شناسهٔ خبر: 38538474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

رایزنی هیأت‌های ترکیه و روسیه در آنکارا

صاحب‌خبر -
خرداد: همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در استان ادلب در شمال غرب سوریه و کشته شدن ده‌ها سرباز ترکیه‌ای، هیأت‌های ترکیه ای و روسی امروز (جمعه) برای بررسی شرایط این منطقه دیدار و رایزنی کردند.

به گزارش خرداد،ایرنا به نقل از  شبکه تلویزیونی "المیادین"، این دیدار یک روز پس از آن انجام می‌شود که کاروان نیروهای نظامی ترکیه در منطقه جبل الزوایه واقع در حومه ادلب سوریه هدف حمله هوایی قرار گرفت و در جریان آن ۳۴ نیروی نظامی ترکیه کشته شدند.

درحالی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که سربازهای کشته شده ترکیه در میان تروریست‌ها حضور داشتند و آنکارا درباره حضور نظامیانش در ادلب به مسکو اطلاع نداده بود، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه مدعی شد: با وجود آن که با مقام‌های روسی هماهنگ شد و حضور نظامیان‌مان را به اطلاع آنان رساندیم، اما هدف حمله قرار گرفتیم.

ریاست جمهوری ترکیه نیز در این باره اعلام کرد که "رجب طیب اردوغان و "ولادیمیر پوتین" توافق کرده‌اند که بزودی با یکدیگر دیدار کنند.

بدنبال پیشروی‌های ارتش سوریه برای محاصره تروریست‌ها در آخرین پایگاه‌های خود در مناطق شمال غرب این کشور در استان های ادلب و حلب، تنش‌ها ترکیه با دمشق و روسیه  شدت گرفته است.

پیش از کشته شدن نظامیان ترکیه‌ای در حملات هوایی ارتش سوریه و مسکو، رجب طیب اردوغان مدعی شده بود که ارتش سوریه و روسیه در استان ادلب غیر نظامیان و نه تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهند و همین امر موجب خواهد شد که دولت آنکارا بعداً هیچ نقض آتش‌بسی را در ادلب نپذیرد.

این اظهارات پاسخ روس‌ها را بدنبال داشت به طوری که "ماریا زاخارووا"سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خطاب به اردوغان گفت که مسکو این گونه ادعاها و اتهامات از سوی ترکیه را نمی‌پذیرد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده است که ادعاهای مسؤولان ترکیه‌ در خصوص حملات به غیر نظامیان در منطقه کاهش تنش در ادلب با واقعیت سازگاری ندارد.

۱۸  دی ماه نیز در دیدار پوتین و اردوغان در شهر سوچی روسیه، بیانیه‌ای مشترک در خصوص ضرورت اجرایی شدن توافقات امضا شده میان دو طرف در مورد سوریه امضا شد که با حمله تروریست‌های مورد حمایت ترکیه دیری نپایید و بار دیگر اوضاع در این منطقه تشدید شد.

 
 

برچسب‌ها:

نظر شما