شناسهٔ خبر: 38367974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نوبتِ ملت؛ انتخابات دشمن شکن

از ساعت ۸ صبح امروز جمعه دوم اسفند اخذ رای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 با اعلام وزیر کشور فرآیند اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری ساعت 8 صبح در سراسر کشور آغاز شد. بنا به اعلام ستاد انتخابات استان تهران، در کل کشور ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد، ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر کسانی هستند که با رسیدن به سن ۱۸ سالگی برای اولین بار می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. تعداد ۶ هزار و ۶۸۹ شعبه اخذ رای نیز در استان تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری پیش بینی شده که از این تعداد، ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و ۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای است. به همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن لازم است.
 
* گزارش ها از سراسر کشور و سطح شهر تهران از حضور پرشور و شعور مردم در حوزه های انتخابیه حکایت دارد. بنا بر پیش بینی ها بیش از 50 درصد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس مشارکت خواهند کرد.
 
*(ساعت 15) هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اطلاعیه دیگری تاکید کرد که هیچ شخص یا مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.
متن اطلاعیه شماره ۹ به شرح زیر است:
«ضمن حمد و سپاس الهی و ارج نهادن به حضور پرشور ملت قهرمان ایران اسلامی به اطلاع می‌رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.
 
* (ساعت 8:39) ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اطلاعیه شماره ۸ را صادر کرد. متن اطلاعیه شماره ۸ شورای نگهبان بشرح زیر است.

«با حمد و سپاس الهی، با توجه به آغاز روند اخذ رأی در شعب سراسر کشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین دوره میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، هیات نظارت آمادگی کامل خود را جهت امر نظارت بر انتخابات در تمامی سطوح بویژه در شعب اخذ رای، به اطلاع عموم مردم سرافراز ایران اسلامی می رساند.

*(ساعت 8:30 صبح) سخنگوی شورای نگهبان از آغاز به کار حدود ۲۰۰ هزار ناظر برای نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات مجلس و انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری در سراسر کشور خبر داد.
کدخدایی، با تبیین اقدامات نظارتی شورای نگهبان در کشور گفت: همزمان با فعالیت عزیزانمان در هیئت‌های اجرایی، سه تا هفت نفر از ناظران ما به تناسب بزرگ و کوچک بودن شعب اخذ رای بر سر صندوق‌های رأی حضور دارند.
وی افزود: تعدادی بازرس ویژه نیز در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی از استان‌ها اعزام کردیم تا نظارت ویژه‌ای بر انتخابات داشته باشند.
کدخدایی افزود: مردم همواره همیار شورای نگهبان بوده و هستند و می‌توانند گزارش‌ها و شکایت شان را از طریق سامانه "مردم ناظر" برای ما ارسال کنند تا به سرعت رسیدگی کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: همکارانم در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ارتباط مستقیم با استان‌ها دارند و به این گزارش‌ها رسیدگی خواهند کرد.
 
* (ساعت 8 صبح ) عبدالرضا رحمانی فضلی با اعلام رسمی آغاز انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: با تشکر از همکاری همه دست اندرکاران انتخابات امیدواریم با حضور خوب مردم حماسه دیگری خلق کنیم.
وزیر کشور گفت: مردم در سایه امنیت امروز با حضور در صندوق‌های رای، با استفامت وظیفه خود را برابر خون شهدا انجام می‌دهند.
رحمانی فضلی انتخابات را گام بلندی برای رسیدن به اهداف انقلاب و امام دانست و تصریح کرد: همه همکاران شعبه ها انتخابات را در کمال صحت، سلامت، دقت و امن برگزار می کنند.

وزیر کشور از مردم خواست در ۱۰ ساعت قانونی تعیین شده، سر صندوق بروند و همچنین خاطرنشان کرد: ناگزیریم ساعت ۱۲ شب با بستن صندوق‌های رای، شمارش آرا را داشته باشیم.
 
* تمامی شعب اخذ رای در سراسر کشور آماده اخذ رای از کلیه واجدین شرایط (متولدین ۲-۱۲-۱۳۸۰و ماقبل آن) هستند.
انتخابات اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی استان‌ها برگزار می‌شود.
 
با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری به طور همزمان در روز دوم اسفند ماه برگزار می‌شود در مجموع حدود ۱۳ هزار و ۳۷۸ صندوق اخذ رای و ۱۱ میلیون برگ تعرفه در شعب اخذ رای استان تهران پیش بینی و توزیع شده است.

