شناسهٔ خبر: 38000789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه‌های غربی خبرهای «کرونا» را چگونه پوشش می‌دهند؟

تهران- ایرنا- برخی رسانه‌های خارجی خبرهای مربوط به شیوع ویروس کرونا را با رویکردهای متفاوت و به صورت خاص، برجسته‌سازی کرده‌اند، از جمله تاثیر شیوع این ویروس در هنگ‌کنگ، از رونق انداختن بازارهایی همچون سهام و نفت، توقف تردد گردشگران و بازگرداندن اتباع دیگر کشورها از چین؛ این روند انتقاد شدید پکن را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

تارنمای شبکه بی‌بی‌سی، امروز(دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه) تیتر نخست خود را به موضوع ویروس کرونا اختصاص داد و نوشت: کارکنان بیمارستان هنگ‌کنگ با هدف پیشبرد تقاضای خود برای بستن مرزهای این کشور با چین اعتصاب کردند.
بر اساس این گزارش، صدها کارمند بیمارستان‌ها در هنگ‌کنگ خواستار بستن کامل مرز این کشور با سرزمین اصلی - چین - برای کاهش خطر شیوع این ویروس هستند.

هنگ‌کنگ، خدمات کشتیرانی و حمل‌ونقل مرزی را به تعلیق درآورده اما کارکنان بخش بهداشت این کشور خواستار بستن کامل مرز هستند.
مقام‌های هنگ‌گنگی می‌گویند بستن کامل مرزها برخلاف توصیه سازمان جهانی بهداشت خواهد بود.
 


این رسانه به نقل از «تئودور آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت نوشت: محدودیت‌های مسافرتی می‌تواند با جلوگیری از تبادل اطلاعات، زنجیره تامین دارو و آسیب رساندن به اقتصاد، بیش از این که مفید باشد، آسیب‌ بزند.
این سازمان توصیه کرده که از تدابیر نظارتی در ورودی‌های مرزی استفاده شود و هشدار داده بستن مرزها می‌تواند با ورود غیرقانونی مسافران، خطر گسترش این ویروس را تسریع کند.

این سیاست‌ها، با واکنش پکن همراه شده و با انتقاد از موج جدید ممنوعیت مسافرتی، دولت‌های خارجی را به نادیده گرفتن توصیه‌های رسمی متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی، به هجوم هنگ‌کنگی‌ها به فروشگاه‌ها برای خرید مایحتاج خود اشاره کرد و نوشت: ساکنان وحشت‌زده هنگ‌کنگ، قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ این شهر جزیره‌ای در جنوب چین را خالی کرده‌اند.


این رسانه انگلیسی افزود: براساس آمار رسمی، نزدیک به ۹۰ درصد از زنجیره تامین موادغذایی این شهر را واردات تشکیل می‌دهد که بیشتر آن از سرزمین اصلی وارد می‌شود. اقتصاد هنگ‌کنگ در جریان شیوع بیماری سارس به شدت آسیب دید و بخش‌های خدماتی و گردشگری آسیب زیادی دیدند زیرا ورود گردشگران با مشکلاتی مواجه شد و میزان بیکاری افزایش یافت.

رویترز همچنین در گزارش دیگری به نگرانی سرمایه‌داران درباره گسترش ویروس کرونا اشاره کرده و نوشت: امروز(دوشنبه) بعد از تعطیلات سال نوی چینی، سرمایه‌دارانِ نگران از شیوع این ویروس، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش سهام چین را در فصل نخست معاملات تجاری این بازار کاهش دادند.

شبکه خبری بلومبرگ نیز به نقل از منابع صنعت انرژی چین، به کاهش تقاضای نفت در این کشور اشاره کرده و نوشت: تقاضای نفت در چین حدود سه میلیون بشکه در روز یا معادل ۲۰ درصد از مجموع مصرف در این کشور کاهش یافت زیرا ویروس کرونا اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده است.
این کاهش احتمالا بزرگترین شوک در تقاضای این محصول در بازارهای نفتی از زمان بحران مالی جهانی سال  ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و ضربه‌ای ناگهانی از زمان حملات ۱۱ سپتامبر است و می‌تواند اوپک و متحدان آن را تحت فشار قرار دهد تا با برگزاری یک نشست اضطراری درباره کاهش تولید و جلوگیری از کاهش شدید قیمت‌ها تصمیم‌گیری کنند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز به کاهش ۹ درصدی سهام چین در روز دوشنبه اشاره کرد و به نقل از یک تحلیگر، از احتمال سقوط کامل بازار سهام این کشور خبر داد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز با پرداختن به پیامدهای کرونا در چین، تیتر زد: آمار کشته‌های ویروس کرونا بیشتر از زمان شیوع بیماری سارس است.
به نوشته این رسانه، شاخص سهام در چین همزمان با بازگشت سرمایه‌داران از تعطیلات به دلیل شیوع بیماری واگیر در دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت کاهش یافت.

چین: برخی کشورها به دنبال سوءاستفاده و وحشت‌آفرینی از کرونا هستند
همسویی رسانه‌های آمریکا با اقدامات دولتمردان این کشور در مواجه با سیاست در پیش گرفته شده علیه چین به بهانه ویروس کرونا، صدای پکن را درآورده است.
«هوا جونیگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، با انتقاد از آمریکا به دلیل آنکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا فضای رعب و وحشت ایجاد کرده است، گفت: واشنگتن هیچ کمکی به پکن در مبارزه با کرونا نکرده و فقط به فضای وحشت دامن می‌زند.

