شناسهٔ خبر: 38550154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرهای کرونا و تاثیرات آن در جهان/ تازه ترین آمار مبتلایان، قربانیان و بهبود یافتگان؛ از پنهان کاری آمریکا، عربستان و اسرائیل تا هشدار درباره تبدیل شدن کرونا به بدترین کابوس برای ترامپ

صاحب‌خبر -

شفقنا- در حالی که ویروس کرونا (کویدو-۱۹) همچنان به سرعت در سراسر جهان در حال انتشار است اما برخی کشورها به دنبال سیاسی کردن این موضوع هستند و برخی دیگر هم به بایکوت خبری در این زمینه اصرار دارند و به نظر می رسد برای دور ماندن از گزند تاثیرات آن بویژه تاثیرات اقتصادی آن، به دنبال کتمان حقایق در این زمینه هستند.

به گزارش شفقنا، با بررسی اخبار و تحلیل های مرتبط با این موضوع به راحتی  می توان به تلاش های آمریکا و متحدانش در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر آمار مبتلایان به کرونا پی برد؛ به طوری که بسیاری از تحلیلگران حوزه سلامت از عدم آمادگی آمریکا برای مقابله با کرونا ابراز نگرانی کرده اند.

پنهان کاری آمریکا در امر شیوع کرونا

در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارش مفصلی از پنهان کاری و بی توجهی دولت آمریکا به شیوع کرونا پرده برداشت.

رویترز در گزارش خود مدعی شد که دولت آمریکا با لجبازی خود فرصت چند هفته گذشته را برای جلوگیری از شیوع کرونا از دست داده است و هر چند برخی مقامات دولتی از شناسایی ۶۰ نفر به کرونا خبر می‌دهند؛ ولی هیچ راهی برای دانستن رقم واقعی وجود ندارد.

در این میان «جای اینسلی» فرماندار واشنگتن در تماس تلفنی با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به وی گوشزد کرد که کار مقابله با ویروس کرونا زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که دونالد ترامپ علم را قبول می داشت و حقیقت را می‌گفت.

وزیر بهداشت آمریکا نیز با ابراز نگرانی از وضعیت آمادگی کشورش در مقابله با کرونا گفت که آمریکا باید ۳۰۰ میلیون ماسک برای مقابله با کرونا داشته باشد که فعلاً این میزان کمتر از ۲۰ میلیون عدد است.

اسوشیتد پرس نیز در گزارشی نوشت: اعتماد عمومی پس از آنکه دونالد ترامپ و برخی از مشاوران بلندپایه‌اش در تناقض با نظر دانشمندان، تهدید ویروس کرونا را کوچک شمردند با چالش جدی مواجه شده است.

شبکه ای بی سی نیوز هم با اشاره به شیوع کرونا در جهان، کمبود دارو در آمریکا را نگران کننده دانست و مدیریت کاخ‌سفید برای حل این بحران را زیر سوال برد.

انتشار ویروس کرونا بدترین کابوس برای ترامپ

از سوی دیگر مجله « The New Republic»  در مطلبی نوشت: انتشار ویروس کرونا بدترین کابوس برای ترامپ محسوب می شود و ممکن است ریاست جمهوریش را برباد دهد.

«ریو اسپایت» تحلیلگر این مجله در این باره نوشته است: در حالی که ترامپ می گوید که خطر ویروس کرونا برای مردم آمریکا کم است، اما دیگر مقامات بهداشتی این کشور خلاف این موضوع را برزبان می آورند.

وی با اشاره به اینکه سلامت اقتصاد و امکان انتخاب ترامپ برای دومین دوره متکی به روشی است که دولتش برای پاسخ به این بحران در پیش خواهد گرفت، در ادامه آورد: روشن است که اثربخشی و توانایی جزو ویژگی های دولت ترامپ نیست. تمام کاری که ترامپ توانسسته برای مبارزه با ویروس کرونا انجام دهد، تعیین مایک پنس معاونش برای هماهنگ کردن تلاش ها جهت جلوگیری از انتشار آن بوده است در حالی که کارنامه معاونش از ناکامی پر است و این موضوع بویژه در تلاش های وی برای جلوگیری از شیوع بیماری ایدز در محل اقامت خودش به خوبی نمود پیدا می کند.

