شناسهٔ خبر: 38034893 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

خاطرات بهمنیِ دربی از ایمون تا علیمنصور

بهمن خونین!

صاحب‌خبر -

آریا رهنورد

اولین و آخرین دربی‌های برگزار شده در بهمن، به سود استقلال تمام شده‌اند اما در مجموع پرسپولیسی‌ها خاطرات بهتری از برگزاری این نبرد در یازدهمین ماه سال دارند. بهمن همیشه پر از اتفاق‌های ویژه برای شهرآورد بوده است. از هند عجیب علی علیزاده تا اخراج جنجال‌برانگیز عزیز اصلی، از شوت کریم باقری تا کام‌بک شاگردان منصوریان و از هت‌تریک فراموش‌نشدنی ایمون زاید تا اعتراض به قضاوت محسن قهرمانی. تا امروز پرسپولیس و استقلال 10 بار در این ماه به مصاف هم رفته‌اند. در این 10 مسابقه سهم استقلال دو پیروزی و سهم پرسپولیس سه پیروزی بوده است. پنج بازی نیز با تساوی به پایان رسیده‌اند.

    

اولین دربی بهمن

اولین شهرآورد برگزار شده در بهمن‌ماه، یکی از جنجالی‌ترین نبردهای بین قرمز و آبی بود. در پنجمین دربی پایتخت که هفدهم بهمن ماه 1348 میان تاج و پرسپولیس برگزار شد، آبی‌ها با گل دقیقه ابتدایی غلامحسین مظلومی از حریف پیش افتادند. این بازی پس از اخراج عزیز اصلی به جنجال کشیده شده و در نهایت هواداران پرسپولیس برای اعتراض به قضاوت داور، به درون زمین رفتند. مسابقه با حکم کمیته انضباطی، سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد. این اولین بار در تاریخ بود که نتیجه یک شهرآورد با رای کمیته انضباطی تعیین می‌شد.

پرواز کلانی

دربی برای دومین بار در سال 1350، در بهمن‌ماه برگزار شد. این بار پرسپولیسی‌ها یکی از بهترین بردهای تاریخ‌شان را روبه‌روی حریف جشن گرفتند. در این مسابقه که 15 بهمن 1350 صورت گرفت، کلانی دو بار موفق به گل‌زنی برای قرمزها شد و صفر ایرانپاک و محمود خوردبین نیز گل‌های دیگر بازی را مقابل تک گل علی جباری به ثمر رساندند تا پرسپولیس، حریف دیرینه را با نتیجه سنگین و پرگل چهار بر یک از پیش رو بردارد.

تساوی‌های بی‌رمق

چند مسابقه بعدی که در بهمن‌ماه برگزار شدند، جدال‌های جذابی از کار درنیامدند. چهارم بهمن 1370 دیدار دو تیم در شهرآورد سی و پنجم، با تساوی بدون گل به پایان رسید. سه سال بعد دو تیم این بار در دوره چهارم لیگ آزادگان، در هفتم بهمن ماه روبه‌روی هم قرار گرفتند و این بازی نیز با تساوی بدون گل همراه شد. سومین تساوی پیاپی دو تیم در بهمن‌ماه، سال 82 رقم خورد. جایی که گل زودهنگام داوود سیدعباسی برای استقلال، با ضربه حامد کاویانپور پاسخ داده شد. این بازی سیزدهم بهمن‌ماه در سومین دوره لیگ برتر برگزار شد.

تعویض تاریخی

یکی از عجیب‌ترین تعویض‌های تاریخ شهرآورد، در همین ماه اتفاق افتاده است. 25 بهمن 87، استقلال با گل مجتبی جباری تا آخرین ثانیه‌های بازی از پرسپولیس پیش بود و در آستانه رسیدن به پیروزی قرار داشت اما علی علیزاده که در لحظات پایانی وارد زمین مسابقه شده بود، با یک خطای هند باورنکردنی به پرسپولیس پنالتی داد و در نهایت مازیار زارع یکی از دیرهنگام‌ترین گل‌های تاریخ دربی را در دقیقه 93 به ثمر رساند.

شلیک به سبک کریم

یکی از تماشایی‌ترین گل‌های تاریخ دربی، چهاردهم بهمن‌ماه 1387 به ثمر رسید. جایی که کریم باقری با یک شلیک از راه دور، تیم علی دایی را برنده شهرآورد پایتخت کرد. فرهاد مجیدی اولین گل مسابقه را برای استقلال زد و در همان نیمه، هادی نوروزی گل تساوی را به ثمر رساند. بازی با تساوی یک یک دنبال می‌شد تا اینکه یک شوت راه دور از باقری، شرایط را تغییر داد. پس از 6 تساوی یک بر یک متوالی، دربی از کابوس تکرار این نتیجه رها شد.

کام‌بک قرن

معجزه ایمون زاید در پرسپولیس نیز، محصول بهمن‌ماه است. این مسابقه خاص سیزدهم بهمن سال 90 میان شاگردان دنیزلی و مظلومی برگزار شد. آبی‌ها با دو گل میداوودی و زندی از حریف جلو بودند و مظلومی در آستانه «پوبله» شدن بود اما هت‌تریک باورنکردنی ایمون زاید، همه چیز را به سود قرمزها تغییر داد. بدون تردید این یکی از بهترین خاطرات پرسپولیسی‌ها از تمام شهرآوردهای تاریخ است. ایمون تنها مدت کوتاهی برای این باشگاه بازی کرد اما به خاطر همین بازی، برای همیشه به یک چهره محبوب در بین پرسپولیسی‌ها تبدیل شد.

روز اعتراض

یحیی گل‌محمدی سابقه مربیگری در دربی‌های بهمن‌ماه را داشته است. او و تیمش در دربی برگشت لیگ برتر دوازدهم در ششمین روز از بهمن‌ماه 91 روبه‌روی استقلال قرار گرفتند. این بازی چیز زیادی نداشت و در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. پس از مسابقه اما پرسپولیسی‌ها به قضاوت محسن قهرمانی معترض بودند و باور داشتند که این داور باید برای تیم‌شان پنالتی اعلام می‌کرد.

معجزه ایمون زاید در پرسپولیس نیز، محصول بهمن‌ماه است. این مسابقه خاص سیزدهم بهمن سال 90 میان شاگردان دنیزلی و مظلومی برگزار شد. آبی‌ها با دو گل میداوودی و زندی از حریف جلو بودند و مظلومی در آستانه «پوبله» شدن بود اما هت‌تریک باورنکردنی ایمون زاید، همه چیز را به سود قرمزها تغییر داد

شاهکار علیمنصور

پس از نزدیک به «نیم‌قرن» استقلال بالاخره توانست طعم پیروزی دیگری را در دربی‌های بهمن‌ماه بچشد. تیم علیمنصور که خیلی زود یک گل دریافت کرده بود، با قدرت به بازی برگشت و در یک نیمه، سه بار دروازه سرخ‌ها را باز کرد. حتی گل دقایق پایانی سیدجلال حسینی نیز نتوانست اوضاع را تغییر بدهد. این مسابقه جنجالی در نهایت با پیروزی بزرگ استقلالی‌ها همراه شد. بدون تردید این بهترین نمایش استقلال در دوران سرمربیگری علیرضا منصوریان بود. مردی که راز و رمز نتیجه گرفتن مقابل پرسپولیس را می‌دانست.

 

نظر شما