شناسهٔ خبر: 38047711 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس شورای حل اختلاف تهران:

فلسفه اصلی شورای حل اختلاف، صلح و سازش است

زهرا میرزایی

رییس شورای حل اختلاف تهران گفت: فلسفه اصلی شورای حل اختلاف برمبنای صلح و سازش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، غلامرضا مهدوی در مراسم افتتاح همزمان شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب تهران که ظهر امروز در دادسرای ناحیه ۲ تهران برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر گفت:  ما تنها کشوری هستیم که استقلال خودمان را داریم. ما خودمان تشخیص می دهیم و از هیچ کشوری تبعیتی نداریم و در سایه ولایت هستیم.

وی افزود:  خدا را شاکرم که در راس دستگاه قضایی، سید بزرگوار ایت الله رییسی  هم نوایی خاصی را بوجود آورده است و ما باید تبعیت کنیم.

مهدوی افزود: سه بخشنامه مرتبط با شورای حل اختلاف هست و این سه بخشنامه را بومی سازی کردیم. یکی بخشنامه حفظ کرامت انسانی و دیگری اهمیت صلح و سازش و سومین بخشنامه اجرای احکام است.  ما این سه بخشنامه را به عنوان نقشه راه قرار دادیم و تک تک آنها را اجرایی کردیم.  هر کدام از بخشنامه ها  را در ۱۷ بند عملیاتی  و تبیین کردیم و به  کلیه سرپرستان شورای حل اختلاف فرستادیم.

وی ادامه داد: بخشنامه‌ها را توضیح دادیم بخصوص بخشنامه کرامت انسانی و  تکریم ارباب رجوع و همه مقید به اجرای آن هستیم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: یکی از بخشنامه‌ها موضوع صلح و سازش است. فلسفه اصلی شورای حل اختلاف برمبنای صلح و سازش است. شرع مقدس بر همین مبناست.

مهدوی ادامه داد:  حدود ۳۵/۱۵ درصد پرونده های کیفری با صلح و سازش مختومه شده است. دو شعبه ای که در دادسرای  ناحیه ۲ تهران  افتتاح شد روز اول کارشان است‌. در حال حاضر در تهران  ۳۲ دادسرا داریم و  شعب صلح و سازش را برای ۲۰ دادسرا در نظر  گرفتیم.  در برخی در دادسراها مثل همین دادسرای ناحیه ۲،  دو شعبه و در برخی از دادسراها  یک شعبه صلح و سازش را گذاشتیم.

وی افزود: اعضای شعب صلح و سازش باید شاخص های خاصی را داشته باشند و از شیخوخیت برخوردار باشند. شان ما خدمت به مردم است.

وی افزود: از امروز به طور رسمی شعب سازش را افتتاح می کنیم و بعد ان‌شاءالله در داخل زندان‌ها هم این طرح را خواهیم داشت. در ۲۰ بهمن ماه شعب ویژه زندان‌ها را افتتاح می کنیم و در کلیه زندان‌ها، شعب ویژه‌ای که دادستان محترم خواسته بود و دستور ریاست قوه قضاییه  گفته بود، افتتاح می‌شود.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: فلسفه شورای حل اختلاف در زمان مرحوم شاهرودی همین موضوع صلح و سازش بود. لایحه تدوین یافته از سوی رئیس قوه قضائیه که اکنون در دولت است بر همین مبنای صلح و سازش است و رئیس دستگاه قضا همواره می‌گویند که شورای حل اختلاف باید محلی برای صلح باشد.

مهدوی با اشاره به شعب صلح و سازش گفت: چندی پیش بصورت آزمایشی تعدادی شعب صلح و سازش مستقر شدند و خوشبختانه پاسخ خوبی از این شعبات گرفتیم و ۵۰ درصد پرونده‌ها با صلح به پایان رسیدند.  البته در برخی از شهرستان‌های استان تهران از جمله پاکدشت و بهارستان هم این شعبات ایجاد شدند و در آن شعبات هم بیش از ۴۵ درصد از پرونده‌ها با صلح و سازش به پایان رسید.  البته از این آمارها هم رضایت نداریم و باید اهتمام جدی بورزیم، بر این شعباتی که به عنوان صلح و سازش انتخاب شده‌اند تا نتیجه کافی از آنها بگیریم.

مهدوی  یادآور شد: ۳۵ درصد و ۱۵ صدم درصد پرونده‌های کیفری ارجاع شده به شعبه با صلح و سازش مختومه شده است. اعضای فعال در شعبات صلح و سازش باید شاخصه مخصوص به خود را داشته باشند البته در شعب ویژه صلح و سازش باید برتری بیشتری وجود باشد و افراد معتمدتری در آنجا مستقر باشند.

مهدوی گفت: برنامه ما جدی تر گرفتن شعبات ویژه صلح و سازش است و از همینجا از تمام همکاران خود و دادستان تهران می‌خواهم بیش از پیش موضوع بخشنامه را جدی بگیرند و تا جایی که می‌توانند پرونده‌ها را به شعب صلح و سازش ارجاع دهند زیرا فلسفه اصلی شورای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی است. خواهش ما این است که پرونده‌ها در زمان مناسب به شعبات ارجاع یابد و درخواست من از همکارانم این است که با مردم به درستی رفتار شود، مردم ولی نعمت ما هستند و باید به آنها خدمت کرد.

مهدوی گفت: حدود ۱۵ درصد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف کل کشور متعلق به شورای حل اختلاف استان تهران است و سازش پرونده‌های کیفری استان تهران کمتر از ۱۰ درصد بود  اما اکنون به بیش از ۳۵ درصد رسیده است و این موضوع درحالی است که هنوز شعبات ویژه صلح و سازش مستقر نشده‌اند.  حکمفرمایی صلح و سازش و مختومه شدن پرونده‌ها به کمک صلح و سازش از دیگر اهداف ما است. مدت زمان رسیدگی به پرونده های شوراها  ۴۰ روز است و هدف ما هم خدمت است.

در ادامه مراسم ، محمودی سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران در آیین گشایش شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در دادسرای عمومی و انقلاب شهر تهران که ظهر امروز در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ برگزار شد نیز گفت:  صلح و سازش یک فرضیه است و امر به صلح و سازش امر به معروف است و  اگر قرار است قضای ما اسلامی باشد، باید بالاترین رتبه را به صلح و سازش اختصاص داد. امروز دنیا هم صلح و سازش را پذیرفته است و بحث زیستن مسالمت آمیز کنار یکدیگر موضوع مهمی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما