شناسهٔ خبر: 38528638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه روشن تحولات و مذاکرات صلح افغانستان

کابل - ایرنا - در آستانه ای امضای توافق نامه صلح آمریکا و طالبان یک هیأت بلندپایه پیمان اتلانتیک شمالی ناتو و واشنگتن امروز (جمعه) به کابل سفر می کند و در مورد بررسی راه های ادامه همکاری‌های مشترک در باره صلح رایزنی می کنند.

صاحب‌خبر -

قرار است فردا شنبه ۲۹ فوریه توافق نامه صلح آمریکا و طالبان در دوحه با حضور شماری از مقامات کشورهای منطقه و جهان امضا شود تا مسیر نشست بین افغانستانی صلح را فراهم سازد.

اما پیش از آن، امروز جمعه دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا با شماری دیگر از مقامات این سازمان وارد کابل خواهند شد و هدف از این سفر، انتشار اعلامیه ای مشترک بین آمریکا، افغانستان و ناتو درباره توافق نامه صلح دوحه و همکاری مشترک خوانده شده است.

دولت افغانستان همچنین گفته است که هیأتی شش نفری را به درخواست آمریکا و طالبان به دوحه فرستاده است تا با این گروه در باره گفت وگوهای صلح بین الافغانی بحث و تبادل نظر کند.

«فضل محمود فضلی»، مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان گفته است که این هیأت به عنوان یک گروه تماس عمل می ‌کند و براساس پیشنهاد طالبان تشکیل شده است.

گفته شده است که «سالم شاه ابراهیمی»، معاون شورای امنیت ملی، «زکیه عادلی» معاون وزارت دادگستری، «عبدالخالق بالاکرزی» معاون وزارت دولت در امور صلح، «فیض الله ذکی» سفیر افغانستان در اندونزی، «امین الدین مظفری» معاون وزارت حج و اوقاف و «توتا خیل» رئیس تنظیم امور زندان‌هااعضای این هیات هستند.

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در قطر اما هرگونه گفت وگو با هیأت دولتی در دوحه را رد کرده و گفته است که  موضع خود را در گفت وگو با دولت افغانستان روشن ساخته و هیچ گفت وگوی با هیأت دولتی نخواهند کرد.

وی افزوده است که شنبه ۲۹ فوریه توافق نامه صلح آمریکا و طالبان امضا خواهد شد و پس از آن پنج هزار زندانی طالبان در زندان از سوی دولت براساس توافق با آمریکا آزاد خواهند شد.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پاسخی به این گفته سخنگوی طالبان نداد و گفته است هر زمان که دولت امادگی دارد که با طالبان درباره ازادی زندانیان مذاکره کند.

این اظهارات بطور واضح نشان می دهد که تناقض‌هایی در گفته های دو طرف مشاهده می شود. اما کارشناسان افغان بر این باورند که دولت وحدت ملی و سیاست مداران مقابل طالبان باید پیش از گفت گوی بین الافغانی اختلافات انتخاباتی را حل و در نشست با هیأت آمریکایی و ناتو که امروز به کابل خواهند آمد، متحد باشند.

«احمد سعیدی» دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که اگر زمامداران، سیاست مداران و شخصیت های مطرح افغانستان در نشست  امروز که با حضور دبیرکل ناتو و وزیر دفاع آمریکا در کابل برگزار می ‌شود، حضور داشته باشند و یکدلی و یک جهتی نشان دادند، سیاست‌های اینده دولت افغانستان شفاف تر یگردد.

وی افزوده است اگر در نشست فردا نفاق، شقاق و دوری سیاست مداران از یکدیگر احساس شد باز تنش‌های سیاسی افزایش خواهد یافت و حکومت آینده از توان لازم برای پیشبرد گفت وگوهای صلح برخوردار نخواهد بود.

حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان نیز در اطلاعیه ای از رهبران دولت وحدت ملی خواسته است که هرچه زودتر اختلافات خود را حل کنند و پیش از آغاز گفت وگوی بین الافغانی با طالبان باید به توافق و حل تنش های انتخاباتی دست یابند.

وضعیت کنونی افغانستان، تلاش آمریکا برای امضای توافق نامه صلح و اظهارات ضد و نقیض مقامات افغانستان و طالبان  از پیچیدگی اوضاع حکایت دارد و این پرسش را مطرح می کند که برایند و نتیجه این گفت وگو ها چه خواهد بود؟ پاسخ و پیش بینی در باره نتیجه آن در شرایط کنونی روشن نیست و باید منتظر بود و زمان پاسخ خواهد داد، که چه خواهد شد.

نظر شما