نویسنده در ادامه آورده است: موضوع ناخوشایند برای ترامپ این است که بیشتر نامزدهایش دموکرات، تبلیغاتشان را روی انتقاد از سیسم سلامت فروپاشیده ترامپ متمرکز کرده اند و براساس نظر آنها اگر شکاف های موجود در این سیستم نبود، بیماری کرونا به این کشور راه نمی یافت.

براساس نوشته همین مجله، آنچه ترامپ در این زمینه نگران می کند و به وحشت می اندازد، ناتوانی در پیش بینی نحوه گسترش این بیماری همه گیر مانند موارد بلایای طبیعی است.

۶۲ مبتلای به ویروس کرونا در آمریکا

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر در آمریکا اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به ۶۲ نفر رسیده است و بعضی از آنها به خارج از کشور مسافرت نکرده اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی عربی، در بیانیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر آمریکا آمده است: ۳۴ مورد جدید کرونا ثبت شده است که ۱۱ مورد آنها بیمارانی بوده است که از خارج به آمریکا برگشته اند و دو مورد انتقال از شخصی به شخص دیگر بوده است.وزارت خارجه ۲۱ مورد کرونایی را تحویل گرفته است که ۳ نفر آنها از شهر ووهان چین و ۱۸ نفر هم از کشتی دایموند پرینسس ژاپنی بوده اند.

طبق جدیدترین اطلاعیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها از ۶۲ مبتلا به کرونا ۱۲ نفر از سفرهای خارجی برگشته اند این درحالی است که تعداد انتقال ویروس از یک شخص به شخص دیگر به سفر نفر افزایش پید کرده است تا جایکه نفر سوم از شهر سانتاکلارا در کالیفورنیا بوده است و راهی کشور خارجی هم نشده است.

انتشار ویروس کرونا در عربستان و پنهان کاری مقامات این کشور

در حالی که منابع خبری از ثبت موردی از ویروس کرونا در عربستان سعودی خبر داده اند، مقامات این کشور همچنان معتقدند که هیچ موردی از کرونا دراین کشور رویت نشده است.

براساس این گزارش، پس از آنکه فعالان شبکه‌های اجتماعی سعودی از انتشار ویروس کرونا در این کشور خبر دادند، منابع مسئول بیمارستانی را در منطقه عسیر به‌طور کامل قرنطینه کردند.

با این حال«حلیمه السریحی»، مدیرگروه بهداشت جهانی مرکز ملی پیشگیری از بیماری‌های عربستان گفت: مورد ثبت‌شده در عسیر همان ویروس کرونایی است که چند سال پیش در غرب آسیا شایع شده بود و به ویروس کرونای جدید در چین ارتباطی ندارد.

ویروس کرونا به عربستان سعودی رسید

اولین مورد ابتلا به ویروس کشنده کرونا که تاکنون جان چندین نفر را در جهان گرفته، در عربستان سعودی ثبت شد.

وزیر خارجه هند از مبتلا شدن یک تبعه این کشور به ویروس کرونا در عربستان سعودی خبر داده بود.

بر اساس این گزاش، یک پرستار هندی که در بیمارستانی در عربستان سعودی مشغول به کار است، به ویروس کرونا مبتلا شده است.

وزیر خارجه هند با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت که از ۱۰۰ پرستار تبعه این کشور که در بیمارستان «الحیات» عربستان سعودی مشغول به کار هستند یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده است.

شمار قربانیان ویروس کرونا به ۲۹۲۴ نفر رسید/ ۸۵۱۸۲ مبتلا و ۳۹۸۹۷ بهبود یافته

اما بر اساس تازه‌ترین آمار تاکنون ۲۹۲۴ نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. سازمان بهداشت جهانی نیز روز جمعه سطح خطر شیوع بیماری کرونا را از «بالا» به «بسیار بالا» تغییر داد.

بر اساس تازه‌ترین آمار تاکنون ۲۹۲۴ نفر در دنیا بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش، روز جمعه ۴۷ نفر در چین جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند که روند قربانیان در مقایسه با روزها و هفته‌های گذشته نزولی است.

هم چنین تعداد ۸۵۱۸۲ به این بیماری دچار شدند.

از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی نیز روز جمعه سطح خطر شیوع بیماری کرونا را از «بالا» به «بسیار بالا» تغییر داد.

گفتنی است ۳۹۴۸۵ نفر از این بیماری بهبود یافتند.

ویروس‌های کرونا (یا کروناویروس‌ها) خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا برونشیت و عفونت مجاری تنفسی را منجر می‌شود.

ویروس کووید۱۹، از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است. این ویروس، بیماری «سندرم زجر تنفسی حاد» یا ARDS را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، یک بیماری خطرناک و نارسایی دستگاه تنفسی است که با گسترش سریع التهاب و عفونت در ریه‌ها شروع می‌شود. در ادامه، به دلیل پر شدن کیسه‌های هوایی شُش‌ها از مایع میان‌بافتی، اکسیژن کافی به فرد نمی‌رسد و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع بیمار با خطر مرگ مواجه خواهد بود.

تعلیق ورود شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به مکه و مدینه

وزارت خارجه عربستان از تعلیق ورود شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت موقت به دلیل ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: بنا به توصیه دستگاه‌های درمانی ذی ربط مبنی بر اجرای بالاترین استانداردهای پیشگیری جهت مهار کرونا و ممانعت از گسترش آن در داخل و خارج و تحکیم تدابیر پیشگیرانه برای تامین بالاترین سطوح حفاظت و اجرای استاندارهای سلامت، تصمیم گرفته شده است که ورود شهروندان کشورهای شورای همکاری به دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره به صورت موقت به حالت تعلیق درآید.

توصیه آمریکا به شهروندان خود برای عدم سفر به ایتالیا

وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور توصیه کرد که در تصمیم خود برای سفر به ایتالیا به دلیل شیوع نسل جدید ویروس کرونا تجدید نظر کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت امور خارجه آمریکا بامداد امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای، مشاوره به شهروندان این کشور در رابطه با سفر به ایتالیا را به روز رسانی کرده و سطح هشدار نسبت به انجام این کار را یک درجه ارتقا داد جایی که از آنها درخواست کرد در تصمیم خود برای سفر به این کشور به دلیل شیوع نسل جدید ویروس کرونا (COVID-19) در آن جا، تجدید نظر کنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این باره آمده است: بسیاری از موارد ابتلا مرتبط به سفر از یا به سرزمین اصلی چین و یا ارتباط با مسئله مربوط به سفر است با این حال در ایتالیا نیز شیوع گسترده ویروس گزارش شده است.

این در حالی است که در ایتالیا تاکنون ۱۲ مورد مرگ بر اثر ابتلا به نسل جدید ویروس کرونا و ۳۷۴ مورد ابتلا به این ویروس به ثبت رسیده است.

کرونا در اسرائیل

کرونا ویروس به اسرائیل رسید

به گزارش شفقنا روزنامه هاآرتص گزارش داد در اسرائیل تاکنون ۸ نمونه تست کرونا از افراد مثبت اعلام شده است.
یکی از این افراداز کشتی تفریحی «دایموند پرینس» بود و دیگری از ایتالیا به اسرائیل برگشته بود.

ثبت ۱۹ مورد جدید کرونا در فرانسه

فرانسه از ثبت ۱۹ مورد جدید دیگر کرونا خبر داد تا تعداد مبتلایان در این کشور به ۵۷ نفر افزایش پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی عربی، اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد که بسیاری از مدارس در منطقه واز در شمال پاریس بعد از تعطیلی روز یکشنبه به خاطر جلوگیری از سرایت ویروس تعطیل خواهند شد. او همچنین به مردم توصیه کرد که به خاطر جلوگیری از انتشار ویروس با همدیگر دست ندهند.

فلورانس بارلی وزیر دفاع هم در صفحه خود در توییتر نوشت:به ما خبر رسیده است که در پایگاه نظامی کریل در شمال پاریس یک نفر مبتلا به ویروس شده است.

