شناسهٔ خبر: 3805632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سردار احمدی‌مقدم صبح دیروز در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی پلیس فتا:

دخالت سایبری پلیس برای حفاظت از اطلاعات مردم است

صاحب‌خبر -







دخالت سایبری پلیس برای حفاظت از اطلاعات مردم در فضای مجازی است.
سردار «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرمانده پلیس ایران در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی پلیس فتا اظهار کرد: پیشرفت تکنولوژی روزافزون بوده و باوجود پیشرفت‌ها در این زمینه هنوز باید اقدامات بیشتری را انجام دهیم.
وی گفت: امروز گام‌های زیادی توسط ناجا در حوزه‌ سایبری انجام گرفته و پلیس در همه‌ عرصه‌های ارتباطی دیجیتال است. در موضوع بیسیم‌ها تحریم ابتدا وقفه‌هایی برای ما ایجاد کرد ولی این مسأله چندان هم بد نشد، چرا که خودمان موفق به تولید صنعتی بیسیم‌های تترا شدیم ولی با یک برنامه باید آن را فراگیر کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر در تهران ۵ هزار بیسیم داشته باشیم، ۵۰ هزار بیسیم دیگر نیز مربوط به ارگان‌های دیگر است، افزود: موضوع تترا برای تولید فراگیر نیاز به یک زیرساخت دارد و اگر مدل اقتصادی آن روشن شود، سرمایه‌‌گذاری‌ها نیز در این زمینه انجام می‌شود.
فرمانده پلیس از اعلام آمادگی این سازمان به عنوان اپراتور خبر داد و گفت: در پایین‌ترین رده‌ها در پلیس ارتباط آنلاین و دیجیتال وجود دارد و اگر تترا راه‌اندازی شود، امکان ارتباط دیجیتال با همه‌ نفرات پلیس امکانپذیر خواهد بود.
سردار احمدی‌مقدم گفت: امروز مرز‌ها تنها مرزهای فیزیکی و صعب‌العبور نیست بلکه مفهوم آن متفاوت شده و فضای سایبری موضوع مرز را گسترده کرده است. گاهی مردم با دست خودشان اطلاعات را در فضای مجازی گذاشته که این موضوع نیاز به مراقبت دارد تا مورد سوء‌استفاده مجرمان قرار نگیرند.
فرمانده پلیس با اشاره به اینکه مداخله ما در فضای مجازی حفاظت از اطلاعات مردم است، گفت: افزایش قدرت اطلاعاتی پلیس در این فضا به مفهوم تقویت سیستم جاسوسی و سرک کشیدن به زندگی خصوصی افراد نیست، بلکه هدف ما حفاظت از حریم خصوصی، اموال، آبروی مردم و صیانت از کشور به‌شمار می‌رود.
وی افزود: در شبکه اجتماعی موبایلی، همه تصور می‌کنند که اگر پلیس در مورد وایبر صحبت می‌کند، یعنی می‌خواهد مردم را از مزیتی محروم سازد، در حالی‌که تمام باند‌های قاچاق موادمخدر و تروریستی جهان به این فضا کوچ کرده و از این شبکه‌ها برای تحقق اهداف شوم خود استفاده می‌کنند.
سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه بخش عمده جرایم سایبری سرقت اطلاعات مردم برای کلاهبرداری است، عنوان داشت: پلیس فتا مرزبان فضای مجازی کشور برای مقابله با دشمنان است، ما از این فضا برای محدود کردن مردم استفاده نمی‌کنیم.
رئیس پلیس فتای ناجا نیز از دستگیری ۲۰هزار مجرم سایبری از زمان راه‌اندازی پلیس فتا در کشور خبر داد.
سردار کمال هادیان‌فر اظهار کرد: ۸۰ درصد نیروهای پلیس فتا مهندس هستند و در سه سال گذشته تعداد زیادی از کارکنان موفق به کسب مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه‌ امنیت سایبری شده‌اند. همچنین ۶۶ دوره‌ تخصصی از زمان راه‌اندازی پلیس فتا در موضوعات مختلف سایبری برای بیش از یکهزار و 500 نفر برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه قدرت کشف پلیس فتا در جرایم سایبری متوسط ۸۳ درصد بوده است، گفت: در سال جاری موفق به کشف ۹۲ درصدی جرایم در فضای مجازی شدیم.
سردار هادیان‌فر در رابطه با علل و انگیزه‌ جرایم سایبری در کشور بیان داشت: ۸۱ درصد علل جرایم مالی، ۱۲ درصد ضداخلاقی، ۳ درصد سیاسی امنیتی و ۲ درصد سرگرمی است.
وی در ادامه عنوان داشت: تاکنون چهار مانور سایبری در کشور اجرا شده است که نخستین مانور با ابلاغ ستاد کل بوده و آخری نیز بهمن‌ماه امسال برگزار شد.
سردار هادیان‌فر افزود:‌ پلیس فتای ایران با ۱۳۷ کشور دنیا در ارتباط است و ارتباط تنگاتنگی با پلیس اینترپل دارد.


 

نظر شما