شناسهٔ خبر: 38111815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

آماده‌باش پرستاران برای مقابله با کروناویروس

صاحب‌خبر -

معاون پرستاری وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هنوز موردی از کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده و البته باید در این زمینه در آماده‌باش باشیم، گفت: «در این راستا پس از جلسه با معاونت درمان، دستورالعملی به کلیه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ارسال شد تا پرستاران و بویژه پرستاران کنترل عفونت‌ها در جریان آن باشند.»
به گزارش سپید به نقل از ایسنا، مریم حضرتی در نشستی خبری به مناسبت ایام دهه فجر در وزارت بهداشت،در خصوص مصرف ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری کروناویروس، گفت: «نباید وحشت‌زایی کنیم و تنها کسانی باید از ماسک n۹۵ استفاده کنند که در معرض خطرات تنفسی بیماری باشند که خوشبختانه تا کنون نیز موردی از ابتلا به کروناویروس نداشتیم.»
جذب ۴۵۰۰ پرستار جدید تا پایان اسفند ماه
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۶ مرکز تحقیقات و یک شبکه ملی تحقیقات در کشور وجود دارد، گفت: «اکنون بالغ بر ۱۵۰ هزار پرستار و بیش از ۱۵ هزار مدیر پرستاری در کشور داریم.» حضرتی در ادامه به چالش‌های فعلی پرستاران اشاره کرد و افزود: «چالش‌های پرستاران کم نیست، اما با نگاه مثبت و خردورزی وزیر محترم امید داریم این چالش‌ها رفع شود. یکی از این مشکلات، کمبود شدید نیروی پرستاری است. امسال۴۵۰۰ نیرو جذب شدند که با قول مساعد جناب وزیر تا پایان اسفند ماه قرار است ۴۵۰۰ پرستار دیگر نیز جذب شوند. در صورتی که سالانه ۱۰ هزار نیرو جذب کنیم تا سال ۱۴۰۴ می‌توانیم به کف استاندارد برسیم.» وی گفت: «طبق تحقیقات صورت گرفته به ازای هر ۱۰ درصد نیروی پرستاری که به علت بازنشستگی و یا سایر علل از سیستم کاری خارج می‌شوند، احتمال مرگ و میر در بیماران ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. البته این کمبود پرستار متوجه تمام دنیا است؛ به شکلی که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان یک معضل جهانی یاد می‌کند.»
پیگیری اصلاح نظام پرداخت پرستاران
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: «مشکل دیگر پرستاران اصلاح نظام پرداخت است که ‌به دنبال اصلاح آن هستیم و در این راستا کارگروهی تخصصی با حضور معاونت توسعه، معاونت پرستاری و معاونت درمان تشکیل شده است تا بیشتر بر این موضوع همفکری کنیم. درخواست پرستاران این است که کار از کارانه جدا شود و همچنین منبع اضافه کار از منبع کارانه نیز جدا باشد که این موضوع بسیار مهمی است که اکنون در برخی از دانشگاه‌ها به آن توجه نمی‌شود.» حضرتی در خصوص میزان معوقات فعلی پرستاران گفت: «حداکثر معوقه قابل قبول سه ماه است. اکنون در خصوص کارانه از ۱۴ ماه معوقه به ۷ ماه رسیده‌ایم و اضافه کار پرستاران از ۱۸ ماه معوقه به ۱۲ ماه کاهش یافته است. البته این میزان باید اصلاح شود و به کمتر از این عدد برسیم. توجه کنید که در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز پرداخت اضافه کار و کارانه به روز است، اما متوسط کشوری موجود چیزی بود که عنوان شد.»
مراقبت در منزل برای شش بیماری مزمن
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین به اهمیت استفاده از پرستاران در مراکز مراقبت در منزل برای شش بیماری مزمن اشاره کرد و افزود: «از آن جایی که بیشترین ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران مزمن اتفاق می‌افتد، استانداردهای پرستاری در منزل را تدوین کرده و آن را به شورای عالی بیمه ارسال کرده‌ایم تا این موضوع از آن مبادی پیگیری شود.» وی به برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در سال جاری اشاره کرد و گفت: «امسال برای اولین بار در تاریخ پرستاری ایران این آزمون برگزار خواهد شد. تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از پرستاران دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای هستند. طبق آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای این آزمون برای فارغ التحصیلان پس از سال ۹۶ در تاریخ ۲۳ اسفند ماه امسال اجرا می‌شود که در پی آن بیش از ۱۰ هزار نفر با همکاری سازمان سنجش آزمون خواهند داد.» معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: «اکنون ۸۵۰ مرکز فعال مراقبت در منزل داریم و ۵۵۰ مرکز دیگر هم موافقت کرده‌اند تا به این مراکز اضافه شوند.»
سرانجام حذف سامانه قاصدک
معاون پرستاری در ادامه در رابطه با حذف سامانه قاصدک گفت: «امیدواریم تا پایان اسفند ماه این سامانه حذف شود، اما دقت کنید پس از حذف آن نیاز به مدل محاسباتی جایگزین داریم که باید برای آن نیز فکری شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما