شناسهٔ خبر: 38460871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جدال رسانه‌ای نماینده مجلس و وزارت بهداشت بالا گرفت

دروغ کرونایی

صاحب‌خبر -
 در روزی که کلیات لایحه بودجه سالانه کشور توسط نمایندگان رد شد، خبر اول مجلس موضوع دیگری بود؛ کرونا. ویروسی که حالا به نظر می‌رسد در ایران سیاسی هم شده باشد. جدال امروز بین نماینده قم و دولتی‌ها یک پرده از چهره سیاسی این بیماری بود. آن هم در روزهایی که جامعه منتظر خبرهای مثبت از جدال با این بیماری در حوزه فنی و پزشکی است. امروز مجلس کار خود را بعد از برگزاری انتخابات دوم اسفند با گارد کامل مقابل بیماری کرونا آغاز کرد؛ تمام نمایندگان و افرادی که قصد ورود به مجلس را داشتند قبل و بعد از ورود توسط تیم‌های پزشکی چک می‌شدند. آن هم در شرایطی که تمام مراجعات و دیدارهای مردمی نمایندگان ملغی اعلام شده بود و جز کارکنان مجلس، نمایندگان و گروه‌هایی چون خبرنگاران اجازه ورود کسی به ساختمان پارلمان داده نمی‌شد. در داخل هم کریدورهای مختلف مجلس و از جمله کریدور اصلی صحن بسته شده بود و امکان تردد خبرنگاران وجود نداشت. همچنین دستگاه‌های انگشت‌زنی حضور و غیاب در مجلس شورای اسلامی نیز غیرفعال شده و بنرهایی در نقاط مختلف پارلمان حاوی توصیه‌هایی برای پرهیز از ابتلا به ویروس کرونا نصب شده بود. به محض ورود به ساختمان مجلس  پوسترهایی بر پشت شیشه‌ها دیده می‌شد که در آنها از مردم خواسته شده بود برای پیشگیری، از دست دادن با همدیگر پرهیز کنند؛ تعدادی از کارکنان حفاظت مجلس هم ماسک و دستکش به دست کارهایشان را انجام می‌دادند. صبح امروز هم در جلسه‌ای غیرعلنی وزیر بهداشت گزارشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور ارائه داد که در آن اعلام شده بود آمار فوت در اثر این بیماری تا زمان ارائه گزارش یاد شده 12 نفر بوده.
اما حاشیه‌های کرونایی مجلس با سخنان نماینده قم آغاز شد. احمد امیرابادی فراهانی، آماری تازه از ابعاد شیوع بیماری کرونا را در مجلس مطرح کرد که خیلی زود تبدیل به یک حاشیه خبری و رسانه‌ای شد. ادعای امیرابادی  همه آمارهای قبلی را رد می‌کرد. او از وضعیت نگران کننده قم سخن گفت و تاکید داشت که آمارهای ارائه شده درست نیستند. به گفته این نماینده اصول گرای مخالف دولت، آمار فوتی‌های این بیماری در قم حدود 50 نفر و آمار افراد قرنطینه شده 250 نفر هستند. تاکید او بر این بود که «دولت هیچ اقدام ویژه‌ای در قم انجام نداده است.» بعد از آنکه امیرآبادی مجدداً وارد صحن مجلس شد برای دقایقی در جایگاه خود در هیات رییسه نشست که علیرضا رحیمی عضو دیگر هیات رییسه صندلی‌اش کنار او بود. رحیمی حاضر به نشستن در کنار امیرآبادی نشد و در قسمت دیگری از جایگاه هیات رییسه ایستاده بود تا وقتی که امیرآبادی بر روی صندلی‌اش حضور داشت. البته بلافاصله بعد از این‌که امیرآبادی جلسه مجلس را ترک کرد یکی از کارمندان مجهز به دستکش و ماسک میز و صندلی و بلندگوی او را برای چند بار ضدعفونی کرد اقدامی که باعث ایجاد شائبه ابتلای امیرآبادی به کرونا شد. شائبه‌ای که به دومین جنجال کرونایی امروز مجلس تبدیل شد.
قبل از آنکه خبرهایی مبنی بر ابتلای امیرابادی فراهانی به کرونا منتشر شود، آمارهای ذکر شده توسط او بود که در کشور حاشیه ساز شد. ابتدا در شبکه‌های مجازی کاربران بسیاری با استناد به همین آمارها دولت را به پنهانکاری متهم کردند. هر چند مقامات رسمی وزارت بهداشت خیلی زود اعلام کردند که این آمار به هیچ عنوان صحت ندارد. ساعتی بعد هم ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات این نماینده اعلام کرد که اگر تعداد کشته شدگان قم، نصف یا یک چهارم عدد اعلام شده نماینده قم باشد، من استعفا می‌دهم. حریرچی این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با علی ربیعی، سخنگوی دولت مطرح کرد. جایی که  ربیعی هم تاکید داشت: «امروز در شرایطی هستیم که باید با همدلی کامل به مبارزه با کرونا برخیزیم؛ باید به پزشکانمان اعتماد کنیم ؛ باید از سیاسی کردن موضوع کرونا پرهیز کنیم.» کنایه‌ای که به نظر می‌رسد ناظر به اظهاراتی مانند اظهارات اخیر نماینده قم باشد. البته باز هم با این اظهارات، امیرآبادی فراهانی عقب ننشست و در گفت و گو با «ایلنا» اعلام کرد: لیست فوت شدگان را به معاون وزیر بهداشت دادم، منتظر استعفای حریرچی هستم. البته اینها در حالی است که دیگر نماینده قم یعنی مجتبی ذوالنور که رئیس کمیسیون امنیت ملی هم هست در گفت و گو با سایت «ایمنا» ادعای همکار خود  درباره فوت 50 نفر در قم در اثر کرونا را تکذیب کرد.
امروز البته حاشیه‌های دیگری هم بود که در آنها خود امیرابادی  مجبور به تکذیب آنها شد.  امروز ظهر  خبرگزاری «ایسنا» از قول یکی از نمایندگان مجلس که نامش عنوان نشد، نوشت که «صبح امروز دمای بدن نمایندگان کنترل شد و از سه نفر خواسته شد که وارد مجلس نشوند یکی از آنها امیرآبادی نماینده قم بود و او درخواست برای قرنطینه را هم رد کرد و به منزل رفت.» حوالی ظهر هم اخبار دیگری مبنی بر تشخیص ابتلای امیرآبادی  به کرونا در اورژانس مجلس به گوش رسید. این نماینده قم اما ضمن رد کردن ابتلایش به کرونا به ضدعفونی کردن میز و صندلی‌اش هم واکنش نشان داد و گفت که غلط کردند چنین کاری را انجام داده‌اند من حتی به آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم مبتلا نیستم.

برچسب‌ها:

نظر شما