شناسهٔ خبر: 38333128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

آن چهار نفر...

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزکرمانشاه،
افتتاح پل در سرفیروز آباد کرمانشاه به محرومیت‌های چندساله اهالی چهار روستای این بخش پایان داد، روستاییانی که تیوپ تنها راه ارتباطی‌شان بود.
همیشه برای عبور از این رودخانه ترسناک و خروشان می‌ترسیدم جریان تندباد لحظه‌ای امان نمی‌داد اگر تیوپ هم پنچر می‌شد که فاتحه‌مان خوانده بود.
درحالی‌که به رودخانه خیره شده بود این‌طور ادامه داد پدرم می‌گوید: سیمره، جان دو تا از عموهایم را گرفت وقتی می‌خواستند از این رودخانه عبور کنند.
مبینا درحالی‌که در غمی عمیق فرورفته و بغض گلویش را گرفته بود لبخندی زد و گفت حالا دو ماه است و... صدایش در پژواک شادی بچه‌ها گم شد.
والا دو ماه است که با احداث پل بتنی سنگین بر روی رودخانه سیمره در بخش سرفیروز آباد کرمانشاه راه دسترسی ۴۰۰ نفر از اهالی برقرار شده است.
این پل بتنی در چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به بهره برداری رسید و برکت را به مردم محروم این منطقه هدیه کرد.
ریسه‌های رنگی و پرچم سه رنگ ایران که نشان از فجر سلیمانی بود آذین بخش این پل شده بود خیلی‌ها روی پل ایستاده بودند از بچه‌ها گرفته تا ریش سفیدان و بزرگان روستا.
برایم از گذشته گفتند آن روز‌ها که با وسیله‌ای به نام کنه رفت و آمد می‌کردند بعد‌ها تیوپ تراکتور را باد می‌کردند و با استفاده از آن از روی آب رد می‌شد ند.
آقای اژدری از قدیمی‌های روستا شارع می‌گوید: دو روستای شارع و کا لگه بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند که بیشتر خانه‌های آن با خشت و گل و کپر ساخته شد و گا‌ها تیر آهن را با چند تیوپ به روستا می‌آوردند و خانه می‌ساختند
صدای یکی از جوانان روستا که به سمت من می‌آمد توجه ام را جلب کرد: خانم ... واقعا با این پل از بن بست خارج شده ایم و هیچگاه تلاش‌های ۴ نفر از بزرگان را فراموش نمی‌کنیم.
کسانی که پیگیر ساخت پل شدند این ۴ نفر سال‌ها زحمت کشیدند و تلاششان بلاخره به ثمر نشست
بابک گفت: اگر نمایندگان خانه ملت مثل این چهار نفر دغدغه‌مند باشند دلشان برای مردم بسوزد و پیگیر مشکلاتشان شوند کار درست می‌شود.
با ماشین از پل تازه ساخته شده رد شدیم، این پل بتنی سنگین بطول ۷۰ مترو عرض ۸ سانتی متر بر روی رودخانه سیمره واقع شده است.
رودخانه سیمره یکی از ژرفترین و بلند‌ترین دره پرآب غرب ایران و از سرشاخه‌های رود خانه کرخه است که از بلندی‌های برف گیر غرب ایران عمدتا استان کرمانشاه (رود قره سو) و همدان (رودخانه گاماسیاب) سرچشمه گرفته است
به خانه آقای قاسمی رفتیم مادر بزرگ درحالی‌که هیزم را داخل بخاری می‌گذاشت به ما خوش آمد گفت: و یک چای داغ قند پهلو از روی آتش هیزم جلوی من گذاشت.
بی بی زهرا درحالی‌که خوشحال از راه ارتباطی ایجاد شده بود گفت: انشااله که امکانات دیگری هم مثل جاده، آب شرب سالم و مدرسه هم در روستا ساخته شود.
بی بی زهرا این را هم گفت که امسال مجبور نیستند روی تیوپ بنشینند و پای صندوق رای حاضر شوند.
