شناسهٔ خبر: 38101489 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سالمندی جمعیت باعث شد تا سال ۲۰۲۰ سال پرستار نامگذاری شود

حضرتی گفت: هم اکنون جمعیت جهان و ایران به شدت در حال سالمند شدن می باشد و سازمان جهانی بهداشت نیز با نگاه به این موضوع سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال پرستار و ماما نامگذاری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ، «مریم حضرتی» در نشست خبری برنامه های دهه فجر معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: سال 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی  سال پرستار و ماما نامگذاری شده است که این امر طی نامه ای توسط دکتر تدروس، رییس سازمان جهانی بهداشت و سایر مقامات سازمان های پرستاری برای کشورهای جهان ارسال شده است.

 

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف از نامگذاری سال 2020 به نام پرستار و ماما سرمایه گذاری کشورها بر روی این حوزه می باشد، گفت: این امر به دلیل تغییراتی که در دنیا در حال اتفاق است و جامعه به سمت سالمندی می رود، به گونه ای که هر ماه در سال یک میلیون نفر به جمعیت بالای 60 سال دنیا اضافه می شود.

 

وی افزود: در سال 2050 برای اولین بار در کره خاکی تعداد سالمندان بیشتر از تعداد کودکان خواهد بود و جمعیت سالمندی در ایران نیز به سرعت در حال رشد می باشد به صورتی که اکنون جمعیت سالمند ایران 9.2 است که پیش بینی شده تا 30 سال آینده 25 درصد جمعیت ایران سالمند باشند.

 

حضرتی افزود: رشد سالمندی منجر به رشد بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سکته های قلبی و مغزی خواهد شد، گفت: افزایش فزاینده هزینه های درمانی باعث می شود تا کشورها به سمت ارایه خدمات پرستاری روی بیاورند.

 

وی با تاکید بر اینکه پرستاری در ایران پیشرفت چشمگیر و قابل توجه ای داشته است، گفت: هم اکنون بیش از 75 درصد نیروهای درمانی ما را نیروهای پرستاری تشکیل می دهند و 194 دانشکده پرستاری، دو هزار عضو هیئت علمی در رشته های پرستاری و 44 هزار دانشجوی پرستاری در رشته های مختلف داریم.

 

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: هم اکنون سالانه یازده هزار نیرو در حوزه های پرستاری فارغ التحصیل می شوند و 16 مرکز تحقیقات و یک شبکه ملی تحقیقات پرستاری در کشور وجود دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه پرستاری در ایران در طول هشت سال دفاع مقدس نقش بی بدیلی داشته است، گفت: هم اکنون 150 هزار پرستار و 15 هزار مدیر پرستاری در کشور در حال ارایه خدمات هستند.

 

وی با بیان اینکه چالش های پرستاری در ایران هم اکنون بسیار زیاد است، گفت: امیدواری ما این است که با کمک وزیر بهداشت و سایر مسئولان وزارتخانه ها مشکلات پرستاران حل و فصل شود.

 

حضرتی با بیان اینکه همچنان مسئله کمبود نیرو در حوزه پرستاری به شدت مشاهده می شود، گفت: امسال 4500 نیروی پرستاری در حال جذب شدن هستند و 4500 نیروی دیگر نیز در اسفند ماه جذب خواهد شد و اگر سالانه 10 هزار نیروی پرستاری در کشور جذب شود تا سال 1404 به کف استاندارد نیروی پرستار خواهیم رسید.

 

وی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستار فقط مختص به ایران نیست، گفت: در تمام کشورهای دنیا کمبود نیروی پرستاری به عنوان یک معضل وجود دارد و راه اندازی تخت های جدید و بازنشسته شدن پرستاران قدیمی از عوامل اصلی است که ما را نیازمند به پرستاران جدید می کند.

 

وی افزود: ما به دنبال این هستیم تا یک کارگروه تخصصی نظام پرداخت پرستاران را اصلاح کنیم که این کارگروه هم اکنون مجدانه در حال کار است و پس از نهایی شدن برنامه های آن روش پرداخت قاصدک جایگزین خواهد شد.

 

وی افزود: جدا شدن کار از کارانه و جدا کردن منبع اضافه کار از منبع کارانه از درخواست های اصلی پرستاران می باشد.

 

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه جذب و نگهداشت پرستاران به خصوص در مناطق محروم از دیگر برنامه های ماست، گفت: با همیاری خیرین به دنبال این هستیم تا پانسیون های پرستاری در مناطق محروم راه اندازی شود.

 

وی افزود: 30 هزار نفر از پرستاران کشور دارای پروانه صلاحیت حرفه ای هستند و در برخی از گروه ها داشتن پروانه صلاحیت حرفه ای الزامی شده و بیش از 10 هزار نفر از پرستاران برای آزمون صلاحیت حرفه ای که در اسفند ماه برگزار می شود، ثبت نام کرده اند.

 

وی با بیان اینکه توانمندسازی پرستاران از وظایف معاونت پرستاری می باشد، گفت: 100 نفر از پرستاران کشور دوره های آموزشی لازم را به عنوان پرستاری بحران گذرانده اند که اگر بحرانی در کشور داشته باشیم، تیم ملی پرستاری بحران می تواند فعالیت کند.   

 

حضرتی افزود: نقشه راه پرستاری کشور در افق 1404 طی دو سال تدوین شده است و در هفته گذشته رونمایی شد که برای اجرای نهایی به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد.

 

وی در پاسخ به خبرنگار شبستان در خصوص تعداد پرستاران بحران که آموزش دیده اند آیا کفایت جمعیت کشور با وجود بلایای طبیعی را دارد یا خیر، گفت: از هر منطقه آمایشی 10 پرستار حضور داشتند که هر پرستار سه دوره پودمانی را طی کرده است و این پرستاران در محل فعالیت خود ماموریت دارند که به صورت خوشه ای به سایر پرستاران آموزش دهند.

 

وی افزود: هم اکنون 75 درصد نیروهای حوزه پرستاری را بانوان تشکیل داده و 25 درصد آقایان فعالیت می کنند، اگرچه نیاز به نیروی آقای بیشتری وجود دارد.

 

وی در خصوص آموزش پرستاران برای مقابله با ویروس کرونا گفت: امروز صبح طی یک ویدیو کنفرانس که با حضور بسیاری از اعضای کنترل عفونت، پرستاری بحران و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان ها برگزار شد، در این خصوص اطلاع رسانی های لازم صورت گرفت و با دستورالعملی که در معاونت بهداشت ابلاغ شده است، تمامی نیروهای ما در جریان دستورالعمل قرار دارند و هم اکنون کار مهم ما انجام این دستورالعمل به عنوان یک کار عملیاتی می باشد.

 

 

پایان پیام/ 55

نظر شما