شناسهٔ خبر: 38018688 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

قیمت نفت تحت تاثیر ویروس کرونا

اشاره: محدودیت رفت‌وآمدها به دلیل گسترش ویروس کرونا در جهان سبب شد تقاضای نفت چین ۲۰ درصد کاهش یابد. به گزارش بلومبرگ، منابعی در صنعت انرژی چین اعلام کردند که تقاضای نفت در این کشور حدود سه میلیون بشکه در روز، معادل ۲۰ درصد از کل مصرف این کشور کاهش‌یافته است، زیرا ویروس کرونا به اقتصاد چین فشار آورده است. افت تقاضای چین، شدیدترین شوک تقاضای نفت از زمان بحران اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی و ناگهانی‌ترین شوک تقاضا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت بابیان اینکه بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت‌فشار قرارگرفته و به همین دلیل قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده است، گفت: «باید تلاش شود بازار نفت به تعادل برسد.» گزارش ها اقتصادی حاکی است که ویروس کرونا تاکنون 400 میلیارد دلار به اقتصاد چین خسارت زده است. در ادامه سخنان وزیر نفت درباره جلسه اضطراری اوپک و کاهش قیمت نفت را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

افت ویروسی قیمت نفت
قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۱۱ دیروز به ۵۶ دلار و ۱۴ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۵۱ دلار و ۳۲ سنت رسید. به نقل از رویترز، قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت در روز جمعه ۵۶ دلار و ۶۲ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۵۱ دلار و ۵۶ سنت بود. با ادامه نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای نفت در چین در پی شیوع ویروس کرونا، افت قیمت نفت در روز دوشنبه ادامه یافت. «مایکل مک‌کارتی»، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتس، گفت: «تدابیر چین برای کمک به اقتصاد خود ممکن است جلوی افت قیمت نفت را در کوتاه‌مدت بگیرد، اگرچه شیوع ویروس کرونا همچنان تأثیر منفی خود را بر تقاضای نفت را حفظ می‌کند.»
جلسه زودهنگام اوپک
مسئله کاهش قیمت نفت ممکن است گزینه‌های پیش رو برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را محدود و اعضای آن را به کاهش شدیدتر تولید وادار کند. جان کیلداف، تحلیلگر مؤسسه اگن کپتال دراین‌باره به بلومبرگ گفت: پیش از شیوع ویروس امیدهایی به دورنمای تقاضای جهانی (نفت) وجود داشت، اما اکنون این امیدها ازمیان‌رفته‌اند؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باید واکنش نشان دهد. اگر کاهش تولید شدیدتری در کار نباشد، افت قیمت بیشتری وجود خواهد داشت.وی با اشاره به اینکه با کاهش تقاضا و ثبات عرضه، قیمت نفت با افت همراه شده است، تصریح کرد: در صحبتی که با رئیس دوره‌ای اوپک داشتم عنوان کردم اگر قرار باشد پیش از نشست از پیش تعیین‌شده در ماه مارس نشستی برگزار شود، باید درباره کاهش تولید توسط همه اعضا آمادگی و اطمینان وجود داشته باشد، اما اگر قرار باشد در نشستی فوق‌العاده مذاکره کنیم و بعد تصمیم بگیریم، ضرورتی برای برگزاری نشست پیش از موعد مقرر وجود ندارد و نشست ۱۷۸ در همان تاریخ چهارم و پنجم مارس ۲۰۲۰ (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) برگزار شود.

کاهش تقاضا برای نفت خام
وزیر نفت دیروز پس از نشست با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران درباره برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی اوپک به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: «در پی شیوع این ویروس در چین و توقف فعالیت بعضی از کارخانه‌ها، صنعت حمل‌ونقل و ...، مقدار مصرف نفت در این کشور تحت تأثیر قرارگرفته و سبب کاهش تقاضا برای نفت خام شده است.»

ورود بخش خصوصی به بازار نفت
زنگنه به جلسه با هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی اشاره کرد و ادامه داد:‌ باید کمک کنیم تا تولید کنندگان فرآوردهای نفتی در تولید و صادرات قوی و فعال شوند و از تحریم ها به عنوان فرصتی برای صادرکنندگان ایرانی در بحث نفت خام و فرآورده ها استفاده کنیم. از آنجا که حجم عظیم یارانه به فرآورده های نفتی برای مصارف داخلی پرداخت می شود، این خطر وجود دارد که آنچه در برخی از این واحدها صادر شده یا به عنوان خوراک مصرف می شود از فرآورده های یارانه ای باشد و به جای کار واقعی تولید، ‌کار رانتی صورت گیرد.

شفافیت مانع امضای طلایی
زنگنه با اشاره به اینکه اکنون 3000عنوان از کمیته ای که زیر نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می کند، ‌کد رهگیری برای صادرات گرفته است، ‌ادامه داد: تصمیم گرفتیم تعداد این عناوین کم شود، از سوی دیگر باید روشی اتخاذ شود تا بدون تاثیر انسانی و امضای طلایی کارها صورت گیرد. اخیرا وزارت نفت ابلاغیه ای در اجرای مصوبه دولت داشته که طی آن افراد باید  منشا مجاز کالای صادراتی را اعلام کنند.وی با بیان اینکه منشا مجاز از طریق سامانه ثامن (ثبت الکترونیکی معاملات نفتی) انجام می شود، افزود: «تصمیم بر این شد تا معاملات پالایشگاه ها و پتروشیمی ها هم در این سامانه ثبت شود. مقرر شد تا قیمت نفت خامی فروخته شده به پالایشگاه ها و قیمت فرآورده های خریداری شده از آنها در سامانه وزارت نفت اعلام شود.«

پایان‌بخش فراساحل پارس جنوبی
وزیر نفت درباره آخرین وضع نصب سکوهای پارس جنوبی بابیان اینکه بخش فراساحل پارس جنوبی به‌جز فاز ۱۱ امسال به پایان می‌رسد، گفت: «امسال با نصب ۶ سکو در پارس جنوبی به‌عنوان یک رکورد تاریخی ثبت خواهد شد. تولید این ۶ سکو به‌مرور در مدار قرار خواهد گرفت. کار در بخش دریایی پارس جنوبی پس‌ازاین برای حفظ و نگهداشت تولید این میدان مشترک خواهد بود.»

گازرسانی به سیستان و بلوچستان
زنگنه درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: «تمام محورهای اصلی این استان برای موضوع گازرسانی فعال است. شبکه‌گذاری در زاهدان و انشعاب پذیری در برخی نقاط این شهر در حال انجام است. البته معتقدم انشعاب پذیری در این شهر نسبت به شبکه‌گذاری کمی عقب است.

پرداخت وام برای گاز کشی منازل
وی به خواسته مردم این استان برای دریافت وام برای گاز کشی منازل و تحقق آن از سوی رئیس‌جمهوری و آغاز پرداخت آن از سوی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «هم‌زمان شبکه‌گذاری داخل شهری در ۴ تا ۵ شهر استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است. لوله‌گذاری برای رساندن گاز به زابل در حال انجام است.»وزیر نفت بابیان اینکه برای گازرسانی چابهار- کنارک سه قرارداد امضاشده است، تصریح کرد: «امیدواریم تا پایان این دولت در صورت تأمین ورق؛ تولید ورق عریض در کشور کم است و ما تقاضا کردیم اجازه واردات آن را به ما بدهند تا بتوانیم لوله سازها را فعال کنیم، گازرسانی این استان را به پایان برسانیم. کار گازرسانی در بقیه شهرهای این استان نیز فعال است.

نظر شما