شناسهٔ خبر: 38530586 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مردم نگران نباشند؛

کروناويروس با آنفلوآنزا تفاوتي ندارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- متخصص بیماری‌های عفونی: کروناویروس خیلی با آنفلوآنزا تفاوتی ندارد؛ مردم نباید بترسند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر داوود یادگاری نیا گفت: کرونا هم مانند سایر ویروس‌ها فقط یک ویروس است با این ویروس سال‌ها روبرو بوده ایم، اما به لحاظ جهشی که این ویروس پیدا کرده، میزان انتشار آن خیلی بالا رفته و متأسفانه عوارضی هم داشته است در حالی که سرماخوردگی‌های قبلی تا این حد عوارض نداشتند.
وی افزود: اکنون سرماخوردگی‌های معمولی با بیش از 200 ویروس، آنفلوآنزا و کروناویروس وجود دارد و گاهی تفکیک این سه از نظر کلینیکی بسیار مشکل خواهد بود.
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: گاهی مسائل اپیدمیک همانند مسافرت، تماس با فرد قطعی یا فرد مشکوک به ابتلا به کرونا و علایمی، چون تنگی نفس یا خلط شدید در تشخیص بیماری کمک می‌کند، البته خود آنفلوآنزا هم می‌تواند این علائم را داشته باشد.
دکتر یادگاری نیا افزود: کروناویروس خیلی با آنفلوآنزا تفاوتی ندارند، این دو عین هم هستند؛ خیلی از ویروس‌های کنونی که شیوع دارد آنفلوآنزاست خیلی از افراد هنگامی که تب و سرفه دارند، نگران می‌شوند، معتقدیم این افراد نیازی نیست به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند کافی است در منزل استراحت کنند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
وی گفت: اگر فرد دچار علائمی، چون تنگی نفس و دمای بدن بالاست به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند، آن‌ها نیز دستورالعمل خود را دارند و آن را بلافاصله تفکیک می‌کنند اگر نیاز باشد آزمایش می‌گیرند، اگر نیاز نباشد فرد را معاینه و به خانه بر می‌گردانند.
متخصص بیماری‌های عفونی افزود: قطعا نمی‌توانیم بگوییم یک ویروس آنفلوآنزا یا کروناست، اما حتی اگر همه را کرونا نیز در نظر بیگریم مردم نباید بترسند، نباید به مراکز درمانی هجوم بیاورند، زیرا در سنین جوانی این بیماری خود محدود شونده است و بسیاری از افراد بهبود پیدا می‌کنند.
دکتر یادگاری نیا گفت: کروناویروس خیلی خطر آنچنانی ندارد، فقط افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی و کلیوی دارند باید بیشتر رعایت کنند و شاید نیاز باشد به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی افزود: افراد مبتلا به کرونا بالای 98 درصد خوب می‌شوند، البته کروناویروس یا آنفلوآنزا برای ما فرقی ندارد، فقط کرونا ویروس از نظر انتشار وسعت بیشتری دارد و رعایت مسائل بهداشتی را در این زمینه باید جدی‌تر گرفت، البته بهتر است درباره آنفلوآنزا نیز همین اقدامات انجام شود و این موضوع شاید باعث کاهش میزان مبتلایان به آنفلوآنزا نیز بشود.
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در واقع اپیدمی‌ها خود یک تجربه برای جامعه و کشور است، متأسفانه ممکن است مرگ و میر داشته باشیم و هزینه‌های درمانی مان بالا رود و مشکلاتی هم ایجاد شود، اما از طرفی سیستم‌های بهداشتی و درمانی این آمادگی را پیدا می‌کنند تا 10 سال دیگر اگر در دنیا یک اپیدمی به مراتب سخت‌تر اتفاق افتاد آمادگی داشته باشند.
 دکتر یادگاری نیا افزود: در واقع تجربه خوبی پیدا خواهیم کرد و کارورز‌های پزشکی (انترن ها) آموزش خواهند دید و روند برخورد جامعه و مردم با یک اپیدمی را تجربه خواهیم کرد.
وی درباره آمار‌ها در خصوص کرونا در ایران گفت: فکر می‌کردیم با یک پیک وسیع‌تر روبرو می‌شویم شاید نقش مردم، آشنایی و اطلاع رسانی خوب سبب شد تا تصور ما محقق نشود، ولی هنوز زود است که قضاوت کنیم، در 2 تا 3 هفته آینده وضع ما مشخص می‌شود.
متخصص بیماری‌های عفونی افزود: اکنون با این روند و این که همه نیروها، سازمان ها، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همه و همه کمک می‌کنند ان شاء الله بیماری را در چند هفته آینده کنترل خواهیم کرد.
دکتر یادگاری نیا گفت: توصیه ما به مردم این است که در زمینه مهار بیماری کرونا همکاری کنند، یعنی مردم تصور نکنند که دولت باید کاری بکند، مردم به سهم خودشان مشارکت داشته باشند، هدف این است که همه با هم همکاری کنند و همدیگر را آموزش دهند.
وی افزود: در فضا‌های مجازی، صد‌ها پیام در باره کرونا مطرح می‌شود که غلط است و بدآموزی دارد و نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند، البته بعضی از این پیام‌ها هم علمی و آکادمیک است و می‌تواند کمک کننده باشد.
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مردم مشارکت داشته باشند، دستورالعمل‌های کشوری را رعایت کنند، گفته‌های رسانه‌ها را اجرا کنند مسائل بهداشتی را جدی‌تر رعایت کنند، در تجمعات حضور کمتری داشته باشند، مراسم هایشان را برگزار نکنند و سفرهایشان را محدود کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، دکتر یادگاری نیا افزود: مردم آرامش خود را حفظ کنند، خیالشان راحت باشد، چون خوشبختانه در این اپیدمی کودکان کمتر از دیگران مبتلا می‌شوند و اگر هم مبتلا بشوند عوارض آنچنانی ندارند.

نظر شما