شناسهٔ خبر: 38292448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات «علوم شناختی و رسانه»

رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون خبرگزاری فارس در یادداشتی به بررسی موضوع «علوم شناختی و رسانه» پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون خبرگزاری فارس در یادداشتی موضوع «علوم شناختی و رسانه» را بررسی کرده و شناخت چگونگی و الگوی گزینش و پردازش این اطلاعات از سوی رسانه‌ها و هم از سوی مخاطبان را موضوع اصلی علوم شناختی در مطالعات رسانه برشمرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

«رسانه وظیفه گزارش و توصیف واقعیاتی را دارد که در دایره شناخت مخاطبانش قرار ندارد، فهم رسانه از واقعیت و آنچه توصیف می‌کند و البته کیفیت این توصیف و توضیح، واکنش مخاطبان را به دنبال دارد. در این تعامل دو موضوع محوری وجود دارد: اول این‌که رسانه‌ها چگونه واقعیات را مشاهده و پردازش می‌کند و دوم این‌که مخاطبان چگونه نتایج این پردازش رسانه‌ای را فهم می‌کنند.

در دو سوی این ارتباط «انسان» قرار دارد، بنابراین شناخت «انسانِ رسانه‌ای»  و «انسانِ موضوعِ رسانه»   اهمیت ویژه‌ای دارد.

بین رسانه و مخاطبانش یک ارتباط بین الاذهانی برقرار است، رابطه‌ای دوسویه و تعاملی که «مفاهمه» کلید اصلی آن است.

در دنیای رسانه‌ها تعدد و تنوع اطلاعات امری اجتناب‌ناپذیر است، گاهی در خصوص یک موضوع واحد، رسانه‌های مختلف اطلاعات متفاوت و گاه متضادی تولید و منتشر می‌کنند، بخشی از این تفاوت‌ها حاصل رویکردهای حرفه‌ای رسانه‌ای یا منافع خاص  رسانه نماها در قلب واقعیات است اما بخش عمده‌ای نیز به ماهیت و سرشت انسانی مربوط است، شناخت چگونگی و الگوی گزینش و پردازش این اطلاعات از سوی رسانه‌ها و هم از سوی مخاطبان، موضوع اصلی علوم شناختی در مطالعات رسانه است.

علوم شناختی مجموعه‌ای از نظریات روانشناسی، جامعه‌شناسی، عصب‌شناسی را به خدمت می‌گیرد و با بلوک‌های این علوم بنایی نو می‌سازد که بتوانیم ماهیت انسانی خودمان را بهتر و دقیق‌تر بشناسیم. شاید اغراق نباشد که مجموعه علوم شناختی را علم «انسان‌شناسی» بخوانیم.

علوم شناختی وظیفه دارد از یک‌سوی به رسانه‌ها بیاموزد چگونه مشاهده و چگونه گزارش کنند و از سوی دیگر به مخاطبان بیاموزد که چگونه دیده‌ها و گزارش‌های رسانه‌ها را فهم کنند، بنابراین استفاده از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه بر تمامی اهالی رسانه کشور فرض است؛ کاری که رسانه‌های پیشرو دنیا سال‌هاست انجام می‌دهند و ما از آن غافلیم، بدون تردید ریشه برخی مشکلات واقعی کشور ریشه در ذهنیاتی غلط دارد که رسانه‌ها وظیفه اصلاح آن‌ها را بر عهده‌ دارند. 

انتهای پیام/

نظر شما