چهارشنبه هفته قبل مقامات فرانسوی اعلام کردند که یک نفر دیگر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده است تا تعداد فوتی ها در این کشور به دو نفر برسد.

ژروم سالومون رئیس اداره بهداشت فرانسه گفت که قربانی دوم کرونا در این کشور یک مرد ۶۰ ساله بود که بعد از بستری شدن در بیمارستان La Pitié-Salpêtrière پاریس جان خود را از دست داد.

رهبر کره‌شمالی مقامات دولت را در مورد شیوع ویروس کرونا تهدید کرد

رهبر کره شمالی همه مقامات این کشور را به خاطر ویروس کرونا تهدید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی همه مقامات حزب کمونیست این کشور را تهدید کرد اگر تنها یک مورد از ویروس کرونا در کره شمالی یافت شود، با مجازات سختی روبرو خواهند شد.

کیم جونگ اون در جمع اعضای حزب کمونیست کارگری این کشور به همه مقامات هشدار داد به خاطر حفظ جان مردم باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور انجام دهند وگرنه با تبعات بسیار سختی مواجه خواهند شد.

گفتنی است کره شمالی کشوری منزوی است که در صورت همه‌گیری ویروس کرونا توان مقابله با آن را نخواهد داشت. به همین دلیل این کشور مرز خود را با چین بسته است. تاکنون موردی از ابتلای مردم به این ویروس در کره شمالی مشاهده نشده است.

ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در سگ ها

سازمان بهداشت جهانی از ابتلای یک سگ به ویروس کرونا در هنگ کنگ خبر داد که این نخستین مورد در بین حیوانات است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز،مقامات بهداشتی در هنگ کنگ اعلام کردند که این سگ ۱۴ روز در قرنطینه خواهد بود.

سخنگوی دولت هنگ کنگ گفت: نمونه برداری از دهان و بینی سگ نشان داد که نشانه های ویروس کرونا را دارد. هنوز مشخص نیست که آیا سگ به این ویروس آلوده شده است یا نشانه های بیماری به دلیل آلودگی در قسمت چانه و پوزه او است.

طبق اعلام خبرگزاری فرانس پرس این سگ از خانه صاحبش منتقل شده است و تا بهبود بیماری در قرنطینه خواهد بود.

هنو هیچ دلیلی علمی مبنی براینکه حیوانات خانگی مثل سگ و گربه هم به این ویروس مبتلا می شوند و آن را به انسان انتقال می دهند اثبات نشده است با این حال مقامات بهداشتی تاکید کردند که در صورت ابتلای حیوانات به ویروس هم باید ۱۴ روز در قرنطینه باشند.

ویروس کرونا؛ پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد برای لغو کنفرانس زنان

نگرانی از شیوع کرونا باعث شد تا دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد لغو یک کنفرانس جهانی را عنوان کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، تا چند روز دیگر قرار است نشست تخصصی کمیسیون زنان ملل متحد با حضور جمع زیادی از کارشناسان و دیپلمات‌ها در مقر این سازمان برگزار شود. نگرانی از شیوع ویروس کرونا باعث شده تا آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از همه مدعوین بخواهد به صورت غیرحضوری در این نشست عمومی شرکت کنند. هرساله بیش از ۷ هزار نفر در این اجلاس که هدف آن پیشبرد اهداف سازمان ملل در مورد زنان است شرکت می‌کنند. حضور کارشناسان و دیپلمات‌های خارجی از نقاط مختلف جهان خطر بیمار شدن عده‌ای دیگر را به دنبال خواهد داشت.

سفیر ارمنستان در سازمان ملل که رییس دوره‌ای این اجلاس است نیز پیشنهاد داده اجلاس به صورت غیرحضوری برگزار شود.

