شناسهٔ خبر: 38420674 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين اقدامات براي جلوگيري از انتشار ويروس

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون کل وزیر بهداشت: از 28 مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونای مثبت در کشور 5 نفر فوت کرده اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 785 نفر از بین هزاران نفری که به بیمارستان ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ها مراجعه کرده اند مشکوک به ویروس کووید 19 یا کرونا شناسایی شده اند.
او افزود: تا روز گذشته 18 نفر به صورت قطعی مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده بودند که امروز نیز 10 نفر به تعداد مبتلایان شناسایی شد که از این تعداد 28 نفر ابتلا به ویروس کرونا مثبت بوده است و 5 نفر از این تعداد فوت شده اند.
او افزود: نماینده ویژه تام الاختیار از طرف وزارت بهداشت در قم مامور کنترل ویروس شده اند که از روز گذشته شیوع این بیماری کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. مراجعات کمتر شده است.
دکتر حریرچی گفت: جامعه پزشکی برای کنترل بیماری خود را در معرض بیماری قرار داده اند و حتی پرسنل بیماری نیز قرنطینه شده اند و اجازه خروج از بیمارستان و رفتن به منزل را ندارند.
دکتر حریرچی افزود: داروی مشخصی برای این ویروس شناخته نشده است و همان داروی ویروس قلبی در ترکیب با داروی ضد مالاریا استفاده می‌شود.
در تهران 2 هزار تخت در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و 800 تخت در بیمارستان‌های نیروی مسلح برای درمان ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.
او افزود در جلسه‌ای که در کمیسیون امنیت ملی با حضور ریاست جمهور، وزرات بهداشت داشتیم، کنترل و تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس و وزارت بهداشت به عهده وزارت بهداشت قرار داده شده است، اما جای نگرانی نیست چرا که 80 درصد افراد خود بخود درمان می‌شوند و فقط 2 تا 3 درصد امکان ابتلا و مرگ و میری وجود دارد همچنین شیوع و انتقال این بیماری نسبت به آنفلوآنزای H1N1 به مراتب کمتر است.
دکتر حریرچی افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت بهداشت و تماس با شماره 190 سوالات خود را مطرح کنند.
دکتر یادگاری رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری هم در این برنامه گفت: با توجه به اپیدمی هر بیماری نگرانی عمومی شایع است، اما با توجه به اینکه بیماری کرونا ویروس، شناخته شده است و راه‌های انتقال مشخص است بنابراین از مردم درخواست می‌شود با توجه به عوارض کمتر این بیماری نسبت به انفلوآنزا نگرانی زیادی نداشته باشند. به لحاظ شباهت علائم بالینی آنفلوآنزا و کرونا ویروس اختلاف زیادی نسبت به علائم بالینی این دو بیماری نیست.
دکتر یادگاری گفت: در برخی از بیماران ممکن است منجر به عوارض ریوی و بستری شدن در بیمارستان‌ها شود.
او درباره راه‌های درمان بیماری گفت: در منزل با مصرف تب بر ساده و مصرف مایعات می‌توان درمان اولیه را انجام داد. از تماس با سایر افراد پرهیز شود، اما در صورت سابقه بیماری‌های قلبی و ضعف سیستم ایمنی و مادران باردار و شیرده باید نسبت به مراقبت‌ها توجه بیشتر شود.
اگر فردی مبتلا به این بیماری شود و اطرافیان نیز مبتلا به حالت تهوع و تب شوند باید بیشتر دقت و کنترل کرد. عفونت شدید ریه نیز نیاز به بستری شدن در آی سی یو دارد.
وی درباره عوارض کمتر بیماری برای خردسالان زیر 8 سال نیز گفت: هنوز علت مشخص نیست، ولی افراد با سن بالاتر بیشتر در معرض خطر و عوارض بیماری قرار دارند.
