شناسهٔ خبر: 38579888 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلسه رای اعتماد به کابینه علاوی به فردا دوشنبه موکول شد

بغداد - ایرنا - جلسه ویژه رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه «محمد توفیق علاوی» به دلیل به حد نصاب نرسیدن برای پنجمین بار در طول یک هفته اخیر باز هم به تعویق افتاد و به فردا دوشنبه موکول شد.

صاحب‌خبر -

در ادامه اختلافات فراکسیون ها بر سر کابینه علاوی، جلسه امروز یکشنبه پارلمان به دلیل به حد نصاب نرسیدن برگزار نشد و تصمیم گیری درباره این کابینه پرحرف و حدیث در عراق به فردا دوشنبه موکول شد.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان در اظهاراتی کوتاه به خبرنگاران گفت که فردا دوشنبه آخرین مهلت قانونی برای اعطای رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی است.

علاوی امروز برای ترغیب رییس و نمایندگان پارلمان به برگزاری جلسه، شخصا در پارلمان حضور یافت و با الحلبوسی و حسین الکعبی نایب رییس پارلمان تشکیل جلسه داد اما این جلسه ویژه نیز نتوانست نمایندگان فراکسیون ها را به حضور در جلسه تشویق کند.

از مجموع ۳۲۹ نماینده تنها ۱۰۸ نماینده حاضر به شرکت در جلسه شدند امری که مانع به حد نصاب رسیدن نشست ویژه پارلمان برای آغاز رای اعتماد به کابینه شد.

فراکسیون های کرد (دموکرات و اتحادیه میهنی)، اهل سنت (اتحاد قوا) و شیعیان (دولت قانون و النصر) مهمترین گروه هایی بودند که امروز از حضور در جلسه خودداری کردند.

علاوی از ۲۲ وزیر پیشنهادی خود، نام ۱۶ وزیر را برای گرفتن رای اعتماد از پارلمان آماده کرده بود و همچنان بیشترین اختلافات بر سر وزارتخانه های مهمی مانند دفاع، کشور، دارایی و دادگستری است.

اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی در طول یک هفته جاری پنجمین بار است که به خاطر اختلافات سیاسی به تعویق می افتد و فردا دوشنبه آخرین فرصت برای اعطای رای اعتماد به این کابینه است.

برخی از احتمال خلا دولت در صورت عدم اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی در نشست امروز خبر داده اند به ویژه اینکه عادل عبدالمهدی دولت پیشبرد امور فعلی تهدید کرده است که با پایان مهلت قانونی، کرسی نخست وزیری را ترک می کند.

در صورت شکست کابینه علاوی در جلب رای اعتماد نمایندگان طبق قانون مسوولیت های اجرایی نخست وزیری تا انتخاب نامزد جدید به رییس جمهور «برهم صالح» منتقل خواهد شد.

نظر شما