شناسهٔ خبر: 38007307 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور عوامل و بازیگران

برگزاری ­نشست خبری فیلم «ابر بارانش گرفته»

نشست خبری فیلم «ابر بارانش گرفته» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر با حضور کارگردان، و سایر دست اندرکاران فیلم آغازشد.

صاحب‌خبر -
برگزاری ­نشست خبری فیلم «ابر بارانش گرفته»به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مجید برزگر کارگردان فیلم «ابر بارانش گرفته» با اشاره به نمایش این فیلم گفت: من از این منظر نگاه می‌کنم که سینمای ایران در سال‌های گذشته کم تماشاگرتر بوده است.
تجربه فیلم‌های قبلی‌ام این را نشان داده که اگر فیلم‌ها درست ساخته شوند تماشاگر خاموش سینما می‌تواند به فیلم‌های ما توجه کند و اگر می‌خواهد فیلم ببیند به سراغ این دسته از فیلم‌ها بیاید.
برزگر در پاسخ به سوالی درباره نمایش و فروش فیلم توضیح داد: من فکر می‌کنم فیلم هایم را برای اقلیت و گروه خاموشی که سلیقه‌شان را دوست دارم تولید می‌کنم که البته تعدادشان کم هم نیست. تلاش من در این سال‌ها این چنین بوده و همین مسیر را رفته‌ام.
او درباره شباهت «ابر بارانش گرفته» به سینمای تارکوفسکی توضیح داد: مثل هر فیلمسازی که علایقی دارد برای من هم این فیلمساز الگو است. مشخصا در سکانس لیوان به فیلم «استاکر» تارکوفسکی ادای دین کرده‌ام و کل فیلم نیز در همین فضاست. مانند بقیه فیلم‌هایی که ممکن است در سینمای داخل یا خارج ایران ببینید من هم علایقی دارم که بدون اینکه بخواهم آن را کپی کنم مسیرشان را ادامه می‌دهم.
وی همچنین با اشاره به موسیقی متن فیلم توضیم داد: سرتاسر فیلم موسیقی داشت، یک قطعه از بتهوون انتخاب کردم و همین موسیقی از ابتدا تا پایان تکرار می‌شود.
نازنین احمدی در پاسخ به سئوالی درباره کم بودن دیالوگ‌هایش در این فیلم توضیح داد: نقشی که به عهده داشتم کم دیالوگ نبود، آقای برزگر اولین بار که طرح را به من داد، شیفته آن شدم. او لحظه به لحظه همراه من بود و از او برای این پیشنهاد متشکر هستم.
علی ثانی‌فر با اشاره به حس وحالش در این فیلم گفت: برای بازیگری مثل من بازی در چنین فیلم‌هایی خوشایند است، دوست داشتم با مجید برزگر کار کنم و در این فیلم این تجربه برایم پیش آمد. در این فیلم نقش همسر سارا را بازی می‌کردم و مانیفست اصلی فیلم بین این دو شخصیت برقرار می‌شود و می‌خواستم این مانیفست بدون هیچ واسطه‌ای جاری شود.
آرامه اعتماد منتقد حاضر در جلسه بیان داشت: من طرفدار فیلم «پرویز» بودم و کار‌های آقای برزگر را دوست دارم. میل زن قصه ما به خودکشی و کشتن مریض‌هایش جالب است. نهنگ صورتی که در دریا می‌بینیم نماد زندگی است برعکس نهنگ آبی که یادآور مرگ است. این فیلم نقاط قوت زیادی دارد و مانند باقی فیلم‌ها نقاط ضعف هم در آن دیده می‌شود.
آرمان خوانساریان نویسنده این فیلم با اشاره به همکاری‌اش با مجید برزگر در نگارش این فیلمنامه افزود: من و مجید زمانی که کار را شروع کردیم قرار بود روی ایده او که درباره اوتانازی بود، شروع به کار کردن درباره این سوژه کردیم. این فیلم شاعرانه و بیشتر شبیه فیلم‌های کوتاه آقای برزگر است.
وی افزود: سعی کردم فیلمنامه شاعرانه‌مان را روزمره‌تر و محاوره‌تر به تصویر بکشیم. همکاری با مجید برزگر باعث افتخار بود. خیلی کم می‌توان از کسی هنگام کار کردن چیز یاد گرفت، اما کار کردن با او چیز‌های زیادی به من آموخت
در ادامه نشست، برزگر با تاکید به اینکه همه ارکان فیلم به خصوص فضاسازی آن برایم اهمیت داشت افزود: ما چندین ماه برای رسیدن به این فضا موسیقی گوش کردیم و نقاشی و فیلم تماشا کردیم. برای لوکیشن عمارتی که در فیلم می‌بینید خانه‌ای ویرانه در بندر کیاشهر پیدا بود که آن را بازسازی کردیم. همه آنچه که در فیلم می‌بینید محصول آن چیزی است که ما تولید کردیم.
الهام صالحی درباره گریم این فیلم که دیده نمی‌شود توضیح داد: قرار نیست گریم چشم را بدزدد بلکه باید زندگی در آن جریان داشته باشد و گریم به نشان دادن حال و هوای زندگی روزمره کمک کند.
مجید برزگر درباره داستان این فیلم توضیح داد: فکر می‌کنم دو سال پیش این داستان را در چند مدل نوشتیم که در نهایت به داستانی که امشب دیدید رسیدیم. در فیلم‌های قبلی که به عنوان تهیه‌کننده یا کارگردان حضور داشتم زمان زیادی طول می‌کشید تا پول‌هایمان را جمع کنیم، برای این فیلم نیز زمان زیادی طول کشید تا بتوانیم کمک بگیریم و موفق به ساخت فیلم شویم.
همچنین با اشاره به فضاسازی فیلم ادامه داد: بخش زیادی از این فضاسازی به طراحی لباس و صحنه مربوط بود. من لوکیشن خاصی می‌خواستم که تقریبا یک ماه به دنبال این عمارتی که فیلمبرداری انجام شده رسیدم. تقریبا تمام خانه و بیمارستان طراحی شده است. بدون تردید همکاری‌ام با تمام عوامل این فیلم ادامه خواهد داشت، زیرا من را به تمام چیز‌هایی که فکر کرده بودم رساندند.
اعتمادی با ابراز خوشحالی از حضور فیلم مستقل در جشنواره افزود: در جشنواره‌ای که پر از حرف و حدیث است فیلم مجید برزگر حضور دارد که به صورت مستقل و با بودجه شخصی ساخته شده است، با خوب یا بد بودن این فیلم کاری ندارم که البته فیلم خوبی ا‌ست چیزی که برایم مهم است مستقل بودن آن است.
کارگردان فیلم «ابر بارانش گرفته» همچنین درباره تفاوت صدای این فیلم در سالن سینما و استودیو عنوان کرد: چیزی که در استودیو‌ها به صورت استاندارد می‌شنویم چیزی نیست که در سالن می‌شنویم، زیرا ما هنوز به استاندارد جهانی در سالن‌های سینما نرسیده ایم.
مسعود امینی تیرانی (مدیر فیلمبرداری) با اشاره به همکاری با مجید برزگر گفت: شانس بزرگی که برای یک فیلمبردار اتفاق می‌افتد همکاری با یک کارگردان با درک و کاربلد است، فیلمنامه را که خواندم احساس نزدیکی بیش از اندازه‌ای با آن کردم و تصمیم گرفتم در آن حضور داشته باشم.
او افزود: برای من مهم‌ترین اتفاق این بود که گاهی در زندگی اتفاقی که دوست داریم برایمان نمی‌افتد و نیاز به معجزه داریم، اگر تجربه مشابهی با این اتفاق داشته باشیم می‌توانیم خودمان را جای بازیگران بگذاریم و این رمزی بود که فیلم «ابر بارانش گرفته» را می‌ساخت. مجموع این عوامل باعث شد بتوانیم به یک شکل بصری برسیم.