بحران در اقتصاد جهان بر اثر شیوع کرونا/ بی.بی.سی: بازار نفت، سهام و تکنولوژی در آستانه یک افت بی‌سابقه

از زمان آغاز اخبار شیوع ویروس کرونا در جهان همگان بر این باور بودند که این بیماری عمومی ممکن است تاثیرات اقتصادی حادی داشته باشد. در این زمینه، البته، پیش‌بینی کارشناسان ناظر بر جایگاه چین در اقتصاد و تجارت بین‌الملل بود. به عبارت بهتر کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که شیوع بیماری کووید-۱۹ در وهله اول به اقتصاد چین و به تبع آن به اقتصاد تمام دنیا شوک سنگینی وارد خواهد آورد. اما مقالات و تحلیل‌های رسانه‌ای در روزهای اخیر حاکی از این موضوع هستند که به رغم تمام پیش‌بینی‌ها، اما، کارشناسان توقع پیامدهایی چنین سنگین برای اقتصاد جهانی را نداشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از بی.بی.سی؛ جایگاه و بزرگی اقتصاد چین و نقش آن در اقتصاد جهان موجب شده که تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان بسیار بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه باشد. چنان که به ادعای شرکت کاپیتال اکونومیکس لندن، هزینه شیوع کرونا بر اقتصاد جهان، تنها و تنها در سه ماه اول امسال بالغ بر ۲۸۰ میلیارد دلار خواهد بود؛ که کمی بیشتر از بودجه سالانه اتحادیه اروپا است، یا بیشتر از درآمد سالانه شرکت‌های‌ مایکروسافت و اپل. این مثال‌ها خود بهترین شاهد برای اثبات بزرگی و شدت شوک وارده بر اقتصاد جهان می‌تواند باشد. نکته خطرناک‌تر اما این که به باور کارشناسان اقتصادی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازارهای سهام دنیا حتی بدتر و ویران‌کننده‌تر نیز خواهد بود، چنان که در هفته‌های اخیر طلیعه افت و رکودی سنگین را در این بازارها دیده‌ایم و حتی گفته شده که این ویروس باعث شده بدترین هفته بازارهای سهام جهان پس از بحران مالی ۲۰۰۸ رقم بخورد.

از نظر اقتصاددانان دلیل اصلی افت و رکود بازارهای سهام نگرانی سرمایه‌گذاران بوده. نگرانی‌هایی که باعث اصلی آن از نگاه کارشناسان، گزارش‌ها‌ی رسانه‌ای درباره موارد بیشتر ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین، به ویژه در ایتالیا بوده است. این مسایل باعث شده‌اند در نگاه سرمایه‌گذاران تبعات شیوع این بیماری و تاثیراتش بر اقتصاد جهان بزرگتر از تصورات و پیش‌بینی‌های اولیه قلمداد شود و این بدبینی  خطر رکود و بحران اقتصادی را جلوه بیشتری بدهد. به این دلیل سرمایه‌گذارانی که نگران تاثیرات منفی شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی بودند، سرمایه‌های خود را بیرون کشیده یا ساکن بگذارند و این نیز موجب شده بازارهای سهام نقاط مختلف جهان بدترین هفته خود را پشت سر بگذارند، که در هولناکی آن همین بس که در دوازده سال اخیر، یعنی درست از پایان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به این سو، رکودی چنین سنگین در بازارهای مالی دنیا دیده نشده بود.

رسانه‌های اقتصادی مثال‌های متعددی درباره رکود بازارهای مالی ارائه می‌دهند. مثلا گفته شده که در هفته گذشته شاخص داو جونز در بازار سهام آمریکا بزرگترین رقم افت روزانه را تجربه کرده. ارقامی که گفته می‌شود بزرگترین رقم افت روزانه در طول تاریخ بوده است. مثل بازارهای سهام اروپا، که آنان نیز با افت بزرگی مواجه شدند، تا جایی که به گزارش بی.بی.سی شاخص بهای سهام بورس لندن با افتی ۳ درصدی روبرو شد و بازارهای تقریبا مشابه آلمان و فرانسه نیز در همین حد و حدود افت را تجربه کردند.

بازارهای آسیا نیز در هفته گذشته از افت در امام نماندند و مثلا شاخص نیکی ژاپن در چند روز متوالی شاهد افت و کاهش ارزش خود بود. مثل دیگر بازارهای مهم آسیایی که آنان نیز چنین شرایطی را تجربه کردند، و تقریبا در تمام آن‌ها چشم‌آنداز آینده بسیار تیره و تار به نظر می‌رسید. هشدارهای چند کمپانی بزرگ جهانی نیز مبنی بر این‌که رکود و قرنطینه اقتصاد چین ممکن است باعث اخلال در تامین نیازهای  اولیه تولیدی‌شان شود و از دیگر سو ممکن است کاهش تقاضای مشتریان را به وجود آورد، اوضاع را وخیم‌تر جلوه داده است.

