شناسهٔ خبر: 38548662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

«چراغ مطالعه» و روایتی غیرمنتظره از عصر مغولان در ایران

اسطوره های سینمای کمدی در «طنزپیشگان»

صاحب‌خبر -

شبکه چهار سیما هر روز ساعت ۱۱ کارنامه هنری کمدین های شناخته شده سینمای جهان را مرور میکند.
به گزارش رسیده، واحد تامین برنامه شبکه چهارسیما، که با توجه به تعطیلی مدارس در پی شیوع بیماری کرونا ویروس و با هدف ایجاد نشاط در خانواده ها، روزانه یک اثر کمدی را در قالب برنامه «طنزپیشگان» پخش می کند؛ برای هفته جاری زندگی کمدین هایی همچون باسترکیتون، چارلی چاپلین، هارولوید، لورل هاردی و نورمن ویزدوم را مرور و یکی از آثارشان را پخش می کند.
در ادامه خلاصه و اطلاعات هر قسمت از برنامه طنزپیشگان که از ۱۱ تا ۱۵ اسفندماه پخش می شود آمده است.
مخاطبان در روز یکشنبه با زندگی هنری باستر کیتون بازیگر و کارگردان کمدی برنده جایزه اسکار آشنا می شوند. همچنین فیلم صامت «بیل، کشتی بخار» محصول ۱۹۲۸ در این قست پخش می شود.
این فیلم داستان دانشجویی است که نقش آن را باستر کیتون بازی می کند و به پدرش که ناخدای یک قایق است می پیوندد و در جریان کمک به پدر در رقابت با یک قایق ران دیگر قرار می گیرد.
روز یکشنبه ۱۲ اسفندماه فیلم «پسر بچه» شاهکار چارلی چاپلین همراه با بیوگرافی از این هنرمند به نمایش در می آید.
«پسر بچه» نام فیلمی صامت، به کارگردانی چارلی چاپلین، با بازی چارلی چاپلین، ادنا پرواینس، جکی کوگان، و تولید سال ۱۹۲۱ است.پسربچه نخستین یا دومین فیلم بلند چارلی چاپلین است.
ماجرای این فیلم را می‌توان آمیخته‌ای از درام و واقعیت دانست. روایت فیلم ماجرای فرد بیکاری در یک محله فقیرنشین را مطرح می‌کند که به‌طور اتفاقی پسربچه بی‌سرپرستی را می‌یابد و ناخواسته او را به زندگی خود راه می‌دهد، ولی رفته‌رفته به او دل می‌بندد.
روز سه شنبه مخاطبان با هارولد لوید و بهترین آثار او آشنا خواهند شد.در این قسمت فیلم “یک مرد دریانورد” محصول ۱۹۲۱ آمریکا به نمایش در می آید.
این فیلم داستان ثروتمند بی‌کاره‌ای (لوید) است که به دختری (دیویس) دل می‌بندد. اما پدر دختر به او هشدار می‌دهد که اگر خیال ازدواج دارد، باید ابتدا برای خودش کسی بشود. ثروتمند به زودی به خدمت نیروی دریائی درمی‌آید و…
روز چهارشنبه بیوگرافی و کارنامه هنری استنلی لورل و الیور هاردی بررسی و فیلم «احمق ها در دریا» به نمایش در می آید.
لورل و هاردی در یک کارخانه شیپورسازی کار می‌کنند. پس از مدتی، هاردی به صدای شیپور حساسیت نشان می‌دهد و روان‌پزشک او (فینلیسن) محیطی آرام را برای او تجویز می‌کند. آن دو به قایقی در کنار بندر می‌روند اما جنایت‌کاری فراری (کرامر) وارد قایق می‌شود و آنان را به خدمت می‌گیرد…
زندگینامه نورمن ویزدوم، کمدین و بازیگر انگلیسی روز پنجشنبه در برنامه «طنزپیشگان» به آن پرداخته می شود. در این قسمت آثار هنری و فیلم های نورمن معرفی می شود.
گفتنی است، «طنزپیشگان» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۱ پخش می شود.

 

«چراغ مطالعه» و روایتی غیرمنتظره از عصر مغولان در ایران

«چراغ مطالعه» شنبه ۱۰ اسفند میزبان دکتر نسیم خلیلی، نویسنده‌ کتاب «رواداری فرهنگی در عصر مغولان» خواهد بود.
تاریخ، موجود سرکشی است و به ما تضمین نداده که مطابق انتظارها، پنداشت‌ها، باورها و قضاوت‌های ما پیش رفته باشد؛ به وقت مواجه با تاریخ باید برای هر اتفاق عجیب و دور از پیش‌بینی آماده بود. مثلاً در نظر بگیرید در فرهنگ و زبان فارسی مغول به‌عنوان یک معادلی برای ویرانگر، بی‌مدارا و وحشی به کار می‌رود، اما واقعاً این‌طور بوده است؟! گزارش‌های تاریخی مختلفی از دوران ورود مغولان به ایران و بعد از آن از دوران استیلای مغول موجود است که این فرضیه‌های نسبتاً ساده را زیاد هم تأیید نمی‌کند.
کتاب «رواداری فرهنگی در عصر مغولان» نوشته دکتر نسیم خلیلی کوشیده است مجموعه آسان‌فهم و آسان‌خوان از این گزارش‌ها را برای مخاطب عام فراهم کند که نشان می‌دهد مغولان احتمالاً بنا بر دلایلی در زمان استیلای خودشان بر ایران از تنوع فرهنگی و آزادی در امور فرهنگی حمایت می‌کردند.
«چراغ مطالعه» برنامه‌ای تخصصی در حوزه کتاب است و با نویسندگان حوزه علوم انسانی در مورد کتابهایشان به گفتگو می نشیند. این برنامه شنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهارسیما پخش می شود و تکرار آن یکشنبه ها ساعت ۱۰ و دوشنبه ها ساعت ۱۳ روی آنتن می‌رود.

 

مرور دو دهه عملکرد خانه تئاتر با حضور سخنگوی خانه تئاتر در شبکه چهار سیما

برنامه این هفته شب تئاتر(دهم اسفند) با عنوان«دو دهه خانه تئاتر» به بررسی وضعیت گذشته و حال خانه تئاتر به عنوان تنها نهاد جامع صنفی هنرمندان تئاتر می پردازد.
در این برنامه محمودرضا رحیمی سخنگوی خانه تئاتر ، پاسخگوی پرسش های گوناگون درباره ساختار و عملکرد این تشکل خواهد بود.
آیتم های تحلیل رویدادهای هفته ،گزارش ها و نیز معرفی کتاب از دیگر بخش های این برنامه هستند.
«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن می‌رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی برعهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

اشتراک گذاری در:

نظر شما