سوءاستفاده واشنگتن از شیوع ویروس کرونا در چین، به حوزه اقتصادی نیز رسیده است، به گونه‌ای که «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا ۱۱ بهمن‌ماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه فاکس گفته بود، شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد.
به نوشته بی‌بی‌سی، اظهارات او که گفته بود، «فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد»، با انتقاد منتقدان دولت ترامپ همراه شد.

راس در پاسخ به پرسش شبکه فاکس در مورد خطرات احتمالی شیوع این ویروس برای اقتصاد آمریکا گفته بود، «نمی‌خواهم در مورد این بیماری بسیار تاسف‌آور و وخیم شادمانی کنم؛ واقعیت این است که این مساله سبب می‌شود که در مورد زنجیره تأمین محصولات تعمق شود ... بنابراین فکر می‌کنم این مساله به تسریع در بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.»

وزارت بازرگانی آمریکا ساعاتی بعد از این گفت‌وگو، درتوجیه سخنان راس، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «مهم است که پیامدهای تجارت با کشوری را در نظر گرفت که دارای سابقه طولانی در پنهان کردن خطرات واقعی برای مردم خود و بقیه جهان است.»
این بیانیه بعد از آن صادر شد که انتقادها از وزیر بازرگانی شدت یافت به گونه‌ای که «دان بایر» نماینده کنگره آمریکا، اشاره به مزایای تجاری در زمان شیوع این ویروس مرگبار را زیرسئوال برد.
همچنین شماری از اقتصاددانان نیز سخنان راس را زیر سئوال بردند. «سیمون باپتیست» از واحد اطلاعاتی اکونومیست در سنگاپور در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا را «عجیب و غریب» خواند و گفت:‌ شرکت‌ها تصمیم‌های جدی و بلندمدت خود را براساس شیوع یک بیماری که ممکن است سه تا 6 ماه طول بکشد، نمی‌گیرند. این ویروس جدید ممکن است تاثیر منفی بر اقتصاد آمریکا بگذارد.

به گفته او، «در حقیقت، آمریکا یک بازنده خالص خواهد بود، چون با وجود همه مسایل، چین هنوز هم یک بازار بزرگ برای ایالات متحده است، بنابراین اگر رشد اقتصادی چین به طور قابل توجهی کند شود، این امر می‌تواند تأثیر مهمی روی آمریکا نیز بگذارد.»

در میان دیگر رسانه‌های غربی، گاردین نیز به طور برجسته به موضوع شیوع ویروس کرونا پرداخت به گونه‌ای که تیتر نخست امروز خود را با این جملات ترتیب داد: تخلیه ناشی از ویروس کرونا؛ هواپیمایی شرکت استرالیایی کانتاس از ووهان به غرب این کشور پرواز کرد.
این گزارش افزود: هواپیمای این شرکت ۲۴۳ نفر از اتباع این کشور را از شهر ووهان تخلیه کرده و این افراد به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز به اعتصاب کارکنان بخش بهداشت هنگ‌کنگ اشاره کرد و نوشت: دانشمندانی که تلاش کنند واکسن مقابله با کرونا را بسازند می‌توانند به ۲۰ میلیون پوند از کمک دولت انگلیس دسترسی داشته باشند.

همچنین یک روزنامه دانمارکی به تازگی با انتشار کاریکاتوری از پرچم چین که در آن به جای ستاره‌های طلایی، ویروس‌ کشنده کرونا روی صفحه سرخ پرچم نقش بسته است، خشم و اعتراض پکن را برانگیخت و مقام‌های چین خواستار عذرخواهی مسئولان این روزنامه شدند.
هر چند سردبیر روزنامه دانمارکی «یولاندز پستن» گفته که هدف از انتشار این کاریکاتور، تمسخر یا اهانت به چین نیست، سفارت چین در کپنهاگ با صدور بیانیه‌ای، خشم شدید خود از انتشار این کاریکاتور را اعلام و تاکید کرد که کاریکاتور، توهین به چین است.
 


در میان هجمه رسانه‌های غربی، برخی از رسانه‌ها، تیترهای متفاوتی را برای پوشش دادن اخبار مربوط به ویروس کرونا و اولویت خبری خود برگزیده‌اند. از جمله خبرگزاری روسی تاس که از کمک انسان‌دوستانه این کشور به چین برای مقابله با کرونا خبر داده است.
این رسانه به نقل از نخست‌وزیر روسیه نوشت آمادگی این کشور را برای کمک انسان‌دوستانه به چین تیتر کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه چین تیتر زد: برخی کشورها از جمله آمریکا در واکنش در قبال شیوع ویروس کرونا  اغراق کرده‌اند.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره‌جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.
دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

طبق اعلام مقام‌های چینی، با جان باختن ۵۶ نفر دیگر از افراد مبتلا به کرونا، شمار جان‌باختگان ناشی از این بیماری تا صبح امروز(دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه) به ۳۶۰ نفر رسیده است.
2023

نظر شما