در این زمینه مثال‌ها پرشمارند. مثلا هفته گذشته سخنگویان دو کمپانی بین‌المللی بزرگ تکنولوژی، یعنی اپل و مایکروسافت اعلام کردند فعالیت‌شان تحت‌الشعاع چالش‌های شیوع کرونا قرار گرفته است. این ادعاها می‌تواند درست در راستای پیش‌بینی‌های  بانک گولدمن‌ساکس باشد، که تخمین زده بود شیوع ویروس کرونا رشد شرکت‌های آمریکایی و سود اقتصادی این شرکت‌ها را در سال ۲۰۲۰ از بین خواهد برد.

شرکت‌های هوایی و توریستی و بازارهای نفت و انرژی دیگر کمپانی‌هایی هستند که کرونا اوضاع نامناسبی را برایشان به وجود اورده است. این‌که همزمان با افت ارزش سهام شرکت‌ها و کشورهای مختلف شاهد کاهش محسوس و ملموس قیمت نفت نیز هستیم (که با افتی ۱۴ درصدی از سال ۲۰۱۱ به این سو بیشترین کاهش را تجربه کرده) نشان از اوضاع نامساعد اقتصاد دنیا دارد، که همه و همه در اثر شیوع ویروس کرونا بوده است.

کویت: در ۲۴ ساعت اخیر مبتلای به کرونا نداشته ایم

وزارت بهداشت کویت آخرین آمار مبتلایان به کرونا را در این کشور اعلام کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، کویت یکی از کشورهای است که در آن ویروس کرونا مشاهده شده است.

وزارت بهداشت کویت تاکید کرد که در ۲۴ ساعت اخیر هیچگونه مبتلای به کرونا در این کشور مشاهده نشده است.

وزارت بهداشت کویت همچنین از شهروندان این کشور خواست در شرایط کنونی به خاطر جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا راهی سفرهای خارجی نشوند و خاک این کشور را ترک نکنند.

در اطلاعیه وزارت بهداشت کویت آمده است: تا الان ۴۳ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده اند که همه آنها در ارتباط با کسانی بودند که از ایران دیدن کردند. تا الان هیچ گونه فوتی نداشته ایم و همه مبتلایان به کرونا در بیمارستان تحت مراقبت هستند.

رشد منفی بی‌سابقه فعالیت کارخانه‌ ها در چین

فعالیت کارخانه ای چین در فوریه با سریعترین روند بی سابقه تاکنون منقبض شد که گویای آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر دومین اقتصاد بزرگ جهان است. اداره ملی آمار چین اعلام کرد شاخص مدیران خرید چین از ۵۰ واحد در ژانویه به ۳۵.۷ واحد در فوریه نزول کرد. قرائت پایین ۵۰ واحد به منزله رشد منفی است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند شاخص مدیران خرید در فوریه ۴۶ واحد خواهد بود.

ایسنا نوشت: این شاخص نخستین تصویر رسمی از وضعیت اقتصاد چین از زمان شیوع ویروس کرونا به شمار می رود. این ویروس تاکنون در سرزمین اصلی چین تقریبا سه هزار نفر قربانی گرفته و حدود ۸۰ هزار نفر به آن مبتلا شده اند.

این گزارش رسمی عمیق شدن شکافها در اقتصاد چین را نشان می دهد که پیش از این از جنگ تجاری با آمریکا متالم شده بود. شیوع این اپیدمی باعث اعمال محدودیتهای جابجایی و اقدامات بهداشتی شده که فعالیت اقتصادی را فلج کرده است.

انتظار می رود رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول به شدت آسیب ببیند که این مسئله سیاستگذاران را برای معرفی اقدامات محرک مالی تحت فشار شدیدی قرار داده است. شرکت نومورا رشد سه ماهه نخست امسال چین بر مبنای سالانه را دو درصد پیش بینی کرده است.