­عوامل فیلم سینمایی "ابر بارانش گرفته" که به موضوع اتانازی یا همان بهمرگی می پردازد پس از اکران فیلم در سینمای رسانه از پشت صحنه و جزئیات همکاری خود با این فیلم سینمای مستقل گفتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ لیلا نقدی پری، (طراح صحنه و لباس) با اشاره به جمعیت حاضر در نشست خبری فیلم "ابر بارانش گرفته" گفت: جلسه قبلی (نشست خبری فیلم روز صفر) را که می‌دیدم حس کردم سینمای مستقل چقدر تنهاست، خوشحالم که هنوز کسانی هستند که ما را همراهی می‌کنند و در مورد صحنه و لباس هم باید بگویم برای من ویژگی خاصی ندارد و دقیقا همان چیزی است که در سالن مشاهده کردید.
ارشیا نیک بین (بازیگر این فیلم) نیز گفت: از آقای برزگر تشکر می‌کنم که این تجربه را در اختیارم قرار داد و اولین بار در سینما جلوی دوربین او ایستادم.
مزدک میرعابدینی دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: همکاری با مجید برزگر باعث افتخارم بود، اولین باری است که فیلم را می‌دیدم و بازی تمام بازیگران را دوست داشتم
وی افزود: احساس می‌کنم مجید برزگر جایگاه قابل توجهی در سینمای هنر و تجربه داشته و تاثیر به سزایی در این عرصه به جا گذاشته است.
حمیدرضا ملکی یکی دیگر از بازیگران درباره تفاوت این فیلم با دیگر فیلم‌ها تصریح کرد: همکاری با مجید برزگر برایم ارزش زیادی داشت و پشت صحنه این فیلم با تمام فیلم‌هایی که تا به حال دیده‌ام تفاوت داشت، تمام عوامل با تمرکز کارشان را می‌کردند و همه چیز در جای خود قرار داشت.
آقای برزگر درباره تحقیق‌هایی که برای ساخت این فیلم انجام داده است، گفت: ما برای ساخت این فیلم مشاور پزشکی داشتیم و درباره تمام نکات پزشکی که در فیلم هست تحقیق کرده بودیم و به تنهایی و بدون مشاوره در هیچ زمینه‌ای وارد نشدیم.
خوانساریان نویسنده فیلم نیز در پاسخ به این سوال که برای بیمار مرگ مغزی بازگشتی متصور نیست به محاوره بودن واژگان فیلمنامه اشاره کرد و گفت : یک سری واژگان در محاوره و مکالمه روزمره به کار می‌روند مانند قطع کردن از دستگاه که به معنای پیوند عضو است یا بهبود از مرگ مغزی که به معنای حیات است و در این فیلم آمده‌اند اما چون کمتر شنیده شده‌اند شاید برای مخاطب مفهوم نباشند.

نظر شما