شناسهٔ خبر: 38466606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اتحادیه اروپا اعلام کرد

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

صاحب‌خبر -

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از فعال شدن سازوکار حل اختلاف در این توافق برگزار می شود. این خبر روز دوشنبه از سوی سایت رسمی اتحادیه اروپا اعلام شد. طبق این اطلاعیه، نشست آتی کمیسیون مشترک روز چهارشنبه ٢٦ فوریه (هفت اسفندماه) در وین، پایتخت اتریش با حضور نمایندگان طرف‌های برجام، یعنی چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و آلمان برگزار خواهد شد.
همچنین در این اطلاعیه آمده است که این نشست به سرپرستی هلگا اشمید به نمایندگی از جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.
دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که درمجموع پانزدهمین دور این نشست‌ها محسوب می‌شود، کمتر از یک هفته پس از سفر وزیران امور خارجه هلند و اتریش به ایران برگزار می شود. وزارت امور خارجه اتریش در صفحه توییترش درباره سفر الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه این کشور و دیدارش با حسن روحانی، رئیس و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نوشت: شالنبرگ، وزیر امور خارجه در تهران با همتایش ظریف دیدار کرده و درباره برجام[توافق هسته‌ای] و ضرورت حفظ آن مذاکره کرد. او بر حمایت اتریش و اتحادیه اروپا از یک راهکار سیاسی که به ثبات منطقه‌ای و امنیت کمک کند، تاکید کرد.
صفحه توییتر وزارت خارجه اتریش در ادامه نوشت: شالنبرگ و ظریف گفت‌وگویی صریح درباره طیف گسترده‌ای از مسائلی مطرح و به ویژه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای،منطقه و شیوع کرونا داشتند. او همچنین بر حفاظت از حقوق بشر در ایران و تعلیق حکم اعدام تاکید کرد.
وزارت خارجه اتریش همچنین گزارش داد: شالنبرگ در دیدار با حسن روحانی بر تعهد اتریش برای کمک به ایجاد دوباره اعتماد در منطقه تاکید کرد. تمامی طرف‌ها باید تعهداتشان در برجام را رعایت کند.
ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.
براین اساس، ایران یکشنبه‌شب ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
۹ روز بعد (۲۴ دی‌ماه)، سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) با صدور بیانیه‌ای سازوکار حل اختلاف در برجام را فعال کردند. البته جوسپ بورل می‌گوید که این سازوکار هنوز فعال نشده و مهلت آن تمدید شده است.  
ایران تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
 

نظر شما