شناسهٔ خبر: 38552896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

پس از 18 ماه مذاکرات پر فراز و نشیب

توافق صلح میان آمریکا و طالبان امروز در قطر امضاء می‌شود

صاحب‌خبر - یک مقام دولت افغانستان اعلام کرد، قرار است وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ائتلاف نظامی ناتو امروز شنبه به شهر کابل سفر کنند.
به گزارش طلوع نیوز، صدیق صدیقی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، همچنان که آمریکا به امضای یک توافق صلح با طالبان بعد از 18 ماه مذاکرات بین دو طرف نزدیک می‌شود، مارک اسپر، رئیس پنتاگون و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو قرار است امروز به افغانستان سفر کنند. بنا به گفته صدیق صدیقی، اسپر و استولتنبرگ قرار است در این سفر همراه با اشرف غنی، رئیس جمور افغانستان یک اعلامیه مشترک صادر کنند.
از سوی دیگر گزارش شده که انتظار می‌رود سرانجام امروز توافق صلح آمریکا و طالبان در شهر دوحه قطر امضا شود و همزمان با امضای آن نیز این اعلامیه مشترک در شهر کابل منتشر می‌شود.
این تحولات درپی اجرای یک هفته‌ای طرح کاهش خشونت در افغانستان که از تاریخ 22 فوریه کلید زده شده رخ می‌دهند. طبق آمار و ارقام دولتی و همچنین گزارش رسانه طلوع نیوز، در مدت این یک هفته، موارد امنیتی به میزان چشمگیری در افغانستان کاهش یافته است. منابع اعلام کرده‌اند اگر دو طرف موفق به امضای توافق صلح شوند به احتمال زیاد دور دیگری از کاهش خشونت‌ها در افغانستان اجرایی خواهد شد.
از سوی دیگر اعلام شده همزمان با امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان انتظار می‌رود این گروه و دولت افغانستان دست‌کم ۶۰۰۰ زندانی را تبادل کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خامه پرس، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تایید کرد که این گروه به طور حتم مذاکرات بین الافغان را پس از امضای این توافق آغاز خواهد کرد.
با این حال سهیل شاهین گفت که تدابیری برای ایجاد اعتماد پیش نیاز آغاز گفت‌وگوی بین الافغان خواهد بود. او همچنین تایید کرد که گروه طالبان شنبه آتی توافق صلح با آمریکا امضا می‌کند. این سخنگو همچنین گفت ملا عبدالغنی برادر احتمالا این توافق را در قطر در حضور نمایندگان ۲۶ کشور به امضا می‌رساند.

برچسب‌ها:

نظر شما