زیرشاخص فعالیت بخش تولید از ۵۱.۳ واحد در ژانویه به ۲۷.۸ واحد در فوریه سقوط کرد و سفارشهای جدید از ۵۱.۴ واحد در ژانویه به ۲۹.۳ واحد در فوریه افت پیدا کرد.

کارخانه های چین به دلیل شرایط نیروی کار و محدودیتهای سفر، با سریعترین روند چند سال اخیر نیروهایشان را از دست می دهند. سران چین از دولتهای محلی، کارخانه ها و کارگران در مناطقی که آلودگی کمتری به ویروس کرونا داشته اند خواسته اند هر چه سریعتر فعالیتشان را از سربگیرند. اما واکنش به این درخواست آهسته بوده و بسیاری از کارگران مهاجر از جمله کسانی که در استان هوبی هستند، به دلیل مقررات سخت گیرانه قرنطینه و ممنوعیت سفر هنوز به سرکار خود برنگشته اند.

آمار رسمی نشان داد که تنها حدود ۳۰ درصد از شرکتهای کوچک و متوسط چین تا چهارشنبه گذشته فعالیتشان را ازسرگرفتند. برخی از شرکتهایی که فعالیتشان را ازسرگرفته اند، پایینتر از ظرفیت معمولی فعالیت دارند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، با گسترش ویروس کرونا به کشورهای بیشتر، برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که تاثیر این اپیدمی بر زنجیره تامین جهانی ممکن است به بهبود فعالیت تولیدکنندگان چینی ضربه بزند.

بخش خدمات چین هم شدیدترین رشد منفی را نشان داد و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی از ۵۴.۱ واحد در ژانویه به ۲۹.۶ واحد در فوریه سقوط کرد.

اقتصاد چین از زمان شیوع اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ وابستگی بیشتری به خدمات پیدا کرده و بخش خدمات اکنون حدود ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.

بخشهای حمل و نقل، گردشگری و سرگرمی هم از زمان شیوع ویروس کرونا به شدت لطمه دیده اند. شاخص فعالیت ساخت و ساز از ۵۹.۷ واحد در ژانویه به ۲۶.۶ واحد نزول کرد.

استرالیا جلوی ورود افرادی که از ایران آمده‌اند را می‌گیرد

استرالیا اعلام کرد اجازه ورود به کسانی که از ایران آمده‌اند را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، به دلیل شیوع ویروس کرونا، استرالیا اعلام کرد هیچ فرد خارجی را که از ایران به این کشور وارد می‌شود را به خاک خود راه نخواهد داد و آنها را به مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگاه خواهد داشت. کرگ هانت وزیر بهداشت استرالیا گفت: به دلیل دوره نهفتگی ویروس کرونا، هر فرد خارجی که به ایران سفر کرده و قصد دارد وارد خاک استرالیا شود اجازه ورود پیدا نخواهد کرد تا اینکه قرنطینه شود.

استرالیا اعلام کرد پس از اینکه آزمایش کرونای یک زن ۶۳ ساله که به تازگی از ایران بازگشته مثبت اعلام شد ۲۵ نفر نیز در این کشور به این ویروس دچار شده‌اند.

ثبت ۲۱۹ مبتلای جدید به کرونا در کره جنوبی

 آمار مبتلایان به کرونا در کره جنوبی به شکل نگران کننده ای در حال افزایش است.

مقامات بهداشتی در کره جنوبی اعلام کردند که ۲۱۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شد تا تعداد آنها به ۳۱۵۰ نفر برسد.

و اما تعداد قربانیان در کره جنوبی ۱۶ نفر است که این نسبت به میانگین مبتلایان کم است.

کره جنوبی بعد از چین طبق آماری که اعلام شده بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را در جهان دارد.

از ترس کرونا؛ درخواست سفارت عربستان برای سفر نکردن به لبنان

سفارت عربستان در لبنان از شهروندان این کشور خواست که به خاطر جلوگیری از ابتلای به کرونا فعلا راهی لبنان نشوند.

لبنان یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که کرونا در آن شناسایی شده است.

 

 

 

نظر شما