شناسهٔ خبر: 38557203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چشم انداز مبهم صلح؛

ورود هيئت طالبان به قطر

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- هیئتی از طالبان برای امضای توافق صلح با آمریکا وارد قطر شد .
به گزارش خبرگزاری آریا، مقامات طالبان افغانستان اعلام کردند یک هیئت 31 نفر از نمایندگان طالبان برای امضای توافق با آمریکا برای عقب نشینی نیرو‌ها در افغانستان وارد قطر شدند.
 
دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا امروز وارد کابل شدند
در آستانه امضای توافقنامه صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا قبل از ظهر امروز وارد کابل شدند و قرار است با «اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان درباره آخرین تحولات سیاسی دیدار و گفتگو کنند.
قرار است دبیرکل ناتو، وزیر دفاع آمریکا و رییس جمهور افغانستان با صدور اعلامیه مشترک در یک نشست خبری نیز حضور یابند.
گفته می‌شود آمریکا و ناتو در این اعلامیه حمایت خود را از نظامیان افغان اعلام می‌کنند.

مشاور رییس جمهور افغانستان: بندهایی در توافق نامه صلح بین آمریکا و طالبان هست که ما موافق آن نیستیم
مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان گفت: بندهایی در توافق نامه صلح بین آمریکا و طالبان هست که ما موافق آن نیستیم.
حمدالله محب افزود : در اعلامیه مشترکی هم که بین دولت افغانستان ، آمریکا و ناتو ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد ، دولت افغانستان گفته است که فقط از متن توافق نامه اطلاع دارد.
محب گفت: از جمله مخالفت های ما ، ذکر عنوان " امارت اسلامی افغانستان" در موافقت نامه بین آمریکا و طالبان در قطر است که باید تحریک طالبان ذکر می شد.
 
اشرف غنی : طالبان باید درباره ارتباط با گروههای تروریستی توضیح دهد
رئیس جمهور افغانستان از طالبان خواست درباره روابط این گروه با گروه های تروریستی و پاکستان توضیح دهد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد, اشرف غنی در گفتگو با استانداران افغانستان گفت دولت افغانستان با داعش و دیگر گروه های تروریستی آتش بس نخواهد کرد و طالبان باید صف خود را از آنها جدا کند ، همچنین طالبان باید از روابط خود با پاکستان و گروه های تروریستی به مردم افغانستان توضیح دهد.
وی با اشاره به توافقنامه صلح آمریکا با طالبان گفت: این توافقنامه مشروط است و مرحله به مرحله با شروط تعیین شده پیش
می رود .
رییس جمهور افغانستان تصریح کرد: اگر طالبان دست از جنگ بردارد ، پیش شرط ها نیز تغییر خواهد کرد.
این درحالی است که هنوز پیش شرط های تعیین شده در توافقنامه صلح آمریکا با طالبان اعلام نشده است .
قرار است تا ساعاتی دیگر توافقنامه صلح آمریکا با طالبان امضا شود ، توافقنامه ای که مردم و دولت افغانستان از متن آن هیچ گونه آگاهی ندارند .
آمریکا با طالبان یازده دور بدون حضور دولت افغانستان مذاکره کرد و این مذاکرات به توافقنامه صلح آمریکا با طالبان منجر شد.
 
طالبان به شبه نظامیان خود دستور داد از هرنوع حمله خودداری کنند
به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آگاه روز شنبه اعلام کرد طالبان در آستانه توافق با آمریکا برای برقراری صلح در افغانستان به همه شبه نظامیان خود دستور داد تا از هر گونه حمله خودداری کنند.
 
قریشی: پاکستان خواستار عقب نشینی مسئولانه نیرو‌های آمریکایی از افغانستان است
به گزارش خبرگزاری رویترز، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد اسلام آباد خواستار " عقب نشینی مسئولانه " نظامیان آمریکایی از افغانستان است.
 
دبیرکل ناتو : حضور ناتو و کمک به افغانستان مشروط خواهد بود
دبیرکل ناتو در دیدار با رییس اجرایی دولت افغانستان گفت : ادامه حضور نظامی ناتو در افغانستان و کمک به این کشور مشروط خواهد بود .
براساس بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی دولت افغانستان ، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز شنبه در دیدار با «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان گفت: ما به حضور نظامی و کمک های خود به نظامیان افغانستان براساس تعهدات خود ادامه می دهیم اما حضور و کمک ها به افغانستان مشروط به بهبود وضعیت و شرایط در این کشور است و تا آن زمان ما در کنار دولت افغانستان خواهیم بود.
دبیرکل ناتو گفته است امیدواریم توافقنامه صلح آمریکا با طالبان زمینه را برای استقرار صلح در افغانستان فراهم کند.
همچنین در این دیدار هر دو طرف بر آغاز مذاکرات میان افغان ها (با حضور دولت ، احزاب سیاسی و طالبان ) و آتش بس دائمی تاکید کردند.
دبیرکل ناتو امروز وارد کابل شد و قرار است پس از دیدار با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به همراه وزیر دفاع آمریکا دریک نشست خبری مشترک شرکت و اعلامیه ای را نیز صادر کنند.
براساس یک خبر دیگر «اودن هالورسن» معاون وزیر امور خارجه نروژ امروز با عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان دیدار و درباره روند صلح گفتگو کرد.
براساس بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی دولت افغانستان ، معاون وزیر امور خارجه نروژ برای میزبانی از نشست میان افغان ها در ارتباط با روند صلح اعلام آمادگی کرد.

نظر شما