شناسهٔ خبر: 38460677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون سازمان حفظ نباتات کشور:

ملخ‌ها تا کنون به محصولات کشاورزی کشور آسیب نزده است/ اگر مبارزه قوی نباشد، احتمال آلودگی استان‌های بیشتری وجود دارد

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون خسارتی به محصولات کشاورزی در مناطق درگیر ملخ وارد نشده‌است و تلاش می‌شود با همکاری همه از ورود ملخ‌ها به مزارع و باغ‌ها جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیمراد سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در سفر به بوشهر برای بررسی هجوم ملخ‌ها به این استان، بیان کرد: پارسال عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در  ۷۵۰ هزار هکتار انجام شد، اما امسال پیش بینی می‌شود این میزان به یک میلیون هکتار بسته به شرایط افزایش یابد.

او افزود: تا کنون مبارزه با ملخ صحرایی در هشت هزار هکتار در استان‌های درگیر از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان انجام گرفته است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور  ادامه داد: امسال جمعیت آفت ملخ صحرایی در مبدا آن که شرق آفریقا است شامل کشور کنیا در ۷۰ سال گذشته و در کشور‌های اریتره و اتیوپی در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است و با توجه به اینکه مسیر حرکت جمعیت این آفت با باد است وارد عربستان شده و پس از آن به سمت ایران آمده است که بر همین اساس انتظار داریم سطح مبارزه گسترش پیدا کند.

سرافرازی بیان کرد: احتمال می‌رود در صورتی که کار مبارزه دراستان‌های ورودی ملخ صحرایی به قوت انجام نشود احتمال نفوذ آن‌ها به استان‌های شمالی‌تر و آلوده شدن استان‌های بیشتری در کشور وجود دارد.

او افزود: امسال آفت ملخ صحرایی درمنطقه سیریک و جاسک استان هرمزگان از مناطق تابستان گذران هند و پاکستان وارد شده‌است و کار مبارزه با آن‌ها در حال انجام است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: همچنین هفته گذشته در جریان باد شدیدی که از سمت جنوب غرب ایران اتفاق افتاد  بخشی از آفت ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به ایران هجوم آورد و در بخش‌هایی از منطقه پارسیان هرمزگان، بوشهر و منطقه مهر و لامرد در استان فارس جمعیت به نسبت بالایی از این آفت دیده شده است.

سرافرازی پیش بینی کرد: با توجه به شرایط آب وهوایی و اقلیمی حاکم بر منطقه و پیش‌بینی هواشناسی در آینده بسیار نزدیک شاهد هجوم گسترده ملخ صحرایی از عربستان باشیم.

او گفت: تاکنون خسارتی به محصولات زراعی و باغی در مناطق درگیر وارد نشده‌است و تلاش می‌شود با همکاری همه  سازمان‌های مربوط از ورود ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌ها جلوگیری شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد:  امسال در زمینه مبارزه با ملخ نیروهای انسانی و امکانات نسبت به پارسال بیشتر شده است و با حمایت سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و در اختیار ۱۰ استان درگیر، قرار گرفته است و با توجه به تاکید وزارت کشور در زمینه همکاری استانداران جای دغدغه و نگرانی وجود ندارد.

سرافرازی تاکیدکرد: در خصوص آفت کشی، سازمان حفظ نباتات هیچ محدودیتی ندارد و به اندازه کافی سم تامین شده‌است و در بحث سوخت نیز حسب نامه‌ای که به استانداران نوشته شده به اندازه کافی در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته‌است.

او گفت: با توجه به امکانات پشتیبانی که وجود دارد انتظار داریم هیچ مشکلی در مورد اختصاص اعتبار پیش نیاید و در صورت رویارویی با جمعیت بیشتر ملخ صحرایی، امکان کمک مالی بیشتری وجود دارد.

انتهای پیام/ک

نظر شما