امسال با ماشین از پل رد می‌شوند و رای خود را در صندوق می‌اندازند
در همین حین بهورز روستا هم از راه رسید برای واکسیناسیون آریا فرزند کوچک خانواده آمده بود.
خانم نعمتی د رحالی که واکسن را از جعبه مخصوصش در آورد گفت: هفتگی برای مراقبت کودکان، دانش آموزان ومادران باردار تردد می‌کند می‌گفت: بهار امسال در رودخانه افتادم چیزی نمانده بود که غرق شوم که به کمک مردم محلی روستا نجات یافتم...
از بی بی زهرا خداحافظی کردم و سری زدم به مبینا و دوستانش که به استقبال آمده بودند.
آن‌ها در یک کانکس ۱۲ متری درس می‌خواندند.
آقای یوسفی معلم جوان روستا یکسالی می‌شود به دانش آموزان درس می‌دهد شش دانگ حواسش به بچه‌ها بود.
او برای ۶ کلاس تدریس می‌کند اول تا ششم...
او معتقد است به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید برای انتخاب نماینده اصلح اولویت بندی داشته باشیم کسی که بتواند مشکلات را اساسی و ریشه دار حل کند نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دغدغه‌مند باشد.
نماینده‌ای که خودش از دل این نهاد آموزشی رشد پیدا کرده و بر کرسی نمایندگی می‌نشیندباید حواسش به مدارس مناطق محروم باشد و برایشان فکری کند.
مبینا که در کلاس پنجم درس می‌خواند گفت: خانم، من سنم به انتخابات قد نمی‌دهد، اما می‌خواهم با یک انتخاب درست آینده خوبی برای خودم، اهالی روستا و کشور عزیزم ایران بسازم.
من می‌خواهم یک پزشک شوم، آقا و خانم نماینده شما هم که حالا تصمیمت را برای خدمت گذاری گرفته اید خدا وکیل دنبال مطالبه مردم باشید، هزاران روستا در کشور مثل ما نیاز به کمک دارند شما هم مثل ۴ نفر روستای ما که پیگیر ساخت پل شدند پیگیر باشید و بسازید.
حرفهایش بر دلم نشسته بود با آن‌ها خداحافظی کردم و بخشدار سر فیروزآباد هم در جمع اهالی با صفای روستای شارع و کالگه هدف از ساخت پل را تسهیل در تردد و عبور و مرور ۴۰۰ نفر ازاهالی روستای شارع، کالگه، چشمه مار و چم نوزده دانست.
گنجوریان می‌گوید: بخش سرفیروزآباد در جنوب شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است که با ۲۶ هزار نفر جمعیت و هزار و ۹۰۰ کیلومتر مساحت دارای ۳ دهستان عثمانوند، جلالوند و سرفیروزآباد است که ۲۳۰ روستا را در خود جای داده است.
بخشدار فیروزآباد گفت: قدمت ۴ روستای آن سوی رودخانه به ۱۰۰ سال می‌رسدکه با لاستیک بادی و قایق‌های چوبی از روی رودخانه سیم ره عبور و مرور می‌کردند که با کمک راهداری کرمانشاه این پل با اعتبار ۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
کنجوریان با قدردانی از مردم ولایت مدار این روستا‌ها گفت: روستاییان خود را برای حضور حداکثری در انتخابات ۲ اسفند ۹۸ آماده کردند تا با حضور خود در این عرصه سرنوشت ساز مهر تاییدی بر جمهوری اسلامی ایران بزنند.
ساعت ۱۹ عصر است و هوا رو به سردی می‌رود.
رودخانه خروشان به راه خود ادامه می‌دهد و ما هم راهی کرمانشاه می‌شویم تا از این پل بگوییم و داستان ۴ نفری که نماینده مردم شدند. نمایندگانی پای کار و کاری ماندگار...
 
 
گزارشگر: پریسا پانیاز 

نظر شما