شناسهٔ خبر: 38143050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آزادراه تهران - شمال با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود

افتتاح سه بزرگراه در تهران تا آخر سال

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی خبر از افتتاح آزادراه تهران - شمال در روزهای آینده داد و گفت: «ارزش مالی این آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان است. این قطعه در کنار آزادراه تهران - شمال حدود ۶۵ کیلومتر راه شمال را کوتاه‌تر می‌کند و به‌طور معدل ۱۰ لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت که در سال ۸۶ میلیون لیتر بنزین است. همچنین ادامه اتوبان همت که یکی دیگر از پروژه‌های تأثیرگذار با عیار بالا در زندگی مردم است و کنار گذر جنوبی تهران که ۱۶۰ کیلومتر است و یکی از آزادراه‌هایی است که روی ترافیک چند استان ازجمله تهران تأثیر دارد تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. این آزادراه از آبیک تا چرمشهر با اتصال به چند اتوبان شمالی و جنوبی روی آمد و شد و ترافیک تهران و البرز تأثیر بسزایی خواهد داشت.»

سلطه آمریکا
محمد اسلامی با تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: مهم‌ترین نقشه‌ای که آمریکایی‌ها برای منطقه و کشور ما در سر دارند، کوچک کردن ایران بزرگ است. در غیر این صورت دلیلی ندارد که استکبار به ما این همه مزاحمت و هزینه تحمیل کند و همه حرف این است که یک ایران عزتمند که سلطه‌پذیر نیست را برنمی‌تابند. هنوز هم آمریکایی‌ها در حسرت برگشت و سلطه بر ایران هستند و تمام حرف آن‌ها سلطه و پذیرش است که حضرت امام راحل با رهبری خودشان و بیداری ملت مقتدر و دارای عزت‌نفسمان، این عدم سلطه‌پذیری را نشان دادند.
اسلامی درباره خواست آمریکا از ایران گفت: نقشه آمریکا برای خاورمیانه بزرگ تمام‌شده و اختتامیه آن به شهادت رساندن ناجوانمردانه سردار سلیمانی بود که رسماً مسئولیت آن را پذیرفتند. بعدازآن معامله بزرگ قرن را شروع کردند که یک نقشه افتضاح‌تر و شکست‌خورده‌تر از خاورمیانه بزرگ است. در خاورمیانه بزرگ طرح این بود که از کنار اسرائیل کشورها را تجزیه کنند. این نقشه شامل لبنان،‌سوریه، عراق و ایران بود که با تبدیل به کشورهای کوچک توسط عناصر دست‌نشانده آمریکایی اداره و بدون مزاحمت فرمان پذیر باشند.
گاو شیرده خاورمیانه
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه نگاه‌ استکبار جهانی به کشورهای خلیج‌فارس همان «گاو شیرده» است، گفت: غربی‌ها از داشتن نفت و ذخایر منطقه لذت می‌برند و می‌خواهند این منابع را به رایگان ببرند. در آن روزها ۶.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم. کشوری که کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت داشت و پول نفت در صندوقی بود که برای خریدهای ایران تخصیص داده بودند که موردنظر آمریکا بود. برنامه‌ای که خودشان وضع می‌کردند اجرایی می‌شد و نه برنامه‌ای که مدنظر ملت ایران بود. مستند می‌توان گفت امروز برای کشورهای همسایه شرایط به همان صورت است. هدف استکبار برای ایران محقق نشد. به همین خاطر به صراحت با زور و دیپلماسی می‌گویند که ایران منافع آمریکا را به خطر انداخته است. ما در چنین عصری زندگی می‌کنیم و این‌گونه القا می‌شود که ایران با مناسبات جهانی هم‌خوانی نداشته و صلح جهانی را به خطر انداخته‌ایم. حضور جمهوری اسلامی در منطقه چیزی نیست جز ضدیت با مداخله بیگانه که هدفش بر هم زدن نظم، امنیت و آرامش ملت ایران است.

کاهش فروش نفت
اسلامی افزود: «امروز جنگ از نوع اقتصادی است. ایران پس از انقلاب بیش از ۳ میلیون بشکه نفت نفروخته است، اما اکنون جمعیت ما ۸۰ میلیون نفر است و فروش نفتی در مفروضات بودجه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز است. هدف جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها به صفر رساندن ارزش پول ملی ایران است تا نارضایتی مردم به حداکثر برسد و هرگونه خدماتی که برای رفاه جامعه و گسترش و بهبود وضعیت ایران و توسعه باشد همه آن‌ها را کنترل و متوقف کنند. این موضوع را به عنوان یک تصمیم مدیریتی با استفاده از تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند یا به خدمت گرفتند، اعمال کرده و کنترل می‌کنند. به همین خاطر اجازه انجام ساده‌ترین کار را نمی‌دهند اما ما در مقابل این جنگ اقتصادی مهم‌ترین کاری که باید انجام می‌دادیم این بود که قید وابستگی را به‌طور قاطع بزنیم. از همه ظرفیت‌های درونی خودمان استفاده کنیم و کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم.»

توسعه راه‌های کشور
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه گفت: در سال 98 حدود ۷۲۴ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شد و از ابتدای سال حدود ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث، تکمیل و افتتاح کردیم و تا پایان سال همین میزان کار انجام می‌شود. تا سال ۹۹ حداقل ۳۵۰۰ کیلومتر به راه‌های روستایی اضافه خواهد شد.

اتصال استان اردبیل به شبکه راه‌آهن
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه راه‌آهن در دولت تدبیر و امید گفت: بیست و سومین استانی که بناست به راه‌آهن متصل شود، استان اردبیل بود که ریل‌گذاری آن را هفته پیش شروع کردیم. تا پایان دولت، هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر خط ریل کشور اضافه می‌شود.وی ادامه داد: در بحث پروژه‌های مسکن چند روز قبل ۱۰ هزار واحد را در پردیس تحویل دادیم که از چند سال قبل مردم منتظر تحویل این واحدها بودند. ازجمله پروژه‌های مسکونی که در برنامه قرار گرفت که به یک برنامه و جریان عظیم تبدیل شد که مردم صاحب‌خانه شوند.

نظر شما