دکتر یادگاری درباره راه‌های پیشگیری بیماری گفت: شایع‌ترین راه انتقال از طریق عطسه و سرفه بیمار است بنابراین باید از تماس فرد بیمار با بقیه افراد خانواده جلوگیری کرد و مراقبت فردی لازم است. تاکید می‌شود از دست دادن و روبوسی خودداری شود. کنفرانس‌هایی که ضروری نیست برای کنترل بهتر است لغو شود.
او افزود: با توجه به اینکه بیماری نادری است افراد می‌توانند در وهله اول به مطب پزشکان مراجعه کنند و یا در منزل درمان شوند، اما در صورت مشکوک بودن بیماری باید به بیمارستان‌های معین مراجعه شود.
آخرین اقدامات برای مقابله و جلوگیری از انتشار ویروسدکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ارتباط تلفنی گفت: در وهله اول یکی از بیمارستان‌ها برای درمان بیماران این ویروس تخلیه شد. تمام امکانات استان برای کنترل بیماری بسیج شده اند.
او افزود: در بعد آموزش مصاحبه‌های متعدد برای آشنا کردن مردم انجام شده است. تعطیلی مدارس، سینما‌ها و مراکز آموزشی فراهم شده است، چون هرچه تجمع کمتر باشد امکان سرایت و شیوع بیماری کمتر است و با کمک وزارت بهداشت در حال کنترل بیماری هستیم.
وسایل بهداشتی مثل ماسک برای پرسنل و لباس‌های مخصوص فراهم شده است و باید از نظر آموزشی نیز امکانات بیشتر فراهم شود بهتر است دولت و وزارت بهداشت در این زمینه و کنترل بیشتر برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری توجه ویژه به استان قم داشته باشند.
دکتر قدیر در ادامه گفت: از وزارت بهداشت و هیئت دولت برای اینکه به شرایط بحران نرسیم درخواست کمک داریم.
دکتر طبرسی معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری در ارتباط تلفنی گفت: از روز پنج شنبه که ابتلای دو نفر در قم به کرونا ویروس انتشار یافت دستور پیشگیری و درمان و جمع اوری بیماران و آوردن به بیمارستان مسیح دانشوری داده شد و اقدامات اورژانسی انجام شد.
او افزود: برای قطع چرخه انتقال کمک مردم در این مرحله نیاز است. از مردم درخواست می‌شود افرادی که مریض هستند از منزل خارج نشوند و به محض بروز علائم به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.
مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل ویروس کرونا گفت: بلافاضله بعد از شیوع بیماری در چین به همراه وزارت بهداشت دستورالعمل‌های آموزشی به مدارس ارسال شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا سیما، او افزود: ویدیو کنفرانسی برای آموزش‌های لازم برگزار شد و تاکیدات لازم برای تجهیز مدارس به مواد شوینده و صابون مایع انجام شد. دانش اموزان باید وسایل شخصی داشته باشند و از وسایل مشترک استفاده نشود. تاکید شده دستگیره‌های در و جایی که دانش اموزان در تماس باشند ضد عفونی شود. در سرویس مدارس باید بیشتر کنترل شود بوفه مدارس باید تعطیل شود و بچه‌ها لقمه‌های سالم از منزل بیاورند و استفاده کنند. اگر دانش آموزی علائم سرماخوردگی را داشت نباید به مدرسه بیاید. از فناوری‌های نوین و شبکه‌های مجازی در سطح مدرسه و کشور به والدین اطلاع رسانی می‌شود. آموزش‌های 2 ساعت در هفته در مدارس بهتر است به آموزش لازم و کنترل ویروس کرونا به والدین آموزش داده شود.
با آموزش‌های لازم و کنترل‌های فردی دانش آموزان و همکاری والدین و آموزش و پرورش و سازمان‌های مرتبط بیماری کنترل خواهد شد.
فرماندهی تخصصی و کنترل بیماری به عهده وزارت بهداشت است که در صورت شیوع بیشتر با هماهنگی وزارت اموزش و پرورش نسبت به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.

نظر شما