نخستین مشارکت سیاسی حدود ۳ میلیون رای اولی
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی امروز برگزار می‌شود که از میان حدود ۵۹ ملیون نفر واجد رای دادن، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار جوان رای اولی با حضور در پای صندوق‌های رای برای نخستین بار می‌توانند سهم عملی و سیاسی در نظام و کشور داشته باشند.

۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شدند که نزدیک به ۸۸ درصد داوطلبان آقایان و ١۲ درصد را خانم‌ها تشکیل دادند. با احتساب ردصلاحیت برخی نامزد‌ها در مراحل مختلف و همچنین انصراف تعدادی از آنان، بیش از ۷ هزار نفر از این نامزد‌ها برای نشستن پشت کرسی‌های خانه ملت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تبلیغات انتخاباتی ۷ هزار و ۱۴۸ نامزد تایید صلاحیت شده صبح ۲۴ بهمن رسما کلید خورد و تا ۸ صبح امروز پنجشنبه ادامه داشت.
همچنین در این دوره ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که کمی بیشتر از ۲۹ میلیون نفر از آنان، مرد و ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم زن هستند.

هر استان چند کرسی و چند حوزه انتخابیه در مجلس دارد؟
از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی بیشترین تعداد به استان و شهرستان تهران اختصاص دارد. این استان ۳۵ نماینده در ۶ حوزه انتخابیه را روانه بهارستان می‌کند که ۳۰ نماینده مختص شهرستان تهران هستند.
آذربایجان شرقی و اصفهان به طور مشترک پس از تهران در رتبه دوم در تعداد نمایندگان قرار دارد و هر کدام ۱۹ نماینده در مجلس دارند که البته آذربایجان شرقی در ۱۳ حوزه انتخابیه و اصفهان در ۱۵ حوزه انتخابیه.

خراسان رضوی، خوزستان و فارس هر کدام با در اختیار داشتن ۱۸ کرسی مجلس به طور مشترک در رتبه سوم هستند. گیلان با ۱۳ نماینده در ۱۱ حوزه انتخابیه و مازندران و آذربایجان غربی هر کدام با ۱۲ نماینده، کرمان با ۱۰ نماینده در ۹ حوزه انتخابیه، لرستان و همدان هر کدام با ۹ نماینده، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هر کدام با ۸ نماینده در ۶ حوزه انتخابیه، اردبیل، گلستان و مرکزی هر کدام با ۷ نماینده و کردستان با ۶ نماینده در ۵ حوزه انتخابیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اما استان‌های هرمزگان و زنجان هر کدام با ۵ نماینده، قزوین، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، یزد، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی هر کدام با ۴ نماینده و البرز، ایلام، قم و کهگیلویه و بویر احمد با ۳ نماینده پایین‌ترین میزان نمایندگان را در خانه ملت در اختیار دارند.

هموطنان اقلیت‌های دینی هم ۵ نماینده به مجلس معرفی می‌کنند که این افراد نمایندگان مسیحیان ارمنی شمال ایران، مسیحیان ارمنی جنوب ایران، کلیمیان، زرتشتیان و مسیحیان آشوری و کلدانی هستند.

همچنین مردم ۵ استان تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قم و فارس در نخستین میان دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۷نماینده خود را در مجلس خبرگان رهبری برمی گزینند. در هریک از استان‌های اشاره شده یک نماینده و استان تهران ۳ نماینده مجلس خبرگان قرار است انتخاب شوند. در تهران برای ۳ کرسی ۱۵ نامزد، در خراسان رضوی و خراسان شمالی هر کدام برای یک کرسی ۵ نامزد و در استان‌های فارس و قم هر کدام برای یک کرسی ۲ نامزد رقابت می‌کنند. البته در استان فارس تنها یک نامزد مجلس خبرگان رهبری تایید شده بود که به دلیل رقابتی نبودن فضای انتخاباتی یک نفر از نامزد‌های استان تهران به فارس انتقال داده شد.

* رهبر معظم انقلاب اسلامی: انتخابات جهاد عمومی، مایه تقویت کشور و آبروی نظام اسلامی است و حضور گسترده و پر شور مردم در پای صندوق‌های رأی، به توفیق الهی مایه برکت و تأثیرات تحول آفرین در کشور خواهد شد.

* رهبر معظم انقلاب اسلامی: انتخابات خنثی کننده بسیاری از نیت‌های شوم امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و بدلِ فنِ مکر و کَید آنهاست

* رهبر معظم انقلاب اسلامی: تنها راه مأیوس شدن دشمنان، قوی شدن ایران است و یکی از مصادیق ایرانِ قوی، مجلسِ قوی است، مجلسی که بتواند با تصویب قوانین لازم و با هدایت دولت‌ها به مسیر مطلوب، کشور را مصونیت ببخشد.

نظر شما