شناسهٔ خبر: 38323087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بارنیه: اتحادیه اروپا به سبک کانادا با انگلیس توافق نمی‌کند

لندن- ایرنا- نماینده شورای اروپا در مذاکرات برگزیت، تصریح کرد که انگلیس قادر به انعقاد توافق تجاری مشابه کانادا با اتحادیه اروپا نیست.

صاحب‌خبر -

«میشل بارنیه» روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت: ما آمادگی داریم تا مشارکت ارزشمند و گسترده‌ای را با انگلیس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توافق تجاری اتحادیه اروپا و کانادا با کشوری مانند انگلیس که به لحاظ جغرافیایی در مجاورت اتحادیه قرار دارد متفاوت است، تصریح کرد که توافق با انگلیس قابل قیاس با کانادا، کره جنوبی و ژاپن نیست.

این سیاستمدار اروپایی خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا بدون فوت وقت، مطابق با توافقی که دو طرف پیش از برگزیت صورت دادند مذاکره کند.

بارنیه، این اظهارات را در پاسخ به سخنان دیروز «دیوید فراست» جانشین وزیر برگزیت انگلیس مطرح کرد که گفته بود؛ این کشور مایل است به توافق تجاری مشابه کانادا با اتحادیه اروپا برسد.  

«فراست» که در تشکیلات کابینه جدید بوریس جانسون، ریاست مذاکرات با اتحادیه اروپا را برعهده دارد، سخنانی در دانشگاه آزاد بروکسل افزود: ما نگران این نیستیم که در روابط تجاری اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشیم. مطالبه خاصی نداریم بلکه خواهان رسیدن به توافق تجارت آزاد ساده با اروپا هستیم.  

نخست وزیر انگلیس نیز پس از خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دنبال توافق مشابه معاهده تجاری اتحادیه اروپا و کاناداست که به مبادلات کالا میان دو طرف، تعرفه‌ای تعلق نگیرد. وی از سویی اعلام آمادگی کرد که اگر طرف اروپایی با این توافق موافقت نکرد، طرح مشابه توافق با استرالیا را پیشنهاد می‌کند که روی برخی از کالاها تعرفه اعمال شود.

با این حال رئیس کمیسیون اروپا می گوید که چنین توافق با استرالیا وجود ندارد.

«اورسولا فون درلاین» گفت: استرالیا شریک قوی و خوش‌فکری است اما اتحادیه اروپا توافق تجاری با این کشور ندارد و طبق قوانین سازمان تجارت جهانی همکاری می‌کند.

رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه «اگر این شیوه همکاری مورد تأیید انگلیس است، اتحادیه اروپا با اجرای آن مشکلی ندارد» یادآور شد که استرالیا و اتحادیه اروپا بتازگی توافق کردند که این شیوه همکاری باید به توافق تجاری تبدیل شود.

انگلیس هرچند دو هفته پیش رسماً اتحادیه اروپا را ترک کرد، اما هنوز به عنوان یک عضو این اتحادیه در دوره گذار یک‌ساله، با اعضای آن مبادلات تجاری انجام می دهد.

دو طرف مایل هستند تا در این مدت که به آن دوره گذار اطلاق می‌شود، درباره نحوه همکاری‌های تجاری در آینده مذاکره و به توافق برسند.  

طرف اروپایی نسبت به جدول زمان‌بندی مورد انتظار انگلیس چندان خوش‌بین نیست اما انگلیس تمایلی به تمدید این دوره ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، مرحله بعدی مذاکرات برگزیت قرار است از ماه آینده میلادی آغاز شود.

نظر شما