شناسهٔ خبر: 38006479 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سعید ملکان:

«روز صفر» واقعیت‌ها را می‌گوید/ احتمال تغییر پایان فیلم

گروه هنر ــ سعید ملکان، کارگردان فیلم سینمایی روز صفر گفت: در این فیلم به هیچ وجه کاری عجیب و خارق‌العاده نشان ندادیم، زیرا هر آنچه در فیلم نشان داده شده، عین واقعیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری فیلم سینمایی «روز صفر» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان با حضور امیر جدیدی، ساعد سهیلی و مهدی قربانی بازیگران، میثم مولایی، تدوینگر، رشید دانشمند، فیلمبردار و امیر ملک‌پور، طراح لباس امروز ۱۴ بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. اجرای این جلسه را فرزاد حسنی برعهده داشت و منتقد برنامه نیز پوریا ذوالفقاری بود.

در ابتدای این جلسه، ذوالفقاری، منتقد اظهار کرد: در این فیلم شاهد شخصیت‌پردازی بسیار خوبی بودیم. دو قهرمان فیلم که نقش مثبت و منفی را بازی می‌کردند، با هم کشمکشی داشتند که تا صحنه پایانی ادامه داشت. این امر کمتر در سینمای ایران رخ می‌دهد و وقتی من شاهد این وضعیت بودم، بسیار مجذوب آن شدم.

سعید ملکان، کارگردان فیلم در پاسخ به این سؤال که چرا چنین اثر سختی را برای اولین فیلم در مقام کارگردان انتخاب کرده است، گفت: چند طرح در دست داشتم که به نظرم این متن ظرفیت بالاتری برای یک اثر سینمایی داشت.

وی درباره حامی مالی فیلم گفت: قرار بود بنیاد سینمایی فارابی در این کار مشارکت داشته باشد، اما بعداً از این امر کناره‌گیری کرد و من مجبور شدم به اتفاق چندین تن از دوستانم هزینه‌های مالی را تأمین کنیم.

این کارگردان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شخصیت‌پردازی‌ها در فیلم فراواقعی است، بیان کرد: هیچ وجه اغراق‌آمیزی را در این فیلم نمی‌بینیم. البته در فیلم‌های آمریکایی اغراق‌های فراوانی صورت می‌گیرد که کسی هم نسبت به آن اعتراض ندارد، اما در این فیلم هیچ اتفاقی که بتوان از آن به عنوان موقعیت سوپرمنی نام برد، رخ نداده است، بلکه تمام آن چیزی بود را که نشان داده‌ایم، در عالم واقع اتفاق افتاده است.

وی درباره موسیقی فیلم نیز بیان کرد: موسیقی این فیلم برای نمایش در جشنواره، موسیقی انتخابی بوده، چون موسیقی این فیلم برای جشنواره آماده نشد، اما در اکران عمومی مطمئن باشید با موسیقی اختصاصی فیلم به نمایش در خواهد آمد.

ساعد سهیلی، بازیگر این فیلم در پاسخ به اینکه چرا چنین نقشی را برای بازی انتخاب کرده، گفت: خیلی خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم. البته وقتی سعید ملکان به من نقش را پیشنهاد کرد، کمی تعجب کردم، چون نقش مربوط به فردی بود که از سی‌دی فروشی به چنان جایگاهی رسیده و حاضر بود کودکان و زنان را قربانی کند و این برایم بسیار عجیب بود.

امیر جدیدی، دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: از آقای ملکان برای اینکه این فیلم را به من پیشنهاد کرد، بسیار ممنونم. چون بسیار دوست داشتم چنین نقشی را تجربه کنم، این فیلم نیاز به توانایی بدنی بالا داشت که با تمرینات فشرده سعی کردم آن را به دست آورم.

احتمال تغییر پایان‌بندی

در ادامه جلسه، خبرنگار ایکنا ضمن طرح پرسشی اظهار کرد: فیلم «روز صفر» یکی از آثار منحصر به فرد جشنواره سی و هشتم محسوب می‌شود، چون به معنای واقعی سینما است. در این فیلم نمود بارزی از قهرمان را شاهد هستیم؛ اتفاقی که در فیلم‌های ایرانی کمتر رخ می‌دهد، اما این اثر یک ایراد دارد که امیدوارم کارگردان آن را برطرف کند، آن هم اینکه دیالوگ پایانی فیلم به کار ضربه زده است. ملکان در جواب به این پیشنهادی که گفت روی این موضوع حتماً فکر خواهد کرد.

تمجید فراستی

در بخش انتهایی مراسم پرسش و پاسخ فیلم «روز صفر»، مسعود فراستی، منتقد سینما در پشت میکروفون قرار گرفت و در سخنانی به تعریف از فیلم پرداخت و آن را یک اثر کاملاً تکنیکی خواند که با استانداردهای لازم تولید شده است.

انتهای پیام

نظر شما