار پارالمپیک نام خود را ثبت کند. در پارالمپیک 2016، رحمان که یکی از امیدهای اصلی کاروان ایران در ریو برای کسب نشان زرین پارالمپیک بود، در دستۀ ۱۰۷+ ک‌گ توانست در حرکت نخست وزنه ۲۷۰ و در حرکت دوم وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنۀ ۳۰۵ کیلوگرمی را مهار کند و نشان زرین پارالمپیک را ازآن خود کند. این وزنه‌بردار ایرانی در حرکت چهارم که مخصوص افزایش رکورد است توانست وزنۀ سنگین ۳۱۰ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و رکورد جهان را که در اختیار خودش بود ارتقا دهد.

سیامند رحمان در سال 2017 به عنوان برترین ورزشکار پارالمپیکی سال برگزیده شد. رحمان رکورددار بلامنازع پاروزنه برداری فوق سنگین جهان و المپیک بود و شانس قطعی مدال طلای کاروان ایران در پارالمیک توکیو 2020 به شمار می رفت. از افتخارات او می‌توان به دو مدال طلای پارالمپیک (2012 لندن و 2016 ریو)، پنج مدال طلای جهانی در سالهای 2008، 2010، 2011، 2014 و 2017 و دو طلای بازیهای آسیایی در سالهای 2010، 2014 اشاره کرد.

نظر شما