شناسهٔ خبر: 38577191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

متخصص بیماری‌های عفونی پاسخ داد؛

چرا اپیدمی‌ سارس، آنفلوآنزای خوکی و کووید ۱۹ از شرق آسیا آغاز شد؟ + ویدئو

سما سادات علوی مقدم

متخصص بیماری‌های عفونی درمانگاه تخصصی جهاد دانشگاهی مشهد گفت: علت اینکه اپیدمی‌های سارس، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ از جنوب شرقی و شرق آسیا آغاز شده، تراکم بالای جمعیت و عدم رعایت موارد بهداشتی در زندگی روزمره است.

صاحب‌خبر -

دکتر حمید قربانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویروس کووید ۱۹، اظهار کرد: ویروس کووید ۱۹  به مدت دو تا ۹ روز در محیط باقی می‌ماند اما در گزارش‌ها مدت ۱۴ روز را هم داشته‌ایم.

 متخصص بیماری‌های عفونی کلینیک تخصصی بیماری‌های داخلی جهاد دانشگاهی مشهد، ادامه داد: کرونا همچنین توانایی ایجاد بیماری ذات‌الریه یا پانامونی را دارد، ذات‌الریه به معنی عفونت ریه و علائم آن تب، سرفه و تنگی نفس است، پس  با هر علائم سرماخوردگی نباید به پزشک مراجعه کرد.

وی افزود: علائمی مانند لرز، گوارشی و آبریزش بینی در این بیماری ناشایع است و این علائم بیشتر مربوط به عفونت تنفسی فوقانی است. این ویروس توانایی اتصال به سلول‌های پوششی تحتانی تنفس را دارد و به همین علت علائم تحتانی تنفس برای ما در این بیماری مهم است.

دکتر قربانی تصریح کرد: در مورد این بیماری در هیچ‌ کجای دنیا کیت به اندازه کافی وجود ندارد تا بتوان هر فردی که اضطراب ابتلای این ویروس را دارد آزمایش شود. باید طبق فلوچارت عمل کنیم تا بتوان با امکانات موجود بیماری را کنترل کرد.

وی در مورد درمان این بیماری تشریح کرد: این بیماری درمان دارد و موارد خفیف آن باید در منزل استراحت کنند و باید به مصرف مایعات، برای تب مصرف تب‌برها، برای سرفه دارویی مانند دیفن‌هیدرامین و برای تنگی نفس نیز خلط‌آورهایی تجویز شود البته استفاده از این داروها نباید بدون تجویز پزشک باشد.

مشروح این گفت‌وگو را در ویدئو زیر مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام

نظر شما